Anabelle Startet 23.Juni.2003 Del på Facebook Startet 23.Juni.2003 Har hatt en diskusjon med noen kjente angående seilbåter og deres form. Kan noen svare meg på hvorfor en vanlig middels stor motorseiler nesten alltid har skrått akterspeil? Har det med krefter til mastens barduner å gjøre? Skrogets evne til å tåle dette? (Jada jeg regner ikke med at burdun er et maritimt riktig ord...) Anabelle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Hej Annabelle ! Vilke Motorseilere tenker du på? Motorseilere er ett ganske generellt begrepp, her finner du allt ifra rene segelbåtsskrov som fått sig en annet overbygg, som alltså igrund er konstruert som segelbåt, o seglar bra! til motorbåter som fått mast, o burde aldrig haft 'pinne' överhuvudtaget som gjort att gode motorbåtsegenskaper gått förlorat + att de seglar som potter!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Hei Seilbåter har ofte "negativ" hekk, d.v.s at de skrår utover fra esing. Dette er gjort p.gr.a. måltallet i LYS og andre handicapregler. Med dette designet får du lengre vannlinje og bedre bæring på kryss innen samme totallengde som det var på de eldre båtene, som var konstuert med "positiv"hekk. Vektstangprinsippet gjør at større bredde på båten og lengre vannlinje kan kompenserer for en god del kjølvekt og undervannsskrog som må fortrenge vann, hvilket tar en del fart i fra båten. Flatbunnede båter går også bedre på lens, i heldige fall kan du surfe med disse. Dagens moderne båter er egentlig store joller i konstruksjonen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.