Jump to content

Motorvarmer som går på 24V?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Ville nok heller sett på en dieselvannvarmer som Eber/Webasto e.l. Det blir mye strøm for å drive slikt på 24V...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Kutt ut varmen i kabinen og monter

Lyngson_radiator_450.jpg.8e4be9eca6575c8245de1fc17558136c.jpg

 

inn på kjølevannssløyfa, da får du god varme også med motoren igang. Har selv https://www.camping4u.no/no/artiklar/elpatron-med-sirkulasjonspumpe-2.html

ombord i min koblet til 3stk radiatorer også. Maskina er 50-60grader og grei varme i kabinen også.

Sommersesongen så skrues bare anlegget av eller eventuelt sirkulasjonen opp i kabinen.

Link to post

En slangevarmer trenger ikke stå lenge på før bra temperatur i systemet,mye bedre enn blokkvarmer. Problemet er vel få strøm slippe være avhengig av landstrøm. Defa har vel 230v inverter både i 12 og 24 v utgave men de koster samme som en dieselvarmer omtrent og vil vel belaste batteriene hardt. Får billigere invertere men på sikt så er nok en diesel vannvarmer beste 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 9 timer siden:

Ønsker meg en motorvarmer, men når det er kaldt har jeg egentlig ikke noe 230V kapasitet til overs, da landstrømmen på 15A går til å holde kabinen varm.

Tror ikke motorvarmer på 24v finnes da en varmer på 1000w ville trekt ca 42 amp/t.
Høres lite effektivt ut.
Men siden du har oppvarmet båt kan du kanskje blåse inn den luften i motorrommet med 24v vifte.
Ville tro motortemp på inne temperatur gjør behovet for motorvarmer lite.

Link to post
Bruflaat skrev for 13 timer siden:

Kutt ut varmen i kabinen og monter

Lyngson_radiator_450.jpg.8e4be9eca6575c8245de1fc17558136c.jpg

 

inn på kjølevannssløyfa, da får du god varme også med motoren igang. Har selv https://www.camping4u.no/no/artiklar/elpatron-med-sirkulasjonspumpe-2.html

ombord i min koblet til 3stk radiatorer også. Maskina er 50-60grader og grei varme i kabinen også.

Sommersesongen så skrues bare anlegget av eller eventuelt sirkulasjonen opp i kabinen.


fin den der! Må nok oppgradere landstrømsinntaket så jeg får effekt nok til alt ;)

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 10 minutter siden:


fin den der! Må nok oppgradere landstrømsinntaket så jeg får effekt nok til alt ;)

Har selv 15ampere inn hos meg, går helt fint med den og lader ihvertfall, er vell 9ampere på full guffe men da har du badstue i båten :giggle: Andre varmekilder kan man eliminere så, selv i -15 er motorrommet deilige 25 grader og jobbe i mens motor er 50.

 

Uansett, et eller annet anbefales ihvertfall veldig på motoren, øker levetiden betraktelig på motoren ihvertfall, noe som er viktig hvis du bruker motoren 1000-2000t i året.

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden:

Trenger jo ikke være 1000W. 500 ville hjulpet det.

Nå trekker jo 500watt over 20A ved 24V. Så står den på i 10 timer, så har du trekt 200Ah fra batteribanken. Nå skriver du ikke hvor stor batteribanken din er eller om du vedlikeholdsladder banken og eventuelt med hvor mange Ah laderen lader med, men du skal ha en svær bank om dette skal la seg gjøre.

Link to post

En slange varmer trenger ikke stå på lenge for varme godt opp da mye raskere varme kjølevannet , om vært 30 minus så nok med 45minutter for at bil startet som sommer null glødetid. Jeg har hatt begge deler på bil og slange varmer er helt klart best. Blokkvarmer derimot må ha tid for få noe effekt .  Problemet er vel de fins kun 230v , hvertfall som jeg sett så skal ikke være bombesikker på påstand . Inverter finnes men dyrt. Billigste alternativet kutt varme i kabin en stund bruk strøm på slangevarmer eller en varmer som går på drivstoff kan kjøres uavhengig 230v . Eventuelt sånn elpatron men de er vel ikke laget for gå så lenge så må påberegnes byttes jevnlig så kostnad mot drivstoff varmer som lenger levetid blir nok jevnt 

Link to post

Nogva har nok en slangevarmer du kan montere. De er gjerne på 600w. Den vil holde lunk i motoren og holde maskinrom frostfritt. Du har kanskje frostvakt der fra før, kan kuttes ut.

