Jump to content

Setskrue i klemflens - Bør man bore hull for den i 25 mm i aksling?

Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev 32 minutter siden:

Jeg hadde problemer i fjor med at flensen slapp taket i akslingen slik at jeg måtte stramme flensen til på nytt.

Da vil jeg påstå at den har vært trekt til med feil moment/rekkefølge.

Det du i alle fall kan gjøre er å gjenge opp gjengene med en gjengetapp og kjøpe nye skruer. Bruk momentnøkkel når du monterer, og trekk til i riktig rekkefølge.

En annen ting du må passe på her er å rengjøre boringen skikkelig, ser det har rent maling inn i hullet for akselen. Du kan også vaske innvendig med aceton, da sikrer du at det ikke er fett i forbindelsen. Dette blir en friksjonsforbindelse. Hvis den mister grepet pga. for lite klemkraft/friksjon, er det alt for lite hold i en slik set-skrue. 

Sjekk også at flatene på flensen er helt rene og plane. Her kan du med fordel bruke et fint smergelpapir på en parallellkloss eller ei fil, da ser du med en gang om det er grader i kanten e.l. 

Lazyjack skrev 22 minutter siden:

Noen som vil driste seg til å komme med en anbefaling på tiltrekkingsmoment for 8 mm boltene?

M8 skruer? 

Kjøp nye unbrakoskruer i 10.9 kvalitet og trekk til med 24Nm. Men trekk til i minst tre omganger, og sørg for å ha flytende moment. Bruk olje eller fett på gjengene, og frisk som sagt opp gjengene i hullene med en gjengetapp før du monterer. Da sikrer du minst mulig friksjon i gjengeforbindelsen, og mest mulig forspenningskraft i hver skrue. 

MomenttabellM16-M14.PNG.20982d1ef3573a358ebf5a2e3146d6c1.PNG

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Takk for svar. Min klemflens har som vises på bildet, kun 4 stk 8 mm bolter.

Er du sikker på det?

har ikke sett en klemmflens med mindre en 10mm i Umbrakobolter i en båt.

Når det gjelder tiltrekning henviser de som har manual. så er det den til Sleipner.

Bolter spør Tess..  Er det ikke en Jernvare igjen i Horten?

Ser Wurth er i Tønsberg Ring og spør om de selger i løs vekt . Wurth her selger bare i hele esker.

Ser TOOLS har 12.9 

https://www.tools.no/produkter/festemateriell/festemateriell-industri/maskinskruer-inseks/ISO4762-12.9-SYLINDERHODESKRUE-INNVENDIG-SEKSKANT-BB-2350361-no

image.png.0aa0be8e1846504e3641835d6cf33429.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda skrev for 13 timer siden:

Nå må ikke Komodo gå helt av skaftet med denne uforbeholdne støtteerklæringen. Det skal ikke gjenta seg. På en stund.

Har svevet litt høyt her en stund nå, men begynner endelig å komme ned på bakken :giggle: :lol:

Lazyjack skrev for 9 timer siden:

@Komodo

Hva menes med "flytende moment"?

Flytende moment. Det vil i at du skal løsne bittelitt på hver skrue før du trekker til med nytt moment. Det er fordi startmomentet er høyere når du begynner å trekke til en skrue enn når den er i bevegelse.

Lazyjack skrev for 9 timer siden:

Tror du Tools har Unbrako i 10.9, kan jeg eventuelt bruke rustfrie? 

Hva slags utvalg de har på Tools varierer sikkert mellom de ulike butikkene, men det er rett sted å gå. De skaffer hvis de ikke har inne. Har du andre proff maskinforetninger i distriktet så går det jo an å ta en runde

Og nei, ikke bruk rustfrie skruer til dette. 10.9 er en fasthetsklasse for karbonstålsskruer. Rustfrie skruer blir merket etter en annen standard. I prinsippet kan du like godt bruke rustfrie skruer, men de er normalt svakere enn en skrue av karbonstål. Det er fordi rustfritt har så lavt karboninnhold, noe som er viktig for fastheten. Det finnes rustfrie skruer med høy fasthet, men de er grisedyre og bestillingsvare. Den mest vanlige fasthetsklassen for karbonstålsskruer i maskindeler, bygg osv. er 8.8, mens en rustfri skrue normalt er merket med 70, noe som ligger ganske langt under. En rustfri skrue som er merket med 80 vil sånn cirka tilsvare en 8.8 skrue, men den er vesentlig dyrere, og ikke normal lagervare. Det blir enda mer spesielt å finne en rustfri skrue som tilsvarer 10.9 kvalitet. 

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Akslingen er 25 mm og cirka 115 cm. lang. Må selvsagt måle kon, kilespor og gjenger før jeg evt bestiller. 

Tror jeg ville gjort som @J-Å foreslår og gått for en Sleipneraksel. Du kan i prinsippet få et hvilket som helst maskinverksted til å dreie en aksel for deg, men vær obs på at det er en rekke forskjellige rustfrie kvaliteter å velge mellom, og en slik aksel bør ikke være av hvilken som helst legering. Sleipner bruker (så vidt jeg vet) stort sett en kvalitet som heter EN 1.4418, som er en martensittisk rustfri legering. Den har nesten dobbelt så høy flytegrense som vanlig syrefast 326L.

Men gjengene trenger du ikke bry deg om. Du kjøper jo selvsagt ny mutter samtidig :wink:

Komodo skrev 38 minutter siden:

Sleipner bruker (så vidt jeg vet) stort sett en kvalitet som heter EN 1.4418, som er en martensittisk rustfri legering.

Dette er det vi på Kværner Brug kalte 16/5-stål. !6%Cr og 5%Ni (+1%Mo). Det var hovedmaterialet vi brukte i sveisete turbinhul som det fremdeles går 100-vis av i Norge. Korrosjonsbestandig og høyfast.

Absolutt også mitt førstevalg til propellaksel. Sleipner kan dette, mens jeg ikke ville stolt på at andre ikke leverer vanlig "rustfritt" eller "syrefast" 18/8-kvalitet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bosvik er solgt så en må ringe.

Bosvik 2.458 kr Inkl. MVA

Komplett propellaksel med kile ,skive, nylocmutter.
Propellakselen lages i rustfri kvalitet 4418.
Størrelse Ø25mm x 1500.

Fikk med et låseblekk ala denne

image.png.fd65c382d63c356620b745e45b827f28.png

Sleipner bare aksel  kr 3 843,75 står ingen ting om kvaliteten

https://www.maritim.no/aksel-1  kr.3799 med kile.

Leveres i beste stålkvalitet

Høy overflatefinhet (Ra 0.8) gir lengre ­levetid på simmeringer

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...