Jump to content

Har noen erfaring med de nye powerbankene som selges?

-morten-

Recommended Posts

Mange som uttaler seg om disse powerbankene uten egen erfaring eller fordi man har andre installasjoner som dekker behovet.

Jeg kjøpte selv en slik powerbank fra Ecoflow med maks kapasitet på 1600 W. Den har gjort båtlivet enda enklere og bedre og er ET AV DE BESTE KJØPENE JEG HAR GJORT!

Jeg har brukt den i 2 forskjellige båter med forskjellige strømoppsett i båten. 1 båt med mye elektrisk 230v utstyr og aggregat og 1 båt med gassovn og komfyr uten aggregat men stor batteribank.

I begge båtene har powerbanken vært brukt svært flittig når vi ikke har hatt landstrøm, men den brukes også selv om vi har landstrøm fordi det er så praktisk å flytte den rundt. Jeg har ikke 230v kontakter på flybridge, så det er veldig enkelt å ta med powerbanken opp for å lade PC osv.

Den brukes primært til følgende:

1. Kaffe på morgenen - koblet på en Dolce Gusto kapselmaskin

2. Smart Tv / Chromecast som krever 230 v

3. Lading av 2 PC’er - vi har MYE hjemmekontor vi båten

4. Elektrisk pumpe til SUP og RIB. Utrolig praktisk å ta med seg powerbank og pumpe på brygga eller i Riben.

5. Diverse el verktøy

Forøvrig veldig praktisk at du kan bruke opp strømmen i powerbanken uten å tenke på konsekvenser og den lader seg opp på 1 time når jeg er tilkoblet landstrøm. Har forøvrig solcellepanel til powerbanken, men det har jeg bare brukt et par ganger.

Kjøre vene @Ervil, man behøver vel ikke å kjøpe en dings til 15000 for å kunne vurdere om en har bruk for det eller ikke. For meg vil det ikke være annet enn et dyrt lithumbatteri tilkoblet inverter. Pakket i en fancy plastkasse. Og jeg har verken apeloft, sup, rib eller kaffemaskin. Og det som skal lades, lades stort sett via USB. 

He he, nå var vel spørsmålet fra trådstarter om noen hadde erfaring med disse powerbankene - ikke om @Hulda hadde bruk for det ?.

Jeg har som sagt svært god erfaring med dette - basert på våre behov. ??

PS! Jeg vil faktisk påstå at svært mange vil klare seg med en slik powerbank i tillegg til normal batteribank og landstrøm istedenfor store investeringer i Litium m/inverter som fort koster 40-50000 kr.

For oss som ikke har en slik blir det jo mest synsing, men jeg føler at jeg traff litt da jeg kommenterte at en av de store fordelene med en slik ting er at den lett kan flyttes rundt. Det hender at jeg har plutselig bruk for 220v på "ugunstige" steder (ofte elektroverktøy, for litt siden måtte jeg gjøre noe epoksyarbeid under senga og koblet en 200W varmeovn til inverteren, etc), da er det et slit med skjøteledning.

Forøvrig har jeg alltid undret meg over hvor mye tap man har dersom man konverterer f.eks 12vdc -> 220v ac -> 5vdc eller 18vdc. Jeg har hittil ikke eksperimentert mye, men jeg tror det er ganske så ineffektivt, og jeg fikk meg en liten bekreftelse på dette i går.  Ca 350W konvertert fra 50vdc til 12vdc med en step-down kinakonverter - liten vifte som går kontinuerlig, lite varmeutvikling. Den var forøvrig merket med maks 1kW, og en viss varmeutvikling er det - den kom uten sikringer og tok fyr da jeg debugget et problem med baugtrusteren. Så, reserveløsning, 50vdc -> 220v ac -> 12vdc, fortsatt rundt 350w. Både inverter og lader ble etterhvert rimelig varm, jeg anslår at det totalt var 200w - 300w varme der. For all del - dersom man føler at en slik løsning gir verdi, så skal jeg ikke argumenterte i mot,  men jeg føler meg mer komfortabel med step-up/step-down og har USB-C/PD installert på de plassene det er mest logisk å sitte med laptop eller legge laptop til lading, og nok internt batteri i laptopene til at jeg kan sitte noen timer på andre steder også. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ja, nei, klart det. I såfall ville denne tråden være den eneste på baatplassen som kun besvarte hva det ble spurt om. 

