Jump to content

Har noen erfaring med de nye powerbankene som selges?


-morten-

Recommended Posts

https://www.maritim.no/ecoflow-river-2-max

 

ser det annonseres på båtutstyrsbutikker med powerbanker. Er dette bare tull eller går det an å plugge i en kaffetrakter eller støvsuger i uthavn?  Jeg har landstrøm så når man ligger i båthavner er ikke strøm noe problem til mitt bruk. Var bare nyskjerrig om en sånn powerstasjon er noe nytte annet enn å lade mobiler og pc med?

Har null greie på strøm! :tongue:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Skal du lade den med båtens batterier kan du like godt kjøpe en inverter, mye billigere.

Man kan kople en liten kaffetrakter ( 500W ) og annet til denne og bruke den en ca  45 minutter før oppladning.

For min del hadde jeg heller brukt 7K på oppgradering av batteribank eller solceller, samt en inverter, men det finnes sikkert massevis av gode grunner til å kjøpe en slik.

 

Link to post

Jeg har sett diverse YouTubere som har 'kjøpt' slike greier. Og de roser produktene opp i skyene. For meg er det bare en dyr måte å pakke sammen et lithiumbatteri og lader/inverter i en plastkasse med tiltalende instrumentpanel og noen kontakter. Til en heller høy pris. For meg virker det som en opphauset greie på linje med disse fantastiske batteriladerne som brant mentanol. Kanskje jeg er negativ fordi jeg ikke har bruk for slike greier. 

Link to post
2 hours ago, -morten- said:

https://www.maritim.no/ecoflow-river-2-max

 

ser det annonseres på båtutstyrsbutikker med powerbanker. Er dette bare tull eller går det an å plugge i en kaffetrakter eller støvsuger i uthavn?  Jeg har landstrøm så når man ligger i båthavner er ikke strøm noe problem til mitt bruk. Var bare nyskjerrig om en sånn powerstasjon er noe nytte annet enn å lade mobiler og pc med?

Har null greie på strøm! :tongue:

 

1000w boost maks, står ikke oppgitt noen detaljer rundt boost så det kan hende det varer under 1 minutt.

 

Er forøvrig et 500w/512wh batteri til 7000 kr, litt høy pris men ikke helt ekstremt.

 

Men kaffetraktere i seg selv koker jo bare litt vann av gangen som drypper i gjennom. Så du kan jo finne noe som funker. Men feks en moccamaster drar jo 1520 watt i standard versjon, altså mye mer enn dette batteriet klarer å gi.  Og en som drar 500w vil koke veldig sakte, så du får jo ikke en gang en times bruk ut av batteriet.

 

Så jeg ser ikke nytten utenom mobil og PC, kanskje også TV, et slikt batteri kan kjøre en TV i noen timer. Men da må du også lade det en stund.

 

 

 

 

 

Link to post

Jeg syntes den så interessant ut. I motorbåten valgte jeg en stor Lithium bank med en kraftig Victorn inverter, men det var fordi det var enkelt å få til i et stort motorrom. I seilbåten er det mye trangere og vanskeligere å få dette til.

 

Jeg så på en større versjon for moro skyld - den med 2016 Wh kapasitet. Jeg tenker på å lage kaffe med trakter f.eks, så blir da dette regnestykket korrekt?

 

Moccamasteren trekker 1450W. Dvs at jeg kan kjøre den kontinuerlig 2016Wh/1450W = 1,4 timer ? Trakteren lager 1,25 liter kaffe på 6 min / 0,1 time -> Kan da lage ca 14 kanner med kaffe ?

 

Alternativt for å drifte en kjøleboks som går på 12V og trekker 5A. Si den går kontinuerlig. 2016 Wh dividert på 12V = 168 Ah, og 168Ah/5A =  33,6 timer med kontinuerlig drift av kjøleboksen?

 

Er disse to eksemplene riktig regnet ut? Jeg ser i spesifikasjonen av batteriet i Delta Max 2000 oppgir kapasitet som 2016 Wh og 50,4V.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

For min del er det 100% totalt uaktuelt å kjøpe en slik dings. Dette er jo ikke noe annet enn et lithiumbatteri med egen lader og inverter. 

