Jump to content

Motorvarmer som går på 24V?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Kallethekid skrev for 12 timer siden:

Da jeg var på redningsskøyte sto varmer alltid på. Det var en mekaniker i korpset som mente at dette kunne gi uønsket effekt da pakninger og lignende kunne tørke ut siden de ble varmet uten at oljen sirkulerte. Om dette kun er mekanikkerteori eller om det har noe for seg vet jeg ikke.

Nei det er iallelfall delvis korrekt, står motorvarmer på hele tiden tørkes oljefilmen vekk fra sylinderforingene. Noe som er uheldig ved oppstart.

KEH skrev for 23 timer siden:

At Defa nekter reklamasjon på noe som ikke montert som anvist er vel ikke noe rart. Problemet her til trådstarter med strøm så utgår vel uansett slangevarmer med mindre bruker feltvogn/beltevogn metode tar blåselampe varmer opp UWE varmer eller bruker litt landstrøm til varmer.

Har vært på mange skip med livbåter kombinert med Defa blokkvarmer. De varer ikke lenge mellom hvert bytte, brenner opp. Dårlig kvalitet.

• 1 år senere...
Chiefengineer skrev On 25.11.2023 at 10.28:

Har vært på mange skip med livbåter kombinert med Defa blokkvarmer. De varer ikke lenge mellom hvert bytte, brenner opp. Dårlig kvalitet.

Eller dårlig montert.
Er lett å se på elementet om det har vært tørr kjørt og for varmt.
Det er nettopp derfor de brenner opp men heldigvis er jeg ferdig med disse diskusjonene i arbeidslivet.

Karlsenkystfiske skrev On 17.1.2025 at 14.58:

Er nå på min 2. Calix slangevarmer. Pumpen i den holder et par uker. Så er det stopp. Må visst være litt svakt konstruert.

Eller svakt montert slik att det kommer luft i pumpen eller att vannet ikke sirkulerer skikkelig så det går varmt.
Ta kontakt med Calex i sverige så får du nok gode råd

Chiefengineer skrev On 25.11.2023 at 10.25:

Nei det er iallelfall delvis korrekt, står motorvarmer på hele tiden tørkes oljefilmen vekk fra sylinderforingene. Noe som er uheldig ved oppstart.

De ryktene har jeg også hørt men har satt det på konto for ubekreftede rykter og tullprat
Hvordan kan 50-60 grader tørke vekk oljefilmen ?
Hvor varmt blir det i en sylinder når motoren går?

pipe skrev for 7 timer siden:

Eller dårlig montert.
Er lett å se på elementet om det har vært tørr kjørt og for varmt.
Det er nettopp derfor de brenner opp men heldigvis er jeg ferdig med disse diskusjonene i arbeidslivet.

Eller svakt montert slik att det kommer luft i pumpen eller att vannet ikke sirkulerer skikkelig så det går varmt.
Ta kontakt med Calex i sverige så får du nok gode råd

pipe skrev for 6 timer siden:

De ryktene har jeg også hørt men har satt det på konto for ubekreftede rykter og tullprat
Hvordan kan 50-60 grader tørke vekk oljefilmen ?
Hvor varmt blir det i en sylinder når motoren går?

Blir veldig betenkt når selvlærte "garasjemekanikere" kommer med "ekspertråd". Slike skal man holde seg langt unna.

Kanskje helt greit at du er ferdig med disse diskusjonene.

Case closed.

For de som søker forklaringen på hvorfor bruk av motorvarmer over lengre tid tørker ut oljefilmen så ligger den i ganske grunnleggende fysikk og ingen hokus pokus.

Når en smørolje varmes opp faller viskositeten, dvs. den indre friksjonen i olja. Og flytbarheten øker. Hvor mye avhenger av oljetypen.

På jorda fins det noe som heter tyngdekraft og den medfører at et lettflytende stoff som så mye annet vil søke i den retningen tyngdekraften virker. 

Følgelig havner en oppvarmet, mer lettflytende smørolje i bunnpanna over tid og holder seg ikke like godt til sylinderveggene som ei kald olje med høyere indre friksjon, slik at oljefilmen oppfattes til å "tørke ut" over tid. Mens de rene fakta er at den ikke "tørker ut" men havner i bunnpanna.

