Jump to content

Valg av Kartplotter med ekkolodd

Slabbedask

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har liten erfaring med kartplottere og ekkolodd, så det hadde vært kjekt med noen tips.

Den skal brukes primært til fiske i saltvann. Prisklasse ca kr 5000 til 10 000.

Er interessert i at det skal vise fisk og bunn dypest mulig. Skjerm minst 7".

Har sett litt på Lowrance, Elite FS   https://www.skittfiske.no/lowrance/230464/lowrance-elite-fs-ekkolodd-hdi-svinger-7-skjerm-83-200-455-800?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA3uGqBhDdARIsAFeJ5r1lNCuLRaK-a3AdXypnJGGEzTNsYznf4CsdLdGKL2F6L4HocOrKF5UaAsr2EALw_wcB

og Hook Reval  https://www.skittfiske.no/lowrance/222342/lowrance-hook-reveal-9-ekkolodd-gps-9-skjerm-50-200-hdi-row?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA3uGqBhDdARIsAFeJ5r0sGAcf8gX6r5cWLOIqvrO0TnvvywARbxyy_HgsiVEO5gjbFNxQeXsaAkkMEALw_wcB

Hvis jeg forstår riktig så er der en svinger 50/200 HDI jeg må ha for å se bunn/fisk på 100-150 meter.

Hook Reval kan leveres med leveres  50/200 HDI svinger.

Elite FS leveres med  83/200 - 455/800 svinger, vil denne da fungere dårligere enn en Reval med 50/200 svinger? Hva gjør 455/800 frekvensen?

Ser at den lkan everes med Active Imaging 3in1 giver også, er det også dårligere på dypt vann?

Er det noen grunn til å gå for Elite FS kontra Reval?

Er en Elite FS med 50/200 svinger noe å gå for hvis det er mulig?

Stemmer det at det ikke er sidescan med 50/200 svinger? er det noe dere bruker til dorging eller noe? 

Kan det være forskjeller på samme type kartplotter med forskjellige skjermstørrelser? Eller er det samme produkt men bare forskjellig skjermstørrelse?

Kan Garmin være et bedre valg?

Dette er spørsmål som @abbor ofte kan svare godt på. Det ene handler om frekvensen, det andre om svingerens spredning. Slik jeg har forstått det er lavere frekvenser med smalere kon bedre pbedret saltvann. Men så har man også med andre variasjoner som svingerens følsomhet. Så det er ok å få svar fra dem som har inngående kjennskap til de enkelte svingerne.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Lowrance Elite FS med 50/200 kHz HDI svinger er det som gir absolutt best ytelse på dypere vann i forhold til prisen, må opp på en 1kW Airmar svinger til 10-20 tusen bare for svingeren for å få bedre ytelse. Du bør sannsynligvis kjøpe Elite FS med en 83/200kHz HDI svinger, eller en 3 in 1 Active Imaging svinger og selge svingeren. 

50/200 kHz HDI og 83/200kHz HDI har DownScan i tilegg til vanlig ekkolodd. DownScan frekvensene er 455 eller 800 kHz. 3 in 1 Active Imaging er en 83/200 kHz svinger som har både DownScan og StructureScan med 455 eller 800 kHz frekvenser. SideScan brukes mest for bunnfiske på grunnere vann <30m for å se på bunnstruktur. DownScan brukes ofte når en setter teiner, funger greit ned til ca 60m i saltvann. 

83/200kHz svingere har et mye mindre element enn Lowrance 50/200 kHz. Det større elementet gir trangere signalkon og mye større følsomhet. Begge deler er det man ønsker for dypt vann. Elite FS med 50/200 kHz kan vise en sei på 150m med 200 kHz eller høy CHIRP.

Elite FS deler teknologi og software med Lowrance sine toppmodeller HDS Live og Pro og også med Simrad NSS Evo3S. Hook Reveal er en mye enklere modell, med tregere prosessor, dårligere skjerm, lavere utgangseffekt på ekkoloddet og mindre avansert signalbehandling av ekkoloddsignalene. 