 

Den versjonen i linken har en kapasitet på 512Wh. Det tilsvarer et 12V batteri på 42Ah.

 

Men sikkert en kjekk ting til teltturer og denslags. 

Link to post
16 hours ago, BØstrøm said:

Da trenger du ett vsr rele( volt sensitivt rele) og 2 batterier eller banker. Så tapper du strøm fra forbruksbank med inverter, og har fult/ fulle startbatterier.

Nei det er ikke det jeg spør om!  Jeg ser på det som en ekstra strømkilde om jeg ligger på en plass uten landstrøm! Det er for å gjøre det motsatte, altså slippe å tømme batteriene om bord!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ja da var det akkurat som jeg tenkte! bare tull. Vann koker jeg jo på gass. De store eksterne strømforbrukerne får vente til jeg plugger i landstrømmen! Ligger jo stort sett på steder med strøm.

Så denne ballen blir nok lagt død ja like fort som den kom. Har jo plenty USB ladepunkter og sånnt fra før. Behovet for en sånn er nok ikke så stort. Uansett har jeg bare få forbrukere, så dette klarer jeg å tilpasse lett i forhold til batteribanken. Alle lys ombord er LED 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
15 hours ago, NilsPils said:

Dersom du skal ha filterkaffe i båten burde det jo være ganske logisk og praktisk med en sånn filterholder du setter over koppen og fyller på kokende vann fra komfyren. Eller presskanne for dem som vil ha det litt mer komplisert . . .

Finnes og traktere for å sette på gassfyr

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Har en ganske tilsvarende dings og den fungerer helt utmerket til det jeg bruker den til; nemlig laptop.  Og ikke bare i båten. Hadde behovet vært kun båt ville jeg nok heller oppgradert batteri/inverter osv. Dingsen lar seg lade opp imponerende raskt. 

Til kaffeformål så ville jeg jo helt klart sett på andre løsninger til bruk med eksisterende kokeapparat. For egen del går det mye i pulverkaffe, kokekaffe og espresso fra Bialetti-kanne i båten. Ingen av delene går det særlig mye av hjemme, så forandring fryder. Hva med en presskanne? Joda, dårlige tips om man er svoren Moccamaster-tilhenger.... ser den.

 

Link to post

Kaffetrakter i båt?  Jo, jeg mener faktisk at det fulgte med da jeg kjøpte båten, den kastet jeg kjapt ut.  Å fikle med kaffetrakter i uthavn og mens man seiler i sjøgang, det synes jeg høres underlig ut.  Jeg synes det gir litt bedre "turfølelse" med kokkaffe ... men ombord gjør jeg det stort sett ganske enkelt: et lag med kaffe på bunnen av koppen, fylle opp med kokende vann, la stå å trekke i noen minutter og så røre om ... det blir snadder.  Så kan man evt skylle koppen i saltvann etterpå.

 

Dersom man på død og liv skal ha kaffetrakter ombord og bruke den i uthavn, så er det bare tull med et slikt batteri, som andre nevner er det bedre å investere litt mer i batteribanken ombord og bruke en fast inverter.  Jeg synes @quantumduck og @Code0har gode poenger her.  Fordelen med dette batteriet er at man lett kan flytte på den og ta det med seg ut av båten.  Man kan eksempelvis ta med seg kaffetrakteren på standtur om man på død og liv er avhengig av trakterkaffe.

 

Jeg har jo også et par-tre USB-batterier ombord, selv om jeg også har USB-kontakter både her og der ombord - fordi det av og til er kjekt å kunne ta med seg strøm, både ut av båten og i tilfelle nærmeste USB-kontakt ombord er bittelitt for langt unna.

 

Laptop'er standardiseres jo nå på USB-C "Power Delivery", så dersom man har en litt ny laptop så skal det ikke være nødvendig med inverter for å bruke laptop mer.  Jeg har høyttalere også som går på USB.  Det aller meste lader jeg med USB nå for tiden.  Inverteren er omtrent ikke i bruk.  "Vanlige" USB-batterier er altså tilstrekkelig for et "beach party".  For trakterkaffe, derimot ...

