Jump to content

Setskrue i klemflens - Bør man bore hull for den i 25 mm i aksling?

Lazyjack

Recommended Posts

Propellakslingen har 16 * 1,5 mm gjenger men så er det konusen da. Jeg måler største diameter til rundt 24 mm, minste diameter til 20 mm og lengden till 40 mm. Det er litt vanskelig å måle største diametern pga. tæringen.

Kan noen svare på om dette ligner på en standard kon og i så fall hvilken?

Det tryggeste er kanskje å kutte av enden og sende den til de som maskinere den?

Akvanauten skrev for 13 timer siden:

Det er jo ofte en sammenheng der ….

Bosvik har drevet med langt mer enn å laga akslinger : Byggingeniørselskapet Bosvik er en hjørnesteinsbedrift i Risør. De har blant annet levert innredning til biblioteket Alexandria i Egypt og til store signalbygg i Norge som Operaen og Gardermoen.

Den mekaniske delen av Bosvik har gjennoppstått slik jeg har forstått det, og vil ikke nøle med å benytte dem igjen, har laget båt og skipsutsyr i flere tiår.

Komodo skrev 1 time siden:

Bra pris :thumbsup: Hvilken stålkvalitet ble det?

Ooops, det spurte jeg ikke om, vet ikke om jeg hadde hatt noe glede av svaret heller :rolleyes:

De hadde forøvrig ferdig maskinerte propellakslingerakslinger så jeg antar at de vet hva de driver med.  Kan sjekke med dem på mandag, hva bør det være?

En annen ting. Dagen i dag har gått med til å få ut gammelt cutless lager fra utvendig P-brakett. Lageret satt noe inni he..te! Delte det først med bajonettsag men måtte likevel meisle og dore den ut bitvis, etter først å ha brent ut gummien. Kan ikke skjønne hvorfor den satt så voldsomt? Det var heller ikke mulig å bruke avtager da messinghylsa var kun et par millimeter tykk.

Tror jeg bestiller nytt cutlesslager fra Sleipner. De har lager med nylon kappe i stedet for messing og jeg tenker at det sikkert er like bra.
https://no.sleipnergroup.com/fremdrift/propellutstyr/cutless-lager/cutlesslager-25mm-1-1-2-resin

IMG_20231201_152910.jpg

lnjk skrev for 6 timer siden:

Vet ikke, men tviler litt på at Sleipner produserer lager selv.

-Ser at Storm Halvorsen har Johnson lager med hylse av både kompositt og messing.

Hvordan de er i pris aner jeg ikke.

Kjøpte dette. Det kostet under halvparten av det Sleipner selger  men ser helt identisk ut. Det gjenstår å se om om det holder like lenge. Er jo enkelt å sjekke for slakk årlig så det bør gå bra. 

Lazyjack skrev On 1.12.2023 at 15.30:

Ooops, det spurte jeg ikke om, vet ikke om jeg hadde hatt noe glede av svaret heller :rolleyes:

De hadde forøvrig ferdig maskinerte propellakslingerakslinger så jeg antar at de vet hva de driver med.  Kan sjekke med dem på mandag, hva bør det være?

Hvis de har propellaksler på lager får vi vel tro at dette er ting de kan. Når det gjelder materialkvalitet så skrev vi om det litt lenger opp her.

Lazyjack skrev On 1.12.2023 at 15.30:

Dagen i dag har gått med til å få ut gammelt cutless lager fra utvendig P-brakett. Lageret satt noe inni he..te! Delte det først med bajonettsag men måtte likevel meisle og dore den ut bitvis, etter først å ha brent ut gummien. Kan ikke skjønne hvorfor den satt så voldsomt? Det var heller ikke mulig å bruke avtager da messinghylsa var kun et par millimeter tykk.

Løsnet du på set-skruen(e)? 

Og ja, det hender de lagrene er harde å få ut. Fint å bruke hydraulisk presse, men det går også an å trekke ut med et avtrekkerverktøy. For å få jevnt press er man nesten nødt til å dreie ei skive med riktig diameter som presser ut lageret. Hvis lageret sitter veldig hardt kan det tenkes at det er montert med Loctite. Da må man varme. 

Komodo skrev 37 minutter siden:

Hvis de har propellaksler på lager får vi vel tro at dette er ting de kan. Når det gjelder materialkvalitet så skrev vi om det litt lenger opp her.

Løsnet du på set-skruen(e)? 

Og ja, det hender de lagrene er harde å få ut. Fint å bruke hydraulisk presse, men det går også an å trekke ut med et avtrekkerverktøy. For å få jevnt press er man nesten nødt til å dreie ei skive med riktig diameter som presser ut lageret. Hvis lageret sitter veldig hardt kan det tenkes at det er montert med Loctite. Da må man varme. 

Ingen setskruer og som sagt var messingdelen kun et par millimeter tykk og dermed vanskelig å få tak på med noen avtrekkeren. Jeg har heller ikke mulighet til å dreie til noe som kunne passe akkurat. Tror lageret må ha vært dreiet ned fra en større dimensjon. Cutlass for 25 mm aksling finnes både med OD 38,1 mm(1 1/2") og 40 mm. Tror de må ha dreiet ned en fra 40 mm. 

Førstefender skrev On 1.12.2023 at 7.48:

Bosvik har drevet med langt mer enn å laga akslinger : Byggingeniørselskapet Bosvik er en hjørnesteinsbedrift i Risør. De har blant annet levert innredning til biblioteket Alexandria i Egypt og til store signalbygg i Norge som Operaen og Gardermoen.

Den mekaniske delen av Bosvik har gjennoppstått slik jeg har forstått det, og vil ikke nøle med å benytte dem igjen, har laget båt og skipsutsyr i flere tiår.

Jeg kjenner ikke dette konkrete selskapet, men jeg tviler ikke på at de er dyktige. Min kommentar gikk ikke på deres faglige dyktighet eller kompetanse. Min kommentar var et svar på at de hadde den laveste prisen, og nå var gått konkurs. Det var sammenhengen mellom lav pris og konkurs jeg ville påpeke. Dyktige folk må tørre å be om en fornuftig pris, og vi kunder må slutte å alltid bruke dem som har den laveste prisen. Det koster å drive firma i Norge, og det koster å ha dyktige fagfolk. Derfor må vi også betale det ting koster, og ikke prute så mye at vi presser våre leverandører til en konkurs. Det taper vi på i lengden alle sammen.

Støtt norsk faghandel, og slutt å høre på dem som har «vi er billigst» som eneste argument. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...