Jump to content

Hvilken fugemasse til å lime tanklokket på vanntanken

larsenigarasjen

Recommended Posts

Jeg har innstøpt vanntanker i båten. 4 tanker på ca 150l. Jeg har hatt problemer med at det ikke har vært tett rundt lokket på etpar av tankene. Dette har vært sån siden jeg kjøpte båten for ca 4 år siden, og tenkte at i vinter får jeg fikse dette. Demonterte halve innredningen for å komme til lokket som lakk mest. Lokkene ble limt på nytt av verksted som fikset opp rundt kjølen etter grunnstøting før jeg kjøpte båten. Jeg ser jo når jeg får demontert og kommet til lokket, at jobben verkstedet har utført, er særdeles dårlig utført. Det er limt med silikon, og griset noe helt forferdelig. Der det lekker ser jeg det mangler silikon på ca 10cm. Hvilken fugemasse burde jeg bruke når jeg skal lime lokket på plass igjen? Det skal limes, og i tillegg festes med skruer for hver tiende cm.

larsenigarasjen skrev 1 time siden:

Hvilken fugemasse burde jeg bruke når jeg skal lime lokket på plass igjen? Det skal limes, og i tillegg festes med skruer for hver tiende cm.

Når du først har demontert en masse sjekk tanken innvenfig og rengjør den.

Bruk TEC7  den  er  Næringsmiddelgodkjent lim og fugemasse. tørk oner flatene med en fuktig klut så limer den enda bedre ( i følge importøren) trenger fuktighet for å herde.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

larsenigarasjen skrev for 4 timer siden:

Hvilken fugemasse burde jeg bruke når jeg skal lime lokket på plass igjen? Det skal limes, og i tillegg festes med skruer for hver tiende cm.

larsenigarasjen skrev for 4 timer siden:

Det er limt med silikon, og griset noe helt forferdelig.

Hva slags materiale er det i tanker og lokk?

Det som kompliserer litt er at det er brukt silikon tidligere. Skal du få ny fugemasse til å hefte må du gjøre grundig rent! Snakker da muligens om total fjerning av alle silikonrester, grundig vasking, deretter mattsliping av overflatene. 

Takker for alle svar her. Både tanken og lokket er i glassfiber, med topcoat. Jeg er alt i gang med å fjerne silikon og mattslipe med nylon rondell. (https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/nylonrondell-2000017838) Denne var den jeg fant ut var mest effektiv og snillest med gelcoaten. Jeg håper på aldri å trenge å ta av lokket på tanken igjen, så tenkte å fuge det så det både blir limt til tanken, og også tett. Lei vannlekasje på tankene nå.... Det er flere som skriver Tec7, men den blir vel hard når den herder? Ville ikke sicaflex være bedre egnet til lime og tette da? Hvordan er det med lime egenskapene på Butyl? Jeg stoler ikke på at skruene holder nok press til at det ikke begynner å lekke igjen, og ønsker derfor også å lime. Men er i tvil om hva som er best egnet, så setter pris på alle svar :-) Hva egner seg til å vaske med for å få bort silikon restene? Label remover?

NilsPils skrev for 2 timer siden:

våtroms-slikon

I kontakt med drikkvann? Inneholder soppdreper. Da ville jeg heller brukt glassilikon/akvariesilikon, den inneholder ikke giftstoffer. 

larsenigarasjen skrev 8 minutter siden:

Hva egner seg til å vaske med for å få bort silikon restene?

Jeg drev litt med akvarier da jeg bodde på land, og lagde en del av disse. Fysisk fjerning så langt det går og så vaske med silikonfjerner, sitrusbasert.

larsenigarasjen skrev 13 minutter siden:

Takker for alle svar her. Både tanken og lokket er i glassfiber, med topcoat. Jeg er alt i gang med å fjerne silikon og mattslipe med nylon rondell.

Vask godt med silikonfjerner etter at du har brukt den rondellen. Deretter matter du flatene som skal limes med sandpapir K80. Så vasker du til slutt flatene med aceton før du fuger/limer. 

Det er flere som skriver Tec7, men den blir vel hard når den herder? Ville ikke sicaflex være bedre egnet til lime og tette da?

