Jump to content

Lithium startbatteri svikter etter 3 sesonger

Indy

Recommended Posts

Jeg har et 20Ah Lithium Titan startbatteri, som brukes til start av en Yanmar 2YM15 dieselmotor. Dette ble installert da båten var ny våren 2021, og har fungert prikkfritt fram til nå i høst. Lades av en separat liten Victron landstrømslader og selvsagt fra motorens generator.

Nå på høsten begynte det å ikke ville starte motoren før etter flere forsøk. Det som skjer er at starter slår inn, så blir motorpanel dødt og power-knapp må på igjen. 

Batteriet ble installert sammen med øvrig elektro av et kompetent og velrennomert firma på Østlandet, som dessverre gikk konkurs ikke lenge etter. Forbruksbatteriene, ladere og alt annet ble levert av en seriøs importør, men startbatteriet ble tatt fra en annen kilde, jeg vet ikke fra hvor. Jeg har dermed ingen garanti å hente.

Startbatteriet har ingen tilkopling til BMS, ikke Bluetooth, bare en testknapp med noen dioder som viser full styrke.

Fins det noen mulighet for å feilsøke batteriet og fastslå hva som er galt, eller er det bare å installere et nytt? Og hvem kan levere tilsvarende batteri, helst i Norge? Dette batteriet finner jeg bare på en kinesisk grossistportal.

Grunnen til at Lithium startbatteri ble valgt er at dette er en planende regattaseilbåt hvor vekt betyr svært mye. Originalt startbatteri levert med båten veide 18 kg, Lithium-batteriet veier 4,5 kg. Jeg ønsker ikke å legge til 13,5 kg hvis jeg kan unngå det. 

Data på batteriet nedenfor.

image.png.417341c8cab971133bf5a55a9853d719.png

Lithium er spuert til båter som vil ha ett lett batteri, så lenge det har nok CCA.
Dette har i utgangspunktet 1000CCA, så burde jo ikke være noe problem å starte en liten Yanmar:
https://huahuienergy.en.made-in-china.com/product/NvBngyiEAKhr/China-12V-20ah-1000CCA-Titanate-Lithium-Battery-for-Road-or-Passengaer-Car.html
Men med bare 20Ah i utgangspunktet, så tar det vel ikke nødvendigvis så lang tid før den ikke kan levere dette lenge nok hvis det har levd et hardt liv.
Nytt (men 3 ganger så kraftig/tungt) kan kjøpes fra Farco, men du burde uansett finne ut av hvorfor det du hadde tok kvelden såppass kjapt:
https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier/winston-lyp-start-12v-60ah

Har som sagt fungert problemfritt i 3 år. Hadde det vært billig, så kunne det vært greit, men dette er relativt kostbart.

Da problemene oppsto var temperaturen mellom 5 og 10 pluss, båten ble tatt opp i starten av november. Har startet problemfritt i -5 grader tidligere. Testet med driftsvarm motor og fulladet batteri (etter 4 timers motorkjøring til opplag), var problemer da også, måtte gjøre ca. 10 forsøk før motor startet. 

Er nok tøff, gjentatt (kanskje 5-600 starter) belastning på et lite batteri som har tatt knekken på det, ønsker å finne et tilsvarende alternativ med norsk garanti/support og minst mulig vektøkning. 

60Ah Lithium som Farco har (som i følge dem tilsvarer 150 Ah bly) er litt overkill for en bitteliten motor som 2YM15. Skulle gjerne hatt halvparten av vekten på 11 kg.

Det ligger jo redundans i å ha startbatteri adskilt fra forbruk, men på en bår hvor man både kan seile og kjøre motor, så er det mindre kritisk enn på en ren motorbåt.

Siden du i tillegg er opptatt av lav vekt, er det jo et alternativ å koble motoren rett på forbruksbanken, (forutsatt at den kan levere nok CCA), og heller eventuelt ha en alarm på forbruk.

