Jump to content

Forventet levetid Volvo Penta DPI drev?


Larss1

Recommended Posts

19 fot skrev On 31.12.2023 at 5.25:

Et problem med denne løsningen med å svinge en pod om en loddrett drivaksel er at dreiemomentent fra denne drivakselen drar styringa mot ene siden. Dette slipper man ved å ha kardangledd på en aksel som peker rett bakover og dermed ikke overfører noe moment til styringa.

 

Man mister også muligheten for trim og tilt med denne pod-løsningen.

 

Det betyr at man ikke kan heve eller senke baugen for å få optimal fart og stabilitet (kan nok korrigeres ved trimflaps).

 

Det betyr også at ved kjøring på grunt vann så kan ikke drevet heves og det må gå til full dybde med større fare for skader.

 

Får man noe i propellen så er den langt nede under vann på en pod, mens et drev kan heves så man kan løsne tau osv bak båten i vannflata.

 

Og så skal båten opp på båthenger, da er det jo greit at den kan trille inn på rullene og få løftet opp drevet så man fint kan passere kjøre hjem uten "grunnstøting" på fartshumpene.

 

Når det gjelder oppgaven med å holde båten tett så sjøvannet holder seg ute er det nok også enklere med en drevbelg som bøyes litt enn en pod hvor man må ha en litt stor tetningsflate som skal holde tett (vanskelig å bruke belg når det ikke er snakk om bøy, men rotasjon og dene attpåtil skal utsettes for voldsomt press fra det passerende vannet (og kanskje noe flytende skrot), i motsetning til drevbelgen som løftes opp av vannet når båten går opp i plan slik at drevbelgen ikke utsettes for vannpress og flytende skrot.

 

Styreegenskapen blir nok også normalt noe redusert når man flytter propellen fremover innunder båten. Men denne plasseringen kan faktisk ha en fordel akkurat for styrepresisjonen ved igangkjøring av tunge slep, for når båten kommer litt skakt og man ikke har oppnådd styrefart vil en retningsfeil ofte forsterkes når propellen er et stykke bak taufestet. Da kan det være kjekt å slippe å bakke for å rette opp båten, med fare for å få slepetauet i propellen.

 

 

Dette er allerede vurdert og har resultert i pod-systemer som Penta's IPS og Cummins' Zeus. Begge vesentlig mer holdbare enn et hekkaggregat, minusen er at de krever dobbeltinstallasjon.

Link to post
  • 5 måneder senere...
Larss1 skrev On 1.1.2024 at 17.17:

Blir som ny skute,

Var det denne Adriatic'en som lå til salgs i fjor vår/sommer fra nordnorge? Den som fortsatt hadde plast på møblene? Fikk tips om å kjøpe den av en annen Adriatic 40 eier her inne. Var orginale drevene utslitte? 

 

Sitter på finn nå og ser nesten nye dpi drev med manglende maling på oversiden av drevet. Betyr vel høy varmgang?? Har lyst på doble drev og joystick, men ser ut som jeg får holde meg til aksling, selv om det er værre å legge til. 🤣

 

Screenshot_20240623_153444.jpg.aadbff2959753132864ae3d70cf6067e.jpg

Link to post

Det stemmer, kjøpte den i Alta og båten var lite og fint brukt. Eier hadde aldri overnattet ombord, brukt kun til og fra hytte. Drevene var ikke slitt, gått 600 timer, men var litt for lite motor (2 x 300 hk). Installerte 2 x D6 440 med dpi, 28 knop på 65% belastning så skal forhåpentligvis ha motor og drev lenge. 

 

Jeg har ikke hatt varmgang i drev, det er temperaturmåler på olja drevene. 

Link to post
Larss1 skrev 1 time siden:

har ikke hatt varmgang i drev, det er temperaturmåler på olja drevene

Er den måleren standard på dpi?

 

Tenker på bildene over, så ser det ut som malingene "kokt" eller korodert av. Hva kan forårsake? Kan jo være avspylt "bunnsmøring" også i akkurat dette tilfelle. 

 

Holder et lite vindu åpent for drev på fremtidlig båt, men er fortsatt litt redd for løpende kostnadder og utskiftninger. 

 

Men hørtes flott ut den oppgraderingen din. 

Link to post

Det har vært endel fram og tilbake i denne og liknende tråder om hvilke funksjoner DPI har.

Har derfor klippet og limt litt fra Technical Bulletin DPI 2023:

 

• Hydraulic gear shift system with low speed mode as standard

• Water in oil sensor

• Low oil level sensor

• Water in bellow sensor

• Oil filter for improved service life

• H-series propellers, isolated to prevent corrosion and with line cutters as standard

• Protective aluminum anodes to prevent corrosion

• Compatible with 12V or 24V

Link to post

Jeg så en youtube video om dpi ift service. Da ble det sagt at clutchen skulle ha service hver 200time. For å komme til clutchen måtte man ta av et deksel med en pakning for hver gang. For meg er det enda en risiko med en pakning som må.byttes som skal være under vann. Hver 200time ville for meg betydd én gang per år med mine ca 130-150 timer per år. Ville jo ikke ha tatt opp båten midtveis i sesongen for å skifte olje med pakning.

