Jump to content

Strategier for røff medvindsseilas


tobixen

Recommended Posts

Synspunkter fra båtplassens ivrige sofaseilere ønskes ...

 

For et par måneder siden hadde jeg en "smørseilas" på nordsiden av Sardinia.  Vi holdt ca 7 knop i snitt, med ganske så mye vind bakfra.  Vi hadde bare storseil ute.  Selv om bølgene var store, så kom de rolig og rett på, det var såpass bedagelig at jeg uten problemer kunne sitte i salongen ved salongbordet med laptop og jobbe.

 

I går/natt hadde vi en meldt bølgehøyde på 2.1 meter og i overkant av 20 knop med vind.  Observert oppmot 40 knop vind i kastene.  Vinden varierte 120-180 grader i forhold til ønsket kurs.  God samsvar mellom bølgeretning og vindkurs. Mulig bølgehøyden var litt større eller bølgelengden litt kortere enn på Sardinia.  Mulig mannskapet var for ivrig med å reve seil.  Eventuelt motsatt - mulig vi egentlig hadde alt for mye seilareal ute da vi "surfet" med vinden nordfor Sardinia.  Mulig forskjellen var at vi gikk for autopilot ved Sardinia, mens vi i går/i natt gikk med manuell styring.  Autopiloten er vel stort sett bedre enn oss på å holde stø kurs.  I natt gikk det i allefall ikke fullt like bra som da vi var på Sardinia.  (Vel, alt er subjektivt - jeg hadde mannskap ombord som ikke greide å sove under gjeldende forhold, dermed slapp jeg unna rorvakt mesteparten av natta, og fikk til og med litt søvn, så det var bra for meg) :-)

 

Det var et tidspunkt hvor en bølge slo opp og traff rormannen helt opp til nakken.  At bølger slår over og inn i cockpit er relativt vanlig.  Med cockpittelt så slipper man vanligvis unna uten å bli våt.  Bakveggen var imidlertid åpen - at en bølge bakfra har slått så langt opp at det har kommet inn i cockpit, det har jeg aldri opplevd før.  Vi har en ganske så høy cockpit, god klartning fra sjøen.

 

Det største problemet var at båten endret såpass voldsomt med kurs for hver bølge at det var vanskelig å forhindre jibbing.  Jeg har fikset et ganske greit opplegg for preventere nå, så bommen ble nå stående, men uansett ikke godt for seil å plutselig bli blåst bakk, og dersom man ikke rekker å vende om kursen før man mister alt av fart, så sliter man litt med å få løst opp.  Mannskapet løste problemet med å skru på motoren, gi på relativt mye turtall, klossreve storseilet, sitte med hodet vendt bakover, og prøve å styre slik at hver bølge kom inn akkurat rett på, slik at båten ikke endret for mye kurs.  Da jeg tok over hadde både bølger og vind roet seg, jeg valgte å seile som jeg vanligvis gjør - uten å bry meg nevneverdig om bølgestørrelse eller bølgeretning, men å bry meg mye om vinden.

 

Å svi av diesel når man har ganske så godt med medvind, det føles ikke helt riktig.  Hva burde vi egentlig ha gjort i denne situasjonen?  Kunne kanskje mer seil ha hjulpet oss for å få lavere relativ fart på bølgene som kom bakfra?  Kunne det vært en idé å prøve med litt genoa i stedet for storseil?  Min erfaring er at genoaen mye lettere flapper eller setter seg bakk dersom vinden kommer godt bakfra.  Å ha både storseil og genoa ute og seile sikk-sakk med 120 graders vind er kanskje en mulighet - men det ville neppe gjort problemet med bølgene noe særlig mindre.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen spinnakerbom (og heller ikke spinnaker).

 

Det fulgte med noe slags bom med båten - men enten så var den alt for kort til å benyttes som spribom, eller så skjønte jeg ikke hvordan den skulle brukes.  Mulig den ikke var sikret godt nok, mulig den forsvant med en bølge, det er i allefall mange år siden jeg så den sist.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Bare forseil i slikt vær. Jeg var med på dødsulykke med bom i hodet, da vi seilte lens med kun storseil. Støtter forslaget med spinnakkerbom og forseil. .sSelv med erfaren rormann som mestrer, er det risikabelt med kraft i storseilet. Rormann må på do, så kommer en som ikke kjenner båtens bevegelser til å stå med ett umulig ansvar, hvor det fort går galt, til å prøve seg mot stormen. Jibpreventer er bra, men jibb i mer 15 m/s er uansett potensielt fatalt.

