Lucky Strike Startet 19.November.2023 Del på Facebook Startet 19.November.2023 Vår tekniske verden endrer seg raskt. Min laptop PC har skrantet litt det siste året, og i frykt for kollaps har jeg nettopp anskaffet ny. Når man gjør det, er det alltid ting som må gjøres om. PC-en er som regel med i båten, både som backup navigasjonssystem og som kommunikasjonsmiddel. Den må da ha en ladekilde. På den forrige var det ganske greit, en ganske enkel PC strømforsyning fra 12V DC system til 19-20V DC enkel +/- strømplugg. Den nye skal lades via Thunderbolt USB-C port. Det står på PC at inngangsspenning er 20V. Det er det samme som på den forrige, men jeg leser på nett at man ikke ganske enkelt kan koble en USB C plugg til en strømforsyning og løse dette på den måten. Og siden det står at PC skal ha 20V, regner jeg med at man ikke kan bruke telefonløsningen, med en 12V til 5V USB omformer. Jeg har jo inverter, men har ikke så lyst til å være avhengig av den for å lade. En ekstra omformer bruker ekstra strøm. Er det noen som allerede har løst dette? Det er jo også en aktuell problemstilling for bil. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 En USB-C PD (Power Delivery) lader skal vel kunne løse denne oppgaven. PD utgavene leverer spenning opp til 20V mener jeg, så sant ‘forbrukeren’ ber om det. Jeg har sak som ligner på denne, men du finner også egne uttak som kan monteres dersom du ikke ønsker å blokkere evt sigarettenneruttak. Bør vel ta 100W utgave. Står litt om de mildt sagt forvirrende standardene her: https://manhattanproducts.eu/pages/usb-c-pd-charging-everything-you-need-to-know Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $3.44 50% Off | Xiaomi 100W Car Charger Lighter PD Fast Charging For IPhone QC3.0 Mini USB Type C Mini Car Phone Charger For Samsung Huawei https://a.aliexpress.com/_mPFhtss Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 Jeg har en slik. Har ikke testet på PC enda. https://a.aliexpress.com/_mrcf21W Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2023 Takk for info så langt, studerer dette. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 Lucky Strike skrev for 4 timer siden: Den nye skal lades via Thunderbolt USB-C port. Det står på PC at inngangsspenning er 20V. Det er det samme som på den forrige, men jeg leser på nett at man ikke ganske enkelt kan koble en USB C plugg til en strømforsyning og løse dette på den måten. Og siden det står at PC skal ha 20V, regner jeg med at man ikke kan bruke telefonløsningen, med en 12V til 5V USB omformer. Dette er enkelt. Sjekk hvor mange watt PCen trenger (ofte ligger de rundt 30-35, 60-65 eller 90-95 watt). Når du har watt-verdien så kjøper du én av to: 1. Egen PC-lader for sigarett-tenner, komplett med USB-C støpsel og spesifisert for (minst) samme watt-styrke som PCen trenger. Noe ala denne fra Lenovo: 2. En sigarett-tenner USB-C lader, hvor du plugger i en USB-C-kabel i både sigarettenner-adapteret og PC, som denne fra Anker: Hvis du kjøper alternativ 2 så må du passe på at også USB-C kabelen støtter høy nok watt. USB-C kabler som følger med mobiler osv klarer ikke nødvendigvis mer enn 5v 15W før de får problemer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lucky Strike Svart 19.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2023 Supert folkens, dette var nyttig, deilig å kunne spørre om ting man ikke vet så mye om. Nå har jeg studert info og eksempler, prøver meg på aliexpress 100W og matchende 100W kabel. Lenovo-saken så mer høykvalitet ut, men det får bli neste gang. Så da er jeg så langt enig, "Dette er enkelt" . Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 Hadde ikke ville brukt et sigarettenner uttak for 65-100W. Kvaliteten på sigarettenner uttak og plugger er elendig, kan fort gå varmt. Sørg for å koble dette permanent til ledningsnettet i båten. Brukte en liten inverter til å drive noen instrumenter, deler av pluggen smeltet. Har hatt lignende problemer i Pajeroen en gang to kjølebokser var tilkoblet, den ene boksen feilet og det begynte å ryke i uttaket. Ikke særlig gøy i en 1 måned gammel bil. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 Denne her støtter PD QC 4.0 og kan gi 60W på USB C utgangen. https://www.coolgear.com/product/usb-power-delivery-60w-high-power-industrial-adapter-charger-ccg3pa Har en 2 pins Phoenix strømkontakt av høy kvalitet, vi bruker slike på jobb i produktene vi utvikler. Laderen aksepterer innspenninger fra 9 til 29V (altså kompatibel med 12 og 24V systemer) PD QC 4.0 støtter 3,6 til 20V i steg på 20mW. PD QC 4.0 er bakoverkompatibel med 3.0 som støtter opp til 21V. Ser den selges også av DigiKey i USA, noe som bør indikere god kvalitet. Chipsettet er fra Cypress (nå en del av Infineon) så det er bra saker. Støtter følgende ladestandarer: Apple Charge 2.4A | BC 1.2 | PD | PPS | QC 4.0 / 3.0 / 2.0. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2023 Alle tips mottas med takk. Ser at et mer solid opplegg kan være bra. Men greit å få noe foreløpig i alle fall, så kan en jo holde litt øye med det for å se hvordan det funker. Med dagens dollar, frakt (som pleier å være svært dyrt fra USA) og moms på toppen av alt, så skulle det ikke undre meg mye om den dingsen kommer på en tusing+ til slutt. Kanskje det finnes noe lignende i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 Her koster den 36 USD https://www.mvele.us/showpro_14730_439.html?PartNo=CG-PD60PPS Hvis du bruker Jetcarrier til frakt og fortolling så blir det vel ikke så ille. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 shipahoy skrev for 13 timer siden: Jeg har en slik. Har ikke testet på PC enda. https://a.aliexpress.com/_mrcf21W Bruker denne selv i båten og lader en kraftig HP laptop uten problem med USB-C. Anbefales! Bare husk å kjøp en god USB-C kabel som støtter PD. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 MIMA IV skrev 1 time siden: Bare husk å kjøp en god USB-C kabel som støtter PD. Angående dette: Det er mange kabler på f.eks. AliExpress som er merket med «100W», men jeg ville ikke stolt på enkelte av de billigste. Man bør sjekke reviews og kanskje legge litt mer penger i kabelen for å være sikker på at man får en kabel som fungerer som forventet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
MIMA IV Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 Popeye70 skrev for 2 timer siden: Angående dette: Det er mange kabler på f.eks. AliExpress som er merket med «100W», men jeg ville ikke stolt på enkelte av de billigste. Man bør sjekke reviews og kanskje legge litt mer penger i kabelen for å være sikker på at man får en kabel som fungerer som forventet. Bestilte fancy kabler fra Ali til en billig peng, men de dukka aldri opp Kjøper stort sett kabler lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 599,- for denne 65watteren fra Lenovo (samme som Popeye viser til tror jeg) https://www.dustin.no/product/5011112082/65w-usb-c-dc-travel-adapter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vittig Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 https://www.komplett.no/product/1145411/pc-nettbrett/tilbehoer-til-laptop/batteri-og-lader/satechi-72w-billader?channable=00808169640031313435343131a0&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiApOyqBhDlARIsAGfnyMqS9Gq7vrL1PWG3ZYBo1alne-hZSbAENBI1f1Is-z3bY2tCOoJJxSEaAtEWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds og en usb-c til usb-c kabel som støtter 60w pd Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 ivar skrev for 1 time siden: 599,- for denne 65watteren fra Lenovo (samme som Popeye viser til tror jeg) https://www.dustin.no/product/5011112082/65w-usb-c-dc-travel-adapter Eller denne 100-watteren: Coreparts Bilstrømadapter (MBXUSBC-DC0004) | Dustin.no Denne er den eneste Handicare har godkjent for montering i Politiets nyeste V90 CrossContry. Handicare er de som monterer elektronikk i norske politibiler. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 abbor skrev for 17 timer siden: Hadde ikke ville brukt et sigarettenner uttak for 65-100W. Kvaliteten på sigarettenner uttak og plugger er elendig, kan fort gå varmt. Sørg for å koble dette permanent til ledningsnettet i båten Ja, det er uheldig at disse sigarettennerkontaktene uten låsing er blitt standard, lenge etter at det ble slutt på å levere med sigarettennere i biler. Men jeg er også skeptisk til disse små fastmonterete runde strømforsyningene med så høye effekter. De får jo ganske dårlig kjøling, spesielt hvis de monteres i treplater, Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 J-Å skrev for 5 timer siden: Ja, det er uheldig at disse sigarettennerkontaktene uten låsing er blitt standard, lenge etter at det ble slutt på å levere med sigarettennere i biler. Men jeg er også skeptisk til disse små fastmonterete runde strømforsyningene med så høye effekter. De får jo ganske dårlig kjøling, spesielt hvis de monteres i treplater, Jeg har både den innfellbare som linkes til over her, og en som plugges i sigarertenner-uttak. Begge lader min relativt kraftige jobb-pc raskt, uten at laderen blir varm. Kanskje det er likerettingen som skaper varme i 220V-laderen? Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK101.89 28%OFF | 83W PD Car Charger 12V 24V USB Outlet Laptop Motorcycle USB-C PD QC 3.0 USB Port Socket Waterproof with Power Switch For RV Car https://a.aliexpress.com/_mOwquG4 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 On 11/19/2023 at 6:49 PM, shipahoy said: Jeg har en slik. Har ikke testet på PC enda. https://a.aliexpress.com/_mrcf21W Jeg har en slik som fungerer og en som sluttet å fungere da noen tråkket på usb-kabelen. Jeg har også en sak som ble kjøpt på en bensinstasjon i Polen for noen år siden (sigarettennerplugg) og en jeg kjøpte fra Kjell. Alle testet på flere forskjellige laptoper. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 21.November.2023 Del på Facebook Svart 21.November.2023 Lars Hansen skrev for 8 timer siden: Kanskje det er likerettingen som skaper varme i 220V-laderen? Ja, det bidrar nok. Men det foregår jo en spenningskonvertering i disse laderene også. Min Victron Orion 12/12 30 , som lader forbruksbatteriet med 350W ca, fra dynamospenning, har store kjøleribber og blir ganske varm. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.November.2023 Del på Facebook Svart 21.November.2023 I de fleste av disse er det en Buck-Boost DC/DC konverter som kan konvertere spenningen både opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.November.2023 Del på Facebook Svart 21.November.2023 Og takka for det! Da jeg var i arbeid (har vært pensjonist i 18 år om 2 dager) og i et utviklingsprosjekt skulle ha en strømforsyning på eks. 5volt fra 10 - 20volt, var det å sette inn en MC7805 lineær regulator som svei av overskuddet og trengte kjøleribber for å bli kvitt varmetapet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.