Nå kjøpte jeg 400 Ah lithium levert fra Skanbatt. Inkludert dedikert lader, pruting og smartshunt, så kom det nok på drøyt 25000 kroner. Men da har jeg litt mer strøm. Inverter er fremdeles i det blå. 

Jeg har sett en del YouTube'ere som skryter disse Eco- sakene opp i skyene. Tatt i betraktning nivået på argumentasjonen, og at enkelte må dra bensinaggregatet ut i cockpit for å lade Eco, så faller jeg inn i den forvillelsen at de bedriver skjult reklame. Og at Eco har blitt levert om bord nokså gratis. Hvilket bidrar til mitt mørkesyn og inngrodde skepsis. Hvilket jeg beklager.

Har ikke dingsen, men er i den situasjon at jeg er en del på telttur i skogen også. Og da ser den jo helt genial ut. Dyrt; ja. Man kan sikkert lage en billigere løsning av egne komponenter - men her får man altså alt fiks ferdig i en praktisk innpakning. Så jeg tror denne dingsen har en godt marked. 

Men i båten kan jeg ikke helt se at jeg har brukt for den. Da hadde jeg nok heller gått for en liten og hendig inverter. 

2 hours ago, Hulda said:

Jeg har sett en del YouTube'ere som skryter disse Eco- sakene opp i skyene. Tatt i betraktning nivået på argumentasjonen, og at enkelte må dra bensinaggregatet ut i cockpit for å lade Eco, så faller jeg inn i den forvillelsen at de bedriver skjult reklame.

Det er ikke engang skjult, det er reinspikka reklame, som det meste annet av produktplassering der i gården.
De skal jo leve de også  :giggle:

mvh, Arne
www.tiarora.no

@tobixen powerbanken som jeg har kjøpt har i hvertfall 2 vanlige USB + 2 USB-C som lader lynraskt fra 12 V delen - i tillegg til 2 230V kontakter fra «inverter delen». Den har også 12V «sigarettenner uttak» og en kraftig innebygget LED-lampe.  Både 12V og 230V kan brukes samtidig.

Vi er som sagt svært fornøyde og har ikke behov for å oppgradere båtens batteribank til Litium og inverter.

Takk for beskrivelsen @Ervil Jeg er fortsatt nysgjerrig på denne. Jeg tror den kan åpne noen muligheter for oss.

Som jeg skrev over er det trangt i båten vår mht å ettermontere elektriske komponenter og få kabler dit man vil. Jeg hadde en som driver med dette på befaring, og han sa egentlig nei til jobben. Hadde jeg insistert, så hadde det blitt veldig dyrt. Jeg fikk til å få montert et solcellepanel med lader til forbruksbanken, men unner ingen den opplevelsen. Det var som å tre en sytråd inn i en synål med gravemaskin. Jeg nevner det fordi det faktisk har blitt gjort i programmet "Mythbusters". Det tar bare litt tid.

Har allerede inverter til Apple TV, men jeg har ikke lyst til å demontere hele båtens innredning for å få plass til en enda større batteribank enn den vi har (Lithium 4x100 Ah). Den sitter i dørken. Da har jeg fortsatt ikke nevnt inverter, og hvor den skal stå, men sin nødvendige kabelføring.

I kontrast var dette mye enklere i motorbåten. Der kom det inn svære batterier og inverter og alt sammen. God plass til slike stunt. I seilbåten, not so much.

Sjekket dog litt: Ecoflowen jeg lurte på er den med 2016Wh. Det tilsvarer vel 162Ah. I en seilbåt uten kraftig nok inverter, så betyr det at jeg kan kjøre varmtvann til fruen, lage KAFFE PÅ MOCCAMASTER (:giggle:), og ellers tappe dingsen for å tømme resten av strømmen inn i en kjølebag med drikke. Jeg kan "superlade" den (jeg kjører Tesla), eller lade den langsomt med solceller, samt med sigarettuttaket i båten under motorgange.