Vi snakker her små motorer uten noen pre-lube pumper som går hele tida eller minutter før oppstart.

Det er den grunnleggende årsaken til at bruk av motorvarmer også har negative konsekvenser i en motor og ikke noe undertegnede har "funnet ut". De fleste som skjønner en brøkdel fysikk og hydrodynamikk forstår forklaringen i all sin enkelhet.

Chiefengineer skrev On 20.1.2025 at 12.52:

Det er den grunnleggende årsaken til at bruk av motorvarmer også har negative konsekvenser i en motor og ikke noe undertegnede har "funnet ut". De fleste som skjønner en brøkdel fysikk og hydrodynamikk forstår forklaringen i all sin enkelhet.

Er jo bare tull og tøys den forklaringen på lik linje som att motorvarmerene til Defa brenner opp pga dårlig kvalitet.

De fleste vil derimot forstå att når man slår av en motor er det veldig mange hundre grader i sylinderen og hvis oljefilmen renner tilbake i bunnpannen så er det da det skjer og frem til att motoren begynner å bli kald
Men vi kan la det ligge, er som skrevet ferdig med slikt rør

Chiefengineer skrev On 21.1.2025 at 22.36:

Mange hundre grader i sylinderne ja, tenker du blander sammen forbrenningstemperaturen og sylinderveggtemperaturen:fniser:.

Blander ikke sammen noe.
Oljefilmen tåler forbrenningstemp og overflate temp i sylinderen som uansett er mye høyere enn 50-60 grader som motorvarmeren har potensiale til å skape i sylinderen.
Byssa og gryteklutene holder jeg meg langt unna og det har jeg tenkt til å gjøre med denne diskusjonen også for du er jo helt ute på jordet 

pipe skrev for 7 timer siden:

Byssa og gryteklutene holder jeg meg langt unna og det har jeg tenkt til å gjøre med denne diskusjonen også for du er jo helt ute på jordet 

Det er jo du som er ute på jordet her. Du kan ikke sammenligne en motor som går og en motor som står stille. En motor som går smører jo sylinderveggene 2-3 tusen ganger i løpet av ett minutt, og får dermed ny oljefilm kontinuerlig før den har rukket å renne bort. Om du ikke vet forskjellen på viskositet på en olje som holder 10-15 grader kontra 80 grader, så burde du ikke kommentere i tråden her. 

bellen skrev 49 minutter siden:

Om du ikke vet forskjellen på viskositet på en olje som holder 10-15 grader kontra 80 grader, så burde du ikke kommentere i tråden her. 

OMG da
Hva tror du skjer med tempen i sylinder når du stopper motoren og frem til den blir avkjølt?
Ville ikke da oljefilmen forsvinne som dugg for sola hvis man skal tro på teorien att en motorvarmer som leverer 50-60 grader i kjølevannet får oljen til å renne tilbake i bunnpannen?

pipe skrev for 4 timer siden:

OMG da
Hva tror du skjer med tempen i sylinder når du stopper motoren og frem til den blir avkjølt?
Ville ikke da oljefilmen forsvinne som dugg for sola hvis man skal tro på teorien att en motorvarmer som leverer 50-60 grader i kjølevannet får oljen til å renne tilbake i bunnpannen?

Men hallo da, mann... Prøv å tenk litt! Oljefilmen forsvinner ikke som dugg med en gang. Dette skjer over "lang" tid. En motor som har motorvarmer og startes regelmessig tar ingen skade av dette. Men en motor som står lagret over litt lengre tid med heating på, vil ha mye tørrere sylindervegger enn en motor som ikke har heating på. Det er en grunn til at store skipsmotorer som skal ligge lenge i opplag ikke har motorvarmen på.

bellen skrev for 10 timer siden:

Men hallo da, mann... Prøv å tenk litt! Oljefilmen forsvinner ikke som dugg med en gang. Dette skjer over "lang" tid. En motor som har motorvarmer og startes regelmessig tar ingen skade av dette. Men en motor som står lagret over litt lengre tid med heating på, vil ha mye tørrere sylindervegger enn en motor som ikke har heating på. Det er en grunn til at store skipsmotorer som skal ligge lenge i opplag ikke har motorvarmen på.