Da sparer du noen kilo på både batteri og annet ekstrautstyr.

I en offshore regattabåt må muligheten være tilstede for å kjøre forbruksbatteriet langt ned uten risiko for ikke å få startet motor, så jeg tror ikke ett batteri er en opsjon. I tillegg vil vel stadige starter koste levetid også på forbruksbatteriet. 

Har 210 Ah LiFePo4 fra Farco som forbruk, dette kan i følge Farco ikke brukes til start, vil skade BMS. Holder ca. 24 t med normal regattabruk (som for en stor del er autopilot/annen elektronikk). Kunne selvsagt hatt større kapasitet eller to batterier for lengre regattaer,men dette med vekt igjen. Da heller lade en time eller to for motor for å kunne kjøre et døgn til. Har stor generatorkapasitet (140A).

Den enkle fix vil jo være å sette inn et billig bly startbatteri på 50-60 Ah, men vekten liker jeg ikke...

Så et tilstrekkelig stort lithium startbatteri, med minimum vekt, uten astronomisk kostnad er det jeg er ute etter. Og hadde, men levetiden viser seg å være for liten i forhold til kostnaden, spesielt siden man ikke har noen garanti.

1000 cca, 20 ah, 5kg

1000 CCA !?! Ikke at det ikke går, men kanskje optimistisk.

samme batteri har oppgitt"starting current 100A for 10 sec, max constant discharging current 180A" men igjen 1000 CCA, så bare det blir litt kaldere så klarer det å pumpe ut 1000A og selvsagt i langt kortere enn 10 s.

Da skjønner ikke jeg at det kan være noe problem å starte en pytteliten dieselmotor når det er kaldt. Kanskje dette er litt frisk marketing? Og at man ikke kan forvente at et "Titanate Liuthium" batteri er i stand til å overleve mer enn 2 år?

Det nåværende batteriet er nok "borderline" og lover nok mer enn det egentlig holder, men har fungert problemfritt i 2,5 år, dvs. 3 seilsesonger. Så skulle gjerne hatt noe liknende, men med mer levetid og med garanti. Uten vesentlig mer vekt.

Og på en planende regattabåt som kjemper mot andre planende regattabåter så betyr hver kg noe...

Men selvsagt ikke til enhver pris, enten det er innkjøpspris eller levetid. Som alltid, et kost/nyttespørsmål.

Alternativene jeg har så langt:

- Winston 40 Ah Lithium, 8,3 kg,ca 4000 NOK

- Exide 30 Ah AGM, 9,5 kg, ca. 1900 NOK

- Exide 50 Ah AGM, 18 kg,  ca. 2700 NOK

- Sønnak 50 Ah bly, 13 kg, ca. 1200 NOK

Noen synspunkter eller andre alternativer?

Indy skrev 1 minutt siden:

Det nåværende batteriet er nok "borderline" og lover nok mer enn det egentlig holder, men har fungert problemfritt i 2,5 år, dvs. 3 seilsesonger. Så skulle gjerne hatt noe liknende, men med mer levetid og med garanti. Uten vesentlig mer vekt.

Og på en planende regattabåt som kjemper mot andre planende regattabåter så betyr hver kg noe...

Men selvsagt ikke til enhver pris, enten det er innkjøpspris eller levetid. Som alltid, et kost/nyttespørsmål.

Alternativene jeg har så langt:

- Winston 40 Ah Lithium, 8,3 kg,ca 4000 NOK

- Exide 30 Ah AGM, 9,5 kg, ca. 1900 NOK

- Exide 50 Ah AGM, 18 kg,  ca. 2700 NOK

- Sønnak 50 Ah bly, 13 kg, ca. 1200 NOK

Noen synspunkter eller andre alternativer?

Sønnak bly , 4kg ekstra. Dropp julemiddag, legg jakka hjemme og en olabukse, så er du der vektmessig.

Itillegg var det rimeligste alternativ.

Må innrømme at jeg aldri har hørt om Lithium Titan batterier, så dette var interessant lesning.

