Jump to content

Oppgradering av kartplotter Raymarine C120 og annet utstyr.


El barco de Sol

Recommended Posts

Vi har en Saga 315 fra 2010 med utstyr fra Raymarine. Seatalk er vel et sentralt begrep her. Motor er VP D4-300.

Primært er det kartplotter C120 som bør byttes. Hva skjer da med radar fra 2010?  Autopilot,Vhf,baug og hekktruster,ekkolodd og andre instrumenter? Mister jeg noe her om det blir en ny 12 tommers fra Raymarin.

Alt var så enkelt i Agder 840,kun kartplotter og vhf !!!  Men bytter ikke tilbake.

Link to post
Share on other sites

C120 er en gammel plotter. som kommuniserer med en analog radar. Så radar vil du miste med en ny plotter. Kanskje du kan beholde C120 som dedikert radardisplay? Autopilot vil virke med ny plotter. Hekk- og baugtruster er vel ikke koblet til plotter og berøres ikke. AIS og VHF kan mest sannsynlig kobles opp mot ny plotter.

Link to post
Share on other sites

Hos meg går VHF og AIS på NMEA 0183. Det kommer jo litt an på hvilket utstyr du har. Om du skal snakke med f.eks. Seatronic, så er det greit om du har navn og modell på det utstyret du ønsker å koble opp. 

 

Slik er det jeg liker å ha det hos meg:

20220610_062138.jpg.825558edff4ae87b5ac133148bbdc564.jpg

Som Kaskazi foreslår, kart og radar på hver sin skjerm. I forgrunnen Ray autopilot som kjører på eget display.

Link to post
Share on other sites

Radar kan du som skrevet tidligere glemme, alle plottere i dag trenger digital Radar.

 

Velger du en Axiom RV model, så kan du bruke svinger du har i dag ved hjelp av en overgangskabel A80489, da fjerner du DSM enheten. 

Ved hjelp av E22158 så får du overført alt på Seatalk til SeatalkNg.

VHF har vel i dag NMEA 0183, kan man konvertere til SeatalkNg ved hjelp av ett Kit også. 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Var borte i det samme nå i sommer, 2006 modell Saga 315 med original Raymarine plotter, radar og VHF

 

Med ny Raymarine Axiom plotter (antagelig alle typer nye plottere)  blir radaren ubrukelig. 

 

VHF'en fra 2006 snakker ikke nmea2000, så den kan ikke kobles opp uten ett nmea adapter som koster nesten det samme som ny VHF.

 

Ekkoloddsvingeren kunne brukes, måtte "bare" kjøpe adapterkabel til 800,-

 

Heldigvis var autopiloten i min båt fra 2017, så den funket med ny plotter uten problemer.

 

Så da vet du hva ting koster🙂

 

Kan legge til at en Axiom 9 med kart og ekkolodd kostet ca 16 000,- i juni, så da kan du sjekke det opp imot evt. påståtte "blackweek kupp"

 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Støtter deg i beholde det gamle. Det blir fort endel tusen å bytte ut alt det utstyret. Jeg mistenker at du har også et tredje alternativ som er langt mindre kostbart, men som kan gi mye funksjonalitet, men som dessverre kan være tidkrevende og kreve teknisk kompetanse. Eksvis å sette opp en raspberry pi integrert i ditt nåværende seatalk nettverk slik at den igjen kan gi deg muligheter som opencpn på nettbrett, bærbar datamaskin eller noe annet med en fin skjerm som igjen snakker med raspberry pi (hvor den igjen får nmea signal fra motor, kompass, ais ++). Til opencpn kjøper du norske kart som ikke er så dyre, hvorpå du da får oppdaterte kart forholdsvis ofte. Gammel plotter blir da radar + backup + ekkolodd, mens ny blir kartmaskin med litt til. Tror ikke du får nettbrett / opencpn til å fungere som ekkolodd om det er det du er på jakt etter. Da er nok ny plotter bedre. Fortvent dog å bruke endel tid på å få noe slikt til å fungere. Se gjerne opencpn tråd her på forumet om noe slikt er av interesse.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan klare deg uten radar og tåler at VHF'n ikke får inn gps posisjonen, trenger du ikke bytte noe annet enn plotteren.

 

Jeg skrur bare ned radaren, har ikke bruk for den, ikke kan jeg bruke den heller.

 

VHF'en fungerer som den skal, eneste er vel at om man trykker på "distressknappen" så får den ikke sendt posisjonen din. 

 

Jeg må si at kartet og  brukervennligheten på Axiomen en en helt annen verden en den gamle, trege C80 plotteren. Angrer ikke på at jeg byttet.