Jeg kan selvsagt også kjøpe et tilsvarende Lithium batteri med inverter og lader og ende opp med ca samme pris. Men da med et annlegg som vil lage bråk i båten siden alt er synlig mht kabler overalt og sånn. Dette da siden Bavaria har designet vår båt slik at den er vanskelig å ettermontere utstyr "sånn uten videre".

Jeg fikk også med et bilde her som bygger oppunder min påstand om at denne båten er konstruert omkring en Moccamaster kaffetrakter. Den står inne i den røde sirkelen på tur :smiley: 

Med all respekt: @Ervil er vel den første som har svart på trådstarter sitt spørsmål. Dere andre kapteiner har svar på alternativer og hvorfor man ikke trenger denne. Jeg har forklart hvorfor denne kan løse et utfordring.

Kaffetrakter.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Beklager, men jeg gir meg ikke helt på å sitte her i sofaen og synse ... :-)

2 kWh er relativt mye.  Jeg har batterier på 4 kWh, og de er svært så tunge, tilnærmet uhåndterlige, så da måtte jeg selvfølgelig sjekke hvor mye denne "powerbank"'en veier.  Fasit er 23 kg.  Det er også en del.  For min egen del, dersom valget ligger mellom å trekke skjøteledninger gjennom hele båten fordi jeg trenger 220V på et ugunstig sted, eller å bære med meg en 23 kg "powerbank", så er det ikke helt åpenbart hva jeg ville valgt.  Det er heller ikke noe man drar med seg på telttur.

Så anføres det at Bavariaen ikke er laget for at man skal kunne ettermontere batterier eller installere en fastmontert inverter.  Da virker det fristende med en boks man bare kan plassere akkurat der den passer, uten noe installasjon.  Men ... jeg har noen tanker om dette:

• Det trengs noe slags sikring så den ikke flytter på seg ved krenging eller bølger.  ("Fast installasjon" løser slike problemer).
  • Hvordan skal den lades?  Skal man flytte på den, eller skal man trekke midlertidige kabler ved lading?  Lading fra solcellepaneler, det synes jeg lukter "installasjon".  Sigarettenneruttak er dårlig egnet for større effektuttak (egentlig generelt sett en lite egnet kontakttype), skal man lade den effektivt ved motorgange så er man bedre tjent med "fast installasjon".
  • Hvilke forbrukere skal den fore med strøm?  Det må kabler til fra batteriet til forbrukerene også.  Dersom det er mange forbrukere og forbrukere som er langt unna hverandre (og langt unna der det er logisk å putte batteriet), så igjen ... jeg synes det lukter "fast installasjon".

Trenger du strøm til mokkamasteren i det ene øyeblikket, og strøm til noe helt annet i det andre øyeblikket og synes det er OK å løpe rundt med en 23 kg "powerbank", så er vel denne midt i blinken.  Dersom man allikevel skal ha en "fast installasjon" ser jeg ikke noe poeng i å kjøpe dette produktet, da vil man antageligvis komme bedre ut med å kjøpe batterier og inverter separat.

Jeg skjønner ikke poenget med å kverulere og synse om ting man verken har testet eller forstått hvordan de egentlig fungerer.?

Ja, det finnes sikkert batteribanker på 23kg, men verken TS eller jeg har henvist til de aller største batteribankene (for profesjonell bruk).

Jeg kjøpte en Ecoflow River PRO for nesten 2 år siden og deler våre erfaringer med denne ettersom det var det trådstarter etterspurte…

https://www.ecoflow.com/us/river-pro-portable-power-station

Denne veier litt over 7 kg og har et praktisk bærehåndtak og den er dermed lett å flytte rundt i båten. Den kostet ca 8000.-

Den har en «boost-funksjon» som gjør at man kan ta ut maks 1800W i kortere perioder. Dette skjer automatisk og den takler både Dolce Gusto kaffemaskinen, hårføner og rettetanga til madammen.

Jeg lader den ved behov når jeg ligger på landstrøm fra en av de mer enn 10 230V stikkontaktene som jeg har i båten. (Har stort alltid sett landstrøm koblet i). Bare å plugge kabelen i hvilken som helst stikkontakt. Den bruker bare en drøy time på å fullade.

