Jump to content

Ford/sabb 2722E, tilgang til timing hjulene


Andyprosjektet

Recommended Posts

Motor type er nevnt i er i første i inlegg.Meiner denne er av den siste utgavene av disse,og dei har rettstilte tenner på tannhjul.

Må nok låse av reimskive for å løsne sentetbolt,da denne bruker å sitte godt. Husker ikkje tiltrekkings moment på denne.

Me hadde ikkje momentnøkkel,så det blei brukt forlenger på pipa på 1m,så var det brukt fjørvekt med 16 kg løft.

 

Link to post

Jeg har ikke mye erfaring med Ford, men jeg stusser over at det er behov for å ta av reimhjulet å fjerne dekselet over registeret for å få satt på innsprøytningspumpen riktig. På min BMC er det et spor i akselen som driver pumpen, som gjør at den kun passer i en posisjon. Dersom det ikke er slik på denne, er det ikke et merke i reimhjulet som skal gi en referanse? Alternativt kan du kanskje plukke av toppdekselet og se på ventilene for å finne øvre dødpunkt for syl nr. 1 sånn nogenlunde ihvertfall. Synes bare det virker merkelig at det skal være så tungvint å få satt på pumpen riktig....

Link to post

Enig med deg at det høres tungvint ut. I følge tegninger er det et enkelt lokk med 4-5 skruer på fremsiden av diesel pumpen. Hadde det vært så enkelt så tenker jeg at trådstarter hadde skrudd av det lokket for lengst. Generelt så kan man også plukke ut dysen sette på ei fløyte eller kjenne med en finger samt føre ned et skruejern over stempelet og turne motor for å finne øvre dødpunkt ved kompresjon. Men da må det også være merke på reimhjulet som samsvarer med registeret. Satser på at han får av reimhjulet slik at han kommer til registeret til diesel pumpen. Det blir mest nøyaktig.

Link to post
Andyprosjektet skrev 1 time siden:

Den ser helt lik ut som den foran ved pumpen og reimhjulet ja Roger, men ellers er den ikke helt lik. Men da må jeg da altså ha en slik en for å gjøre det trygt. 

Du trenger nødvendigvis ikke helt lik den som er på tegningen. Det finnes mange forskjellige varianter av avtrekkere som kan brukes til trekke av reimhjulet. Men med en to armet avtrekker med klørne bak reimhjulet så kan du risikere å knekke av biter som Roger jo kommenterte. Spesielt hvis reimhjulet er laget av støpejern.

Link to post
Andyprosjektet skrev 1 time siden:

Den inspeksjons luken eksisterer ikke på denne motoren til min ergelse, men tenker kanskje at jeg kan se det på ventilene så takk for det tipset, eventuelt skru ut en av dysene ja, for nå er pumpen stilt klar til og fyre av sylinder 1 så da må jeg bare finne ut hvor sylinder 1 er. 

Sylinder 1 er nermest reimhjulet altså front av motor hvis jeg forstår deg riktig. Hvordan gikk det med senterbolten? Fikk du den løs?

Link to post
Andyprosjektet skrev for 3 timer siden:

Den ser helt lik ut som den foran ved pumpen og reimhjulet ja Roger, men ellers er den ikke helt lik. Men da må jeg da altså ha en slik en for å gjøre det trygt. 

Mulig du har Ford "Dover" (2720 & ESD Range) Diesel Engines
(1982∼1991)

Hva sier skiltet?  et par bilder.

Den @ Brigg viste til er topp.

3 gjengestenger en flens med 3 hull og en bolt i senter går også.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det blir bra med skrujern Roger jo hvis du følger fremgangsmåten jeg beskriver ovenfor. Men hvis du KUN bruker skruejern så kan du bomme med en omdreining.

 

Generelt så kan man også plukke ut dysen sette på ei fløyte eller kjenne med en finger samt føre ned et skruejern over stempelet og turne motor for å finne øvre dødpunkt ved kompresjon. Men da må det også være merke på reimhjulet som samsvarer med registeret

 

 

Link to post

Hei, har såvidt fått tittet litt på denne tråden, men kan bestemt si at dette 100% sikkert ikke er en ford 2722, men sannsynligvis en 2712.
Begrunnelsen for dette er:  2712 har skrå tenner i registerdrevet, 2712 har ikke inspeksjonsluke i registerdekselet foran dieselpumpa, 2712 har dieselpumpe som kan vris (avlange boltehull) - og dieselpumpa har eget oljereservoar med plugg for påfylling, nivå og avtapping.
Har aldri hørt at det skal være nødvendig å fjerne reimhjul og registerdeksel for å stille inn dieselpumpa. Enten er det et merke på reimhjulet og ei blekke med gradeinndeling på plassert nede til høyre for reimhjulet  - festet med et par bolter til blokka. Alternativt så finnes det (såvidt jeg vet) alltid inspeksjonshull (med lokk festet med 1 bolt) for avlesning av grader på svinghjulet - plassert på motorens svinhjulshus ca. 20 cm under fremkanten av bakre/høyre motorlabbfeste. Dette inspeksjonshullet er håpløst vanskelig plassert, og i mange tilfeller må motoren løftes for å komme til og få lest av gradeinnstillingen korrekt/sikkert!

Lykke til med jobben!
 

Link to post

Er enig med deg der. Det simpleste jeg har sett av merking når det gjelder register på en motor er et lite hakk i reimhjul/veivhjul som skal stå overens med den forhøyede enden på registerdekselet. Men som så det er nå så finner han overhodet ikke noen merker og man ser hvor langt han har kommet med demontering så er det bare snakk om en senterbolt å få ut. Da blir alt så mye enklere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...