__jallis__ Startet 15.November.2023 Del på Facebook Startet 15.November.2023 Da er vanntankene i båten tømt for vinteren, og familien på 5 skal ha sin første helg på sjøen med medbrakt vann på kanner. For andre som har prøvd seg på det samme tidligere, hvor mye vann trenger man egentlig til oppvask, håndvask, kaffe og tannpuss for en helg?? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 20 liter? Hvor mye du trenger er en ting, hvor mye du faktisk bruker noe helt annet Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Til både oppvask, håndvask og koke poterer og ris kan man bruke sjøvann. Mengden ferskvann er begrenset til det du skal drikke. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Code0 Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Vi har hytte på fjellet, henter vann i brønn. Oppvask tar vi med hjem, evt engangs. En 20 lites kanne holder en helg for oss fire på vinterstid. Har du sjøvann tilgjengelig er det som det sies kun drikke. Tenk telt-tur… Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Her er min erfaring at kjønnsfordeling, utetemperatur og evt. tilgang til dusj har stor betydning. Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 15.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2023 Takk for tilbakemeldinger. Jeg har allerede planlagt for 40 liter, så da ser det ut for at vi er godt "innafor"! Sitér dette innlegget Link to post
Ole Pedersen Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 En helg alene på hytta uten vintervann (og dusj/vasking) så går det under 5ltr. Drikker kaffe, resten går til oppvask siste dagen. I familiesetting ville jeg økt en del da det vel fort blir oppvask hver dag. Tenker 40ltr vil holde lenge. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 40 liter bør holde lenge, ja, antageligvis er halvparten nok. Det som er kritisk er å ha med nok drikkevann, det bør man helst ikke spare på. Håndvask og oppvask er mer "elastisk", når man har vann på flasker og kanner har man jo oversikt over hvor mye som går med og hvor mye som er igjen og kan gå over i spareblussmodus hvis nødvendig. Jeg har etterhvert opparbeidet meg god kompetanse på å vaske hendene skikkelig uten å bruke særlig mye vann. Min første båt var uten vanntanker ombord, så da hadde jeg bare med vann på flasker og kanner. Håndvask og oppvask gjorde vi i sjøen. Selv om man planlegger å bruke ferskvann til dette, så er det uansett en reserveløsning om man skulle gå tom (litt avhengig av hvor man ligger - f.eks., nå ligger jeg i Tiber nedstrøms fra Roma, vannet er møkkete og det er sykt mye søppel som flyter nedover - jeg ville definitivt ikke brukt vannet akkurat her til annet enn å skylle vekk matrester fra oppvasken. Folk fisker fortsatt i elva - skjønner ikke at fisken gidder leve her engang, og jeg ville ihvertfall ikke spist fisken). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 tobixen skrev 4 minutter siden: Det som er kritisk er å ha med nok drikkevann. Drikke vann? Hva med øl, Cola, Fanta, melk . . . . ? Sist gang jeg drakk vann i båten var i juni en gang da jeg hadde hodepine og måtte skylle ned en Paraset. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 Lars H. skrev 23 minutter siden: Drikke vann? Hva med øl, Cola, Fanta, melk . . . . ? Sist gang jeg drakk vann i båten var i juni en gang da jeg hadde hodepine og måtte skylle ned en Paraset. Du har motorbåt, det gjelds ikke! Noe rødt? Ellers bruker vi to voksne ca, 3 liter/døgn. Vannet blir drøyd it med litt snacs fra skotske øyer. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 2 hours ago, Lars H. said: Drikke vann? Hva med øl, Cola, Fanta, melk . . . . ? Sist gang jeg drakk vann i båten var i juni en gang da jeg hadde hodepine og måtte skylle ned en Paraset. Jeg prøver å bevege meg (og familien) litt i motsatt retning. Egentlig er det bare fordeler med å drikke vann (sunt, billig, som hovedregel lett tilgjengelig), og bare ulemper med å drikke andre ting (usunt, dyrt, ofte tungt å få det slept med seg til båten, mer arbeid med å stue det unna, så får man i tillegg masse søppel som må håndteres ... eventuelt sorteres, lagres, bæres ut av båten, finne søppelkasser ... i land som Sverige og Italia kan det siste være en særlig utfordring (vel, i Sverige kan man i det minste returnere ølboksene tilbake til butikken). Når det er sagt, det er klart at dersom man har nok øl ombord, så er drikkevannet også en elastisk ressurs. Går man tom for vann, er det bare å drikke øl i stedet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ole Pedersen Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 Si som Lotepus, "Drikke du vatn? So tøyrst har eg aldri vore" ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 Vann er litt undervurdert.. kaffe f.eks blir ikke helt det samme uten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Båtb123 Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 Vi bruker båten hele året vanntanken er altid full aldri problem med frost, hvorfor tømme vanntank? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 Bruker båten hele året. Vanntank på 300l. Går fort 300l på en helg med dusjing, oppvask mm. Har 5x20l kanner som jeg fyller opp tanken med om vinteren. Tre turer med tralle t/r seilerhus og båt for full tank. Bruker ca. 1t på dette og tar det som en liten treningsøkt før helgetur :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.November.2023 Del på Facebook Svart 18.November.2023 On 11/17/2023 at 6:54 PM, tobixen said: Når det er sagt, det er klart at dersom man har nok øl ombord, så er drikkevannet også en elastisk ressurs. Går man tom for vann, er det bare å drikke øl i stedet. Poes lov og så videre - i tilfelle noen trodde jeg seriøst mener at drikkevann kan byttes ut med øl, så var det ikke helt seriøst ment :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.