Så kan alle dere som VERKEN HAR ERFARING MED ELLER TESTET  en slik powerbank få fortsette å synse og argumentere hvorfor dette ikke passer for dere…

Min erfaring er utelukkende positiv og den gjør båtlivet enklere og mer behagelig for meg og min familie??

2 hours ago, Ervil said:

Jeg skjønner ikke poenget med å kverulere og synse om ting man verken har testet eller forstått hvordan de egentlig fungerer.

Jeg beklager om jeg oppleves som kverulerende.  Jeg er inneforstått at flere er strålende fornøyde med sine EcoFlow-batterier.  Jeg har overhodet ikke påstått at det ikke finnes bruksområder for dem.

Jeg tror vi fleste har opplevd å kjøpe dingsbomser som vi trodde var gull men som i praksis bare tar opp verdifull plass i båten og sjeldent er i bruk.  Det er en risiko som bør vurderes nøye før man anskaffer ting.

2 hours ago, Ervil said:

Ja, det finnes sikkert batteribanker på 23kg, men verken TS eller jeg har henvist til de aller største batteribankene (for profesjonell bruk).

Min forrige post var konkret basert på posten over fra @dennrick, jeg beklager at jeg ikke siterte den for å gjøre det klarere:

On 12/19/2023 at 10:24 PM, dennrick said:

Sjekket dog litt: Ecoflowen jeg lurte på er den med 2016Wh.

... og denne veier faktisk 23 kg.  Erfaringer med en sak på 7 kg kan ikke nødvendigvis overføres til en sak på 23 kg.

Personlig kan jeg hverken se at jeg har bruk for en liten eller stor slik sak, men jeg er på lang vei blitt overbevist om at det finnes mange fordeler og gode bruksområder for en 7 kg-sak.  For en 23kg-sak er jeg ikke like overbevist.

Forøvrig, jeg mener å huske at jeg fikk pepper for å mene ting omkring Efoy for en god del år siden - noen år senere så viser det seg at det finnes relativt få som har kjøpt denne greia og som fortsatt mener det var et godt kjøp.  For all del, under visse betingelser så kan også Efoy være et godt kjøp, men det er snevert.  Jeg har ikke like store fordommer ovenfor Ecoflow-batteriet - som jeg nevnte, det er nok mange brukssituasjoner hvor dette kan komme til nytte.  Jeg tror allikevel at en relativt stor prosentandel av de batteriene som blir solgt kommer til å bli lite benyttet.  En viss prosentandel av de som har kjøpt eller kommer til å kjøpe Ecoflow vil benytte batteriet langt mindre enn planlagt.  En del av disse vil etterhvert finne ut at det var et "bomkjøp".

Jeg synes ellers at navnet på batteriet er litt vel "grønnmalt".  "Ecoflow"?  Klart, dersom alternativet til dette batteriet er å dra i gang et aggregat, så er det sikkert mer miljøvennlig å tappe dette batteriet - men det er på ingen måte noen erstatning for et aggregat.  Det er liksom meningen at man skal lade batteriet med solcellepaneler, men som nevnt ... jeg tror solcellepaneler fungerer bedre sammen med fastmonterte batterier.  Jeg tipper at de aller fleste som kjøper dette batteriet kommer til å lade det ved hjelp av landstrøm.

Jeg støtter deg 100% på det det siste punktet @tobixen. Jeg betalte 4000 kr ekstra for solcellepanel til Ecoflowen. Det har jeg kun brukt 2 ganger på nesten 2 år og kan vel karakteriseres som et bomkjøp.???

Ikke fordi det ikke fungerer, men det tar en evighet å lade batteribanken med solceller - i motsetning til å plugge Ecoflowen i en stikkontakt og fullade på en drøy time…

Når man bare bruker båten i helgene og har nok batterikapasitet til å overleve helga igjennom, så gjør det ikke noe at det tar "en evighet" å lade batteriet med solcellepaneler.  Dersom man derimot har et batteri som er i aktivt bruk og som flyttes mye frem og tilbake ... ja, da er det lite hensiktsmessig med solcellepaneler, det blir for mye styr.  Forsåvidt, det kan være fordelaktig å kunne flytte både batteri og solcellepaneler til den siden av båten som sola skinner på.

