Jump to content

Ford/sabb 2722E, tilgang til timing hjulene

Andyprosjektet

Recommended Posts

Takk for hjelpen med og få identifisert motoren riktig Roger, da har selger gitt meg feil informasjon, dette er da en Ford Dorset med akkurat en slik diesel pumpe som vist på bildet der. 

Jeg er nå på vei for og få tak i ett slik sett til og få av reimhjulet, så håper jeg det er av om noen timer. Takk for hjelpen alle sammen😊

• 2 uker senere...

Før du sliter noe sundt så finn ut hvor du kan få tak i ny reimskive.

Evt finn noen som vil maskinere ny til deg.

Ellers så er vel ikke denne w40 sprayen spesiellt god til å løse noe som er fastrustet.

Har lest, men ikke prøvd selv, at en miks av aft olje og aceton er bra.

Hvordan det er å fyre på noe slikt kan kanskje andre svare på.

Nok varme løser det meste, men om det går her vet jeg ikke.

Jeg har prøvd både fryse og varme på denne bolten, samt flere forskjellige avtrekkere, men ser nå at jeg mest sannsynlig må ødelegge den for og få den løs, men jeg har fått bøyd ut dekselet godt nok til og finne ut at det ikke er noen merker på tannhjulene på den siden av dekselet, men kun merkene AAB mot den andre siden der diesel pumpen er montert, jeg finner heller ingen klare instruksjoner i noen av dokumentene sendt her eller i dem jeg har funnet selv. 

Andyprosjektet skrev for 1 time siden:

Etter mange dager med forsøk på og få av reimhjulet står jeg fortsatt på stedet hvil, men har nå funnet denne halvmånen i reimhjulet som jeg ikke har lagt merke til før nå, kan dette ha noe med timingen og gjøre? Da jeg mener noen nevnte mulige merker på hjulet tidligere😊

IMG20231217192730.jpg

Den halvmånen tror jeg neppe er merke for timing. Pleier å være merke helt ytterst på reimhjulet gjerne innerste del av hjulet. 

tacan skrev for 10 timer siden:

Mener å huske at merke på register der tannhjulet til pumpa skal i inngrep skal stå ca klokken tre.

Da bør tannhjulet på dieselpumpa også være merket på gale siden, men det høres utrolig ut , for det er lett å forskyve en tann.

Andyprosjektet skrev for 3 timer siden:

Jeg sender noen bilder

legger du ut bilde av tannhjulet til H-tr pumuen.

Og et bilde av der pumpen skal inn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Da bør tannhjulet på dieselpumpa også være merket på gale siden, men det høres utrolig ut , for det er lett å forskyve en tann.

Det jeg mener er at tannhjulet til dieselpumpa og tannhjul register skal stå i inngrep ca kl.tre når du står ved dieselpumpa og ser fremover altså bakkant av registeret ikke forkant. Så hvis Andy får med seg en kompis til å dreie motoren imens han kikker etter ett merke eller ett hull på registerhjulet så mener jeg det skal stå ca kl tre. Ja det er veldig lett å forskyve en tann. Jeg måtte bevisst sett en tann feil da tannhjulene er skråstilte for å få det riktig.

Da har jeg noen bilder, som dere ser så har jeg bøyd ut dekselet nok til og se at det ikke er noen merker på fremsiden av motoren. 

På Pumpen er det en liten prikk som var vrien og få ett ordentlig bilde av, den er timet etter at skruen på pumpe siden er skrudd ut og skal være klar for og fyre av på sylinder nr.1

På siden hvor pumpen skal, ser dere det lille AAB merket på tannhjulet, det er det eneste av merking jeg har funnet så langt

Har også lagt ved ett bilde av hvordan reimhjulet står nå om det skal ha noe og si. 

IMG20231218155844.jpg

IMG20231218155739.jpg

IMG20231218155649.jpg

IMG20231218155556.jpg

IMG20231218155611.jpg

IMG20231218155543.jpg

IMG20231218155457.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...