Indy skrev for 4 timer siden:

Startbatteriet har ingen tilkopling til BMS, ikke Bluetooth, bare en testknapp med noen dioder som viser full styrke.

Tenker du da på ekstern BMS? I følge linken som @Maika la ut så har dette batteriet en intern BMS. Mener Farco også selger lithium startbatterier som ikke har BMS. Her sitat fra linken til Maika:

3) Battery Monitoring system design
BMS (Battery Monitoring System) design with all reliable control(RICHO IC/IRFS MOS),intelligent monitor and protect the battery against over-charging, over-discharging, short-circuit, penetration, and thermal shock.
Battery Auto-stop and Re-Start Technology. when battery is going to be drained, BMS system automatically performs Auto-stop (automatic power off function)  and enter a Dormant/Sleep mode. Manually restart the battery for a next car startup by press "ON/OFF" button with 3 seconds. No jump-starter needed.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Max ladestrøm 14,23V er lite. hva leverer dynamo og laderen?

Nå er 14,23V (eller 14,25 som det står) ladespenning, ikke ladestrøm. Men de oppgitte dataene er allikevel forvirrende. Lenger opp i dataarket oppgir de 14,6-15,2V ladespenning. 

image.png.07ed9ca2401151ff9e03c2fef0383f70.png

Og lenger ned i teksten har de oppgitt ladespenningen på denne måten:

image.png.a87d4aee9ae432fe29dda91669f4536c.png

I følge egenreklamen skal jo dette være et batteri som skal kunne dra i gang en diger V8-er, og driftstemperatur for batteriet er ned til minus 20 grader. 

Jeg ville tatt ut batteriet og testet det litt. 

Egentlig rart ikke dette batteri er annonsert all over med den super kraft det har. Bør jo være kjempe batteri til start av alle båter med både liten å stor dieselmotor om spec stemmer(noe jeg ikke har noe tro på det gjør) Har jo mer CCA enn et 50ah optima red top. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 16 minutter siden:

Egentlig rart ikke dette batteri er annonsert all over med den super kraft det har. Bør jo være kjempe batteri til start av alle båter med både liten å stor dieselmotor om spec stemmer(noe jeg ikke har noe tro på det gjør) Har jo mer CCA enn et 50ah optima red top. 

Er helt enig men se på de nye batteri boostrene med lithum batterier.
3000-5000 cca  på en liten boks som er mindre enn batteriet til TS.
Kan jo starte Petter Wessel med en slik

Jeg er ingen batteriekspert, og det finnes flere typer litiumbatteri. De litiumbatteriene jeg har i bilen blir fort degradert om det er ladet til 100% hele tiden. Kanskje har batteriet ditt fått for mye lading?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

I spec'en står det at batteriet er laget av "LTO battery material".  Sikkert "Lithium Titanate Oxide" celler i dette batteriet (derav betegnelsen LTO), istedenfor "Lithium Iron Phosfate" eller LiFePo4, som er den mest vanlige lithium kjemien for båt.

LTO-celler er generelt robuste, kan både lades og utlades hardt, også i minusgrader, og tåler kraftige utladninger.  Men de har lavere "nominell spenning" enn LiFePo4, så man trenger fem eller seks celler istedenfor fire, for å lage et "12V batteri".  Dette funker til en del 12-volts applikasjoner, men er stort sett ikke optimalt til "vårt bruk" fordi spenningen ikke matcher så godt med det vi vanligvis trenger.  

LTO batterier har styrken sin i at de tåler kraftige ut- og oppladninger, og skulle holde som startbatteri i langt mer enn tre år, selv med hard bruk.  Men det kan jo hende at dette batteriet ikke har fått helt optimal behandling mht. lading, lagring osv.

De fleste LiFePo4 batterier kan ikke matche LTO på start-kraft pr. kg. batteri.  Det fins nok noen unntak, men dette er et smalt marked hvor de mest interesserte må sette seg inn i sakene for å få det man trenger. Aner ikke om det fins noen her til lands med god kompetanse og rett produkt, så man ender vel fort med å måtte se til utlandet i så fall.

