Jump to content

Motor størrelse Askeladden invader 515

Glutamine

Recommended Posts

Hei! 

Kjøpte tidligere dette året en Askeladden invader 515 98 modell. 

Motoren som står på pr idag er en 75hk Mercury 2 takter. 

På spesifikasjonene til båten står det at båten kan ha 60 - 90 hk

Driver nå å ser etter ny motor.

Lurer på om det er mulig å montere på en 115hk?

Har funnet en fin Evinrude 115hk E-tec som jeg vurderer å kjøpe. 

Om det er slik at 90hk er absolutt maks, hva ville da en 115hk motor i verste fall gjort med båten og kjøreegenskapene?

Er litt ny på denne type båter så hadde håpet noen kunne gitt meg et godt svar på denne 😊

Mvh

Glutamine 

90HK er ikke absolutt max, men om du vurderer 100HK eller 115HK, sjekk at vekten på motoren ikke er veldig mye høyere enn den største motoren som båten er sertifisert for. Flere motorer deler samme motorblokka (feks 115 og 140, da veier ikke 140 spesielt mye mer enn 115. Hvis 70, 90 og 100 deler samme motorblokk så kan 100HK vurderes ut fra vekt). Kjedelig om feks selvlensingen ikke fungerer eller båten blir liggende for lavt i vannet akter. Lykke til.

Takk for gode svar begge to :) 

Ser det skiller rundt 38kg kilo mellom en Mercury 90hk og en Evinrude 115hk. Så satser på at det skal gå fint.

Har også et annet spørsmål: 

Har en Yamaha 100hk 4-takter 400 timer (2003 modell ) for hånd.

Hvordan er denne i forhold til en Evinrude 115hk 2-takter 300 timer

e-tec (2009 modell) ? 

Hva er i grove hovedtrekk Forskjellen på disse?

Har en litt eldre 505 Excel så den er ikke lik din men ikke så langt unna heller. Da jeg kjøpte den stod der på en 70 hk Suzuki 4-takt og den fungerte for så vidt greit men med bare 2 voksne på bakerste benk kom den ikke i plan og var også litt ustabil på styringen. Skiftet til 100 hk Yamaha 2-takt V4 og båten oppførte seg svært mye bedre, drar opp i plan uansett last og er mye mer stabil i styringen. Kjører aldri på fullt og de gangene jeg har prøvd får jeg en følelse av at det er i grenseland for hva båten liker...

Begge de nevnte motorene veier akkurat det samme og 100 hk er max iflg merkeskiltet på båten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Denne Invader 515 med den gamle generasjonen DF90 som veier 189 kg (2008-modell) stod til salgs i 2019.

invader.jpg.bab76ddc103ad53a6ada684ee8ab2db0.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...