Jump to content

Hva anbefales av Humpree eller Zipwake


Jadore

Recommended Posts

Kjenner en med Askeladden som har zipwake, dette var litt problematisk på vinteren her oppe i Trøndelag. vann som trenger inn speiker og sprenger ut/ødelegger. Så han har skifta det ut flere ganger. Har vanlig trimflaps på min, men kunne ønska meg zipwake! Det er sikkert bedre. med dyp V-bunn og høyt styrhus samt høyt skrog oppstår det veldig vingeeffekt i mye vind. Du rekker ikke reagere like kjapt som et automatisk system, og da har man jo begge hender fri til styring og gassing. Men tror ikke jeg gidder å invistere 30-40000 for å bytte ut det jeg har

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
On 11/27/2023 at 3:19 PM, Jadore said:

Har bestilt en Nordstar 31+ med en Volvo Penta D6 440. Hva anbefales det å montere av Humpree eller Zipwake.

 

 

Uten tvil ZipWake hvis man tenker kost/ nytte.

 

Jeg har kjørt endel båter med begge deler.

Humphree er nok best, men svinedyrt og man bruke ytterlige store summer om man vil ha alle funksjonene.

Paneket og betjening av Humphree er mer tungvint.

 

Jeg like Zipwake best. Enkelere å betjene i det daglige, samt sette opp. Alle funksjoner er inkludert og koster en brøkdel at Humpree. Gå for eget panel selv om det har blitt "in" å betjene alt fra plotterene om dagen. Mer intuitivt og det er noe herk å trykke på en touchskjerm annet enn når man ligger stille.

Interceptorer må dimmensjoneres riktig (ikke for små) i forhold til båten. Kan tenke meg at 2 stk 60 cm er riktig for båten din. Muligens 2 x 75. Jo større, jo bedre respons, bedre effekt i lavere hastigheter osv. 

Mvh. SAP

Link to post

Jeg har hatt NordStar31 med konvensjonelle hydrauliske trimflaps. Disse var store og kombinert med moderat vekt bak (singel D6-350) gav de båten et unikt fartsområde ift de andre planende båtene jeg har hatt. Om jeg tok båten opp i plan kunne jeg redusere farten helt ned til 10 knop uten å ‘falle ut’ av plan (med fulle flaps). Slik jeg ser det er det en uvurderlig egenskap med en slik båt og gjør overfarten veldig behagelig i kvapsesjø. De andre planende båtene jeg har hatt har vært enten på vei ut av plan eller opp i plan i området 8 til ca 17/18 knop og dermed hadde en valget mellom rulling eller nyregrus når været var litt friskt. Slik jeg forstår det gir interceptor-type adskillig mindre effekt ved lave hastigheter. I tillegg har jeg erfart at de er komplekse og må byttes med ikke alt for lange mellomrom. NordStar31 har også så lang badeplattform at den gir skygge over trimflaps, som hjalp veldig ift groe. Om en ønsker auto-leveling så kan vel det også fås på konvensjonelle trimplansystemer trodde jeg?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...