Link to post
Share on other sites

Det kommer litt an på rigg-konfigurasjonen. Hulda kjører konsekvent genoa og eller kryssfokk. Med eller uten spribom. Mange her inne hevder at masten kan knekke tvers av om masten ikke blir støttet av storseilet. Hulda har doble akterstag, doble undervant, lensestakler og særdeles kraftg mast. Balansen i båten er også god med kun forseil. Når alt kommer til alt, Hulda opplever stort sett motvind.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, BØstrøm said:

Har du sett hva det er å seile « Butterfly?» Hvis det er vind fra bak, eller nesten rett bak?

 

Jeg har seilt en del butterfly, men uten spribom.  På flatt vann går det an.  Med bølger så går det ofte dårlig.

 

For to iterasjoner siden hadde jeg preventertauet festet til kryssholt midtskips på skutesiden, og forsøkte meg på butterfly mellom Polen og København.  Det var vanskelig å unngå jibbing, og hver gang storseilet slo om (skjedde vel ca tre ganger), så ble preventertauet litt slakkere.  På ca tredje jibbing så ble hele kryssholtet revet løst fra festet sitt.  Kryssholtet er solid festet, men det er vel mer optimalisert for horisontale enn vertikale krefter, og tauet stod vel ganske vertikalt fra bommen til kryssholtet ... hvilket igjen innebærer svært store vertikale krefter ettersom bommen tross alt beveger seg horisontalt ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Det følgte forøvrig med en knekt spribom med på kjøpet da vi kjøpte hus i Oslo for en del år siden - og den kom fra en seilbåt som aldri hadde vært utenfor Oslofjorden så vidt jeg kan forstå - så det kan bli ganske store krefter på en spribom også.  Men det er selvfølgelig bedre at en spribom knekker enn at masta havarerer.

 

Forøvrig så har jeg nå babystag og en liten fokk.  Jeg har på blokka å prøve butterfly med fokk og storseil, men det fristet ikke så veldig å prøve ut et nytt oppsett på en dag med såpass mye vind og bølger.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Med spribom har en et mye større vindvinkelområde. En kan også jibbe kontrollert og gå så høyt at fokken fylles på samme side som storseilet. Så kan en jibbe tilbake når en har fått litt gunstigere vinkel, uten å røre fokken.

 

Krefter er det ja, Det er viktig at fokkens skjøtepunkt er et stykke bak masten når en sprir i mye vind, så en får litt vinkel mellom skjøte og bom.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er mulig å støpe noe slags spribom i karbonfiber og epoksy?  Karbonfiber har vel i teorien bedre styrke/vekt-forhold enn aluminium?  (men det forutsetter vel at noen som har litt mer ekspertise enn meg i karbonfiberstøping gjør jobben ... hm).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg seiler uten familie nå, har med vilkårlig mannskap, denne gangen fra crewbay.

 

Kompetansen varierer litt, av og til lærer man bort ting til mannskapet, av og til lærer man ting fra mannskapet, av og til er det en miks.

 

Han jeg hadde med meg forbi Portugal hadde aldri seilt før, men han lærte fort både det ene og det andre - men han var lite oppmerksom på detaljene - en gang sprang han frem for å ta ut ankeret. Jeg husker ikke hvorfor, men av en eller annen grunn hang ikke ankeret på rulla slik det normalt gjør, det var midlertidig bundet opp langs rekka.  Han sprang frem, slapp ut ca femten meter med kjetting, og kom tilbake i cockpit.  Heldigvis var tolvåringen våken nok til å oppfatte at vi driftet noen minutter senere - akkurat i god nok tid til å få startet motoren og berget situasjonen.  Samt da falltauet til genoaen hadde viklet seg rundt forstaget og han bare kjørte på med den elektriske vinsjen uten å forstå at noe var galt (helt til både rulle og forstag gikk i stykker).

 

Fra Napoli var det ei ung dame fra Australia som var på Europatur, helt uten seilerfaring - men hun lærte seg å styre båten relativt raskt, og det var nyttig, for jeg fikk noe problemer med autopiloten dagen før hun mønstret på.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Kroatia/Bosnia.  Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta det litt mer med ro, men min eldste sønn ønsket å se meg i Bosnia i år, så da har jeg fått litt hastverk med å komme meg dit (han lander 10. desember i Sarajevo, og ønsker å seile til Dubrovnik sammen med bosniske venner fra 16. desember).  Jeg har også en kompis i Mostar som jeg ikke har sett på dekader (han kom til Tromsø som flyktning under krigen, og flyttet senere tilbake).

