Som Startet 28.Desember.2005 Del på Facebook Startet 28.Desember.2005 Jeg fryser, får heller ikke familien ut i båten lenger Den gamle 2kW`s Wallasen skal ut. Jeg vil ha en dieselvarmer på min. 4 kw. Hva skal jeg kjøpe ? (Den gamle virker og skal selges : Wallas 2000 på olje) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) Hei. Jeg fjernet min også fungerende wallas 2400, og satt inn en 4 kw mikuni varmer i stedet... det ble forskjell det... Kom på 14000,- lykke til- Redigert 28.Desember.2005 av henboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 28.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hvorfor valgte du Mikuni ? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) Fordi 2 andre jeg kjenner var meget godt fornøyd med de, og at jeg fikk en god pris på den. Jeg har også gsm kobling på den, slik at jeg kan ringe/sms til båten, så setter den varmen på! En meget kjekk ordning. Redigert 28.Desember.2005 av henboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hvordan passet eksosrør og sånt på Mikunien mot Wallasen da ? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hvorfor valgte du Mikuni ? Har også Mikuni 4 Kw og er svært fornøyd, det som imponerer mest er at den starter og stopper så raskt, mye raskere enn gamle Wallas D30en jeg hadde. Dessuten er den stillegående... Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bern Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hei henboe og bjoris. Er dere sikre på at dere har Mikuni 4 kw? Så langt jeg klarer å finne ut er største Mikuni luftvarmer 3,5kw. http://www.mikuniheating.com/list.asp?marine_vehicle=Marine Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Har også Mikuni 4 Kw og er svært fornøyd, det som imponerer mest er at den starter og stopper så raskt, mye raskere enn gamle Wallas D30en jeg hadde. Dessuten er den stillegående... Lykke til med valget! Slutter med til ovennevnte betraktninger. Meget god varmeeffekt som nok skyldes en kraftig vifte som sørger for transporten av varmluften. Det man skal være klar over er at Mikunien bruker mer strøm enn Wallas, ca 5A på full og 2,5A på halv effekt. Om jeg ikke tar feil er det samme diameter på eksosrøret på Mikuni og Wallas. Eksosen fra Mikunien er veldig varm (200-250 grader), så pass på at ikke dine egne eller andres fendere blir liggende i nærheten av skroggjennomføringen. (har allerede punktert en fender selv) Lykke til Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
nimbuster Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Det stemmer nok det, at Mikuni er på 3,5 kw. Har selv hatt en slik i to sesonger. Jeg var godt fornøyd med den, støysvak, god vifte og god varme. Kan trygt anbefales... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) Hei henboe og bjoris. Er dere sikre på at dere har Mikuni 4 kw? Så langt jeg klarer å finne ut er største Mikuni luftvarmer 3,5kw. Det er nok riktig, kikket på sidene til Viksund nå og der står 4 kw..., men 3.5 er nok riktig likevel. Kunne tenkt meg flere trinn en 2, det må være ulempen jeg ser til nå... Redigert 28.Desember.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
henboe Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Det er nok riktig, kikket på sidene til Viksund nå og der står 4 kw..., men 3.5 er nok riktig likevel. Kunne tenkt meg flere trinn en 2, det må være ulempen jeg ser til nå... Den er jeg enig i... på flatt jern blir det for varmt, uansett utetemp... Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Jeg forstår ikke helt ønsket om enda flere trinn, eller problemet med at det blir for varmt. På trinn 1 går den med 1,75 kw effekt. På trinn 2 går den med 3,5 kw effekt. Man kan altså velge om man vil kjøre den med full eller halv effekt. I tillegg har den trinnløs termostatisk temperaturregulering uansett hvilket effekttrinn den går på. Blir det varmere enn temperaturen du har valgt stopper den. Hva mer kan man ønske seg? Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Jeg har også gsm kobling på den, slik at jeg kan ringe/sms til båten, så setter den varmen på! En meget kjekk ordning. Tøfft!!! Kan du forklare litt om hvordan denne funker? Jeg har 4 utganger på gsm-alarmen i Månestråle, kanskje jeg kan bruke en av disse til slik styring. (Wallas 30D) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
