Jump to content

Hentetur 31 fots motorbåt Bergen-Stavanger-Tønsberg. innspill ønskes

free

Recommended Posts

Jeg planlegger for å reise til Bergen å kjøpe båt og ta denne hjemmover. Jeg prøver å følge med på værvarslene og ser etter mulighetsvinduer som kan klaffe med livet forøvrig. Jeg skal være mer utfyllende om båten når jeg har kjøpt den siden det er noen mindre formaliteter som gjenstår og som er avgjørende for om det blir akkurat denne båten men det er en 31 fots lukket motorbåt med kose/økonomifart på 8 knop, oppgitt  toppfart rundt 12 knop. Ruter og etapper planlegges for 8 knop men det er ikke usansynlig å dra på litt på en såpass lang tur. Det er to kartplottere, radar og VHF ombord, dette utstyret er velfungerende men for meg ukjent og litt gammelt.. Jeg tar med min nyere VHF og Ipad for backup og planlegging. Jeg ser av værmeldingen at lørdag og søndag byr på noen muligheter og planlegger å reise til Bergen fredag å stelle og gjøre klart og gå sørover lørdag formiddag. Bunkrer antagelig i Fitjar i 10-11 tiden lørdag Jeg har fått forslag om å gå til Langevågen før Sletta men det kan være gode grunner for å gå til kai litt tidligere/ lenger inne. Finnes det en velassortert maritim forretning i det området? Søndag ser grei ut for å gå over Sletta? og iddelt sett gå så langt dagslyset tillater. Kvitsøy er antagelig innenfor rekkevidde. 

Autopilot er jo en ekstra mann ombord på slike turer men der vil jo gå en del timer med montering... Bare husk at autopiloten ikke har øyne...

Mange alternative ruter gjennom Fitjarøyene og deromkring men vil vel anta at korteste rute er mest aktuell med begrenset fart og lang tur...

Om du ikke skal innom Fitjar City så er Engesund en fin vei å ta om du kommer fra Austevoll/Bekkjarvik.

Både Bømlafjorden og Sletta kan jo være tøffe nok og jeg har hatt mange sommerferier som har endt i Mølstrevåg når været har vært for ille...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jæren er laaaaang i 8 knop... men relativt lite og østlig vind over helgen så det kan gi greie forhold.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ikke lenge siden jeg gikk fra Bergen til Kristiansand med en sandvik28 i 7 knops fart og det tar sin tid det. Jeg gikk fra Os og gjennom Lukksundet forbi Onarheim så Haugesund og ned til Skudesneshavn hvor jeg overnattet, så fra Skudesneshavn via Ydstebøhavn ( nydelig plass verd å ta med seg) innom Tananger også til Egersund hvor jeg overnattet. Videre fra Egersund og rundt Lista landet og Lindesnes fyr og videre til hjemmehavn i Søgne. Det kan være heftig nedover langs Jæren og rotete sjø om man går nærme land, det samme langs Lista landet og rundt Lindesnes fyr. hvis man ikke har det altfor travelt er det en nydelig tur å gå innaskjærs fra Mandal til Kristiansand. Vær også obs på Kvåsefjorden mellom Kristiansand og Lillesand, et kort strekke men kan være heftig..Ligg heller å vent ut sjø og vind enn å ta sjanser så får du en nydelig tur..

Jeg kan ikke se noen strekninger som kan bli verre om du går vest av Stord. Du må uansett over Korsfjorden og Selbjørnsfjorden.  Om du kommer Bekkjarviksundet eller  øst for Huftarøy, så kan du uansett gå Engesundet, eller forbi Fitjar, og videre under Bømlabrua. Den egentlige Nyleia begynner litt lenger ute i Selbjørnsfjorden. Engesundet er grunt, men bør være OK for deg

Har du autopilot som skal monteres?

Hvis du kommer så langt som Haugesund /Karmøy så er det båtbutikker i Haugesund.

I Bøvågen på Karmøy er du også nært Smart Marine, Maritim og Vico. (Vico forhandler lite lystbåtutstyr)

Husøy Marina er drevet av Smart Marine, på industriområdet her er det Tess avdeling og Åkrehamn Trålbøteri har jernvare og utstyrs forretning.

Sånn i tilfelle at du blir værfast og trenger noe å gjøre på.

Edit:

Trenger du kaiplass er det lurt å ringe den som eier kaien ;-)

image.png.00011bc66cea4048f25da43dffa2df91.png

Redigert av trixie2 (see edit history)
J-Å skrev 48 minutter siden:

Jeg kan ikke se noen strekninger som kan bli verre om du går vest av Stord. Du må uansett over Korsfjorden og Selbjørnsfjorden.  Om du kommer Bekkjarviksundet eller  øst for Huftarøy, så kan du uansett gå Engesundet, eller forbi Fitjar, og videre under Bømlabrua. Den egentlige Nyleia begynner litt lenger ute i Selbjørnsfjorden. Engesundet er grunt, men bør være OK for deg

Da er den ruta me som bur her brukar,den er meir skjerma enn Langenuen,engesunds leia har plenty dybde

Jeg har gått det samme strekket noen hundre ganger og må si meg enig med flere: det finnes ingen fornuftig grunn til å velge Langenuen fremfor Nyleiå / Stokksundet.
Forøvrig kommer jeg til å gå Stavanger - Bekkjarvik imorgen, lørdag og går da selvsagt ikke Langenuen....
På søndag går vi sørover, men kommer da trolig til å velge en annen rute, nemlig Bekkjarvik, Brandasund, Goddosen, Kulleseidkanalen, Børøyfjorden, Bømlafjorden, Slettå, Karmsundet, Ognasund, osv.
Rutevalget styres delvis av været, men mest av at det skal ha navigasjonsmessige utfordringer  -  det dreier seg nemlig om D5L-praksistur. Båten vår er lett kjennelig og du må hilse om vi treffes :-)

Plakat_hsten_2023_01.jpg.1853cc1285c280716dea527b81f5b608.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...