Jump to content

Regler for sperring i sjø som hindrer tilgang til egen brygge

Ford Prefect

Recommended Posts

Formålet med pålene er å lage kvalm. Familien vår har hatt naust og båter der i 60år, han har eid der siste 10. Før denne sperringen utvidet han eiendommen sin med å fylle ut 500kvm masse rett i fjorden.. Vi klagde til kommunen og fylkeskommunen, vi kunne ikke fatte at en privatperson fikk tillatelse til det, men kommunen har nektet å gi informasjon til oss i 10år. Mener det eneste de sa var at det var "midlertidig oppbevaring av masse", noe som er ren idioti for det vil koste mange millioner å fjerne igjen.

Hulda skrev 5 minutter siden:

Jeg blir kvalm når jeg ser slike overgrep. 

Samme her, og jeg VET at det på ingen måte er unikt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er mye mer til denne historien dessverre. Den nærmeste naboen til hytta vår, litt ovenfor sjøtomta, er psykisk syk og har truet og angrepet familien vår over flere år. Han er kompis av fyren som herjer nede ved sjøen.. Politiet fikk vi aldri hjelp av og til slutt satte han fyr på hytta vår og brant den ned.. Så min mor i 70årene gav bare opp, solgte båten og tok forsikringen for hytta. Etter 470år i bygda har vi nå dratt.

1 hour ago, Ford Prefect said:

Det er mye mer til denne historien dessverre. Den nærmeste naboen til hytta vår, litt ovenfor sjøtomta, er psykisk syk og har truet og angrepet familien vår over flere år. Han er kompis av fyren som herjer nede ved sjøen.. Politiet fikk vi aldri hjelp av og til slutt satte han fyr på hytta vår og brant den ned.. Så min mor i 70årene gav bare opp, solgte båten og tok forsikringen for hytta. Etter 470år i bygda har vi nå dratt.

Høres ut som du har en relativt god sak hvis dette er anmeldt tidligere, men det vil jo kreve advokat å få tatt en slik sak gjennom tingretten. Da må du forvente betydelige sakskostnader, og en risiko for tap.

Men det å estimere prosessrisiko er en viktig del av en advokat sin jobb og det er ofte gratis å snakke med dem, forklare situasjonen og få en ide om hva advokatene eventuelt kan hjelpe deg med og hva du kan forvente.

Hverken jeg eller min mor har økonomi eller ork til å ta dette til retten, vi har gitt opp og flyttet. Men min tante som eier den andre båtplassen og eiendommen tjener bra og har hyret advokat. Fant akkurat ut at advokaten hennes nå jobber mot kommunen, fylkesmannen, Sivilombudsmannen og alle andre byråkrater. Han sier det er fullstendig galskap det han møter.. Vindafjord kommune har gitt en slags tillatelse til midlertidig oppbevaring av masse rett i fjorden for 10år siden og driver nå og behandler planregulering i etterkant 

Alt vi vil er å kunne ha en båt på vår egen brygge🙄

Politikere og byråkater kan være nådeløse når de gidder. Men om du kjenner dem så ser de en annen vei og lar deg herje på i strandsonen. Vindafjord kommune er et godt eksempel. Kjenner du ikke rette folkene, får du avslag på ei flytebrygge på 4x2m. Kjenner du folk, som naboen vår, kan du fylle ut masser rett i fjorden og lage deg 5-600kvm ny eiendom og anlegge marina med plass til 8 store båter utfor det igjen. Null problem 

Det er ganske enkelt.

Jeg vet ikke hvor lenge dere har benyttet dette området, som nå er inngjerdet, som adkomst for deres båt til deres brygge. Men etter et tidsrom er det noe som heter "tålt bruk", og som kan, jeg sier kan gi rett til videre bruk.

Videre kommer vel også naboloven til bruk her. Om gjerdet er til større nytte for naboen enn til ulempe for dere, kan det bli vanskelig. Omvendt kan det bli enkelt. Dette avgjøres ved skjønn.

Ut i fra det materialet du har lagt ved kan jeg ikke forstå hvilken nytte naboen har av dette gjerdet, men ulempen for dere er helt tydelig.

Om du tenker godt etter: Kan du komme på en grunn til at naboen satte opp dette gjerdet?

Noe må det da være, og merkelig er det om du ikke har et snev av kunnskap omkring årsaken.

Jannmar skrev 3 minutter siden:

Det er ganske enkelt.

Jeg vet ikke hvor lenge dere har benyttet dette området, som nå er inngjerdet, som adkomst for deres båt til deres brygge. Men etter et tidsrom er det noe som heter "tålt bruk", og som kan, jeg sier kan gi rett til videre bruk.

Videre kommer vel også naboloven til bruk her. Om gjerdet er til større nytte for naboen enn til ulempe for dere, kan det bli vanskelig. Omvendt kan det bli enkelt. Dette avgjøres ved skjønn.

Ut i fra det materialet du har lagt ved kan jeg ikke forstå hvilken nytte naboen har av dette gjerdet, men ulempen for dere er helt tydelig.

Om du tenker godt etter: Kan du komme på en grunn til at naboen satte opp dette gjerdet?

Noe må det da være, og merkelig er det om du ikke har et snev av kunnskap omkring dette.

Jeg er fullstendig klar over grunnen, som forklart over. Dette er en smålig hevnaksjon fra en nabo som ikke likte at vi klagde over hans ulovlige erverv av ny eiendom med å fylle ut masser i fjorden 

Ford Prefect skrev for 4 timer siden:

Vindafjord kommune

husky dane 85 skrev 9 minutter siden:

Fitjar komune

Det er på ingen måte bedre i Sveio eller Tysvær... En MÅ kjenne folk for å få til noe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ford Prefect skrev for 1 time siden:

Jeg er fullstendig klar over grunnen, som forklart over. Dette er en smålig hevnaksjon fra en nabo som ikke likte at vi klagde over hans ulovlige erverv av ny eiendom med å fylle ut masser i fjorden 

OK. Om ikke naboen har noen annen grunn til å ha satt opp dette gjerdet ligger dere bra an til å få fjernet det.

En annen sak er om dere orker å ligge i konflikt med denne naboen, for konflikten vil leve sitt eget liv selv etter at gjerdet eventuelt er fjernet. Det blir aldri fred å få, og det ser det ut til at dere har skjønt.

Nabokonflikter er noe dritt.

Jannmar skrev for 12 timer siden:

Det er ganske enkelt.

Eg oppfattar ts slik at det er tilkomst frå sjø som er problemet, og ikkje tilkomst frå land. Er dette korrekt oppfatta?

For meg virkar det som om ts vil at kommunen skal ordna opp i ein konflikt som i stor grad er privatrettsleg.

"Tolt bruk" opphøyrer når bruken ikkje lengre blir tolt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...