Jump to content

Å handle bruktbåt via internett


Gudrun

Recommended Posts

Ser bølgene til tider går høye her vedr. det å handle med importbåter.

 

En bekjent solgte en norsk 29 fots båt via bilder på internett uten at kjøper kikket på den eller prøvekjørte den. Bodde for langt borte til at han hadde tid til dette.

Han leverte den på en kai, pengene på konto og så forsvant den ombord på en lastebåt. Selger sa at dette hadde aldri han gjort.

 

Folk ser på div. bilder i annonser på importbåter og skal bestemme seg utifra dette pluss litt ekstra info. i ettertid viser det seg gjerne at ikke alt negativt var fotografert eller informert om.

Finnes helt sikker råtne egg blant de aktørene, men kan fortelle at jammen de finnes her i landet og.

 

2 arbeidskollegaer skulle kjøpe seg bruktbåt. Prisen lå rundt 400-450.

Leste alle båtsidene som finnes på internett. Innboksene var full av bilder hver eneste dag. Etter noen måneder hadde de kokt alt ned til 4 båter de skulle rundt og se på.

Ok, ble 3 i siste liten, da motoren var gåen på en. 2 av båtene var via en formidler......

De planla å ta seg fri fra onsdag kveld og reise på en rundtur en langhelg og prøvekjøre disse 3.

Flybiletter etc. ble ordnet og feriedager forsvant.

Da de ankom båtene de hadde fått bilder av ble de mildt sagt skuffet. Allerede på kaien begynte det å skurre.

Bildene måtte være mange år gamle eller så måtte det ha vært et snev av veivhus eksplosjon ombord eller et meget lokalt jordskjelv ombord siste uken.

Motorrommene så ikke ut.'Lekkasjer her og der, mengder med glykolholdig vann i kjølen sammen med olje, Neida han hadde ikke skiftet kjølevann eller hatt oljeskift i den siste tiden.... Han bare etterfylte...

Startet gjorde 2 av de heller ikke. Måtte til med ekstra batteri fra en bil og startkabler på den ene, den andre trengte en traktor på kaien med lange kabler imellom. Da de fikk de til å svive rundt var det med risting ut av all verden og røyk som brakte tankene maaaaange tiår tilbake. Timetallet stemte overhodet ikke, den ene hadde ikke timeteller som virket, "han hadde bare anslått timetall på motoren" innrømmet han. Den ene motoren var så rusten at den minnet mer på et kommende bakfeste enn den motoren som han hadde fortalt om på telefon. Lekkasjer i ruter og gjennomføringer med vann på dørken og sorte prikker som resultat. Det elektriske så ut som om det var 2-300 meter med kabel som var stappet inn i et skap og koblet sammen via massevis med løse sukkerbiter med irr på... Sprukken lampettledning anmass. Tror rekorden var 3 skifter av farge på kabel fra bryter til lensepumpe.

Den siste båten de kikket på var så elendig at de var på god vei til å kaste selgeren på sjøen.

Mange tusen kroner rett ut vinduet og feriedager likeså. Eieren fikk heldigvis så dårlig samvittighet at han betalte for overnattingen på hotellet etter han hadde fått dagers frustrasjon lest opp etter noter og vel så det på kaien med masse vitner som kom rennende ut fra andre sjøbuer.

De ble alle 3 rådet til å trekke annonsene sine før det ble en masse advokathonorar etc. å betale på hvis noen var så dum at de kjøpte de. Formidler skulle ihvertfall få beskjed om tingenes tilstand umiddelbart.

