Roger jo Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 tacan skrev 7 minutter siden: Er nok en 4 syl. Trådstarter har. ja sån går det når en ikke sier hva slags motor en har, natta. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jakob T Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 Motor type er nevnt i er i første i inlegg.Meiner denne er av den siste utgavene av disse,og dei har rettstilte tenner på tannhjul. Må nok låse av reimskive for å løsne sentetbolt,da denne bruker å sitte godt. Husker ikkje tiltrekkings moment på denne. Me hadde ikkje momentnøkkel,så det blei brukt forlenger på pipa på 1m,så var det brukt fjørvekt med 16 kg løft. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 Trådstarter har opplyst 2 ganger hvilken type motor det er, pluss bildet. Senterbolt sitte nok godt ja. Alternativt er å bruke en god muttertrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 Blir nok til en muttertrekker har prøvd litt med pipe og forlenger men sitter bom fast, boltene til reimskiven er skrudd inn igjen😊 har nå sauset den inn med wd40 så den kan stå slik over natten, noen som vet om det er links på den senterbolten? Den har forresten skrå tenner denne motoren og er 4 sylinder😊 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 Meiner bolten ikkje er links.Me lagde ein lås som er festa i reimhjulet. Var sikker på den hadde rette tenner på tannhjul. Beklager feil innfo om tannhjul Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 Tviler på at det er links på den bolten. Har iallfall ikke opplevd det på ørten andre reimhjul/veivhjul jeg har demontert. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 6.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Takker Jakob og tacan, når det kommer til tannhjulene så har jeg sett mye forskjellig på disse motorene, denne deler mange likheter med flere av modellene har jeg lagt merke til🤔 Skal gå løs på bolten senere👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Jeg har ikke mye erfaring med Ford, men jeg stusser over at det er behov for å ta av reimhjulet å fjerne dekselet over registeret for å få satt på innsprøytningspumpen riktig. På min BMC er det et spor i akselen som driver pumpen, som gjør at den kun passer i en posisjon. Dersom det ikke er slik på denne, er det ikke et merke i reimhjulet som skal gi en referanse? Alternativt kan du kanskje plukke av toppdekselet og se på ventilene for å finne øvre dødpunkt for syl nr. 1 sånn nogenlunde ihvertfall. Synes bare det virker merkelig at det skal være så tungvint å få satt på pumpen riktig.... Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Tidligare så låg all dokumentasjon på Frydenbø Sabb til desse motorane Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Enig med deg at det høres tungvint ut. I følge tegninger er det et enkelt lokk med 4-5 skruer på fremsiden av diesel pumpen. Hadde det vært så enkelt så tenker jeg at trådstarter hadde skrudd av det lokket for lengst. Generelt så kan man også plukke ut dysen sette på ei fløyte eller kjenne med en finger samt føre ned et skruejern over stempelet og turne motor for å finne øvre dødpunkt ved kompresjon. Men da må det også være merke på reimhjulet som samsvarer med registeret. Satser på at han får av reimhjulet slik at han kommer til registeret til diesel pumpen. Det blir mest nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Er TS heilt sikker på at da ikkje er luka i svinghjulhuset?må sjekka heilt rundt,under og Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Andyprosjektet skrev On 4.12.2023 at 20.10: ford/sabb 2722E Ser motoren din slik ut? med vanlig avtrekker risikerer en at en knekker biter av reimhjulet Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 6.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Den ser helt lik ut som den foran ved pumpen og reimhjulet ja Roger, men ellers er den ikke helt lik. Men da må jeg da altså ha en slik en for å gjøre det trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 6.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Den inspeksjons luken eksisterer ikke på denne motoren til min ergelse, men tenker kanskje at jeg kan se det på ventilene så takk for det tipset, eventuelt skru ut en av dysene ja, for nå er pumpen stilt klar til og fyre av sylinder 1 så da må jeg bare finne ut hvor sylinder 1 er. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Andyprosjektet skrev 1 time siden: Den ser helt lik ut som den foran ved pumpen og reimhjulet ja Roger, men ellers er den ikke helt lik. Men da må jeg da altså ha en slik en for å gjøre det trygt. Du trenger nødvendigvis ikke helt lik den som er på tegningen. Det finnes mange forskjellige varianter av avtrekkere som kan brukes til trekke av reimhjulet. Men med en to armet avtrekker med klørne bak reimhjulet så kan du risikere å knekke av biter som Roger jo kommenterte. Spesielt hvis reimhjulet er laget av støpejern. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Kanskje en slik avdrager kan duge: https://www.thansen.no/scooter-mc/verktoy/spesialverktoy/avtrekkere/svinghjulsavdrager-universell-3-punkts/n851667/pn851668 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tacan Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Andyprosjektet skrev 1 time siden: Den inspeksjons luken eksisterer ikke på denne motoren til min ergelse, men tenker kanskje at jeg kan se det på ventilene så takk for det tipset, eventuelt skru ut en av dysene ja, for nå er pumpen stilt klar til og fyre av sylinder 1 så da må jeg bare finne ut hvor sylinder 1 er. Sylinder 1 er nermest reimhjulet altså front av motor hvis jeg forstår deg riktig. Hvordan gikk det med senterbolten? Fikk du den løs? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Andyprosjektet skrev for 3 timer siden: Den ser helt lik ut som den foran ved pumpen og reimhjulet ja Roger, men ellers er den ikke helt lik. Men da må jeg da altså ha en slik en for å gjøre det trygt. Mulig du har Ford "Dover" (2720 & ESD Range) Diesel Engines (1982∼1991) Hva sier skiltet? et par bilder. Den @ Brigg viste til er topp. 3 gjengestenger en flens med 3 hull og en bolt i senter går også. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Andyprosjektet skrev for 2 timer siden: 1 så da må jeg bare finne ut hvor sylinder 1 er. Det er normalt merke på reimhjulet hvor syl 1 er. Og sjekk med skrujern kan bli en rundr feil. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 6.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Her har jeg noen bilder av motoren. Jeg har egentlig akkurat kommet meg på plass så har ikke prøvd på og få det av enda😊 Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Det blir bra med skrujern Roger jo hvis du følger fremgangsmåten jeg beskriver ovenfor. Men hvis du KUN bruker skruejern så kan du bomme med en omdreining. Generelt så kan man også plukke ut dysen sette på ei fløyte eller kjenne med en finger samt føre ned et skruejern over stempelet og turne motor for å finne øvre dødpunkt ved kompresjon. Men da må det også være merke på reimhjulet som samsvarer med registeret Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 6.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Det er dessverre ingen merker på noen ting så langt jeg kan se, ifra pumpen sin side så har jeg sett merkingen AAB på tannhjulet, men ikke noe det skal sammsvares med. Fikk ikke av hjulet idag da tiden ikke strakk til🙄 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Hadde du skrevet hvor du holdt til i "signaturen"kunne det hendt att noen hadde tilbudt deg å låne en avtrekker. Mye greier å passe på Jeg har og kan låne den bort men så spørs det hvor nyttig det er for deg når den må hentes i Tønsberg Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Hei, har såvidt fått tittet litt på denne tråden, men kan bestemt si at dette 100% sikkert ikke er en ford 2722, men sannsynligvis en 2712. Begrunnelsen for dette er: 2712 har skrå tenner i registerdrevet, 2712 har ikke inspeksjonsluke i registerdekselet foran dieselpumpa, 2712 har dieselpumpe som kan vris (avlange boltehull) - og dieselpumpa har eget oljereservoar med plugg for påfylling, nivå og avtapping. Har aldri hørt at det skal være nødvendig å fjerne reimhjul og registerdeksel for å stille inn dieselpumpa. Enten er det et merke på reimhjulet og ei blekke med gradeinndeling på plassert nede til høyre for reimhjulet - festet med et par bolter til blokka. Alternativt så finnes det (såvidt jeg vet) alltid inspeksjonshull (med lokk festet med 1 bolt) for avlesning av grader på svinghjulet - plassert på motorens svinhjulshus ca. 20 cm under fremkanten av bakre/høyre motorlabbfeste. Dette inspeksjonshullet er håpløst vanskelig plassert, og i mange tilfeller må motoren løftes for å komme til og få lest av gradeinnstillingen korrekt/sikkert! Lykke til med jobben! Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Er enig med deg der. Det simpleste jeg har sett av merking når det gjelder register på en motor er et lite hakk i reimhjul/veivhjul som skal stå overens med den forhøyede enden på registerdekselet. Men som så det er nå så finner han overhodet ikke noen merker og man ser hvor langt han har kommet med demontering så er det bare snakk om en senterbolt å få ut. Da blir alt så mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.