Andyprosjektet Startet 4.Desember.2023 Del på Facebook Startet 4.Desember.2023 Hei Jobber med og få tilgang til tannhjulene på min ford/sabb 2722E Noen som har erfaring med å få av hjulet på bildet? Dette må av for at jeg skal komme til og få av dekk platen for timingen på diesel dieselpumpen mot motoren (tror jeg) ganske ny på disse dieselmotorene. Kommentar fra moderator: Motortype lagt til i tittelen, sjekk reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 du er ny på dieselmotorar og skal justere timingen på pumpa? er ganske dristig steg isåfall Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Andyprosjektet Svart 4.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Pumpen er tatt ut og nyoverhalt av en profesjonell😊 Så etter hva jeg har forstått så skal timingen på pumpen følge timingen på motoren ved installasjon igjen? Mulig jeg tar feil, om noen har noen tips så takker jeg med glede ja😊 Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Slik jeg forstår så roterte du ikke motoren inn på sine merker før du nappet ut pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 4.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Nei det gjorde jeg altså ikke, er dette ett problem i ettertid ettersom at pumpen er blitt kjørt og merket opp på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Du får begynne med å sette motoren i grunninnstilling. På svinghjulhuset er det en inspeksjonsluke der du har tilgang til gradene på svinghjulet. Den skal settes på 20 grader før øvre dødpunkt med kompresjon på sylinder nr.1. På dieselpumpa er det et hull som man bruke adapter til. Her kan man bruke en passende bor til. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 4.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Tusen takk, det opplyste faktisk veldig mye til og med for en hobby mekaniker😊 Så pumpen skal altså times for seg selv og motoren i grunn stilling om jeg har forstått det rett? Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Ja det stemmer. Hvilken type dieselpumpe har du på din motor? Mulig det er overettmerke istedenfor for hull. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 4.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Det er en simms minimec med hull, den er ganske lett å sette i grunnstilling da man kan se hullet i tannhjulet😊 Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Ok, klarer du å vri selve pumpen fram og tilbake når skruene er løse rundt pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 4.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Ja du tenker på Innfestings boltene som har en løpe/justerings bane, det har den, så ja jeg kan vri selve pumpa når den er løs. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Ja, det er til å fin justere tenningen på motoren. Så du trenger ikke å skrue pumpa så fast at du ikke klarer å vri den når du skal prøve å starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 4.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Så utrolig greit og vite, tusen takk tacan for alle tips og råd😊 tror faktisk kanskje at jeg kan få det til nå med din hjelp👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Bare hyggelig 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Stål Svart 4.Desember.2023 Del på Facebook Svart 4.Desember.2023 Hei, som tacan sier så er det ei lita luke på svinghjulshuset, som regel på høyre side litt i underkant. Vet ikke hvor god plass du har, men hos meg var det trangt og et vinklet tannlegespeil og lykt ble løsningen for å se inn på svinghjul. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Hei, tusen takk for tipset da vet jeg hvor jeg skal lete😊 nei i utgangspunktet så er det ikke plass til noen ting, så motoren er nok litt for massiv for en andy 25, men siden jeg bygger den så og si på nytt, så har jeg laget mange lure inspeksjons luker for fremtiden👍🏻 så kommer greit til det meste nå😊 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Du må få med hvilke motor det er snakk om i emnetittlen .... Da tennene er skråstilt forskyver de seg en tann ved montering manualene ligger i arkivet FORD 2720 SERVICEMANUAL PART1 977199 FORD 2720 SERVICEMANUAL PART2 977199 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Det er en ford/sabb 2722E😊 og skal selvfølgelig huske og legge ved den viktige detaljen videre, men finner ingen inspeksjons luke, så er litt redd jeg må ha av det hjulet for og få av dekselet for og komme til🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Andyprosjektet skrev 20 minutter siden: men finner ingen inspeksjons luke, Det kan være lønsomt å laste ned og lese manualene. Den store har jeg vist deg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Takker Roger, jeg gjorde det nå ettersom at telefonen min ikke klarte og åpne di filene, veldig mye nyttig informasjon, men stod ikke beskrevet hvordan jeg får av svinghjulet, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få motoren tilbake i grunn stilling uten at det går av🤔 Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Du mener vel reimhjulet? Får å få av reimhjulet så skal senterbolten skrues av. Så er det å sause det inn med rustløser. Neste blir å rikke det ut med feks to store skruejern. Hvis ikke det går så må du frem med en avtrekker. På noen reimhjul er det laget slik at man skru inn 2 bolter for å trekke av reimhjulet. Dette må du sjekkes opp om det er mulig, slik at du ikke ødelegger noe. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Selvfølgelig mener jeg reimhjulet😅 Men ja da må senter bolten av først har bolter som må inn først før lageret tar av sted😊 prøver og lese meg frem til det meste, men motoren er så gammel at få kan dette lenger virker det som. Takker igjen for svar Tacan😊 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 må du ta av reimhjulet for å ta av dekslet Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tacan Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Når jeg zoomer inn det øverste bildet kan det se ut som boltene rundt reimhjulet er skrudd ut. De må i så fall på plass igjen før du tar ut senterbolten. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Roger jo skrev 1 minutt siden: må du ta av reimhjulet for å ta av dekslet Kan se ut som det ikke er samme motoren. Er nok en 4 syl. Trådstarter har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.