Kunne skrevet mye mer, men det får holde. :puke:

 

Så tror vi alle bør tenke oss godt om når vi skal handle båt via Intenett. Forholdet mellom kjøper og selger er alfa og omega. De må kunne stole på hverandre. Bilder må nøyaktig dateres og informasjon om motor og båt må underskrives av selger med dato før man bestemmer seg. Helst bør man ha en lokal person som går god for båten. Gjerne ta en tur over dammen for å være 100% sikker på at alt stemmer før man handler. Video er kanskje og god dokumentasjon? Velger man å stole på importørfirmaet må dette være et seriøst sådan slik at man vet at det som er oppgitt stemmer og at de håndterer reklamasjoner hvis det skulle oppstå. CE diskusjonen skal jeg ikke rippe opp i, den har vært debattert her så mange ganger tidligere.

 

På den annen side må og kjøper være innforstått med at man kjøper brukt og ikke alt ombord er 100% strøkent lengre. En flekk i skroget som må rubbes, en løs kabel til en pumpe som må festes, et lite teppe må skiftes, en slangeklemmer er rusten eller en stripe i en rute er nok ting man må forvente å få på med kjøpet. Normal slitasje må forventes, båten har jo vært i bruk og ikke stått som et museum i en hage. Hvis da ikke selger har vært så dum å skrive at båten er absolutt 100% strøken eller som ny fra fabrikken..... da kan man selvfølgelig diskutere.... og kollegaene til Worse får vann på møllen :lol: jaja, selv nye båter har jo smårusk har vi fått erfare her........ :wink:

 

Om de 2 arbeidskollegaene fikk seg båt til slutt?

Joda i lokalavisen dukket det opp båt til begge to. Nå koser de seg på fjorden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Internett er et annonseforum på lik linje med båtblader, aviser m.m. Fordelen og ulempen med internett er at det er lett å få ting til å se veldig fint ut. Man er ikke avhengig av trykkvalitet på fargebilder som i en avis, og det er ikke slik at spalte millemeter koster ekstra. Enhver annonsør er ansvarlig for korrekt innhold i annonnsene sine - uansett hvor det annonseres. Fordelen og ulempen med internett er at det per definisjon er et glabalt medium - dvs at man når hele verden med sin annonse.

 

Å tro at internett er en salgskanal for bruktbåter er ikke riktig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en slektning som har kjøpt flere båter i prisklassen 200.000 +/- usett de siste årene. Stort sett har samtlige av båtene svart til forventningene og de opplysninger som har blitt gitt av selger.

 

Grundig "research" på forhånd gjerne med referanser hos selger eller ved å ta kontakt med tidligere eiere har kanskje gjort at han har klart å styre unna de værste eksemplarene.

Link to post
Share on other sites

Tror internett blir det store salgskanalen for båter og biler i lang tid fremover. Vi har her en unik mulighet til nå mange interesserte kjøpere.

 

Vi glemmer her den enestående BP-tilbudet. Vennetjenesten ved å la et BP-medlem i nærheten av salgstedet ta en uhildet titt på båten. Da vil vi få bort grumset og mange bomturer som blir beskreevet ovenfor.

 

Båtbladene fulle av bruktannonser kommer til å tape terreng i forhold til internett.

 

Hvor mange ganger har vi ringt på en båt fra et bruktbåtblad for så å høre at den er desverre solgt.

 

Internett er vårt raskeste salgsmedium pr. i dag.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Internettsalg er bra. Når det gjelder importbåter så hadde jeg villet dra å se båten før en handel. I hvertfall når det er snakk om mange hundre tusen kroner. Jeg ville også sjekket selger meget nøye. Som det har vært skrevet i tidligere innlegg er det mye "pakk" der ute som man bør unngå å handle med.

 

Generelt:

Det med å kjøpe båt "usett" har vært diskutert tidligere. Veldig få vil sette inn bilder der båten/salgsobjektet fremstår i et dårlig lys. Av den grunn kan man av og til få en overraskelse når man drar for å se på båten. Jeg har fått det flere ganger. Min erfaring er at det overhodet ikke blir bedre selv om en megler står for salget og øser ut "godord" om båten.

