free Startet 22.November.2023 Link til dette innlegget Startet 22.November.2023 Jeg planlegger for å reise til Bergen å kjøpe båt og ta denne hjemmover. Jeg prøver å følge med på værvarslene og ser etter mulighetsvinduer som kan klaffe med livet forøvrig. Jeg skal være mer utfyllende om båten når jeg har kjøpt den siden det er noen mindre formaliteter som gjenstår og som er avgjørende for om det blir akkurat denne båten men det er en 31 fots lukket motorbåt med kose/økonomifart på 8 knop, oppgitt toppfart rundt 12 knop. Ruter og etapper planlegges for 8 knop men det er ikke usansynlig å dra på litt på en såpass lang tur. Det er to kartplottere, radar og VHF ombord, dette utstyret er velfungerende men for meg ukjent og litt gammelt.. Jeg tar med min nyere VHF og Ipad for backup og planlegging. Jeg ser av værmeldingen at lørdag og søndag byr på noen muligheter og planlegger å reise til Bergen fredag å stelle og gjøre klart og gå sørover lørdag formiddag. Bunkrer antagelig i Fitjar i 10-11 tiden lørdag Jeg har fått forslag om å gå til Langevågen før Sletta men det kan være gode grunner for å gå til kai litt tidligere/ lenger inne. Finnes det en velassortert maritim forretning i det området? Søndag ser grei ut for å gå over Sletta? og iddelt sett gå så langt dagslyset tillater. Kvitsøy er antagelig innenfor rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 free skrev for 8 timer siden: Finnes det en velassortert maritim forretning i det området? Du får jo endel på Fitjar. Neste er vel BestMarin, Ternetangen og Aasheim Slipp i Sagvåg. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 22.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Takk for gode tips, jeg ønsker å montere autopilot men dette må jeg gjøre et sted hvor de rette hydraulikkslangene og koplinger er tilgjengelig så jeg er sikker på å ha alt jeg trenger tilgjengelig før jeg begynner. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Autopilot er jo en ekstra mann ombord på slike turer men der vil jo gå en del timer med montering... Bare husk at autopiloten ikke har øyne... Mange alternative ruter gjennom Fitjarøyene og deromkring men vil vel anta at korteste rute er mest aktuell med begrenset fart og lang tur... Om du ikke skal innom Fitjar City så er Engesund en fin vei å ta om du kommer fra Austevoll/Bekkjarvik. Både Bømlafjorden og Sletta kan jo være tøffe nok og jeg har hatt mange sommerferier som har endt i Mølstrevåg når været har vært for ille... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Amfea Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Om det er nordavind, ville jeg ikke lagt til i Fitjar. Sagvåg ligger litt lenger sør, og der har du Aasheim også. Leirvik er et annet alternativ, men der er ikke mye båtutstyr. Tess på Heiane har slanger og koblinger, og ikke minst god service. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
free Svart 23.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Takk for gode tips. Er det noen med erfaring fra området som vil si noe om værvinduet i helgen? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Nett no er da 28,3m/s på ryvarden ,sikkert heftige sjø der ,ser ut til å minka utpå lørdag Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Med den vindretningen som er meldt, kommer du deg greit til Stord på lørdag. Søndag til onsdag ser det lite vind videre sørover. Men litt sjø over Korsfjorden, Selbjørnsfjorden, og Møksterfjorden må du nok regne med:-) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
husky dane 85 Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Nokon har sikkert peiling på bølge varsel,synst eg høyrde advarsel om høge bølger på lokal radio i dag,stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 23.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Her pakkes det for helgens eventyr, Det ser såpass greit ut at jeg tar turen til Bergen, så får vi se om været som kommer blir som det er meldt. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Søndag ser ut som første mulighet for å gå rundt Jæren og Lista. Da er ikke bølgevarselet så ille, men mye kan endres innen den tid. Altfor tidlig å si noe sikkert ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Er Aasheim framleis i drift? Det er nok betre å kjøpa båtutstyret i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Aasheim slipp har ny eigar, Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 23.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Det skal ganske små endringer til for at det mulige blir umulig og motsatt, Sletta - Haugesund og nedover søndag, tenker Jæren og lista blir å gape litt høyt den dagen, men mandag er satt av til Jæren om sjansen byr seg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Jæren er laaaaang i 8 knop... men relativt lite og østlig vind over helgen så det kan gi greie forhold. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