15 hours ago, Slabbedask said:

Heisann,

Jeg har liten erfaring med kartplottere og ekkolodd, så det hadde vært kjekt med noen tips.

Den skal brukes primært til fiske i saltvann. Prisklasse ca kr 5000 til 10 000.

Er interessert i at det skal vise fisk og bunn dypest mulig. Skjerm minst 7".

Har sett litt på Lowrance, Elite FS   https://www.skittfiske.no/lowrance/230464/lowrance-elite-fs-ekkolodd-hdi-svinger-7-skjerm-83-200-455-800?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA3uGqBhDdARIsAFeJ5r1lNCuLRaK-a3AdXypnJGGEzTNsYznf4CsdLdGKL2F6L4HocOrKF5UaAsr2EALw_wcB

og Hook Reval  https://www.skittfiske.no/lowrance/222342/lowrance-hook-reveal-9-ekkolodd-gps-9-skjerm-50-200-hdi-row?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA3uGqBhDdARIsAFeJ5r0sGAcf8gX6r5cWLOIqvrO0TnvvywARbxyy_HgsiVEO5gjbFNxQeXsaAkkMEALw_wcB

Hvis jeg forstår riktig så er der en svinger 50/200 HDI jeg må ha for å se bunn/fisk på 100-150 meter.

Hook Reval kan leveres med leveres  50/200 HDI svinger.

Elite FS leveres med  83/200 - 455/800 svinger, vil denne da fungere dårligere enn en Reval med 50/200 svinger? Hva gjør 455/800 frekvensen?

Ser at den lkan everes med Active Imaging 3in1 giver også, er det også dårligere på dypt vann?

Er det noen grunn til å gå for Elite FS kontra Reval?

Er en Elite FS med 50/200 svinger noe å gå for hvis det er mulig?

Stemmer det at det ikke er sidescan med 50/200 svinger? er det noe dere bruker til dorging eller noe? 

Kan det være forskjeller på samme type kartplotter med forskjellige skjermstørrelser? Eller er det samme produkt men bare forskjellig skjermstørrelse?

Kan Garmin være et bedre valg?

Jeg har selv Lowrance Elite FS, fordelen med den kontra Reval er at du har mulighet til å motta motordata og styre autopiloter fra Simrad eller Lowrance

abbor skrev for 13 timer siden:

Lowrance Elite FS med 50/200 kHz HDI svinger er det som gir absolutt best ytelse på dypere vann i forhold til prisen, må opp på en 1kW Airmar svinger til 10-20 tusen bare for svingeren for å få bedre ytelse. Du bør sannsynligvis kjøpe Elite FS med en 83/200kHz HDI svinger, eller en 3 in 1 Active Imaging svinger og selge svingeren. 

50/200 kHz HDI og 83/200kHz HDI har DownScan i tilegg til vanlig ekkolodd. DownScan frekvensene er 455 eller 800 kHz. 3 in 1 Active Imaging er en 83/200 kHz svinger som har både DownScan og StructureScan med 455 eller 800 kHz frekvenser. SideScan brukes mest for bunnfiske på grunnere vann <30m for å se på bunnstruktur. DownScan brukes ofte når en setter teiner, funger greit ned til ca 60m i saltvann. 

83/200kHz svingere har et mye mindre element enn Lowrance 50/200 kHz. Det større elementet gir trangere signalkon og mye større følsomhet. Begge deler er det man ønsker for dypt vann. Elite FS med 50/200 kHz kan vise en sei på 150m med 200 kHz eller høy CHIRP.

Elite FS deler teknologi og software med Lowrance sine toppmodeller HDS Live og Pro og også med Simrad NSS Evo3S. Hook Reveal er en mye enklere modell, med tregere prosessor, dårligere skjerm, lavere utgangseffekt på ekkoloddet og mindre avansert signalbehandling av ekkoloddsignalene. 

Takker for god info

Jeg ser på nett at Lowrance Elite FS selges med 83/200 kHz svinger og Lowrance Reval med 50/200 svinger. Vil da ikke en Reval med 50/200 virke bedre en en Elite FS med 83/200 svinger på ca 100meter? Fiske i sjø.