Nei det er du som må tenke litt eller tilegne deg ett minimum av kunnskap før du smeller løs her inne med tull og tøys.
Skibsmotorer har ikke motorvarmere men kan feks kjøre inn steem i fra kjellen for å varme opp kjølevannet.
Men hovedpoenget er att skipsmotorer har eget smøresystem slik att sylinderen er godt smurt før de starter motoren.
Her er det en ikke helt ukjent størrelse som er helt enig med meg og bruker ordet vås om teorien deres.
Kaller det dere selv om han første meningsbæreren ble stille ...med god grunn

https://www.tv2.no/broom/nei-dette-er-ikke-farlig-for-bilen/8728245/

pipe skrev for 2 timer siden:

Nei det er du som må tenke litt eller tilegne deg ett minimum av kunnskap før du smeller løs her inne med tull og tøys.
Skibsmotorer har ikke motorvarmere men kan feks kjøre inn steem i fra kjellen for å varme opp kjølevannet.

Her er det du som bør prøve å tilegne deg noe kunnskap. Jeg har vært maskinist/maskinsjef på båter med motorer opp til 6-7000hk. Felles for alle desse er at dem har hatt oppvarming av kjølevannet.

pipe skrev for 2 timer siden:

Men hovedpoenget er att skipsmotorer har eget smøresystem slik att sylinderen er godt smurt før de starter motoren.

Ingen skipsmotorer som jeg har vært på som smører sylinderen ved bruk av "smøresystemet". Hva kaller du det systemet da, siden du har så god peiling på dette?

pipe skrev for 3 timer siden:

Her er det en ikke helt ukjent størrelse som er helt enig med meg og bruker ordet vås om teorien deres.

Som sagt... Det tar tid før oljefilmen tørker bort. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Brukes motoren daglig eller bort i mot daglig, så er det bare fordeler med å bruke motorvarmer.

pipe skrev for 3 timer siden:

Kaller det dere selv om han første meningsbæreren ble stille ...med god grunn

https://www.tv2.no/broom/nei-dette-er-ikke-farlig-for-bilen/8728245/

Den er smurt ja og det endrer hele forholdet mellom en bilmotor og en skipsdieselmotor.

På maskiner som f.eks. MAK 32 serie og mange flere skal smøroljepumpa stanses innenfor 5-10 minutter etter at maskinen er stanset pga. forholdene rundt tetningssystemet i turboladeren, og startes gjerne 3-5 minutter før man starter motor for å sikre smøring av motor før oppstart.

Og så trenger du ikke forklare noen av oss hvordan forvarmingssystemet på en skipsdieselmotor fungerer, det henter enten vann fra en annen maskin gjennom et heat recovery system til stillstandsvarme eller gjennom elektrisk varmesystemer. Varme fra kjeleanlegg kan også benyttes. 

Reportasjer på "Brom" er nok mer rettet mot kategorien for "dummies", det samme gjelder råd i "lommelegen" osv. Oppsøk heller spesialist for plager enn Google.

Benny bør lese seg opp på forholdet mellom viskositet og temperatur, det har han tilsynelatende svært lav kompetanse på. Om motor kun blir "lunken" ved bruk av motorvarmer så har det vel veldig liten hensikt med bruken, vil ikke karakterisere 50-60 grader som "lunken" Stikk handa di ned i vann med 60 grader temperatur så kan du jo kjenne etter selv.

Det er forøvrig ikke vannet som smører slitasjepunktene i motor, det er olja og uten sirkulasjon av den så er hele bruken av motorvarmer fullstendig bortkastet. Olja er kald ved oppstart uansett. Det er prelube oljepumpe med oppvarmet olje som ville sikret motor mot slitasje etter oppstart ved forsmøring, og det har man ikke på en bil.

bellen skrev for 1 time siden:

Det tar tid før oljefilmen tørker bort. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Fordi det ikke skjer i den grad att noen burde være bekymret for det i praktisk bruk.
Men nå setter vi strek...om ikke annet gjør jeg det.

Swingswong skrev On 25.1.2025 at 14.07:

Om du har vvb på landstrøm som også er koblet innom kjølesløyfen til motoren kan du kanskje sette en sirkulasjonspumpe på denne?

Det har jeg! :)
er veldig spinkle greier den pumpa på varmeren da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...