 

(Jeg får feilmelding 418 fra utstyret mitt, og det er vel så bra, jeg drikker ikke så mye kaffe egentlig ...)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

For oss er nok kaffe kaffe, og ingen foretrukken måte å lage den på, annet enn at trakteren er kjekk. I uthavn har jeg kokt vann på gasskomfyren og tømt manuelt opp i filteret på trakteren. Da går det rett i en termokanne som vi kan ha noen timer før kaffen får usmak. I båten vår er det en fin plass til den også hvor den står støtt under alle forhold. Man skulle tro båten var konstruert og bygget rundt selve kaffetrakteren :smiley:

 

Har som jeg skrev over vurdert litt stor Victron inverter, men da skulle jeg gjerne hatt større bank til vårt forbruksmønster. Dagens er på 400Ah. Dessuten er det mye trangere og vanskelig å få gjort det slik jeg vil. Hadde en befaring ombord, men han hadde ikke så lyst på jobben.

 

Laptop til båt(gjemme)kontoret har jeg løst basert på en tidligere tråd her - sigarettplugg med høy nok effekt og USB-C kabel. Det fungerer bra. Rask til å lade ipad også. Og så flommer det over at små power-banker hos oss også.

 

Vi får se hva vi gjør her - vi klarte oss fint i sesongen som var uten tilgang på 220V underveis og i uthavn også, men jeg så umiddelbart en lettvint mulighet med dingsen som trådstarter linket til: Den omtalte kaffetrakteren selvsagt, til drifting av kjøleboks et annet sted i båten uavhengig av øvrig strøminnstallasjon, og også varmtvannsbereder i uthavn. Dingsen er vel ihht regnestykkene min over egentlig et ca 160 Ah stort Lithium batteri i et 12V system ? Så man får jo en del ut av noe slikt ila en helg i uthavn.

 

Det jeg ikke har vurdert, og nå snakker jeg jo litt mot meg selv og det jeg skrev over, en mindre f.eks 2000W inverter som ikke tar så stor plass som Victronen jeg hadde i motorbåten gjorde. Har 4x100Ah Lithium idag, usikker på om jeg kan bygge ut denne med et par nye batterier? Lenge til våren :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg har faktisk ikke mindre enn tre invertere ombord, men i praksis blir de sjeldent brukt.  Det er stort sett gjester som trenger 220V for laptop'en, samt at jeg av og til bruker elektroverktøy (eksentersliper for det meste), eller må lade opp sære batterier.  Jeg har også en støvsuger ett eller annet sted, men den er det lenge siden jeg har brukt (og den er på 900W, så det batteriet holder ikke).  Jeg tror eksentersliperen tar under 500W, så der kunne det sikkert vært nyttig å kunne dra med seg et slikt batteri i stedet for å bruke lange skjøteledninger.

 

Når jeg har landstrøm bruker jeg det på varmtvannsbereder, batteriladning, luftavfukter, varmeovner ved behov, samt at jeg drar frem en elektrisk vannkoker for å spare på gassen (avhengig av om strøm er inkludert eller betales pr forbruk til overpris).  Alt dette bruker såpass mye strøm at det ikke gir noe særlig  mening å kjøre det fra inverter og batteribank, og enda mindre mening å prøve å bruke et slikt batteri.  For varmtvann blir det enten å greie seg uten, bruke gassblusset til å varme opp vann, eller å bruke motoren (hvor kjølevannet går innom varmtvannstanken).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
10 minutes ago, pacuare said:

Varmtvann med inverter er behagelig. Krever god ladekapasitet, men forbruket er ikke avskrekkende. Hadde ikke kjøpt en boks som alle youtubere er sponset med. 

Jeg har en gammel Nespresso kapselmaskin og den drar akkurat min 1200w inverter i Multiplus'en... piper litt til tide men det går, og tar ikke mange sekundene.
 

On 11/14/2023 at 4:40 PM, NilsPils said:

Dersom du skal ha filterkaffe i båten burde det jo være ganske logisk og praktisk med en sånn filterholder du setter over koppen og fyller på kokende vann fra komfyren. Eller presskanne for dem som vil ha det litt mer komplisert . . .