Vær klar over en ting. Tec7 er et merke, men det er i motsetning til Sika ingen produsent. Sika har mange produkter i porteføljen sin. Hvis du går inn på hjemmesidene til Sika Norge så kan du se litt på hva de tilbyr av produkter. Det er et stort spenn, med mange ulike produkter avhengig av formål. https://nor.sika.com/ 

Tec7 er MS-polymer, og i prinsippet den kjemien de fleste fugemasser bruker nå. Sika bruker også denne kjemien, men deres patent kaller de for ispurs. Sika har også polyuretanbasert fugemasse og lim, f.eks denne, som kan være et godt valg. Jeg hadde nok gått for en Bostik Maxi Bond som også er en MS polymer, men det kommer vel mest an på hva man har god erfaring med fra tidligere, samt hva man har tilgang til. Maxi Bond har litt lavere shore enn Tec7, det betyr at den er noe mer fleksibel etter herding. Videre ville jeg lagt en tykk streng med fugemasse i et jevnt lag rundt hele omkretsen, og ikke trykket dette veldig hardt sammen. Da får du en tykkelse på fugen som gjør at du klarer å få inn et knivblad dersom du trenger å skjære opp fugen senere. Skruene blir egentlig overflødig, de entrer du bare litt ned for å få litt styring. 

Hvordan er det med lime egenskapene på Butyl?

Den limer ikke, det er kun en tettemasse. Jeg ville ikke brukt butyl til dette. 

Komodo skrev 44 minutter siden:

Vask godt med silikonfjerner etter at du har brukt den rondellen. Deretter matter du flatene som skal limes med sandpapir K80. Så vasker du til slutt flatene med aceton før du fuger/limer. 

Vær klar over en ting. Tec7 er et merke, men det er i motsetning til Sika ingen produsent. Sika har mange produkter i porteføljen sin. Hvis du går inn på hjemmesidene til Sika Norge så kan du se litt på hva de tilbyr av produkter. Det er et stort spenn, med mange ulike produkter avhengig av formål. https://nor.sika.com/ 

Tec7 er MS-polymer, og i prinsippet den kjemien de fleste fugemasser bruker nå. Sika bruker også denne kjemien, men deres patent kaller de for ispurs. Sika har også polyuretanbasert fugemasse og lim, f.eks denne, som kan være et godt valg. Jeg hadde nok gått for en Bostik Maxi Bond som også er en MS polymer, men det kommer vel mest an på hva man har god erfaring med fra tidligere, samt hva man har tilgang til. Maxi Bond har litt lavere shore enn Tec7, det betyr at den er noe mer fleksibel etter herding. Videre ville jeg lagt en tykk streng med fugemasse i et jevnt lag rundt hele omkretsen, og ikke trykket dette veldig hardt sammen. Da får du en tykkelse på fugen som gjør at du klarer å få inn et knivblad dersom du trenger å skjære opp fugen senere. Skruene blir egentlig overflødig, de entrer du bare litt ned for å få litt styring. 

Den limer ikke, det er kun en tettemasse. Jeg ville ikke brukt butyl til dette. 

Takk for flott og utfyllende svar :-) Kan virke som dette blir oppskriften på hvordan jeg burde gjøre det :-)

larsenigarasjen skrev for 9 timer siden:

Jeg stoler ikke på at skruene holder nok press til at det ikke begynner å lekke igjen, og ønsker derfor også å lime.

Skrur du skruer ned ovenifra?

Da bør du legge en fuge med tetningsmassen over alle skruehull i tanken.

Vesker har egen evne til å komme seg ut langsmes skruer.

Du kan forseile skrue hode med tetningsmasse. og legge en skive med under skruehode med tettningsmasse 

Jeg fikk lekk i en sveis på baksiden av vanntanken skar ut et stykke og  fuget innvendig

Bokket en  plate  la på FEC7  og popper platen fast forsegket naglene  med TEC7 

ikke oent men tett. 

image.png.402a1aac571257031dddad547564fc6b.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tankene ligger mellom spanta i båten. på bilde ser en hvordan dette er gjort. Lokket stopper mot en kant i tanken, så jeg tror det blir plassen å legge en fugestreng. Så legger jeg også en fugestreng langs skruehullene også så det blir dobbelt med fuging.

Tror det egentlig skal være ganske greit å få dette tett om en gjør jobben riktig og nøye med rens av overflater. 

400733965_1092677718389886_3729456826340419085_n.jpg

Utfra bildet ser det ut for at det er egne inspeksjonsluker i tankene slik at det ikke er aktuelt å åpne de store lokkene for rengjøring. Med såpass lange tetningsflater vil det bli bevegelse i sjøgang slik at det må sitte godt.

Tipper at det ikke er noe valg ang skruelengde da de gamle skruehullene antakelig går igjennom allerede.

Ville fulgt oppskriften til Komodo. Legg flere striper med lim (foretrekker tec7) på tetningsflaten uten å gni det utover. Da vil luka presse limet utover når du skrur til skruene og du er sikker på at limet er tykt nok til å ta opp evt ujevnheter i flensen. Legg en god klatt rundt hvert skruehull slik at limet presses opp igjennom hullet der du skal skru inn skruen. Da får du lim rundt hele gjengepartiet samt under skruehodet. Skruen blir da både låst og tett. Bruk nye eller godt rengjorte skruer. Litt rusk i gjengene kan lage en vei for vannet.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...