Jump to content

Båtvarmer, ut med 2kw`eren og inn med ny 4 kw`er


Som

Recommended Posts

På trinn 1 går den med 1,75 kw effekt. På trinn 2 går den med 3,5 kw effekt. Man kan altså velge om man vil kjøre den med full eller halv effekt. I tillegg har den trinnløs termostatisk temperaturregulering uansett hvilket effekttrinn den går på. Blir det varmere enn temperaturen du har valgt stopper den. Hva mer kan man ønske seg?

 

Mvh Bern

Her må være noe jeg ikke har fått med meg? Har oppfattet at den selv bestemmer om den går på 1 eller 2. Dvs at av og til går den på fult nesten uansett hvor mye du skrur skiva ned, mens andre ganger må du nesten skru på fult for å få liv... Er det mer avansert enn dette? Har vel til nå aldri opplevd at dette fungerer særlig bra så vi stiller den ned selv, men så har jeg ikke forsket mye. Lar den stå på fult til jeg syns det er for varmt og da skrur jeg ned til den går på trinn 1 og så skrur jeg oppigjen når det blir for kaldt (og det har det vel nesten aldri blitt) så derfor fungerer dette greit... Antar denne termostaten sitter i panelet og det er jo litt hjemt i en kald krok hos meg så det kan være derfor det ikke fungerer så bra...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei Sumo og Bjoris

 

Hvis jeg skal komme meg helskinnet fra dette må jeg låne et uttrykk fra Andreas og legge meg ”noenlunde flat” med en gang. :blush:

 

Dere har helt rett. Det er ikke mulig å velge trinn. Det velger den selv. Nå skal jeg være ytterst forsiktig med nye påstander, men jeg går ut ifra at den velger trinn 1,75 eller 3,5 ut ifra avstand mellom innstilt og følt (faktisk) temperatur.

 

Mvh Bern

Link to post

Har selv en MY30. Når du starter varmeren settes den på halvt (LO) eller fullt (HI). Den grønne lampen, tenningslampen, vil da lyse sterkere og gløde-pluggen starter forvarmingen. Etter ca. 45 sek. starter motoren. Diesel og luft bringes frem for forbrenning. Ca. 2 min senere blir den grønne tenningslampen svakere etter at den innebygde termostaten regulerer varmeren over på normal operasjon.

 

Ved oppstart på LO, vil varmeren gå i HI inntil normal operasjonforhold er oppnådd, for så å gå i LO.

 

Når den stoppes vil viften gå i HI for rensing av forbrenningskammeret. Når den er tilstrekkelig nedkjølt vil den grønne lampen slukne og varmeren slår seg av automatisk.

 

Har ikke opplevd at brenneren går i fra HI til LO eller omvendt av seg selv. Har du ekstern termostat kanskje?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hei Sumo og Bjoris

 

Hvis jeg skal komme meg helskinnet fra dette må jeg låne et uttrykk fra Andreas og legge meg ”noenlunde flat” med en gang. :blush:

 

Dere har helt rett. Det er ikke mulig å velge trinn. Det velger den selv. Nå skal jeg være ytterst forsiktig med nye påstander, men jeg går ut ifra at den velger trinn 1,75 eller 3,5 ut ifra avstand mellom innstilt og følt (faktisk) temperatur.

 

Mvh Bern

Jeg skal også være forsiktige med bastante påstander, men tror med ca 103% sikkerhet at min Mikuni m/termostat fungerer slik;

 

Når temperaturen i rommet er under det man har stilt inn på termostaten, går Mikunien på full guffe. NÅr innstilt temperatur er nådd, reduseres effekten til det halve. Varmingen slås aldri av annet ved fysisk å slå av bryteren. Dette er selvsagt ikke en fullgod løsning, er omgivelsestemperaturen ganske høy risikerer man at det kan bli en god del varmere enn ønsket.

 

Min erfaring er at termostaten som er brukt er av heller "grovt kaliber". Når ønsket temp er nådd og halv effekt lagt inn, skal temperaturen i rommet synke mange grader (bortimot 10) før full effekt igjen blir koplet inn.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
  • 3 år senere...

Jeg har montert flere mikuni og eber-varmere i like båter (i hovedsak nye bavaria), og min erfaring er at mikunivarmeren støyer mye mer enn tilsvarende eberspracher. Da er det mikuni 3,5 kw jeg har montert og stort sett Eber D4, og monteringene har vært helt identiske i båtene. Ble overrasket over støynivået på mikunien sammenliknet med både eber og webasto.

Link to post

Jeg har en Eber d2 som skal inn i båten med et mareritt med ledninger som skal ifølge tegninger kobles til et eller annet sted.... Så min jobb blir nok monteringen av varmeren så får andre ta seg av det andre...... Bortsett fra det så er mine erfaringer med Eber bare gode, ikke mer støy enn det må være. Mine tidligere har vært montert i motorrom så det har jo bare blitt susing i cokpit/lugar.

Link to post
Jeg forstår ikke helt ønsket om enda flere trinn, eller problemet med at det blir for varmt.

 

På trinn 1 går den med 1,75 kw effekt. På trinn 2 går den med 3,5 kw effekt. Man kan altså velge om man vil kjøre den med full eller halv effekt. I tillegg har den trinnløs termostatisk temperaturregulering uansett hvilket effekttrinn den går på. Blir det varmere enn temperaturen du har valgt stopper den. Hva mer kan man ønske seg?

 

Mvh Bern

 

Det er en stor fordel med flere enn 2 trinn. Det gir et mer behagelig varmepådrag og sparer strøm da varmerne drar mye effekt ved oppstart.

Link to post
for meg så er er ikke støyen av noe problem på min mikuni, men ved bruk on natta så blir det alt for varmt da varmeren går konstant på laveste stille ! er det noen som vet om det er mulig og gjøre noe med dette ? skifte termostat etc ?

 

Mikuni kan kobles om til å starte/stoppe på det trinnet den er innstilt på.

Koble fra den ledningen som går inn på termostaten i dag, og la den med rød farge (mener jeg å huske) brytes i steden. Denne står i midten av Mikuni-panelet. Er du usikker kan de hjelpe på NB Marine, eller hos importør. Kan ellers bare si at jeg er kjempefornøyd med brenneren. Har gått problemfritt fire sesonger. Har alltid nok varme selv i -10 grader ute....

Link to post

Har gjort dette selv på en Mikuni fra 2005. Fikk fremgangsmåten hos en "ingentinggjør" hos importør.

Ledningene som var brutt i termostaten er styrestrøm for å sette ned fra trinn 2 til trinn 1.

Senterleder i kontrollpanel er styrestrøm for å kjøre nedkjølingsprosedyre før den slår seg av.

Du må huske å koble sammen de to ledningene du fjerner fra termostaten.

Slik den nå er koblet starter og stopper den på normal måte, på det trinnet den står på.

Jeg kan ikke garantere at koblingene på kontrollpanelet i dag er identisk med de fra 2005/2006,

men uansett skulle dette være en kurant sak.

Link to post

Har kontrollpanel fra Mikuni med innstilling av - 1 - 2. Ved siden av står en Eberle termostat med vrihjul for grader. Poenget her er ikke hvilken termostat du har, men vilken ledning fra Mikuni kontrollpanel som går gjennom termostaten. Når du kobler slik som jeg har gjort vil ikke termostaten skifte mellom trinnene, kun slå seg av og på i det trinnet den manuelt er satt på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...