Ser ut som de forskjellige butikkene bare har i 83/200 svingere til Elite FS

Er det Downscan på Reval med 50/200 svinger som virker greit til bunnforhold til teiner? 

Jeg vurderte å kjøpe en hook reveal og bruke den på en airmar b260 svinger.

Høcom anbefalte ikke det og mente jeg heller burde velge elite fs med den svingeren.

Hvorfor b260 ikke er bra på hook sa de ikke noe om.

Så vil tro at elite fs kan bruke 50/200 khz svinger, jeg ville vel ikke blitt anbefalt lodd som ikke fungerte sammen med svingeren.

-Nå ble det ikke noe kjøp med meg, vil helst ha noe med knapper.

Kweelhouse skrev 8 minutter siden:

Active Imaging 3-in-1 transducer with Lowrance CHIRP, SideScan and DownScan 83/200

Jeg trodde 3-in-1 transducer og 83/200 var 2 forskjellige svingere? og at 3-in-1 var ment for ferskvann. Mulig du fisker på ferskvann, men hvis du fisker i sjøen med denne svingeren, hvor dypt kan den se fisk eller bunn?

4 minutes ago, Slabbedask said:

Jeg trodde 3-in-1 transducer og 83/200 var 2 forskjellige svingere? og at 3-in-1 var ment for ferskvann. Mulig du fisker på ferskvann, men hvis du fisker i sjøen med denne svingeren, hvor dypt kan den se fisk eller bunn?

Tok det bare ut i fra spesifikasjoner:

Frequency, Traditional: 200 kHz/High : Chirp 83 kHz/Medium Chirp, SideScan: 455 kHz, 800 kHz ; Max depth, Traditional: 305 m

Fisker i sjøen

lnjk skrev for 8 timer siden:

Jeg vurderte å kjøpe en hook reveal og bruke den på en airmar b260 svinger.

Høcom anbefalte ikke det og mente jeg heller burde velge elite fs med den svingeren.

Hvorfor b260 ikke er bra på hook sa de ikke noe om.

Så vil tro at elite fs kan bruke 50/200 khz svinger, jeg ville vel ikke blitt anbefalt lodd som ikke fungerte sammen med svingeren.

-Nå ble det ikke noe kjøp med meg, vil helst ha noe med knapper.

Hook Reveal har 500W rms utgangseffekt, B260 er en 1 kW svinger. Hook Reveal har enklere signalbehandling enn Elite FS og HDS. Hook Reveal mangler en del ekkoloddinstillinger, manuelt modus fungerer ikke særlig bra. Mangler XID, automatisk gjenkjenning av Airmar svingere som er nødvendig for Airmar CHIRP svingere. Hook Reveal har heller ikke valg i installasjonsmenyen for å velge andre Airmar CHIRP svingere. 

Elite FS ekkoloddet er like bra som HDS Carbon, Live og Pro og også Simrad NSS Evo3 og Evo3S. Altså et av de aller beste integrerte ekkoloddene som finnes. 

abbor skrev 35 minutter siden:

83/200 kHz HDI og 3 in 1 AI har samme 2D element. HDI har kortere DownScan elementer enn 3 in 1 AI, kortere element gir litt lavere oppløsning. 3 in 1 AI har i tillegg SideScan. 

Så hvis jeg går for Elite FS så bør jeg kjøpe med BLK HDI 83/200 455/800 Hz og den vil virke ok ned til ca 60meter

https://www.skittfiske.no/lowrance/230464/lowrance-elite-fs-ekkolodd-hdi-svinger-7-skjerm-83-200-455-800

Men helst selge svingeren som følger med kjøpe denne svingeren. Tilkoblingen ser vel ut til å passe Elite FS?

https://www.lowrance.com/nb-no/lowrance/type/ekkolodd-og-svingere/hdi-skimmer-xdcr-50200-455800khz/

Den 3 in 1 svingeren som en kan velge istedet for HDI 83/200 455/800 er vel ikke egnet for saltvann i følge Skitt fiske sin side.

Har jeg skjønt dette riktig, og ser dette ut til å stemme? 

Takk for svar, ble endel spørsmål :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...