 

Hadde jeg vært Volvo, ville jeg mer adressert de 3 hovedpunktene mot pdh-drev som betyr mest for oss kunder:

1. Bedre belg-løsning mot drivaksel, slik at en bitteliten lekkasje med vann i belg ikke skader svinghjul og diverse i motor. Se til å få til vanntett løsning inn mot motor! Vannføler i belg er bra men løsningen må være tett for vann inn mot motor.

2. Bedre kjøling av øvre drevhus slik at de med tunge båter ikke får svart olje. Drevkjøler eksternt burde enten ikke trengtes eller være standard.

3. Pakning mellom indre og ytre drivaksler må lages for å tåle ålegress. Kan ikke være forfærdelig vanskelig å få til. Den er altfor sårbar slik den er nå.

Link to post
Gabi skrev 35 minutter siden:

Bedre belg-løsning mot drivaksel, slik at en bitteliten lekkasje med vann i belg ikke skader svinghjul og diverse i motor.

Om VP går tilbake til svinghjulskåpe med to lager slik de hadde tidligere, og i tillegg setter inn en leppetetning (som vil koste VP ca 8kr) så er drømmen din oppfylt... 

Tegningen ligger her, klar til produksjon, verre er det ikke.

 

Gabi skrev 40 minutter siden:

Pakning mellom indre og ytre drivaksler må lages for å tåle ålegress

Slike har jeg og andre spydd ut i markedet og VP har VALGT å ikke tilby løsningen.

Hver og en får ha sin mening om hvorfor VP IKKE vil gi kundene sine den muligheten til mye bedre regularitet. Jeg har kommet forbi det stadiet hvor jeg tror Volvo Penta en en opphøyet gud som gjør alt de kan for at kundene skal ha det bra...:crazy:  og alle som sier noe annet er "konspiatoriske"

Link to post

Og si da, at Volvo i "færste fall" skulle ta seg betalt kr 10.000,- for et tillegg til de som ønsket det for å få en vanntett løsning inn mot motor så hadde man kunne tatt et reelt valg. Enten å betale (omtrentlig, vet ikke helt prisen nå om dagen) 600.000 for Volvo D6 med dph drev og ikke vanntett løsning ellet 610.000 for D6 med vanntett løsning.

 

Og tilsvarende for dph; kr 180.000 for nytt drev dph som ikke tåler ålegress eller 190.000 for dph som tåler ålegress.

Link to post
Thomas_h skrev On 23.6.2024 at 15.45:

itter på finn nå og ser nesten nye dpi drev med manglende maling på oversiden av drevet. Betyr vel høy varmgang?? Har lyst på doble drev og joystick, men ser ut som jeg får holde meg til aksling, selv om det er værre å legge til. 🤣

 

Screenshot_20240623_153444.jpg.aadbff2959753132864ae3d70cf6067e.jpg

 

Det meste av det du ser som høyere opp enn sinken er et plastdeksel som omkranser øvre girhus. Bakder sitter også et oljefilter. 

De som setter på drevdusj på DPH/DPI fører ett rør/ slange inn gjennom det deksel og fyller/ sirkulerer  vann i dette tomrommet.

 

DPI har som en skrev også tempmåler i drevet som utløser alarm lenge før det blir kritisk varmt.

 

Ang Joystick så er det en artig gimmick men funker desidert best på IPS. Drev kaster mye av vannet fra det drevet som går i revers inn moti transom som lager mindre effekt og skaper turbulens for det andre drevet.

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev for 6 timer siden:

De som setter på drevdusj på DPH/DPI fører ett rør/ slange inn gjennom det deksel og fyller/ sirkulerer  vann i dette tomrommet.

Drevdusj er vel ikke nødvending på DPI? Mener at oljen sirkuleres slik at den kjøles tilstrekkelig,

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Thomas_h skrev for 6 timer siden:

Notert.. IPS båt er herved ført opp på listen for neste båt.. Hva med den Nimbus 495?? Må vel holde. 🤣

Har kjørt ips båt flere sesonger nå.Skal mye til og gå tilbake til strak aksling. Blir nesten som å gå fra Mercedes til traktor når det gjelder støy og vibrasjoner

Link to post
casie skrev 7 minutter siden:

Har kjørt ips båt flere sesonger nå.

Nå må vi vel lage en tråd som heter "hvor lenge holder IPS?". Hehe. 

 

Jeg har hjemmehavn ved bjordal og madsen, og det ligger inne store ips båter på slippen med demontert ips drev som venter på nye deler. 

 

Jeg kan ikke så mye om de, men hørte det var noen svakheter og store utgifter på de første modellene. Men kan sikkert søke her inne på "nasjonalbibloteket" for båter å finne litt. 