Jeg har nok solcellepaneler nå til å gå i pluss sommerstid, så lenge været er godt og jeg sparer på strømmen og eventuelt flytter litt på panelene nå og da - og forøvrig er det bare å utnytte generatoren så godt som mulig mens motoren sviver.

• 5 måneder senere...
Ervil skrev On 27.12.2023 at 15.56:

Jeg skjønner ikke poenget med å kverulere og synse om ting man verken har testet eller forstått hvordan de egentlig fungerer.?

Jeg kjøpte en Ecoflow River PRO for nesten 2 år siden og deler våre erfaringer med denne ettersom det var det trådstarter etterspurte…

https://www.ecoflow.com/us/river-pro-portable-power-station

Denne veier litt over 7 kg og har et praktisk bærehåndtak og den er dermed lett å flytte rundt i båten. Den kostet ca 8000.-

Den har en «boost-funksjon» som gjør at man kan ta ut maks 1800W i kortere perioder. Dette skjer automatisk og den takler både Dolce Gusto kaffemaskinen, hårføner og rettetanga til madammen.

Jeg lader den ved behov når jeg ligger på landstrøm fra en av de mer enn 10 230V stikkontaktene som jeg har i båten. (Har stort alltid sett landstrøm koblet i). Bare å plugge kabelen i hvilken som helst stikkontakt. Den bruker bare en drøy time på å fullade.

Så kan alle dere som VERKEN HAR ERFARING MED ELLER TESTET  en slik powerbank få fortsette å synse og argumentere hvorfor dette ikke passer for dere…

Min erfaring er utelukkende positiv og den gjør båtlivet enklere og mer behagelig for meg og min familie??

Kom over denne tråden i kveld fordi jeg sjekket EcoFlow ettersom jeg fikk et nyhetsbrev fra Maritim der de har kampanjetilbud...

Nå blir det ikke noe slikt kjøp på meg med det første uansett, men det jeg lurer på er hvor lenge en slik som du har varer før batteriet er tappet ned og man må lade det opp? Hvor mye belastning tåler det? Det må jo være et viktig poeng.

Jeg har en ecoflow river 2, har brukt den i et år nå. Kjøpte den som backup til batteribank og inverter, og er godt fornøyd.

Min har 216W, så til mobil, nettbrett osv holder den en uke. Til pc får jeg ca 3 timer. Klarer også å drive dremel, loddepenn og ozongenerator m.m.

Nå for tiden er victron inverteren min død, så den innebygde inverteren til ecoflowen har reddet meg i så måte. 12V kontakten og 180W panel på dekk holder PC'en gående hele dagen når det trengs.

Det eneste minuset med den er at softwaren suger. Mye fikling med en ubrukelig app dersom man skal endre innstillinger, og den krever attpåtil at man lager konto med innlogging for å sanke data ála DJI. Passordbeskyttet er den heller ikke, så hvem som helst innenfor rekkevidde kan klusse med instillingene dine.

Men ellers er den perfekt til mitt bruk, den reddet meg da solcellepanelene mine døde ifjor høst, og jeg kunne stjele strøm nok til husbanken fra biblioteket til å ha lys og dieselvarmer på svai.

• 4 uker senere...

Jeg kjøpte meg en EcoFlow River 2 for å teste konseptet. 

Bortsett fra at max power på USB-C er 60W, noe jeg viste da jeg kjøpte den, så lever den opp til de fleste forventninger. Kan også nevne at jeg synes plasten i huset er for hard, redd den ikke tåler så mye før den sprekker. Noen som vet om Delta 2 har samme eller lignende plast? 

Min private laptop klaget på at den fikk for lite strøm, Ecoflow appen rapporterte bare 45W, svært sjelden at laptopen klager på 60W ladingen fra Dell skjermen min. Jobb PCen var fornøyd med 60W.

Har også testet lading fra et 12V batteri, det fungerer greit. 