 

Til saken - Internett er en helt topp salgskanal for å nå ut til mange. Jeg bruker det selv til både kjøp og salg. For meg er det imidlertid viktig å ta dyre ting som bil og båt i nærmere øyesyn før jeg slår til. En del mener det er unødvendig da man kan "klage" med loven i hånd i etterkant. Jeg hater konflikter, og prøver å unngå det ved å kontrollere nøye hva jeg kjøper.

Når jeg selger noe så prøver jeg å ta så mange bilder som mulig slik at kjøper får et best mulug bilde av objektet.

Har kjøpt en del mindre ting på QXL, og har bedre erfaring med det. Kjøper der av selgere som har bra karakterer, og ingen negative omtaler av tidligere kjøpere.

Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt en den båter usett. Dette er gode kupp som sansynligvis hadde blitt solgt med en gang likevel. Vet å snakke med selger, får man også et inntryk av han.

 

Beste kjøpet eg har gjort var en saga 20 for 2 år siden. Stod i lokalavisen som kom ut samme dag. Ringte med en gang avisen kom i postkassen, tenkte en halvtime, ringte opp igjen. Da var det allereide fleire som var inntressert. Fant da ut at det beste var å kjøpe usett og overføre pengene.

 

Og det angrer eg ikke på. Solgte båten en halvt år senere, med over 100% i fortjeneste. Hadde eg reist å sett på båten før eg handlet, hadde nok denne blitt solgt...

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk feil. Som kjøper har man en plikt til å undersøke at tingen er i den tilstand som selger hevder.

Nei. Dette er vranglære. :wink: Men ikke dermed sagt at man ikke burde ...

 

Kjøper har ingen plikt som helst i et kjøpsforhold (annet enn å betale). Det har derimot selger. Og selgers viktigste plikt er intet mindre eller vanskeligere enn å gi en korrekt beskrivelse av tingen.

 

Det selger har gitt av konkrete positive opplysninger om tingen behøver kjøper aldri å kontrollere. Har selger sagt at motoren er en TAMD 41B så behøver altså ikke kjøperen å undersøke om det er en marinisert lastebilmotor. Viser den seg så å være en lastebilmotor, så er det en mangel. Selv om motoren fungerer perfekt i og for seg. Fordi det leverte da avviker fra selgers opplysninger; da er det en mangel.

 

Det eneste som er med kjøpers viten/kunnskap eer athan ikek kan gjøre gjeldende som mangel noe han visste eller burde vite etter den undersøkelse han FAKTISK har foretatt. Så enkelt er det. Og har kjøper ikke foretatt noen undersøkelse, f. eks. ved kjøp langt hjemmefra, så har han alle innsigelser i behold.

 

Dette betyr --samlet sett-- at alt ansvar ligger på selger. Det er logisk nok, det er selger som kjenner tingen og hansom selger den, og det er naturligvis han som vet best hvordan den skal beskrives.

 

At man dermed kjøpsrettslig sett kommer bedre ut av det uten å se tingen er kanskje ulogisk, men slik er nå en gang loven.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei. Dette er vranglære. :wink: Men ikke dermed sagt at man ikke burde ...

Muig vi snakker lørlitegrann forbi hverandre. Kpl paragraf 20 tenker jeg på

Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

 

det er mange år siden jeg hadde jus - og du er jo specialisten her. Hvordan kommer man ut av det om selger oppfordrer deg til å undersøke gjenstanden? Hva med fjernkjøp kan selger da be kjøper undersøke tingen ved ankomst?