 

Men uansett; har altid hatt lyst på ips fra første dagen jeg så det i et båtblad. 🤣

Link to post
Thomas_h skrev for 7 timer siden:

Notert.. IPS båt er herved ført opp på listen for neste båt.. Hva med den Nimbus 495?? Må vel holde. 🤣

 

Så en times gjennomgangvideo på YT. Flott båt med mange gode og nyvinnende løsninger. Trenger noen telefoner fra hamar først dog. Ender vel på ca 20 mill før man er ferdig :crazy:

Gabi skrev for 2 timer siden:

nstallerte dette i våres på mine dph-drev.

 

Veldig  lurt. Burde været standard, men da hadde ikke VP solgt  så mange nye drev og deler

 

Blouberg skrev for 1 time siden:

Drevdusj er vel ikke nødvending på DPI? Mener at oljen sirkuleres slik at den kjøles tilstrekkelig,

 

Njaaa. Ikke helt enig. Har kjørt DPI som lett gikk varm (alarm) i båt som var grodd og gikk tungt, så de er ikke immune de heller.Den store forskjellen er at man får alarm og blir obs på problemet mens man ellers ville fortsatt å kjøre 

 

Oljen sirkuleres men det gjør den også til en viss grad på DPH pga tannhjulene.

 

DPI ville hatt god effekt av drevkjøling ala på bildet av DPH over da det i det tomrommet står et utvendig oljefilter som blir omkranset av vann ved dusj løsning og som står tørt uten når man er plan.

 

casie skrev 1 time siden:

Har kjørt ips båt flere sesonger nå.Skal mye til og gå tilbake til strak aksling. Blir nesten som å gå fra Mercedes til traktor når det gjelder støy og vibrasjoner

 

Enig. IPS er nydelige greier. Minst litt barnesykdommer på de tidlige versjonene har IPS vist seg veldig holdbart i forhold til drev. I yrkesverden prates et om IPS padder med både 10 og 20000 timer. Det skjer ikke med drev.

 

Thomas_h skrev 1 time siden:

Nå må vi vel lage en tråd som heter "hvor lenge holder IPS?". Hehe.

 

er nok veldig få som kan svare på det, og det er et godt tegn i seg selv :yesnod:.

 

Thomas_h skrev 1 time siden:

Jeg har hjemmehavn ved bjordal og madsen, og det ligger inne store ips båter på slippen med demontert ips drev som venter på nye deler. 

 

Antagelig mest opprydning/ oppgraderinger av de tidlige versjonene av IPS 10. Men det begynner å hjelpe nå da de fleste er oppgradert eller byttet øvre girhus. Etter versjon D er/ var det fint lite problemer.

 

IPShirez.png.2523051d72fee39bbb445e3bef078207.png

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Hverken DPH, IPS eller sannsynligvis DPI har vært ‘ferdig utviklet’ mekanisk sett ved lansering og dette er en bekymring.

 

Det tyder på alt for liten grad av uttesting under ulike driftsforhold, noe som har medført at de første kundene av et nytt produkt har fått et «mandagsprodukt».

 

Slike feil bør ikke forekomme på hardwaresiden av et nytt produkt fra en velrennomert produsent. De burde ha lagt mer i testing- og utviklingsfasen enn de hittil har gjort.

Link to post

@Chiefengineer

At kunder er blitt betatestere virker dessverre å ha blitt mer og mer vanlig.

Se bare på biverden, mer spesifikt elbil de siste årene. VAG for eksempel. 

 

Det handler om å få lansert og kapre markedsandeler før konkurrenter gjør det. Og de vet hva de gjør, med det er bakt inn i kalkylen både med tanke på reklamasjoner og holde ryktet på riktig side av hva som er akseptert. Noen ganger bommes det og det blir flere tilbakekallelser og dyre garantiutbyttinger. På bilverden kan man nevne uferdig software, hele batteripakker som må byttes, vannlekkasjer så hele gulvet blir vått etc. 

VP hadde trang fødsel på både D-serie motorer (injektorer, løpehjul, lekkende sjøvanssfilterlokk, kollapsende eksosrør under vannlinje bl.a), DPH drev (styresylindre, shims, boss, kavitasjon) og IPS med lista postet over som ofte este i bytte av øvre girhus.

 

Mange av disse problemene åpenbarte seg etter garantiutløp og kostnadene har vært store for mange kunder. De med ressurser som stod hardt på krava fikk mer "rabatt" enn andre. Ofiesielt kaller ikke vp endel av disse tingene feil, men "produktutvikling".

 

Saken med kollapsende eksosrør pga tæring var det vel forsikringsbransjen som tvang frem i lyset etter at endel båter plutselig sank på få minutter. Mange med motorer over 3/5 år måtte krangle eller bite i eplet der og har jeg hørt.

 

Men både D-serie, IPS, DPH er blitt veldig bra med årene, så moralen må kanskje være å holde seg unna de første 5-10 årgangene.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...