Jump to content

Mercruiser Hydraulisk styring

Frøken Fryd

Recommended Posts

Hei

Det ser ut til at du mangler det meste..

Du trenger to rattpumper, sylinder, ventilene for å styre oljen, servopumpen og masse slanger.

Dette tror jeg blir dyyyrt hvis du skal kjøpe det i løs vekt hos den lokale Mercruiser forhandleren. Prøv å finne noe som er komplett og kassert. Det må jo være noen som kasserer disse "billige" Amerikabåtene som bruker Bravo drev.

Dette går i olje, så det overlever nok både motorer og drev..

Lykke til :cool:

Er noe forvirret av med/uten servo, er det nødvendig med servo, hva om motoren hvor servoen er koblet til stopper, blir det da bare litt tyngre å styre?

Jeg har servo i tillegg, men tror ikke det er nødvendig da båten er nesten like lett på rattet uten at motoren går. Brukte servoen kun for det den var med da jeg kjøpte motoren.

Titt tei..

Ramlet ut et lite øyeblikk :headbang:

Du trenger ikke servo på Bravo II.

Har vært eier av et bravo III, det fungerte uten servo.

Bare kjøp en sylinder som er stor nok, så blir det bedre å kjøre enn med den "heste servoen" som var på BravoIII. Den var så kraftig at den sikkert kunne kjøres med en tannpirker.

Bravo II har bare en propell, så den er mye lettere å svinge. :cool:

Ja jeg vet ikke jeg, regner med du ikke har prøvd uten servo i fart.

Med tanke på autopilot er det kansje like greit med en pumpe som går hele tiden?!

På min båt var der samme opplegg men 1 motor/drev. Servopumpa var ikke koblet til så det var bare vaieren fra rattet og bak. Det var lett når en lå i ro. Jeg har prøvd i fart. Det var farlig det. SKikkelig muskel servo. Måtte ta i til eg var omtrent blå i trynet. Slapp jeg rattet tok jeg en 90 graders sving noe som var rimelig skremmende.

Skiftet til Hyd styring med slanger og heile ruklet. Ca 8000,- Mener det var fra Maritim.no

Fungerer prikkfritt i dag. Men vet ikke hvordan en setter på autopilot. Eller om det går ann.

Jeg bestilte til Bravo drev. Og det går om hverandre uansett om det er Bravo 1-2 eller 3. Dette kan forhandleren.

Så må du velge deg som sagt en som er sterk nok til ditt oppsett. Og velg en med få odreininger fra side til side.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Etter min oppfatning trenger du i tillegg til annsonsert del: Enten mekanisk styrekabel, eller en hydraulisk styring. Det siste er egentlig smør på flesk, men det blir noe mindre slark- og 0 feedback

Børre

Vet ikke hvor enkelt det er med mekanisk styring på denne sylinderen når en har to posisjoner.

Skulle gjerne sett noe dokumentasjon med partnummer på hve jeg trenger :yesnod:

Hei.

Jeg vet ikke om hvor det finnes noen med peiling på hvilke deler og delenummer som trenges for at du skal få dette sammen. Men det beste tror jeg er å finne en båt som har dette opsettet, så kan du ta noen bilder og begynne letingen av deler.

Nå vet jeg vet ikke om du har skjønt hvordan styringen er bygd opp?

Har du servostyring så har du et lukket hydraulisk system som har en hydraulikkpumpe på en av motorene dine. Denne pumpen må monteres på reimene, med de rette festene. Dette er noe som jeg ikke ville prøvd å lage selv.

Pumpen ser ut som den samme som står på alle andre Amerikanske motorer (biler).. men om det er det :confused:

Denne pumpen kjører oljen inn på de ventilene som er på bildet i annonsen. Det bør også være kjøling på oljen (tror det).

Nå kommer du til den hydrauliske styringen på styreposisjonen som skal påvirke disse ventilene. Det er et eget system som har som jobb å bestemme om du skal til styrbord eller andre styrbord side.

Her kan du nok bruke Teleflexen som du har i dag, men hvordan de kobles sammen med resten, og hva du trenger aner jeg ikke.

Det vil nok fungere for det er vel to styreposisjoner nå også?

:cool:

Det vil nok fungere for det er vel to styreposisjoner nå også?

Takker for svar, i dag er det to styreposisjoner med teleflex ja, de går med hver sin vaier ned til motorrommet.

Servo er nok helt unødvendig tenker jeg, båten har jo tidligere vert styrt mekanisk.

Må nok ha meg en tur ned og ta noen flere bilder som viser detaljer, den sylinderen som er vist på finn har bare tilkobling for en vaier så vidt jeg leser bildet. Jeg forstår det slik at denne har kun med servostyring å gjøre (som jeg ikke trenger).

stod endel på Telmo sine sider også.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Hei

Skal du montere styring uten servo, så er det plankekjøring...

Jeg har utført det selv, og dokumentert det med bilder..

Men,,, min bedre halvdel forlangte opprydding på dataen, så alle båtbilder av solgte båter ble slettet :cryin:

Sånn er det når man er herre i eget hus!

Sorry, men det er vel andre som har bilder av Bravo II med hydraulisk styring.

Da har jeg knipset noen bilder her:

Det første viser en eller annen dings som sannsynligvis har stått tilkoblet servopumpen på motorene, er vel bare å dumpe den eller?

Bilde

Det neste bildet viser hvordan de to teleflex kablene og servosylinderen (?) er sammenkoblet.

Bilde

Er vel mulig og fjerne det hele og montere en ny syliner, for eksempel en Seastar 5332?

Bilde

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Det første viser en eller annen dings som sannsynligvis har stått tilkoblet servopumpen på motorene, er vel bare å dumpe den eller?

Hei

Dette er jo komplett servo til bravo drevet ditt, bare koble hydralikkpumpen på motoren til servoen og bruk styringa som den er.

Klart det er sikkert bedre :rolleyes: med nytt hydraulisk styreanlegg men det koster.

Jeg har akkurat samme styringa som du og er meget fornøyd med den, få omdreininger og lett styring. Bakdelen med denne styringa må være at begge styreposisjonene følger hverandre.

Jeg brukte også opp igjen gear/gass betjeningen som også følger hverandre.

Bruk heller pengene på noe annet :smash:

Jeg ser du har Bravo 2 mekanisk styring for to posisjoner. Jeg hadde det samme på min Bayliner 2858. Da jeg monterte i ny motor (Steyr 256) måtte jeg skifte til hydraulisk styring fordi det fysisk ikke var plass til motoren med de to mekaniske styrepinnene (turboen til Steyeren vil ta ned i den øverste. PS Med Steyr 246 er det plass (har mindre turbohus)

Jeg kjøpte Sleipner sitt opplegg. Dette passer rett på innfestingen i ditt eksisterende drev. Du må dog kutte av øverste delen av holderen (den styrepinnen til øverste teleflex er festet i).

Jeg tror Sleipner har opplegg for to motorer med to styreposisjoner også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...