Andyprosjektet Svart 7.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2023 Etter en ny gjennomgang av Internett etter forslag ifra Svee, så har jeg funnet ut at min motor er helt lik Ford Dorset motorene foran, så kanskje det kan være en slik en🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2023 Andyprosjektet skrev for 3 timer siden: , så kanskje det kan være en slik en https://www.foleyengines.com/tech-tip-92-identifying-ford-dover-and-dorset-engines/ https://www.foleyengines.com/tech-tip-197-how-identify-your-ford-industrial-model-year/ Har du HT.pumpe med oljesomp og grisehale overløpsrør. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 7.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2023 Takk for hjelpen med og få identifisert motoren riktig Roger, da har selger gitt meg feil informasjon, dette er da en Ford Dorset med akkurat en slik diesel pumpe som vist på bildet der. Jeg er nå på vei for og få tak i ett slik sett til og få av reimhjulet, så håper jeg det er av om noen timer. Takk for hjelpen alle sammen😊 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2023 Andyprosjektet skrev for 2 timer siden: med akkurat en slik diesel pumpe som vist på bildet der. Det er da muligens en Simms dieselpumpe. Husk oljeskift på den samtidig med oljeskift på motoren samme olja. Pump fram Diesel og luft HT-pumpa med disse lufteplugger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 7.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2023 Andyprosjektet skrev for 1 time siden: Jeg er nå på vei for og få tak i ett slik sett til og få av reimhjulet Sjekket du gjengene i reimhjulet? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 16.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Takk Roger for infoen rundt pumpen😊 siste oppdatering herifra er at jeg på ingen vis får av reimhjulet uten å ødelegge noe, har lånt verktøy som vist på bildet over men den gir seg nok ikke før den ryker ser jeg. Noen tips tas imot med takk😊 Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Før du sliter noe sundt så finn ut hvor du kan få tak i ny reimskive. Evt finn noen som vil maskinere ny til deg. Ellers så er vel ikke denne w40 sprayen spesiellt god til å løse noe som er fastrustet. Har lest, men ikke prøvd selv, at en miks av aft olje og aceton er bra. Hvordan det er å fyre på noe slikt kan kanskje andre svare på. Nok varme løser det meste, men om det går her vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Etter mange dager med forsøk på og få av reimhjulet står jeg fortsatt på stedet hvil, men har nå funnet denne halvmånen i reimhjulet som jeg ikke har lagt merke til før nå, kan dette ha noe med timingen og gjøre? Da jeg mener noen nevnte mulige merker på hjulet tidligere😊 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Etter bilde å å bedømme. har du ikke skrudd ut senterbolten? bruk frysespray på veivalslen spray i senter. https://www.gsbildeler.no/kjemi-teknisk_spray-montering/motip_freezer_500_ml__3608782?gclid=EAIaIQobChMIyIrgnJ-XgwMVeBeiAx0mIAUSEAAYASAAEgKbdPD_BwE Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Jeg har prøvd både fryse og varme på denne bolten, samt flere forskjellige avtrekkere, men ser nå at jeg mest sannsynlig må ødelegge den for og få den løs, men jeg har fått bøyd ut dekselet godt nok til og finne ut at det ikke er noen merker på tannhjulene på den siden av dekselet, men kun merkene AAB mot den andre siden der diesel pumpen er montert, jeg finner heller ingen klare instruksjoner i noen av dokumentene sendt her eller i dem jeg har funnet selv. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Noe som er litt frustrerende når jeg ser hvor enkelt det er på di fleste andre motorer ifra ford og andre samarbeidspartnere. Så begynner og gå litt tom for ideer. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Er det senterbolten du ikke får løs? Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Andyprosjektet skrev for 1 time siden: Etter mange dager med forsøk på og få av reimhjulet står jeg fortsatt på stedet hvil, men har nå funnet denne halvmånen i reimhjulet som jeg ikke har lagt merke til før nå, kan dette ha noe med timingen og gjøre? Da jeg mener noen nevnte mulige merker på hjulet tidligere😊 Den halvmånen tror jeg neppe er merke for timing. Pleier å være merke helt ytterst på reimhjulet gjerne innerste del av hjulet. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Er dieselpumpa montert på motoren nå? Luftet du skikkelig dieselpumpa før du gjorde startforsøk etter montering av pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Diesel pumpen er enda ikke montert da jeg fortsatt inne har funnet ut av timingen på motoren, den skal luftes godt ja før start forsøk😊 og ja Injk den bolten har jeg kriget mot noen dager, men ser nå etter en titt bak dekselet at å få den ut neppe hadde hjulpet noe. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Klare du å rigge til med godt lys og ta noen bilder der pumpa skal stå? Mener å huske at merke på register der tannhjulet til pumpa skal i inngrep skal stå ca klokken tre. Hvis det i tillegg kommer over et merke eller ett hull så har du et bra utgangspunkt. Etter det så må ventidekselet av og ventilene på syl.1 være lukket. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Hjelper det ikke så kan du vel glemme både bolt og reimskive. Men må den av bør du først være sikker på hvilken vei den skal av. En slagnøkkel og en passe stor hammer/slegge vil som regel hjelpe. Bruker du ikke slag og kun moment så må trolig veiven settes fast. Hvis ikke så tørner du bare motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 18.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2023 Jeg sender noen bilder ikveld Tacan😊 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2023 tacan skrev for 10 timer siden: Mener å huske at merke på register der tannhjulet til pumpa skal i inngrep skal stå ca klokken tre. Da bør tannhjulet på dieselpumpa også være merket på gale siden, men det høres utrolig ut , for det er lett å forskyve en tann. Andyprosjektet skrev for 3 timer siden: Jeg sender noen bilder legger du ut bilde av tannhjulet til H-tr pumuen. Og et bilde av der pumpen skal inn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tacan Svart 18.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2023 Roger jo skrev for 2 timer siden: Da bør tannhjulet på dieselpumpa også være merket på gale siden, men det høres utrolig ut , for det er lett å forskyve en tann. Det jeg mener er at tannhjulet til dieselpumpa og tannhjul register skal stå i inngrep ca kl.tre når du står ved dieselpumpa og ser fremover altså bakkant av registeret ikke forkant. Så hvis Andy får med seg en kompis til å dreie motoren imens han kikker etter ett merke eller ett hull på registerhjulet så mener jeg det skal stå ca kl tre. Ja det er veldig lett å forskyve en tann. Jeg måtte bevisst sett en tann feil da tannhjulene er skråstilte for å få det riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 18.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2023 Da har jeg noen bilder, som dere ser så har jeg bøyd ut dekselet nok til og se at det ikke er noen merker på fremsiden av motoren. På Pumpen er det en liten prikk som var vrien og få ett ordentlig bilde av, den er timet etter at skruen på pumpe siden er skrudd ut og skal være klar for og fyre av på sylinder nr.1 På siden hvor pumpen skal, ser dere det lille AAB merket på tannhjulet, det er det eneste av merking jeg har funnet så langt Har også lagt ved ett bilde av hvordan reimhjulet står nå om det skal ha noe og si. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 18.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2023 Kan du tørke av oljen på tannhjulet som er merket med AAB, og ta nye bilder? Ut ifra bildet kan det se ut som det er et kjørnemerke på to av tannhjulene? Hvis det stemmer så skal det ene merke på dieselpumpa stå mellom disse to merkene. Sitér dette innlegget Link to post
krokenkaia Svart 18.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2023 Google Ford Dorset engine manual. velg 2711 motor, sjå ca side 160. Unbraco proppa på pumpeflensen skrues ut og spesialverktøy inn i holet. Liten tapp som skal treffe eit hol i pumpedrevet slik at pumpa står i rett posisjon når den monteres med veivaksel og kamaksel i rett posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Og vask vekk tektylen så kommer det sikkert fram merke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Alt dere ser på bildene er bare olje, Diesel pumpen kommer rett ifra overhaling, så den har jeg ikke gjort noe med annet å lære hvordan jeg timer, jeg skal ned imorgen og kan gjerne tørke av olje for så og sende nye bilder😊 kan merkene være så utydelige at man knapt kan se dem? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.