tacan Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Merke av et tannhjul kan være små ja. Vises som en liten rund prikk foran på selve tannen. Ser ut som et kjørnemerke som tidligere beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2023 Og er to merker på et tannhjul og ett på det det andre, Så det blir tre på rad. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 20.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2023 Da har jeg fått tørket vekk litt olje😊 Men kan ikke se noe annet enn disse AAB merkene ser det ut til Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 20.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2023 Du må få en til å rotere motoren imens du speider, kikker etter de såkalte kjørnemerkene. Hvis du finner dem så må du verifisere at ventilene er lukket på syl.1. Hvis de ikke er lukket så må du rotere motoren til de er lukket og kommer overens med merke til dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 20.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2023 tacan skrev 9 minutter siden: og kommer overens med merke til dieselpumpa. Dvs at du har et merke på hver side av merke på tannhjulet til dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Hva med Bilde av H-trykkpumpa? UFO? Hvis Sylinder 1 er i topp kan en begynne å lure. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Svee Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Hei, følger med i denne tråden, og lurer fortsatt på om det er 100% sikkert at det ikke finnes inspeksjonshull/luke i motorens svinghjulshus under høyre/bakre motorfeste - for avlesning av grader? Hvis ikke har man jo her ingen mulighet til å stille veiva i korrekt posisjon - i 20 (eller 22?) grader før ØD sylinder nr. 1, slik at dieselpumpedrevet enkelt kan kan settes inn i registerdrevet i korrekt posisjon? Da vil jeg anta at pumpa kun kan innstilles via kjørnmerker som da normalt finnes i fremkant av alle registerdrevene - inkludert dieselpumpedrevet. Kjørnmerkene er vanligvis lett synlige - og ikke til å misforstå. Men merk at kjørnmerkene vanligvis kun er synlige fra registerdekselsiden! Og drevtanna med et kjørnmerke skal settes mellom tennene med kjørnmerker i det andre drevet - som tidligere nevnt i denne tråden - slik at det korrekt innstilt blir 3 kjørnmerker etter hverandre. Kjørnmerkenes plassering kan tilsvare ØD sylinder nr. 1, men det behøver vel strengt tatt ikke være slik? Det viktige er jo at alle registerdrevene står riktig i forhold til hverandre og veiva... For å kontrollere at ovennevnte blir korrekt må umbrakopluggen på dieselpumpas høyre side (sett bakfra) fjernes, og ved 20 eller 22 grader før øvre dødpunkt sylinder nr. 1, skal en ved å titte inn i hullet etter umbrakopluggen - se at 2 "halvmåner" ved korrekt timing - danner et hull! Fininnstilling av pumpa (ved dreiing av pumpa i de avlange boltehullene) er jeg usikker på, vet kun at innsprøytningen skjer tidligere om pumpa dreies med klokka - sett bakfra! Håper dette ble noenlunde forståelig, og kanskje kan være til litt hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 her er noen Ford merke metoder Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andyprosjektet Svart 21.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Jeg skal holde på litt videre nå om en times tid, Diesel pumpen har kun ett lite hull i tannhjulet som man kan stille etter att man har skrudd ut den pluggen på siden, så den er ikke noe problem lenger😊 Men ja jeg har dreid den motoren nå opptil mange ganger og spanet etter merker både på fremsiden og baksiden, og det ene te jeg finner er den AAB merkingen på baksiden av register dekselet, skal sjekke enda en gang etter inspeksjons luken etterpå😊 Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 På min 6 syl. Ford så var det merke på baksiden av registertannhjulet der tannhjulet til dieselpumpa skal være i inngrep. Nå er det 8-9 år siden den var ute så husker ikke akkurat hvilken måte den var merket. Sitér dette innlegget Link to post
Andyprosjektet Svart 21.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Litt derfor jeg lurer på om di AAB merkene kan være merkingen siden jeg ikke finner noe annet, at merket på tannhjulet på pumpen skal inn i mellom di to tannhjulene som er merket med AAB der, tenkte å prøve det nå for og se hvordan det går😊 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Ser på Sabben sin manual at ein ska bruka merkene på svinghjulet og spesialverktøy til å justera tenninga på desse motorane. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Andyprosjektet skrev 1 time siden: Litt derfor jeg lurer på om di AAB merkene kan være merkingen siden jeg ikke finner noe annet, at merket på tannhjulet på pumpen skal inn i mellom di to tannhjulene som er merket med AAB der, tenkte å prøve det nå for og se hvordan det går😊 Hvordan står ventilene på syl.1 når AAB merke står overns med merke på tannhjulet til dieselpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 Svee skrev for 13 timer siden: Hei, følger med i denne tråden, og lurer fortsatt på om det er 100% sikkert at det ikke finnes inspeksjonshull/luke i motorens svinghjulshus under høyre/bakre motorfeste - for avlesning av grader? Hvis ikke har man jo her ingen mulighet til å stille veiva i korrekt posisjon - i 20 (eller 22?) grader før ØD sylinder nr. 1, slik at dieselpumpedrevet enkelt kan kan settes inn i registerdrevet i korrekt posisjon? Legger ved bilde der jeg har lest av grader på min 2704 Ford. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 Andyprosjektet skrev for 17 timer siden: Litt derfor jeg lurer på om di AAB merkene kan være merkingen siden jeg ikke finner noe annet, Mye mulig hvor et merke på pumpa .På eller mellom tennene? Er syl 1 i topp da? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
husky dane 85 Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 Du skriv at dette er ein Ford/Sabb da er da ikkje fordi dei leverte ikkje slik marinisering,deira varmeveksler var mont på termostat huset,eg trur dette er ein 2712E då den ikkje har luke foran HT pumpa,dei Fordane eg har hatt har hatt luke foran pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.