free Svart 23.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Ser ut til at det er mest comfort i Langenuen lørdag, antagelig strekker ikke tiden til for å tukle med autopilot. Leirvik eller Mosterhamn kanskje for å vente på været å få seg en blund. Sitér dette innlegget Link to post
roymusi Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Ikke lenge siden jeg gikk fra Bergen til Kristiansand med en sandvik28 i 7 knops fart og det tar sin tid det. Jeg gikk fra Os og gjennom Lukksundet forbi Onarheim så Haugesund og ned til Skudesneshavn hvor jeg overnattet, så fra Skudesneshavn via Ydstebøhavn ( nydelig plass verd å ta med seg) innom Tananger også til Egersund hvor jeg overnattet. Videre fra Egersund og rundt Lista landet og Lindesnes fyr og videre til hjemmehavn i Søgne. Det kan være heftig nedover langs Jæren og rotete sjø om man går nærme land, det samme langs Lista landet og rundt Lindesnes fyr. hvis man ikke har det altfor travelt er det en nydelig tur å gå innaskjærs fra Mandal til Kristiansand. Vær også obs på Kvåsefjorden mellom Kristiansand og Lillesand, et kort strekke men kan være heftig..Ligg heller å vent ut sjø og vind enn å ta sjanser så får du en nydelig tur.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 free skrev for 6 timer siden: Ser ut til at det er mest comfort i Langenuen lørdag Langenuen er en litt kjedelig omvei, spesielt uten autopilot. Den vanlige ruten for oss som er mindre enn danskebåten er på vestsiden av Huftarøy og Stord. Evt. vest for Bømlo hvis det er forhold for det. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Langenuen er ikkje noko plass i v-nv vind Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 24.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Har lyst å gå Nyleia men vil ta en kjedelig omvei hvis det forbedrer comforten vesentlig. Nyleia sparer tid så det er førstevalget hvis det ellers er noenlunde like forhold. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Jeg kan ikke se noen strekninger som kan bli verre om du går vest av Stord. Du må uansett over Korsfjorden og Selbjørnsfjorden. Om du kommer Bekkjarviksundet eller øst for Huftarøy, så kan du uansett gå Engesundet, eller forbi Fitjar, og videre under Bømlabrua. Den egentlige Nyleia begynner litt lenger ute i Selbjørnsfjorden. Engesundet er grunt, men bør være OK for deg Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 (redigert) Har du autopilot som skal monteres? Hvis du kommer så langt som Haugesund /Karmøy så er det båtbutikker i Haugesund. I Bøvågen på Karmøy er du også nært Smart Marine, Maritim og Vico. (Vico forhandler lite lystbåtutstyr) Husøy Marina er drevet av Smart Marine, på industriområdet her er det Tess avdeling og Åkrehamn Trålbøteri har jernvare og utstyrs forretning. Sånn i tilfelle at du blir værfast og trenger noe å gjøre på. Edit: Trenger du kaiplass er det lurt å ringe den som eier kaien ;-) Redigert 24.November.2023 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 J-Å skrev 48 minutter siden: Jeg kan ikke se noen strekninger som kan bli verre om du går vest av Stord. Du må uansett over Korsfjorden og Selbjørnsfjorden. Om du kommer Bekkjarviksundet eller øst for Huftarøy, så kan du uansett gå Engesundet, eller forbi Fitjar, og videre under Bømlabrua. Den egentlige Nyleia begynner litt lenger ute i Selbjørnsfjorden. Engesundet er grunt, men bør være OK for deg Da er den ruta me som bur her brukar,den er meir skjerma enn Langenuen,engesunds leia har plenty dybde Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Jeg har gått det samme strekket noen hundre ganger og må si meg enig med flere: det finnes ingen fornuftig grunn til å velge Langenuen fremfor Nyleiå / Stokksundet. Forøvrig kommer jeg til å gå Stavanger - Bekkjarvik imorgen, lørdag og går da selvsagt ikke Langenuen.... På søndag går vi sørover, men kommer da trolig til å velge en annen rute, nemlig Bekkjarvik, Brandasund, Goddosen, Kulleseidkanalen, Børøyfjorden, Bømlafjorden, Slettå, Karmsundet, Ognasund, osv. Rutevalget styres delvis av været, men mest av at det skal ha navigasjonsmessige utfordringer - det dreier seg nemlig om D5L-praksistur. Båten vår er lett kjennelig og du må hilse om vi treffes :-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gullfisk Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 free skrev for 17 timer siden: Her pakkes det for helgens eventyr, Det ser såpass greit ut at jeg tar turen til Bergen, så får vi se om været som kommer blir som det er meldt. Skal du ikke avsløre båttypen snart ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.