Jump to content

Rustne søm i træbåd

riddari

Recommended Posts

Hej, jeg har en klinkbygget træbåd med fast dieselmotor i. Den er klinket med galvaniseret jernsøm. Det meste af tiden står den på land i et bådehus. Det er ikke unormalt, at sømmene med tiden kan ruste, men hos mig ruster det næsten kun i bagbordside af båden.

Har nogen her et bud på hvorfor? Kan det være noget med indeklimaet i bådehuset, eller kan kan det måske ha noget med motorindretning ol. i selve båden? f. eks. at kølevand ind og ud er i bagbord?  

Eller så kan babord side være eksponert for vær og vind og således ikke får samme mulighet til å tørke i båthuset. Men dette vet nok du mer enn oss som ikke har sett båthuset. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På 70-tallet hadde en nabo en Mazda 616 stående innendørs i en driftsbygning på en gård mens han seilte til sjøs i seks måneder.  Høyresiden av bilen ble totalt rustskadet, mens venstre var nokså ok.  Han fikk forklart at det skyldtes store mengder kunstgjødselsekker stablet  inntil bilens høyre side. Altså kjemikaliepåvirkning.

Har du noe sånt i båthuset?

Behøver egentlig ikke strøm utenfra. Sinken i galvaniseringen reagerer med fuktig salt i bordgangene. Inn i denne reaksjonen er også den uheldige bieffekten at ligninet i treverket blir trukket ut. Med den effekten at bordgangene etter hvert blir som avispapir. Når sinken er brukt opp, fortsetter reaksjonen med jern som hovedanode, og ligninet er fortsatt med i reaksjonen.

En herre ved navn C. Djupevåg, eminenet trebåtbygger, anslo en gang i verden at snekker bygget på den måten, hadde levetid 30 år. Om de ble ivaretatt. De fleste ting har en tilmålt livslengde.

Har ikke kunstgødning eller lignende i båthuset. Sømmene skulle være af samme kvalitet i hele båden. Jeg skrev før, at bådsømmene var galvaniserede, men det ved jeg egentlig ikke med sikkerhed. Bare noget jeg har troet udfra det grålige udseende. Men det er så båtsømme specielt lavet til netop klinkbyggede både.

Jeg har ikke i denne omgang undersøgt sømmene ved at tage dem ud, men jeg mener at huske fra før i tiden, at sømmene kunne være i god stand uden nogen rust af  betydning selvom der var rust på hovedet. Båden er 60 år gammel og for en del år siden blev mange søm skiftet. Jeg har slebet hovedet frit for rust, overmalet med rustbeskyttelse og derefter maling, men efter mindre end 1 år ses der igen rødlig rust på hovedet, men som sagt er det meget værre i venstre side af båden.

Starter er i venstre side på motoren, og dynamo foran/venstre. Batteri er i højre side. Hovedafbryder er altid frakoblet når båden står i bådhuset.

riddari skrev 54 minutter siden:

Jeg har slebet hovedet frit for rust, overmalet med rustbeskyttelse og derefter maling, men efter mindre end 1 år ses der igen rødlig rust på hovedet, men som sagt er det meget værre i venstre side af båden.

Sliper du rent for rust må du også få fjernet all rust i porer, hvis ikke vil rusta blomstre opp igjen, på tross av rustbeskyttelse og maling. 

Har du anledning å ta noen gode bilder, fra begge sider av båten, også nærbilder slik at det er mulig å bedre se tilstanden? Gode bilder sier mer enn tusen ord, og vil være til dels avgjørende for å kunne komme med en vurdering. Er det mørkt i båthuset, bruk lys slik at bildene blir så beskrivende som mulig. Andre har vært innom plausible grunner for at det ruster mer på den ene siden av båten, bilder vil kunne avkrefte eller bekrefte teorier bedre.

På generell basis er kombinasjonen fukt/luft, temperatur, eventuell kjemikaliepåvirkning, interne galvaniske strømmer og strøm på avveie årsakene til at jernsaum ruster, noe som også gjelder tæring av kobbersaum. Galvaniske strømmer (mellom metaller av ulik «edelhet») gjør at all saum vil tæres over tid, da snakker vi mange år, mens ugunstige forhold vil kunne akselerere denne prosessen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...