Jump to content

Motorseilere og deres form


Anabelle

Recommended Posts

:wink:

 

Har hatt en diskusjon med noen kjente angående seilbåter og deres form.

Kan noen svare meg på hvorfor en vanlig middels stor motorseiler nesten alltid har skrått akterspeil? Har det med krefter til mastens barduner å gjøre? Skrogets evne til å tåle dette?

(Jada jeg regner ikke med at burdun er et maritimt riktig ord...)

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Hej Annabelle !

 

Vilke Motorseilere tenker du på?

 

Motorseilere er ett ganske generellt begrepp, her finner du allt ifra

rene segelbåtsskrov som fått sig en annet overbygg, som alltså

igrund er konstruert som segelbåt, o seglar bra!

 

til motorbåter som fått mast, o burde aldrig haft 'pinne' överhuvudtaget

som gjort att gode motorbåtsegenskaper gått förlorat + att

de seglar som potter!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei

Seilbåter har ofte "negativ" hekk, d.v.s at de skrår utover fra esing.

Dette er gjort p.gr.a. måltallet i LYS og andre handicapregler.

Med dette designet får du lengre vannlinje og bedre bæring på kryss innen

samme totallengde som det var på de eldre båtene,

som var konstuert med "positiv"hekk.

Vektstangprinsippet gjør at større bredde på båten og lengre

vannlinje kan kompenserer for en god del kjølvekt og undervannsskrog

som må fortrenge vann, hvilket tar en del fart i fra båten.

Flatbunnede båter går også bedre på lens, i heldige fall kan du surfe

med disse.

Dagens moderne båter er egentlig store joller i konstruksjonen.

mvh

giver

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...