 

Bosnia har faktisk kystlinje, men veldig lite kystlinje og ingen havn - og så vidt jeg kan forstå heller ingen muligheter for innsjekk med seilbåt - så da blir det Ploče som er nærmest (og det er synd, for Neum ser ut som en veldig fin ankringsplass).

 

Fra Dubrovnik er det Hellas og Tyrkia som står på planen - men jeg tror jeg skal ta det litt med ro og bli en stund i Dubrovnik.  Jeg håper på å få resten av familien ned dit til nyttår.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Har planende båt så litt andre utfordringer. Men som andre skriver spribom er veldig viktig. Å være på havet med 3 rev i storseilet med prventer og mye innrullet genoa satt i spribom er veldig stabilt og behagelig. Uten spribom blir livet ombord veldig ubehagelig. Selv om det er litt jobb å sette brukes den alltid. Har 15% lenger spribom enn avstand fra forstaget til mast. Kan gå litt høyere med spridd seil og blir mer stabilt. Og litt vanskeligere å jibbe. 

 

Preventer på storseilet festes på kryssholtet i baugen. Da er kreftene riktig. 

 

Når autopilot begynner å streve med å styre reduseres seil. For lite seil blir veldig rullete. Finner en komfort hastighet. Båten bør holde minimum 6 knop. En ikke planende båt begynner å mase ved 8 knop. Spesielt ved rotesjø er det greit å ha riktig fart. Er sjøen rotete nok er det uansett bare slitsomt. 

 

Motor brukes ikke så lenge det er vind nok, med unntak av enkelte jibber. Reduserer kreftene med mer fart. 

 

Sofaseiler i dag, men ikke mange ukene til jeg seiler i varme farvann. Dessverre alt for kort tid denne gangen. 

 

Rør til spribom er ett industri produkt. Billigere å kjøpe enn å prøve å lage selv. På turbåt ville jeg gått for aluminium. Karbon er veldig lett og dermed enklere å jibbe med, men kostnaden og skjørheten gjør at jeg bare ville valgt det på en båt som er bygd lett. 

Link to post
Share on other sites

Har du plass ombord, så er vel ikke ideen med ett råseil så dum. I hard medvind, var undermers/ stumpen det siste seilet som ble stående på fullriggere. ( derav uttrykket: nå går det på stumpene løs) Ser for meg ett aluminiumsrør festet der babystaget støtter. Det kommer nok på båten min etter hvert. For lett vind har jeg genakker( 180 m2!), men i litt sjø, og vindstyrker på 15 m/s +++, ville det vært fortreffelig. Moderne rigg er ikke  satt opp for hard medvind, og mangler dette seilet.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Det kommer nok på båten min etter hvert.

Da vil vi gjerne ha referat fra første turen i 15-20 m/s. En horisontal bom på tvers (dratt opp i et fall? Med hanefot?) 2/3 oppe i masten. Noen m2 seil. Høres sprekt ut👍TS  seiler vel enskrog. I sånt vær unngår jeg platt lens, sjøene blir for store. Mulig en veldig liten hardværsspinnaker uten bom kan fungere.

Link to post
Share on other sites

med så mye vind seiler jeg med bare forseilet.Beslå storseilet godt på bomen, har du rulle seil knyt et tau/reim rundt masten. Det aller beste er å ha en stormfokk på eget kutterstag og seile bare med den, men hvis ikke:

Rull veldig forsiktig bittelitt av genoaen, fest rullelinen godt. Seil med 20-30 grader til vinden ( prøv deg frem hva som passer din båt best). Seil aktivt, når en stor bølge løfter hekken og båten legger seg over, styr motsatt så du ikke ender opp med bølgene rett fra siden. En god autopilot skal kunne klare dette. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 1.12.2023 at 15.14:

Har du sett hva det er å seile « Butterfly?» Hvis det er vind fra bak, eller nesten rett bak?

Det finnes forskjellige former for "butterfly" rigging. Jeg har av og til satt en fokk flyvende i le, i tillegg til en spridd fokk i lo. Men noen tar det enda lengre, og heiser to fokker i hvert sitt profilspor. Hvis de må seile høyere, så lar de da bare den ene fokken legge seg inn mot den andre:

https://www.cruisingworld.com/double-your-downwind-fun-two-jibs/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...