Har også en liten vannkoker som jeg kan varme vann til en sånn 2-kopps presskanne, skjønner ikke hva som er "komplisert" med å fylle kaffe og kokende vann i en presskanne og la det stå noen minutter, sammenlignet med å tømme  sakte manuelt over et kaffefilter, men det er nå så.. :-)
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
1 hour ago, pacuare said:

Varmtvann med inverter er behagelig. Krever god ladekapasitet, men forbruket er ikke avskrekkende.

 

Oppvaskmaskin er også behagelig.  Å plutselig få seg en nabo som ankrer opp noen få meter unna (sist var det såpass ille at det ikke var til å unngå sammenstøt ved vindskiftet som var i femtiden på morgenen) og som kjører aggregat et par timer om kvelden og så et par timer om morgenen, det er ikke behagelig :-)

 

Det er tre ting som drar strøm med varmtvannet, det er initiell oppvarming av alt vannet på tanken, det er å holde vannet varmt, og det er å ettervarme vann etterhvert som det blir forbrukt.  Det er forsåvidt sant at en god tank holder godt på varmen, slik at det er "billig" å holde den varmt.  Så er det jo også et spørsmål om hvor mye varmtvann man bruker, dersom alle er sparsommelig på varmtvannet så "koster" det ikke mye å ettervarme vann etterhvert som det blir forbrukt.  Jeg har forsøkt bare det å skru på varmtvannstanken på inverter ... men har alltid endt opp med å skru den av før vannet ble varmt.  Jeg har ikke prøvd å regne på det ... men ... det burde jeg gjøre:

 

Jeg er usikker på hva kapasitet jeg har, men jeg tipper 45l.  Dersom vannet i anken i utgangspunktet holder 18C (jeg er tross alt i Middelhavet nå) før oppvarming og hvis vi antar at tanken er 45L stor, samt at termostaten skrur seg av ved 95C, samt at det krever 4.18 kJ/kg/K å varme opp vann, så "koster" det (95-18)K * 45kg * 4.18 kJ/kg/K = 14483 kJ = 4 kWh.  Dersom batteriet i snitt leverer 12.4V under oppvarmingen, så blir det 324 Ah.  Med blybatteribanken så starter jeg med full batteribank, og ender opp med en batteribank som bør lades ganske umiddelbart for at batteriene ikke skal ta skade.   Jeg har også tre skikkelig tunge Li-Ion-batterier, dersom jeg tømmer ett av dem så har jeg en full, varm varmtvannstank.

 

Én varmtvannstank varer mellom ett og tre døgn.  Den største synderen her er nok at man bruker varmt vann til håndvask uten å tenke seg om - dersom man prøver å spare på vannet, så er man allikevel ferdigvasket før vannet rekker å komme seg fra varmtvannstanken til kranen, da er det litt meningsløst - men selv om man sparer på varmtvannet, så synker jo temperaturen som følge av varmetap.  Så med Li-Ion-batteriene brukt eksklusivt på varmtvann kan jeg kanskje holde meg med varmtvann i seks dager.  Joda, det holder forsåvidt dersom vi drar fra gjestehavn til gjestehavn - slik vi ofte gjør når jeg er med familien.  Vel, gjestehavnene på Ibiza/Mallorka/Menorka/Sardinia er svindyre.  Fra begynnelsen av august til slutten av oktober har jeg bare ligget for anker, og for det meste benyttet solcellepaneler, med bittelitt påfyll fra generatoren når vi har gått for motor.  Når vi prøver å spare på strømmen, så går det på et vis i balanse - men det gir lite rom for å bruke elektrisk varmet vann til håndvask, oppvask og dusjing - ikke engang nok strøm til å holde varmtvannstanken varm.  Vel, jeg kunne satt ned termostaten, det ville ha hjulpet en god del, men allikevel ... nei :-)

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 3 uker senere...

Hadde en sånn batteribankdings med på seilferie. To stykker i 26 fot med elektrisk anlegg begrenset til 1 stk usb uttak og belysning nedi båten. 

 

Var halvannen uke ute og trengte ikke å lade hverken batteribankdingsen eller båten, men hadde strøm til mobil og nettbrett på hele turen. 

 

Kaffen kokte vi på gass. 

 

Så tja. 10 av 10 poeng fra meg. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...