Jump to content

Ledning for glovarme omgivelser


Lotus

Recommended Posts

Jeg trenger en bit ledning. Ikke hvilken som helst ledning. Den skal erstatte ledningstumpen jeg tok ut av min dynamo. Den ledningsstumpen var bra greier.

 

Den hadde en mangetrådet kjerne som var fortinnet. Isoleringen rundt var en slags silikon som tåler høye temperaturer. Utenpå den myke silikonisoleringen var det en vevd beskyttelsesstrømpe i et slags fibermateriale. Sterkt og varmebestandig.

 

Så hva slags type firmaer har slike spesielle ledninger? Ledningen jeg tok ut var ca 2,5 kvadrat. Trenger 20 cm med noe tilsvarende.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vikleverksted. Ante ikke hva det var. Hørtes ut som noe man drev med før bruk og kast-alderen, men det hørtes fornuftig ut, så jeg puttet ordet inn i Google. Og vips.... der spratt det opp et firma like i nærheten som har alt mulig av slike greier og elektromotorer i alle størrelser og generatorer og regulatorer og annet kjekt.

 

Og hvem vet? Kanskje de har en glimrende ekstern spenningsregulator til kr. 39,95 også? :smiley:

 

Takk for hjelpen.

 

Lotus

 

Ledning for halogenspotter var også god. Disse halogengreiene blir jo vanvittig varme. Sikkert like varme som inni dynamoen min.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått til innkjøp av kabel type Radox. Denne er dobbelisolert / kortsluttningssikker og benyttes til alt rullende materiell innenfor jernbane, sporveier, busser mv. Kablen er motstandsdyktig mot vann, mineralske oljer, ozonbestandig mm. Tempraturområde er -40 til +120 grader. Er temraturen høyere enn dette, benytter du en kortsluttningssikker isolasjonsstrømpe, som er en fleksibel flettet glassfiberstrømpe belagt med silikongummi. Denne strømpen tres over kablen og kan da opperere innenfor tempraturområde -70 - +265 grader.

 

Kabel og strømpe fås kjøpt i alle elektro engo butikker, evt hos din lokale elektrikker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...