Enjoy Svart 29.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2005 Dette var mye bra. Jeg har hivd ut Wallas 3200 etter 3 sesonger med bare køddddd. Men nå GLEDER JEG MEG til å montere min nye Mikuni MY30. Morro å lese så mye god omtale. Wallas 3200 (defekt hovedkort) gis bort. Enjoy DEN ER NÅ GITT BORT TIL "ANONYM" HER PÅ BÅTPLASSEN Mvh Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2005 På trinn 1 går den med 1,75 kw effekt. På trinn 2 går den med 3,5 kw effekt. Man kan altså velge om man vil kjøre den med full eller halv effekt. I tillegg har den trinnløs termostatisk temperaturregulering uansett hvilket effekttrinn den går på. Blir det varmere enn temperaturen du har valgt stopper den. Hva mer kan man ønske seg? Mvh Bern Her må være noe jeg ikke har fått med meg? Har oppfattet at den selv bestemmer om den går på 1 eller 2. Dvs at av og til går den på fult nesten uansett hvor mye du skrur skiva ned, mens andre ganger må du nesten skru på fult for å få liv... Er det mer avansert enn dette? Har vel til nå aldri opplevd at dette fungerer særlig bra så vi stiller den ned selv, men så har jeg ikke forsket mye. Lar den stå på fult til jeg syns det er for varmt og da skrur jeg ned til den går på trinn 1 og så skrur jeg oppigjen når det blir for kaldt (og det har det vel nesten aldri blitt) så derfor fungerer dette greit... Antar denne termostaten sitter i panelet og det er jo litt hjemt i en kald krok hos meg så det kan være derfor det ikke fungerer så bra...? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bern Svart 29.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2005 Hei Sumo og Bjoris Hvis jeg skal komme meg helskinnet fra dette må jeg låne et uttrykk fra Andreas og legge meg ”noenlunde flat” med en gang. Dere har helt rett. Det er ikke mulig å velge trinn. Det velger den selv. Nå skal jeg være ytterst forsiktig med nye påstander, men jeg går ut ifra at den velger trinn 1,75 eller 3,5 ut ifra avstand mellom innstilt og følt (faktisk) temperatur. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 29.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2005 (redigert) Har selv en MY30. Når du starter varmeren settes den på halvt (LO) eller fullt (HI). Den grønne lampen, tenningslampen, vil da lyse sterkere og gløde-pluggen starter forvarmingen. Etter ca. 45 sek. starter motoren. Diesel og luft bringes frem for forbrenning. Ca. 2 min senere blir den grønne tenningslampen svakere etter at den innebygde termostaten regulerer varmeren over på normal operasjon. Ved oppstart på LO, vil varmeren gå i HI inntil normal operasjonforhold er oppnådd, for så å gå i LO. Når den stoppes vil viften gå i HI for rensing av forbrenningskammeret. Når den er tilstrekkelig nedkjølt vil den grønne lampen slukne og varmeren slår seg av automatisk. Har ikke opplevd at brenneren går i fra HI til LO eller omvendt av seg selv. Har du ekstern termostat kanskje? Redigert 29.Desember.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Bern Svart 29.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2005 Hei Arnstein Jeg står meg antagelig best på å ikke si noe som helst mer om denne saken før jeg får tatt meg en tur ombord. Aller helst bør jeg vel lese manualen grundig også. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Hei Sumo og Bjoris Hvis jeg skal komme meg helskinnet fra dette må jeg låne et uttrykk fra Andreas og legge meg ”noenlunde flat” med en gang. Dere har helt rett. Det er ikke mulig å velge trinn. Det velger den selv. Nå skal jeg være ytterst forsiktig med nye påstander, men jeg går ut ifra at den velger trinn 1,75 eller 3,5 ut ifra avstand mellom innstilt og følt (faktisk) temperatur. Mvh Bern Jeg skal også være forsiktige med bastante påstander, men tror med ca 103% sikkerhet at min Mikuni m/termostat fungerer slik; Når temperaturen i rommet er under det man har stilt inn på termostaten, går Mikunien på full guffe. NÅr innstilt temperatur er nådd, reduseres effekten til det halve. Varmingen slås aldri av annet ved fysisk å slå av bryteren. Dette er selvsagt ikke en fullgod løsning, er omgivelsestemperaturen ganske høy risikerer man at det kan bli en god del varmere enn ønsket. Min erfaring er at termostaten som er brukt er av heller "grovt kaliber". Når ønsket temp er nådd og halv effekt lagt inn, skal temperaturen i rommet synke mange grader (bortimot 10) før full effekt igjen blir koplet inn. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Avmønstret1 Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 etter litt søking fant jeg denne tråden og jeg og tror at mikunien funker som BEG her skriver, mitt problem er at det blir for varmt da varmeren går konstant på trinn 1,75 ! er det mulighet for en termostat som stopper og starter mikunien ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Jeg har montert flere mikuni og eber-varmere i like båter (i hovedsak nye bavaria), og min erfaring er at mikunivarmeren støyer mye mer enn tilsvarende eberspracher. Da er det mikuni 3,5 kw jeg har montert og stort sett Eber D4, og monteringene har vært helt identiske i båtene. Ble overrasket over støynivået på mikunien sammenliknet med både eber og webasto. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 for meg så er er ikke støyen av noe problem på min mikuni, men ved bruk on natta så blir det alt for varmt da varmeren går konstant på laveste stille ! er det noen som vet om det er mulig og gjøre noe med dette ? skifte termostat etc ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jeg har en Eber d2 som skal inn i båten med et mareritt med ledninger som skal ifølge tegninger kobles til et eller annet sted.... Så min jobb blir nok monteringen av varmeren så får andre ta seg av det andre...... Bortsett fra det så er mine erfaringer med Eber bare gode, ikke mer støy enn det må være. Mine tidligere har vært montert i motorrom så det har jo bare blitt susing i cokpit/lugar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jeg forstår ikke helt ønsket om enda flere trinn, eller problemet med at det blir for varmt. På trinn 1 går den med 1,75 kw effekt. På trinn 2 går den med 3,5 kw effekt. Man kan altså velge om man vil kjøre den med full eller halv effekt. I tillegg har den trinnløs termostatisk temperaturregulering uansett hvilket effekttrinn den går på. Blir det varmere enn temperaturen du har valgt stopper den. Hva mer kan man ønske seg? Mvh Bern Det er en stor fordel med flere enn 2 trinn. Det gir et mer behagelig varmepådrag og sparer strøm da varmerne drar mye effekt ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
ValiumII Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 for meg så er er ikke støyen av noe problem på min mikuni, men ved bruk on natta så blir det alt for varmt da varmeren går konstant på laveste stille ! er det noen som vet om det er mulig og gjøre noe med dette ? skifte termostat etc ? Mikuni kan kobles om til å starte/stoppe på det trinnet den er innstilt på. Koble fra den ledningen som går inn på termostaten i dag, og la den med rød farge (mener jeg å huske) brytes i steden. Denne står i midten av Mikuni-panelet. Er du usikker kan de hjelpe på NB Marine, eller hos importør. Kan ellers bare si at jeg er kjempefornøyd med brenneren. Har gått problemfritt fire sesonger. Har alltid nok varme selv i -10 grader ute.... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Om dette gjøres så kjører varmeren nedkjølingsprosedyra for så å slå seg helt av og starter på ny når termostaten slår inn ? eller er det bare varme funksjonen som slår seg av ? Har du gjort dette på din varmer ? Prata med en hos importøren i dag og han sa det ikke va noe og gjøre med dette !? Sitér dette innlegget Link to post
ValiumII Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Har gjort dette selv på en Mikuni fra 2005. Fikk fremgangsmåten hos en "ingentinggjør" hos importør. Ledningene som var brutt i termostaten er styrestrøm for å sette ned fra trinn 2 til trinn 1. Senterleder i kontrollpanel er styrestrøm for å kjøre nedkjølingsprosedyre før den slår seg av. Du må huske å koble sammen de to ledningene du fjerner fra termostaten. Slik den nå er koblet starter og stopper den på normal måte, på det trinnet den står på. Jeg kan ikke garantere at koblingene på kontrollpanelet i dag er identisk med de fra 2005/2006, men uansett skulle dette være en kurant sak. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Ringte til NB nå for og høre om dette og vedkommende jeg prata med der hadde ikke hørt om at det var mulig og koble om varmeren slik at han stoppet når termostaten kobla ut ! Har du Valium II den termostaten med dreie hjul for temp justering ? Sitér dette innlegget Link to post
ValiumII Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Har kontrollpanel fra Mikuni med innstilling av - 1 - 2. Ved siden av står en Eberle termostat med vrihjul for grader. Poenget her er ikke hvilken termostat du har, men vilken ledning fra Mikuni kontrollpanel som går gjennom termostaten. Når du kobler slik som jeg har gjort vil ikke termostaten skifte mellom trinnene, kun slå seg av og på i det trinnet den manuelt er satt på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.