Ivar Dahl Startet 30.November.2023 Del på Facebook Startet 30.November.2023 Hei dere kloke hoder. Jeg ser at dette spørsmålet har vært stilt før, men det er lenge siden og forhåpentligvis har ting endret seg. Spørsmålet er: Finnes det noen i Norge eller Norden eller Europa eller i det hele tatt, som selger deler til Farymann motorer? Slik jeg forstår det har fabrikken lagt ned. Men det finnes jo svært mange Farymann der ute, så det skulle da være håp om å få tak i deler? Jeg har selvsagt søkt litt på nettet, og det finnes noe her og noe der, men har ikke funnet noen som fremstår som en organisert og ryddig dealer med delelager som omfatter mer enn én dings til Farymann. Min motor er en Farymann 18W som står i en Paguro generator. Den er svært tungstartet, men går som en klokke når den først kommer i gang. Jeg tenker å overhale den, og sjekke/skifte alt som har med kompresjon og dieseltilførsel, slipe eller skifte ventiler osv. Tenker derfor på deler som stempelfjærer, ventiler, dieselpumpe, fødepumpe, pakninger m.m. Anyone? Mvh Ivar Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Desember.2023 Del på Facebook Svart 1.Desember.2023 Kanskje her: https://www.advanceyacht.co.uk/paguro-spare-parts Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Desember.2023 Del på Facebook Svart 1.Desember.2023 En mulighet er Usa ser det ut som. https://www.farymann.com/engines.php Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Desember.2023 Del på Facebook Svart 2.Desember.2023 noen flere https://www.google.com/search?q=spaer+parts++Farymann+diesel&sca_esv=587264773&sxsrf=AM9HkKmgRymXesldQNJ4ja-y5HRBaGrzAQ%3A1701522782588&ei=Xi1rZb-5I6mE1fIPmPKS8AQ&ved=0ahUKEwi_4KGo6vCCAxUpQlUIHRi5BE4Q4dUDCA8&uact=5&oq=spaer+parts++Farymann+diesel&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiHHNwYWVyIHBhcnRzICBGYXJ5bWFubiBkaWVzZWwyCBAAGAgYHhgNSLTIAVCcNVjCgwFwA3gAkAEAmAGxAaABmwOqAQMyLjK4AQPIAQD4AQHCAgoQIxiwAhiwAxgnwgIIEAAYgAQYogTCAgcQIRigARgK4gMEGAEgQYgGAZAGAQ&sclient=gws-wiz-serp#ip=1 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 2.Desember.2023 Del på Facebook Svart 2.Desember.2023 Reinhardt Maskin hadde deler for Farymann i gamle dager men aner ikke om de fremdeles har... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Joerg Becker Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Om jeg har forstått riktig er Farymann (tysk firma) konkurs. Men ble kjøpt av firma Baumo-Motoren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ivar Dahl Svart 10.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2023 Hei folkens. Takk for respons. Det tok litt tid før jeg fikk sett at dere har svart. Jeg har også hørt at fabrikken har lagt ned, og at Reinhart også enten har lagt ned eller i alle fall ikke har deler lengre. Jeg skal ta en titt på linkene dere sendte. Takk igjen :) --Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 11.Desember.2023 Del på Facebook Svart 11.Desember.2023 Litt historikk her: Reinhardt Maskin AS i Kristiansand hadde agenturet på Farymann i mange, mange år fram til ca. 1999 da bedriften ble omorganisert og all aktivitet flyttet fra Kristiansand til Skjetten utenfor Oslo. Gjenværende aktivitet i Kristiansand, som besto av reservedelssalg og litt service på utgåtte produkter, som Farymann, gamle Agria-modeller (tohjulstraktorer), egne Reinhardt-produkter som Krabat, Basen etc, ble overført til nyopprettet firma Reinhardt AS, drevet av tidligere reservedelssjef i Reinhardt Maskin AS. Dette enmannsfirmaet holdt til i de gamle lokalene til Reinhardt Maskin i Kristiansand. Eier og driver av Reinhardt AS er for lengst pensjonist og firmaet eksisterer ikke lenger. Reinhardt Maskin AS ble kjøpt opp av Felleskjøpet i 2006 og fusjonert inn i FK i 2015. Farymann var da for lengst ute av dette firmaet. Sitér dette innlegget Link to post
Ivar Dahl Svart 14.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Takk for historikken, Indy. Kort oppdatering da, siden det kan hende at noen andre også trenger denne informasjonen i fremtiden: Jeg sendte en e-post til Baumo Motoren, som Joerg foreslo. De svarte kort og greit: Hello Mr. Dahl We have all parts for this engine in stock except for the cylinder head (casting). We also deliver to Norway with UPS. Så da går det seg til. Takk igjen for alle inspill. Meget verdsatt :) --Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Fant også den ved blinkskudd. https://www.farymann.com/engines.php?page=18wMarine Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.