I og med at dette er et startbatteri med minimal kapasitet, vil man selvsagt at det er 100% oppladet når man trenger det. Det samme gjelder for så vidt forbruksbatteriet. I praktisk bruk av en regattabåt, hvor batterikapasiteten ikke kan være større enn man trenger - av vekthensyn - kan man ikke ha et laderegime som stopper ved f. eks. 80%, selv om det er optimalt for batterienes levetid. 

Så ja, konstant topplading kan være en årsak til kort levetid. 

Så, siden jeg absolutt ikke er noen ekspert og for så vidt heller ikke har ønske om å bli det, trenger jeg å erstatte dette "perfekte" batteriet med noe pålitelig og med lenger levetid, og til en fornuftig balanse mellom pris og vekt. Og da helst fra en norsk leverandør som kan stå for garanti.

LTO-batteri med riktig kapasitet er heller ikke lett å finne fra utlandet til fornuftig pris (finner hos f.eks. AliExpress til ca 7000 NOK + mva). Dette er mer enn jeg betalte for nåværende batteri. 

Leser denne tråden med stor interesse!

Det finnes Litiumbaserte løsninger for start av mindre motorer, og jeg er spent på hvordan disse fungerer i det virkelige liv. Har derfor sendt trådstarter en privat melding. For andre som kan være interesserte, så gjerne ta kontakt på privat melding.

For små seilbåtmotorer, motorsykler og annet mindre maskineri finnes det produkter som lover mye her, men som koster litt mer enn standard blybatterier. Men prisen er ikke "ublu." :)

shaukaas skrev for 2 timer siden:

Har derfor sendt trådstarter en privat melding. For andre som kan være interesserte, så gjerne ta kontakt på privat melding.

Kan du forklare dette litt nærmere? Jeg følger også denne tråden interessert, men hvorfor sporer du den over fra forumet til private meldinger?

For å svare dere begge og for å enten avkrefte eller bekrefte det som måtte være av spekulasjoner.

Jeg har nylig startet opp et firma med fokus på sikkerhet i båt, hvor jeg bl.a. selger batterier og tilhørende utstyr. Har vært med her på baatplassen siden 2004, og jobber med maritim elektro/elektronikk samt er aktiv i den frivillige sjøredningstjenesten. Har hatt egne seilbåter siden 1995 og alltid hatt stor interesse for både båtliv, sikkerhet og elektro.

Dette er derfor en "hobbyinntekt" ved siden av mitt vanlige arbeid offshore. Ved siden av kursvirksomhet ser jeg et stadig økende behov for hjelp til strøm og tilhørende systemer om bord i båt. Med lang yrkeserfaring og stor personlig interesse for fagfeltet håper jeg å kunne være et positivt bidrag her. :-)

Ønsker i denne sammenheng å tilby trådstarter, og eventuelt andre spesielt interesserte, å få kjøpe denne type batteri til min innkjøpspris for å teste dette ut i praksis. Det kunne egentlig ha vært fristende å delt ut en håndfull batterier for uttesting, men jeg har foreløpig ikke økonomi til dette da firmaet i praksis kun har vært i drift i noen få måneder. Men skulle dette feile tar jeg naturligvis produktene i retur. Da må jeg holder litt igjen på antallet, det blir veldig dumt å plutselig ha 50 små batterier ingen vil ha liggende i garasjen...

Teknisk sett bør dette kunne fungere, men teori og praksis er ikke alltid det samme har jeg hørt. Derfor håper jeg å nå ut til noen få "frivillige" som kunne tenke seg å være med på å teste dette ut i praksis, fortrinnsvis i en båt som brukes aktivt og "nådeløst" slik trådstarter gir inntrykk av å gjøre.

Så jeg håper ikke jeg har trødd noen på tærne her. ;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...