 

så ofrer du heller noen watt i lugaren. Fyr med pyro eller lignende om du bor om bord? Trenger jo ikke holde 18 grader til vanlig, så her burde være rikelig med en 15A totalt. Hadde ikke villet belage meg på noe 24v varme….

Link to post
KEH skrev for 1 time siden:

Eventuelt sånn elpatron men de er vel ikke laget for gå så lenge så må påberegnes byttes jevnlig så kostnad mot drivstoff varmer som lenger levetid blir nok jevnt 

 

Min står på 24/7 fra September til Mai ihvertfall når jeg ligger til kai, holdbarhet man kan forvente er ihvertfall 3års tid med kontinuerlig bruk sånn til info ihvertfall! Jeg har riktignok versjonen uten intigrert pumpe, men egen sirkulasjon.

Link to post

Egen sirkulasjon er kanskje mer holdbart,vet mange byttet disse jevnlig i bobiler og båt og såg var noen i omtale der og som skrev stort sett holdt litt over Garanti. Men alt varierer. Til pris og for slippe være avhengig av 230v hadde jeg valgt en eberspacher , om må serve litt alikevel fort inntjent . Har en bil der eberspacher gått i 17år før nå ikke starter for første gang så må ta en rens brennkammeret og mulig  glødeplugg. Det er ikke ille og den er mye brukt det som gjør de holder ikke står seg fast av fukt men viktig kjører de sommer og iblant så varer de lenge.

Bruflaat skrev for 4 timer siden:

 

Min står på 24/7 fra September til Mai ihvertfall når jeg ligger til kai, holdbarhet man kan forvente er ihvertfall 3års tid med kontinuerlig bruk sånn til info ihvertfall! Jeg har riktignok versjonen uten intigrert pumpe, men egen sirkulasjon.

 

Link to post
KEH skrev On 22.11.2023 at 23.28:

En slangevarmer trenger ikke stå lenge på før bra temperatur i systemet,mye bedre enn blokkvarmer.

En blokkvarmer er vel ikke noe dårligere enn en slangevarmer?
En annen ting er att Defa nekter plent alle reklamasjoner på slangevarmere som ikke er spesifisert til motoren av Defa og montert nøyaktig på anvist sted grunnet potensielle sirkulasjons problemer og luftlommer slik att elementet brenner opp.

Unntaket er slangevarmere som er beregnet til varmeapperat slanger da de har PTC element og vil kutte isteden for å brenne av elementet.
Dog har disse alt for liten diameter til å passe på radiatorslanger.


De gammeldagse slangevarmer elementene til å sette på radiatorslanger er det lenge siden Defa ville selge til mannen i gata og det finnes null informasjon om de finnes og hvilken størrelse de finnes i.
Men de finnes for de rette folkene og att montøren tar over risikoen for produktet.
Nettopp for att de brenner av i varmeelementet for ett godt ord hvis man ikke vet hva man gjør og noen ganger er ikke det nok heller.

Men for all del mange har i årenes løp bare saget over radiatorslangen og skjøtet den inn der det var lettest og kommet godt unna med det.


Men det var kanskje slike varmere som ikke er montert direkte i kjølevannet som heter kontaktvarmer du tenkte på?

 

Link to post

Blokkvarmere jeg har hatt på flere biler har måtte stå lengre på for ha noe effekt ,da fra 10 minus til nedi 25 mest vanlige temperatur brukt i, sjelden gang nedi 30.  Mens slangevarmer fra defa spesifikk til bilmodell montert som anvist gir raskere lunk. Min far montert slangevarmer og på traktor da gamle varmer tok kvelden og aldri hatt noe problemer ,montert som traktor forhandler sa . Derimot en blokkvarmer har jeg opplevd tatt kvelden , men alt kan vel ryke . Hørt mye om slangevarmer hvor dårlig var ,men for min del så stikk motsatt. Etter slangevarmer en gang skal jeg ikke ha noe annet da stor forskjell fra tidligere opplevd av motorvarmer bruk med hvor lenge må stå for få lunk i motor . Da tenker jeg ikke på varme fra klima/varmeapparat men temperatur i motor før oppstart . 