Et 20A LiFePo4 batteri koster det samme som en River 2 så det er ingenting å si på prisen da en her får en 300W inverter, AC og DC ladere, USB A og 60W USB strømutganger samt inngang for solcellepanel. 

Jeg har en 300W sinusinverter fra før slik at hvis jeg sleper med meg 100Ah Lifepo4 batteriet mitt så kan jeg få 230V til oscilloscope eller diverse battetiladere uten River 2. 

Den jeg hadde kjøpt manglet et segment i displayet så jeg måtte reklamere, så jeg leverte den like godt tilbake, jeg hadde fått testet konseptet. Venter nå på en god pris på en 1800W Delta 2. Ser ikke noe behov hos meg for noe mellom 300W og borti 2 kW. Delta 2 kan jeg bruke i stedet for EU20 aggregatet når jeg bare trenger 230 VAC i korte perioder, og den gir meg også 100W USB-C. 

I tilegg til å integrere inverter, AC og DC ladere og diverse USB strømutganger samt MPPT solcelleregulstor reduserer EcoFlow strømmene inn til inverter mye (med faktor 4) siden de bruker 48V batterier. Skulle jeg kjøpt en 2 kW sinusinverter ville jeg måtte ha brukt svært tykke ledninger mellom batteri og inverter. Ikke noe problem i en fast installasjon, men ikke like praktisk i et mobilt oppsett. Hvis jeg er off-grid for lengre perioder kan jeg bruke 100Ah Lifepo4 batteriet for å lade opp igjen Delta 2. De ekstra betteriene til EcoFlow er alt for dyre. 

Delta 2 måler 400 x 211 x 281 mm og veier 12 kg så den er temmelig mobil.

EcoFlow appen er også bra. Gir mye informasjon og en kan stille inn parametre som på hvilke ladenivåer i prosent lading og forbruk skal avsluttes. 

abbor skrev for 23 timer siden:

Min private laptop klaget på at den fikk for lite strøm,

Det gjør jobb-Dell'ene også bare jeg bruker et uoriginalt poweradapter (fins sikkert uoriginale som tilfredsstiller også, men har ikke kommet over noe). Har ikke merket at det betyr noe i praksis, det er mulig det ikke går å jobbe 100% cpu over veldig lang tid, men det har ikke noe praktisk betydning for meg selv om jeg sitter med utvikling som krever sitt av CPU. Har skrudd av varslingen i bios og lever nå i lykkelig uvitenhet :0)

Jeg er ikke nødvendigvis pro slike powerbanker, men en fordel er vel at alt kommer ferdig koblet og plug and play. Inverter og litium bør ikke nødvendigvis alle koble selv, selv om de fleste sikkert gjør det. Så i den sammenhengen blir det sikkert billigere og tryggere med en slik enhet.

Jeg er i bytte-båt-modus og kunne kanskje kjøpt en slik for å forlenge strømmen litt uten å koblet en kabel. Kan du koble den rett på 12v systemet i båten, eller må den via landstrømlader? 

Har en kompis med både ecoflow og Eføy og er strålende fornøyd.

Om dette er for å forsvare sine kjøp eller om han er overbevist er jeg ikke overbevist om. ? Eføy til 100kr kwt er litt uten for min fatteevne. 

Akkurat min tanke også.  Trenger man mobiltet og har bruksformål også utenfor båten, så for all del, det er sikkert et kjempeprodukt.  Dersom den skal forsyne en mikrobølgeovn med strøm, da blir det best med fast installasjon, og da er det fordyrende med en slik "ecoflow" sammenlignet med å legge opp fastmonterte batterier, lader og inverter.   Pluss at jeg i utgangspunktet er grunnleggende skeptisk til et produkt som heter "ecoflow" :-)

(men nå føler jeg at jeg gjentar ting jeg har skrevet allerede)

Absolutt. Det er ikke måte på hvilke problemer som blir løst for diverse YouTube'ere etter at de har pakket ut herlighetene. Bare det å kunne drive en laptop for å kunne poste video'er! Jeg kjøpe en omformer hos Clas O for under NOK 200 som løste akkurat den utfordringen. Men allikevel, noe man bør anskaffe!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...