 

Man har ikke undersøkelsesplikt til å undersøke selgers påstander - det er jeg helt enig i.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke tenk på Kjl § 20 med mindre du har tenkt å studere på alle dens intrikate smådetaljer og variasjoner i anvendelse. Behold heller din mentale sunnhet, og gjør som jeg sier! :lol:

 

"Uten rimelig grunn" er et vilkår i både tid og rom. Avstand teller mye, praktisk mulighet likeså, frakt ved personbefordring lange avstander kan også ha betydning. Alt, naturligvis, sett i forhold til hva selger sier om de ti-tjue andre som er veeeeldig interesserte. Ogmerk, det er også et vilkår at det faktisk har utgått fra selger en særskilt oppfordring til undersøkelse. Alt etter hva selger ha ruttalt, opplyst og oppskrytt om båten, avsvekker det oppfordringens betydning og relevans og dermed nedslagsfeltet for når kjøperen uten forundersøkelse kommer i noen form for risiko.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke tenk på Kjl § 20 med mindre du har tenkt å studere på alle dens intrikate smådetaljer og variasjoner i anvendelse. Behold heller din mentale sunnhet, og gjør som jeg sier! :lol:

Snakker du av erfaring her eller? :lol:

 

Jeg har nå alltid dratt med meg kjøperne av ting jeg har solgt gjennom en dokumentert runde i tingen - greit å gjøre det så både selger og kjøper vet hva som gjelder. Også må man alltid tenke på at man skal holde det man lover!!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på kjøp usett der man betaler varen, får den tilsendt og først da har anlednig til å sjekke båten nærmere. Trodde det var det tråden opprinnelig handlet om?

Det var det jeg mente med at man i etterkant kan klage hvis f.eks selger opplysninger ikke stemmer med virkeligheten.

 

Mulig vi "snakker forbi hverandre" Billteliten ??

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på kjøp usett der man betaler varen, får den tilsendt og først da har anlednig til å sjekke båten nærmere. Trodde det var det tråden opprinnelig handlet om?

Det var det jeg mente med at man i etterkant kan klage hvis f.eks selger opplysninger ikke stemmer med virkeligheten.

 

Mulig vi "snakker forbi hverandre" Billteliten ??

Om selgers opplysninger ikke stemmer er det vel en mangel ved varen.
Link to post
Share on other sites

Nettopp, og da kan man klage med loven i hånd. Hadde man besiktiget båten og feilen var stor kunne man enten han prutet eller latt vær og kjøpe. Finner man feilen etter å ha betalt og mottatt båten kan det bli konflikt hvis selger er vrang og ikke er enig med deg.

Jeg tenker "bedre føre var" da jeg som nevnt ikke liker konflikter nå (har heller ikke helse til det).

 

OK, nok om det - tror vel du forstår hva jeg mener, og jeg forstår hva du mener (tror jeg).

 

 

PS! Beklager skrivefeil i en del av mine innlegg.

 

Leste nå gjennom de siste av Worse`s innlegg i denne tråden, og jeg er enig i det han skriver.

 

 

Selv om man aldri så mye har retten på sin side kan det mange ganger være både slitsomt og vanskelig å få rett (få den man har krav på).

 

Det er mitt siste innlegg i denne tråden.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Leste nå gjennom de siste av Worse`s innlegg i denne tråden, og jeg er enig i det han skriver.

Selv om man aldri så mye har retten på sin side kan det mange ganger være både slitsomt og vanskelig å få rett (få den man har krav på).

En sak er å ha rett - noe annet er å få rett. Og etter min mening er det da en fordel å vite hva man betaler for før man betaler.
Link to post
Share on other sites

Qte:

 

De ble alle 3 rådet til å trekke annonsene sine før det ble en masse advokathonorar etc. å betale på hvis noen var så dum at de kjøpte de. Formidler skulle ihvertfall få beskjed om tingenes tilstand umiddelbart.

 

Uqte.

 

Den der syntes helt ekstremt drøy. Greit å føle seg lurt men stemmer dette da ? Prøvde interessentene å stoppe alt salg så er det jo helt på trynet. Eller har jeg misforstått ?

Link to post
Share on other sites

De ble rådet til å trekke annonsene slik de fremstod. Enten måtte det opplyses hvordan tilstanden var eller så måtte de utbedres.

Eierne var rimelig slukøret når de ble konfrontert med hvilket inntrykk de fikk etter å ha sett på de. Stemte ikke med annonsene.

