Jump to content

Ford/sabb 2722E, tilgang til timing hjulene

Andyprosjektet

Recommended Posts

Hei, følger med i denne tråden, og lurer fortsatt på om det er 100% sikkert at det ikke finnes inspeksjonshull/luke i motorens svinghjulshus under høyre/bakre motorfeste - for avlesning av grader? Hvis ikke har man jo her ingen mulighet til å stille veiva i korrekt posisjon - i 20 (eller 22?) grader før ØD sylinder nr. 1, slik at dieselpumpedrevet enkelt kan kan settes inn i registerdrevet i korrekt posisjon?
Da vil jeg anta at pumpa kun kan innstilles via kjørnmerker som da normalt finnes i fremkant av alle registerdrevene - inkludert dieselpumpedrevet. Kjørnmerkene er vanligvis lett synlige - og ikke til å misforstå. Men merk at kjørnmerkene vanligvis kun er synlige fra registerdekselsiden! Og drevtanna med et kjørnmerke skal settes mellom tennene med  kjørnmerker i det andre drevet - som tidligere nevnt i denne tråden - slik at det korrekt innstilt blir 3 kjørnmerker etter hverandre.
Kjørnmerkenes plassering kan tilsvare ØD sylinder nr. 1, men det behøver vel strengt tatt ikke være slik? Det viktige er jo at alle registerdrevene står riktig i forhold til hverandre og veiva...
For å kontrollere at ovennevnte blir korrekt må umbrakopluggen på dieselpumpas høyre side (sett bakfra) fjernes, og ved 20 eller 22 grader før øvre dødpunkt sylinder nr. 1, skal en ved å titte inn i hullet etter umbrakopluggen - se at 2 "halvmåner" ved korrekt timing - danner et hull!
Fininnstilling av pumpa (ved dreiing av pumpa i de avlange boltehullene) er jeg usikker på, vet kun at innsprøytningen skjer tidligere om pumpa dreies med klokka - sett bakfra!
Håper dette ble noenlunde forståelig, og kanskje kan være til litt hjelp!

Jeg skal holde på litt videre nå om en times tid, Diesel pumpen har kun ett lite hull i tannhjulet som man kan stille etter att man har skrudd ut den pluggen på siden, så den er ikke noe problem lenger😊 Men ja jeg har dreid den motoren nå opptil mange ganger og spanet etter merker både på fremsiden og baksiden, og det ene te jeg finner er den AAB merkingen på baksiden av register dekselet, skal sjekke enda en gang etter inspeksjons luken etterpå😊 

Andyprosjektet skrev 1 time siden:

Litt derfor jeg lurer på om di AAB merkene kan være merkingen siden jeg ikke finner noe annet, at merket på tannhjulet på pumpen skal inn i mellom di to tannhjulene som er merket med AAB der, tenkte å prøve det nå for og se hvordan det går😊

Hvordan står ventilene på syl.1 når AAB merke står overns med merke på tannhjulet til dieselpumpa?

Svee skrev for 13 timer siden:

Hei, følger med i denne tråden, og lurer fortsatt på om det er 100% sikkert at det ikke finnes inspeksjonshull/luke i motorens svinghjulshus under høyre/bakre motorfeste - for avlesning av grader? Hvis ikke har man jo her ingen mulighet til å stille veiva i korrekt posisjon - i 20 (eller 22?) grader før ØD sylinder nr. 1, slik at dieselpumpedrevet enkelt kan kan settes inn i registerdrevet i korrekt posisjon?

Legger ved bilde der jeg har lest av grader på min 2704 Ford.

IMG_2806.JPG.a051b8e3cbac4edb700cf3ca3161a136.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...