Jadore Startet 27.November.2023 Del på Facebook Startet 27.November.2023 Har bestilt en Nordstar 31+ med en Volvo Penta D6 440. Hva anbefales det å montere av Humpree eller Zipwake. Blir takknemlig for raskt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2023 Del på Facebook Svart 27.November.2023 Velkommen til baatplassen etter 23 årsmedlemskap https://glennsaid.com/zipwake-vs-humphree/ https://www.maringuiden.se/forum/topic/100507-zipwake-eller-humphree/ https://downeastboatforum.com/threads/blade-type-trim- Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-morten- Svart 28.November.2023 Del på Facebook Svart 28.November.2023 Kjenner en med Askeladden som har zipwake, dette var litt problematisk på vinteren her oppe i Trøndelag. vann som trenger inn speiker og sprenger ut/ødelegger. Så han har skifta det ut flere ganger. Har vanlig trimflaps på min, men kunne ønska meg zipwake! Det er sikkert bedre. med dyp V-bunn og høyt styrhus samt høyt skrog oppstår det veldig vingeeffekt i mye vind. Du rekker ikke reagere like kjapt som et automatisk system, og da har man jo begge hender fri til styring og gassing. Men tror ikke jeg gidder å invistere 30-40000 for å bytte ut det jeg har Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 29.November.2023 Del på Facebook Svart 29.November.2023 On 11/27/2023 at 3:19 PM, Jadore said: Har bestilt en Nordstar 31+ med en Volvo Penta D6 440. Hva anbefales det å montere av Humpree eller Zipwake. Uten tvil ZipWake hvis man tenker kost/ nytte. Jeg har kjørt endel båter med begge deler. Humphree er nok best, men svinedyrt og man bruke ytterlige store summer om man vil ha alle funksjonene. Paneket og betjening av Humphree er mer tungvint. Jeg like Zipwake best. Enkelere å betjene i det daglige, samt sette opp. Alle funksjoner er inkludert og koster en brøkdel at Humpree. Gå for eget panel selv om det har blitt "in" å betjene alt fra plotterene om dagen. Mer intuitivt og det er noe herk å trykke på en touchskjerm annet enn når man ligger stille. Interceptorer må dimmensjoneres riktig (ikke for små) i forhold til båten. Kan tenke meg at 2 stk 60 cm er riktig for båten din. Muligens 2 x 75. Jo større, jo bedre respons, bedre effekt i lavere hastigheter osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger jo Svart 29.November.2023 Del på Facebook Svart 29.November.2023 Jadore skrev On 27.11.2023 at 15.19: Blir takknemlig for raskt svar. Tror ikke @Jadore hadde tid til å vente ligget av Mandag 17:45 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 3.Desember.2023 Del på Facebook Svart 3.Desember.2023 Jeg har hatt NordStar31 med konvensjonelle hydrauliske trimflaps. Disse var store og kombinert med moderat vekt bak (singel D6-350) gav de båten et unikt fartsområde ift de andre planende båtene jeg har hatt. Om jeg tok båten opp i plan kunne jeg redusere farten helt ned til 10 knop uten å ‘falle ut’ av plan (med fulle flaps). Slik jeg ser det er det en uvurderlig egenskap med en slik båt og gjør overfarten veldig behagelig i kvapsesjø. De andre planende båtene jeg har hatt har vært enten på vei ut av plan eller opp i plan i området 8 til ca 17/18 knop og dermed hadde en valget mellom rulling eller nyregrus når været var litt friskt. Slik jeg forstår det gir interceptor-type adskillig mindre effekt ved lave hastigheter. I tillegg har jeg erfart at de er komplekse og må byttes med ikke alt for lange mellomrom. NordStar31 har også så lang badeplattform at den gir skygge over trimflaps, som hjalp veldig ift groe. Om en ønsker auto-leveling så kan vel det også fås på konvensjonelle trimplansystemer trodde jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.