Chiefengineer Svart 25.November.2023 Link til dette innlegget Svart 25.November.2023 Kallethekid skrev for 12 timer siden: Da jeg var på redningsskøyte sto varmer alltid på. Det var en mekaniker i korpset som mente at dette kunne gi uønsket effekt da pakninger og lignende kunne tørke ut siden de ble varmet uten at oljen sirkulerte. Om dette kun er mekanikkerteori eller om det har noe for seg vet jeg ikke. Nei det er iallelfall delvis korrekt, står motorvarmer på hele tiden tørkes oljefilmen vekk fra sylinderforingene. Noe som er uheldig ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.November.2023 Link til dette innlegget Svart 25.November.2023 KEH skrev for 23 timer siden: At Defa nekter reklamasjon på noe som ikke montert som anvist er vel ikke noe rart. Problemet her til trådstarter med strøm så utgår vel uansett slangevarmer med mindre bruker feltvogn/beltevogn metode tar blåselampe varmer opp UWE varmer eller bruker litt landstrøm til varmer. Har vært på mange skip med livbåter kombinert med Defa blokkvarmer. De varer ikke lenge mellom hvert bytte, brenner opp. Dårlig kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart Fredag 13:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 13:58 Er nå på min 2. Calix slangevarmer. Pumpen i den holder et par uker. Så er det stopp. Må visst være litt svakt konstruert. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Søndag 23:36 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:36 Chiefengineer skrev On 25.11.2023 at 10.28: Har vært på mange skip med livbåter kombinert med Defa blokkvarmer. De varer ikke lenge mellom hvert bytte, brenner opp. Dårlig kvalitet. Eller dårlig montert. Er lett å se på elementet om det har vært tørr kjørt og for varmt. Det er nettopp derfor de brenner opp men heldigvis er jeg ferdig med disse diskusjonene i arbeidslivet. Karlsenkystfiske skrev On 17.1.2025 at 14.58: Er nå på min 2. Calix slangevarmer. Pumpen i den holder et par uker. Så er det stopp. Må visst være litt svakt konstruert. Eller svakt montert slik att det kommer luft i pumpen eller att vannet ikke sirkulerer skikkelig så det går varmt. Ta kontakt med Calex i sverige så får du nok gode råd Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Søndag 23:45 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:45 Chiefengineer skrev On 25.11.2023 at 10.25: Nei det er iallelfall delvis korrekt, står motorvarmer på hele tiden tørkes oljefilmen vekk fra sylinderforingene. Noe som er uheldig ved oppstart. De ryktene har jeg også hørt men har satt det på konto for ubekreftede rykter og tullprat Hvordan kan 50-60 grader tørke vekk oljefilmen ? Hvor varmt blir det i en sylinder når motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Mandag 06:42 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:42 pipe skrev for 7 timer siden: Eller dårlig montert. Er lett å se på elementet om det har vært tørr kjørt og for varmt. Det er nettopp derfor de brenner opp men heldigvis er jeg ferdig med disse diskusjonene i arbeidslivet. Eller svakt montert slik att det kommer luft i pumpen eller att vannet ikke sirkulerer skikkelig så det går varmt. Ta kontakt med Calex i sverige så får du nok gode råd pipe skrev for 6 timer siden: De ryktene har jeg også hørt men har satt det på konto for ubekreftede rykter og tullprat Hvordan kan 50-60 grader tørke vekk oljefilmen ? Hvor varmt blir det i en sylinder når motoren går? Blir veldig betenkt når selvlærte "garasjemekanikere" kommer med "ekspertråd". Slike skal man holde seg langt unna. Kanskje helt greit at du er ferdig med disse diskusjonene. Case closed. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Mandag 11:52 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:52 For de som søker forklaringen på hvorfor bruk av motorvarmer over lengre tid tørker ut oljefilmen så ligger den i ganske grunnleggende fysikk og ingen hokus pokus. Når en smørolje varmes opp faller viskositeten, dvs. den indre friksjonen i olja. Og flytbarheten øker. Hvor mye avhenger av oljetypen. På jorda fins det noe som heter tyngdekraft og den medfører at et lettflytende stoff som så mye annet vil søke i den retningen tyngdekraften virker. Følgelig havner en oppvarmet, mer lettflytende smørolje i bunnpanna over tid og holder seg ikke like godt til sylinderveggene som ei kald olje med høyere indre friksjon, slik at oljefilmen oppfattes til å "tørke ut" over tid. Mens de rene fakta er at den ikke "tørker ut" men havner i bunnpanna. Vi snakker her små motorer uten noen pre-lube pumper som går hele tida eller minutter før oppstart. Det er den grunnleggende årsaken til at bruk av motorvarmer også har negative konsekvenser i en motor og ikke noe undertegnede har "funnet ut". De fleste som skjønner en brøkdel fysikk og hydrodynamikk forstår forklaringen i all sin enkelhet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Chiefengineer skrev On 20.1.2025 at 7.42: Blir veldig betenkt når selvlærte "garasjemekanikere" kommer med "ekspertråd". Slike skal man holde seg langt unna. Ja nettopp derfor hører man ikke på de Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Chiefengineer skrev On 20.1.2025 at 12.52: Det er den grunnleggende årsaken til at bruk av motorvarmer også har negative konsekvenser i en motor og ikke noe undertegnede har "funnet ut". De fleste som skjønner en brøkdel fysikk og hydrodynamikk forstår forklaringen i all sin enkelhet. Er jo bare tull og tøys den forklaringen på lik linje som att motorvarmerene til Defa brenner opp pga dårlig kvalitet. De fleste vil derimot forstå att når man slår av en motor er det veldig mange hundre grader i sylinderen og hvis oljefilmen renner tilbake i bunnpannen så er det da det skjer og frem til att motoren begynner å bli kald Men vi kan la det ligge, er som skrevet ferdig med slikt rør Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Mange hundre grader i sylinderne ja, tenker du blander sammen forbrenningstemperaturen og sylinderveggtemperaturen. Hold deg til byssa og gryteklutene du og spekuler ikke mer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.