Dessuten kan man se på Netflix på Axiomen🤘😉

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvordan man bruker båten. For vårt vedkommende har radar, AIS og ekkolodd blitt verktøy som vi ikke ville vært foruten. Men vi seilte rundt 40 år før vi fikk noe av disse greiene, uten uhell av betydning. VHF er den dingsen vi bruker minst, den henger bare på veggen og kakler for seg selv nå og da. Det er så jeg må friske opp prosedyrene for bruk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Det kommer vel an på hvordan man bruker båten. For vårt vedkommende har radar, AIS og ekkolodd blitt verktøy som vi ikke ville vært foruten. Men vi seilte rundt 40 år før vi fikk noe av disse greiene, uten uhell av betydning. VHF er den dingsen vi bruker minst, den henger bare på veggen og kakler for seg selv nå og da. Det er så jeg må friske opp prosedyrene for bruk.

Hehe enig, er det ikke rart? Jeg har seila skipper i over 30 og levd med VHF røret i hånda, nå brukes den aldri lenger, men den står nå på..

Men radaren brukes, er nok generasjonen 😅


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev 32 minutter siden:

Hehe enig, er det ikke rart? Jeg har seila skipper i over 30 og levd med VHF røret i hånda, nå brukes den aldri lenger, men den står nå på..

Men radaren brukes, er nok generasjonen 😅

Sånn er det. Jeg holder meg unna yrkestrafikk, har ikke noe å snakke med dem om. Skal jeg snakke med en havn, så svarer de ikke på VHF, må bruke mobil. Så lenge jeg vet hvor alle andre er, så kan jeg skygge banen. Det er der radar og AIS kommer inn. Jeg har kanskje en samtale sånn hvert annet år. Foruten den årlige antennesjekken, der jeg med varierende hell prøver å nå Kystradio Sør, og så skjønne hva de sier. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Sånn er det. Jeg holder meg unna yrkestrafikk, har ikke noe å snakke med dem om. Skal jeg snakke med en havn, så svarer de ikke på VHF, må bruke mobil. Så lenge jeg vet hvor alle andre er, så kan jeg skygge banen. Det er der radar og AIS kommer inn. Jeg har kanskje en samtale sånn hvert annet år. Foruten den årlige antennesjekken, der jeg med varierende hell prøver å nå Kystradio Sør, og så skjønne hva de sier. 

Erfarer det samme som deg. VHF står på og lever sitt eget liv. Kommunikasjon gjøres på mobiltelefonen.

Jeg er opptatt av sikkerhet og distress på VHF øker sikkerhetsverdien på VHF'n vesentlig. Vil ikke unnvære den.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Har glemt hvordan den røde knappen på VHF'en funker. Må repetere. Kanskje jeg skal prøvetrykke og se hva som skjer?

Gjør det.

Telenor har et nettbasert kurs. Brukte en kort ettermiddag på det. Så er det eksamen på nett. Enkelt,lærerikt og morsomt.

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev 1 time siden:

Gjør det.

Telenor har et nettbasert kurs. Brukte en kort ettermiddag på det. Så er det eksamen på nett. Enkelt,lærerikt og morsomt.

Et sånt kurs?

SRCside2.jpg.fbc4bccb5c059fd66f2db90f0cf94678.jpg

Måtte vel også ha slikt kurs for å ta denne her:

20190120_141804.jpg.8d614b20d41bc4a0d161d0b1b7a6278e.jpg

 

Tenker det holder med å lese bruksanvisningen på VHF'en. Det første VHF-kurset tok jeg i 1988. Det begynner å bli noen år siden. Til og med 2014 begynner å bli lenge siden. Når det gjelder et apparat som stort sett henger ubrukt på veggen. For oss som stort sett seiler når ingen andre er utpå, er det ikke rare trafikken. Unntatt østeuropeiske fiskebåter, der man umulig kan ha noe krav til kursing. 

Link to post
Share on other sites

@abbor Ja er helt hensides priser på plotter når en kommer over 12" 

Men tenker det ikke er så lenge til en får Ipad på 15-16" Da er mye gjort.

Har jo stort set kun brukt min Ipad 12.9 i år, sammen med Orca. Kjempe fornøyde med dette oppsettet.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Joda, ikke uenige med eg her Hulda. Men er bare at går en over 12" og vel egentlig også over 9" som blir prisene helt koko. Samsvare jo ikke med hva en faktisk får.

Derfor Ipad er saken her

I neste båt, som blir lukket båt, så blir det 2stk Ipad med radar via Orca. N2K svinger som jeg har nå fungere også fint.

Men det blir nok et 9" rent ekkolodd utvendig til fiske, siden neste båt skal være kombi, så en sliper 2 båter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har solgt en C120 plotter som hos meg virket helt fint, men den har ligget en stund. Nå ringer kjøper og sier at plotteren ikke vil starte. Den kommet opp med vedlagte bilde, så slår den bare seg av igjen , så kommer samme bilde opp igjen. Mener han sa at det ikke nyttet å trykke på noen knapper heller.

Noen som har erfaring? Eventuelt om det nytter med noen resetfunskjonn og eventuelt hvordan man gjør dette?

image.png.a4a4fb032b05cbb307abb257a8149f8f.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...