arkmarin Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Jeg byttet min Wallas 3200 med en Eberspächer D4. Den varmer i fire trinn og bruker fra 7W-40W, og det snille strømforbuket gjorde at jeg monterte den inn i seilbåten min. Jeg brukte den gamle Wallas skorsteinen, da eksosslangen passet. Forbrenningslufta tas fra rommet den står i. Etter å ha hatt den i ett år er jeg meget fornøyd. Tre andre i havna (seilbåter) kjøpte samme type på bakgrunn av mine positiver erfaringer med den. Det eneste negative jeg kan nevne er at du må ha tunga rett i munnen når du kopler det elektriske. Det er med mange koplingskjema, så du må finne det riktige. Du vil oppdage at en ledning skal bla. fordeles til tre steder uten at det er med utstyr (sukkerbit e.l.) for dette. Pris kjøpt hos Maritim var på ca 14.000 (moneringsett inkludert). Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
giver Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Jeg har også gsm kobling på den, slik at jeg kan ringe/sms til båten, så setter den varmen på! En meget kjekk ordning.HeiEr dette en "duppetitt" som kan kobles til Ebersprëcher også? Hvor kan jeg eventuellt få tak i den? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Dette var mye bra. Jeg har hivd ut Wallas 3200 etter 3 sesonger med bare køddddd. Men nå GLEDER JEG MEG til å montere min nye Mikuni MY30. Morro å lese så mye god omtale. Wallas 3200 (defekt hovedkort) gis bort. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) Hei Er dette en "duppetitt" som kan kobles til Ebersprëcher også? Hvor kan jeg eventuellt få tak i den? mvh giver Det vet jeg ikke, men jeg kjøpte varmeren min av Leif h Strøm. Du må da nesten høre med importøren av din varmer... Redigert 28.Desember.2005 av henboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Heisan. Et tips. Monter isolasjon rundt varmluftslangene. Fåes kjøpt hos rørlegger. Varmluften som kommer frem får opptil dobbel luft temparatur. Særlig på de lengstre strekkene. Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Sjøtummel Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) Hvor kan jeg eventuellt få tak i den?Uten at jeg har den minste anelse om hvilken duppeditt som brukes til Mikunien nevnt over, så er en mobiltelefon til båten som jeg har sansen for Yacht Watch fra Compulogic. Med NMEA-utgaven kan du f.eks. sjekke vind, vanntemp, temp i båten og batteri. Burde ikke være noe problem å styre et varmeapparat heller. Redigert 29.Desember.2005 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Da er du kvitt 1 stk gammel Wallas Enjoy ! Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Uten at jeg har den minste anelse om hvilken duppeditt som brukes til Mikunien nevnt over, så er en mobiltelefon til båten jeg har sansenHei Denne saken er under nøye vurdering, takk skal du ha. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 29.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Jeg ser for meg å kjøre den nye dieselvarmeren automatisk 2 ganger i døgnet nå når det er så kaldt. I går fikk jeg tempen opp i hele +2 ombord Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Hei Er dette en "duppetitt" som kan kobles til Ebersprëcher også? Hvor kan jeg eventuellt få tak i den? mvh giver Termomarin Får ikke til å linke rett inn til betjeningspanelene for Eber, men trykk på "Båtvarmere" i menyen på venstre side og gå helt ned på neste side. Velg "tilleggsutstyr, styringspanel ...." M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Som Svart 29.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 (redigert) Denne nettbutikken har grei pris på D4 varmeren, men det pleier å vanke gode rabatter på båtmessene også. Er det ikke en messe i Bergeni februar ? http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?c1=108 Kr. 12.285,- inkl. Minitimer (2 tiders), er vel akseptabelt Redigert 29.Desember.2005 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 På trinn 1 går den med 1,75 kw effekt. På trinn 2 går den med 3,5 kw effekt. Man kan altså velge om man vil kjøre den med full eller halv effekt. I tillegg har den trinnløs termostatisk temperaturregulering uansett hvilket effekttrinn den går på. Mvh Bern Stemmer vel ikke helt, dersom det da ikke har kommet en ny modell i det siste - termostaten starter og stopper, ikke noe trinnløst der i gården. En del andre merker har det, og det fungerer OK, men jeg vil personlig holde en knapp på Mikuni likevel. Enkel og driftsikker teknologi, og real effekt, selv om den vil ha litt strøm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.