Kontakt varmer har jeg hatt på en bil  ,det er dårligste hatt med tanke på tid innkobling og effekt, idiotisk plassert bunnpanne på den hadde . Beste vært nå siste bilspesifikke slangevarmer med tid trenger stå på for få varme. Hvorfor vet jeg ikke da skulle tro var rimelig likt blokk eller slange og heller var mer varmetap i slange men vært bedre ,om det var dårligere elementer tidligere eller at sirkulerer bedre sånn er montert nå vet jeg ikke  . Men effekten er ingen tvil på hvis kjenner på motor rundt om og får glødetid som om er sommer og gange fin ved oppstart om rimelig kaldt selv med rimelig kort innkobling av varmer. 

Men for all del ,lar man de stå på timevis så kan det sikkert bli problemer hvis termostat ikke med . Jeg har alltid enten brukt tidsur med innkobling når latt stått i over natta, eller plugget i 30-45 minutter før start opp gjennom åra når vært greit bruke varme før start . Men brukt del lengre tid innkobling på blokk for få varme i motor og skåne ved kaldstart .

At Defa nekter reklamasjon på noe som ikke montert som anvist er vel ikke noe rart. Problemet her til trådstarter med strøm så utgår vel uansett slangevarmer med mindre bruker feltvogn/beltevogn metode tar blåselampe varmer opp UWE varmer eller bruker litt landstrøm til varmer.

Link to post
Bruflaat skrev On 23.11.2023 at 14.55:

 

Min står på 24/7 fra September til Mai ihvertfall når jeg ligger til kai, holdbarhet man kan forvente er ihvertfall 3års tid med kontinuerlig bruk sånn til info ihvertfall! Jeg har riktignok versjonen uten intigrert pumpe, men egen sirkulasjon.

Da jeg var på redningsskøyte sto varmer alltid på. Det var en mekaniker i korpset som mente at dette kunne gi uønsket effekt da pakninger og lignende kunne tørke ut siden de ble varmet uten at oljen sirkulerte. Om dette kun er mekanikkerteori eller om det har noe for seg vet jeg ikke.

Link to post
Kallethekid skrev 31 minutter siden:

kunne gi uønsket effekt da pakninger og lignende kunne tørke ut

Var med og åpnet bilmotor der det hadde blitt brukt blokkvarmer. Typisk dengang var å plugge inn varmer når man kom hjem og la den stå i til man skulle reise neste morgen. Topp-pakning var tørr og misfarget i området rett over varmeelement. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Kallethekid skrev 43 minutter siden:

Da jeg var på redningsskøyte sto varmer alltid på. Det var en mekaniker i korpset som mente at dette kunne gi uønsket effekt da pakninger og lignende kunne tørke ut siden de ble varmet uten at oljen sirkulerte. Om dette kun er mekanikkerteori eller om det har noe for seg vet jeg ikke.

 

Det har nok noe for seg i det vil jeg tro, spesielt som motoren blir eldre og eldre. Over lenger tid vil nok dette være ugunstig vil jeg tro, min er stort sett igang 4-5 ganger i uken gjennom hele året så personlig ikke så bekymret da, men skulle den ligget i ro i 30 dager ville jeg nok ikke hatt varme igang, ihvertfall ikke full guffe.

Link to post

Troir jeg forsøker meg med en slik slangevarmer fra calix. Setter den på slangene som går ut fra motor og frem til defroster under styrhus. Den var jo moderat både på prising og effekt. Sette en WIFI stikkontakt på støpselet så jeg kan bestille motoren varm noen timer før avgang :)

Men jeg må vel ha ha et slikt ledningssett med spesialplugg også da?

 

Jens_P skrev for 11 timer siden:

Var med og åpnet bilmotor der det hadde blitt brukt blokkvarmer. Typisk dengang var å plugge inn varmer når man kom hjem og la den stå i til man skulle reise neste morgen. Topp-pakning var tørr og misfarget i området rett over varmeelement. 

 På større motorinstallasjoner er det ihvertfall ikke snakk om å fyre opp noe oljeheating uten at sirkulasjonspumpa går!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...