Jump to content

Hvor kjøpe batterisyre / svovelsyre?

kjetillunde

Recommended Posts

Komodo skrev for 1 time siden:

Hvis det er propper på batteriet som du har fått fylt vann på, så tviler jeg på at du har AGM batterier. 

Det er forøvrig ikke normalt å etterfylle syre på batterier med flytende elektrolytt heller. 

Det er propper på det og det står AGM på det. Jeg har en del kasserte AGM batterier jeg vil teste om jeg kan få tilbake god kapasitet. ? 

Er det noen som vet hvor man får kjøpt batterisyre? 

kjetillunde skrev 10 minutter siden:

Det er propper på det og det står AGM på det. Jeg har en del kasserte AGM batterier jeg vil teste om jeg kan få tilbake god kapasitet.

Har ikke sett AMG med Propper, har du bilde. Uansett skal det ikke etterfylles annet en vann på Blybatterier  og så lades og syrevekten øker.

AGM står for Absorbent Glass Mat og teknologien går ut på at svovelsyren er absorbert i tynne fiberglassmatter. Dette betyr at batteriet er sikret mot enhver type lekkasje. Batteriet er totalt forseglet og er sikkert å bruke i industrielle applikasjoner og tøffe miljø på grunn av sin lette vekt og pålitelighet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

kjetillunde skrev for 4 timer siden:

Er det noen som vet hvor man får kjøpt batterisyre? 

Batteriforhandlere har. Men syre fordamper ikke, kun vann. Så med mindre det lekker et sted har du nok syre allerede.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Roger jo skrev 19 minutter siden:

Det er et tørladet batteri og en fyller på en syrepatron og det lukker seg.

Siden må det lades og en kan ikke fulle på flere syrepatroner.

Tja i dette tilfelle ligger nøkkelen i syrepatronen så har man den tomme kan man fylle på hva som helst man vil av flytende væske eller kjøpe en ny patron med syre.
Men uansett har jeg til gode å se AGM batterier til båt og bil som ikke er forseglet i fra fabrikk.

pipe skrev 43 minutter siden:

Tja i dette tilfelle ligger nøkkelen i syrepatronen så har man den tomme kan man fylle på hva som helst man vil av flytende væske eller kjøpe en ny patron med syre.

Tror du bør lese deg opp om batteriet du linket til.  Privatperspner får ikke kjøpt det.

Før forhandler har fylt på syra.

Roger jo skrev 1 time siden:

Tror du bør lese deg opp om batteriet du linket til.  Privatperspner får ikke kjøpt det.

Før forhandler har fylt på syra.

Jeg kan kjøpe ett i morgen.
Du betaler hvis jeg får med meg batteriet ut av butikken uten att de har fylt det,hvis de fyller det så betaler jeg.
Kan velge ett mindre så det ikke blir så dyrt for deg.
Men tror du kan ha teoretisk rett da jeg mener att jeg hørte/leste noe i fjor engang att det ikke var eller skulle bli ulovlig å selge slike ufylte batterier over disk der kunden måtte fylle selv.
Men i praksis er det nok null problem men det kan vi jo finne ut av.
På en annen side så er jo enden på syrepatronen laget slik att den trykker åpen en ventil så har man bare ni tommeltotter så får man det til hvis man vil.
Men igjen føler jeg att dette er helt på siden av hva saken egentlig dreier seg om og att vi kan slutte med tullet nå.

pipe skrev for 11 timer siden:

Jeg kan kjøpe ett i morgen.

Lovbrytere finnes,  så det greier du nok.

""Er du privatkunde hjelper vi deg gjerne med å finne en forhandler i nærheten av der du bor, eller ordner bestilling på annen måte. Fyll ut skjema under, så hjelper vi deg!""

Nye regler for salg og håndtering av svovelsyre over 15 vektprosent trer i kraft 6. 
mars 2023 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) informerer om at 
fra og med 6. mars 2023 kan svovelsyre over 15 vektprosent 
ikke selges til privatpersoner eller virksomheter uten yrkesmessig behov. 
Forskrift om håndtering av utgangsstoffer for eksplosiver1 pålegger den som skal 
selge eller håndtere svovelsyre over 15 vektprosent en rekke plikter. 
Formålet er å hindre at disse stoffene kommer på avveie og misbrukes til å 
lage ulovlige eksplosiver som kan brukes til kriminelle handlinger.

For å få tråden på sporet igjen   @ kjetillunde  

NYE REGLER ANGÅENDE SALG AV BATTERISYRE

TA KONTAKT!

* Selges ikke til privatkunder *

https://www.bema.no/batteritilbehor/batterisyre-25l-article358-969.html#/

Bra Roger jo......svaret er att batterisyre får man ikke lovlig kjøpt i Norge som privat person.
Trenger ett batteri til snøfresen og har god erfaring med holdbarheten på AGM batterier så skal ha det.
Ble nedprioritert på lørdag men kan plutselig ta en tur til den lokale batteri pusheren så får vi se hva som skjer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...