finnmarken Startet 27.November.2023 Link til dette innlegget Startet 27.November.2023 I havna der jeg har båten denne vinteren må jeg ha strømmåler. Jeg har Ratio landstrøm. Har vært på Biltema og kjøpt en billig strømmåler, men denne har vanlige støpsler. Jeg trenger altså overgang fra Ratio-kabel (hunkjønn) til en kabel som går inn i strømmåleren og fra strømmåleren og inn i båtens kontakt. Finner Ratio hunkjønn, men ikke hankjønn. Ja, litt vanskelig og forklare dette, men håper noen har forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.November.2023 Link til dette innlegget Svart 27.November.2023 På landstrømskabelen har du vel vanlig kontakt mot land. Kan du ikke sette strømmåleren der? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2023 Strømmåleren på brygga? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.November.2023 Link til dette innlegget Svart 27.November.2023 Ja, tenkte det, på din kabel. Hvis strømtrekket ditt er marginalt, kan du jo eventuelt kveile opp ledningen med Ratiokontakt ombord, og kjøre vanlig kabel fra den til land. Det er jo heller ikke rare jobben å skru den Ratiokontakten du har over på en ledning som samsvarer med strømmåleren din? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2023 Takk for svar. Jeg tenker at jeg må ha strømmåleren inn på akterdekket inn under kalesjen. Jeg trenger en ratio hankjønn som kan plugges inn i ratiokabelen, men jeg har ikke klart å finne en slik. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2023 Link til dette innlegget Svart 28.November.2023 Hos Ratio sitter gjerne hankjønnet innfelt i båten. Disse kontaktene selges f.eks hos Seatronic, eller på nettet. Kanskje du kan lage en kontakt med en litt stor koblingsboks, og montere hankjønnet på den. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.November.2023 Link til dette innlegget Svart 28.November.2023 Du kan ikke bare kappe kabelen, sette på vanlige kontakter til måleren og beholde Ratio til båten da? Da sparer du veldig mange overganger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 28.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2023 Joda @index, etter at jeg la meg i går kveld kom jeg på det. Egentlig flaut at jeg ikke kom på det før... Det stemmer det @BØstrøm, den eneste hankjønn jeg har funnet av Ratio er den som er i båten. De er forresten helt meningsløst dyre, ja det hunkjønnkontakten også: https://www.maritim.no/ratio-kontakt-for-landstrom-16a-mp16-110 Måtte kjøpe en slik fordi jeg ikke vil ødelegge originalkabelen som også er fryktelig dyr: https://www.maritim.no/ratio-landstromkabel-p16-3x2-5mm-gul Og selvsagt er de laget slik at de ikke passe sammen med de vanlige blå Hva er forresten galt med dem? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.November.2023 Link til dette innlegget Svart 28.November.2023 finnmarken skrev 24 minutter siden: Joda @index, etter at jeg la meg i går kveld kom jeg på det. Egentlig flaut at jeg ikke kom på det før... Det er ofte sånn at man ser seg blind på en løsning og ikke kommer på at det kan løses på en enklere måte. Jeg har gått i samme fella selv mange ganger;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 28.November.2023 Link til dette innlegget Svart 28.November.2023 BØstrøm skrev for 14 timer siden: Hvis strømtrekket ditt er marginalt, kan du jo eventuelt kveile opp ledningen med Ratiokontakt ombord, og kjøre vanlig kabel fra den til land. Sånn ville jeg gjort det. Da kan du ha måleren på akterdekket under kalesjen og slipper å kjøpe fler Ratio-deler til fantasipris. Og den nye kabelen kan være kjekk og ha til mye annet også. For eksempel når du bruker elverktøy under båtpussen . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
finnmarken Svart 28.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2023 Jeg monterte vanlig hunkjønn på en annen kabel (ikke Ratio -kabelen). Koblet strømmåleren i denne. Vanlig hankjønn ut fra strømmåleren i en liten kabel med hunkjønn Ratio inn i båtens Ratio kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.November.2023 Link til dette innlegget Svart 29.November.2023 finnmarken skrev for 23 timer siden: etter at jeg la meg i går kveld kom jeg på det. Egentlig flaut at jeg ikke kom på det før. Velkommen i klubben. Det er helt normalt at de gode løsningene kommer etter at en har lagt seg . Det er mye sant i utrykket "Å sove på det" Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
finnmarken Svart 29.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2023 Takk @index og @Roger jo for støtten. Hva skal vi skylde på, alderen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2023 Link til dette innlegget Svart 29.November.2023 finnmarken skrev 9 minutter siden: Hva skal vi skylde på, alderen? Det har i alle fall jeg begynt å gjøre! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 29.November.2023 Link til dette innlegget Svart 29.November.2023 finnmarken skrev 33 minutter siden: Hva skal vi skylde på, alderen? Det har jeg lenge forsøkt meg på, men når jeg "glemmer" husarbeid, tror ikke Trude på meg selv om jeg er 29206 dager "gammel", - tror jeg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 29.November.2023 Link til dette innlegget Svart 29.November.2023 finnmarken skrev 54 minutter siden: Hva skal vi skylde på, alderen? Eller erfaring på at ikke den første løsningen nødvendigvis var den beste. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.