GSBno Startet 15.November.2023 Link til dette innlegget Startet 15.November.2023 Lurer på om der er noen med erfaring fra dette ..? I min Nimbus 380 har der vært dieseloppvarmet kjølevanns sirkulasjon gjennom 3 defrostere , som har distribuert varmluft til oppvarming.. Nå har jeg byttet varmer til en luftvarmer ,,, så kommer spørsmålet... jeg har tenkt å blåse varmluft rett inn i inntaket på defrosterenes inntak .. og bare blåse gjennom dem ,, og dermed i deres kanal nettverk.. dette for å slippe masse arbeid, og samtidig vil defrostere fungere på kjølevarme når ønsket.. ( ikke samtidig) .. defrosterene er Ardic.. ,, samme som isotherm .som har 2 luftinntak ,.. 1 er ledig...tenker meg at temperaturen inn i defrostere vil ligge på ca 100 grader. noen med erfaring her ?? med ønske om en fin Båtvinter :) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Jeg har ikke full oversikt, men jeg tror det er sånn på min Skorgenes 350. Inntaket til defrosteren kan velge å ta luft fra dieselvarmeren eller "et annet sted" (ser ikke hvor slangen kommer fra). Det fungerer forsåvidt, men når defrostervifta går så suger den all lufta fra de andre ventilene, så jeg har den alltid i "hent fra det andre stedet". Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Vær obs på at luften tar letteste veien. Om du kjører luften fra luftvarmeren inn på det ene inntaket på defrosteren vil antagelig det meste av luften komme ut av det andre inntaket. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gerhard Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Brigg skrev 4 minutter siden: Vær obs på at luften tar letteste veien. Om du kjører luften fra luftvarmeren inn på det ene inntaket på defrosteren vil antagelig det meste av luften komme ut av det andre inntaket. Hos meg er det andre sperret. Sitér dette innlegget Link to post
GSBno Svart 16.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Gerhard skrev for 9 timer siden: Hos meg er det andre sperret. Godt poeng ,, vet der finnes både manuelle og elektroniske luftkanal ventiler ,, så må nok prøves frem :) takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Husk også at hvis det er for mye motstand i luftslangene vil varmeren overopphete. Men det er verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SveinHa Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Vær litt obs på temperaturen... Jeg knuste frontruten på en bil en gang ved å la luften fra Webastoen gå rett inn i slangen fra varmeapp... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
GSBno Svart 17.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Sun Flyer skrev for 4 timer siden: Husk også at hvis det er for mye motstand i luftslangene vil varmeren overopphete. Men det er verdt et forsøk. Ja,, det er viktig å la ett grenrør ha fri bane ,, tenkte å legge en slik på akterdekk .. blir nok mye « lekkasje » men det er greit ,, siden denne er 8 kw så skulle det holde bra .. takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.