De forsvant ihvertfall fra markedet der de var annonsert. Formidler var meget glad for tilbakemeldingen, da han stolte på det selgerne hadde sendt av bilder og info.

Så den ene avertert igjen noen måneder senere, da var det oppgitt at båt og motor hadde vært på verksted......

Synes forøvrig det ikke var å gå for langt, det var mer et godt råd til de. Da var det heller å gå for langt å kaste de på sjøen... heheheheheh

Link to post
Share on other sites

Så tror vi alle bør tenke oss godt om når vi skal handle båt via Intenett. Forholdet mellom kjøper og selger er alfa og omega. De må kunne stole på hverandre. Bilder må nøyaktig dateres og informasjon om motor og båt må underskrives av selger med dato før man bestemmer seg. Helst bør man ha en lokal person som går god for båten...

 

...På den annen side må og kjøper være innforstått med at man kjøper brukt og ikke alt ombord er 100% strøkent lengre. En flekk i skroget som må rubbes, en løs kabel til en pumpe som må festes, et lite teppe må skiftes, en slangeklemmer er rusten eller en stripe i en rute er nok ting man må forvente å få på med kjøpet. Normal slitasje må forventes, båten har jo vært i bruk og ikke stått som et museum i en hage.

Kloke ord! Tenk deg godt om før du usett kjøper bruktbåt av ukjente folk. Jeg har gjort det selv...

 

Høsten 2003 kjøpte vi Skibsplasten usett via finn.no, samme dag den ble annonsert, og fra en annen kant av landet. Båten stod da på land i et naust, og eieren var i USA på langvarig jobb. Et par telefoner til vedkommende gjorde at jeg tente på båten, og fikk en viss grad av tillit til selger. Båten var tross alt kun 2 år gammel, samt at både båttype og motor borget for kvalitet. Jeg fikk også sendt noen bilder på e-post som viste at båten så OK ut. Jeg fikk en god magefølelse, og valgte å avtale betaling av håndpenger samme dag, for å sikre meg at ingen andre kjøpte båten. Kona likte fargen, jeg motoren og annet utstyr, hva var det å vente på?

 

Men jeg turte ikke å betale hundrevis av tusen med penger før jeg hadde mer konkret kunnskap om selger var seriøs. Vurderte å bruke tid og penger på tur opp for å se på båten. Men en kollega på jobb hadde en onkel som bodde på samme sted som selger. Kollegane ringte sin onkel og spurte om rykte til selger. 'Han kjenner jeg... Han har jeg samarbeidet med både i politikken og i misjonen...' var svaret. Da slo jeg til.

 

Det ble mye jobb å få den transportert, siden selger var i USA og jeg ikke hadde sett båt eller naust og skulle fjerndirigere det hele...

 

Hvordan var så båten? Som Gudrun skriver, man kan ikke forvente at brukt ser ut som nytt. I så fall er det en bonus. Litt striper i gelcoat og diverse småting var det jo, ellers var alt helt og ordentlig. Har hatt to problemfrie år med den, og planlegger å beholde den i mange år.

 

Og jeg fikk en båt som er verdt 10-15% mer enn jeg gav for den :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel en av de som har kjøpt båt fra uniten uten at jeg har sett på den før, men min vurdering av de tilsendte bilder fra selger var en slik art at jeg vurderte kjøpet som sikkert. Nå snakker vi ikke om de store summene her, men båten var i slik stand jeg fikk opplyst.

 

Jeg vurderte å reise over en tur, men siden kjøpssummen var så lav så ville jeg få igjen pengene uansett tilstand... og siden båten fløt på vannnet og var rimelig komplett så kjøpte jeg den usett.. I ettertid hadde jeg en normann til å kikke på båten før den ble sendt over dammen..

 

Nå er vel ikke jeg i tvil, skal man legge mange penger... et par hudretusner og oppover så hadde jeg tatt bryet med en flybillett til 5-10000 kroner og kikket på saken selv før handel. I Norge er det enkelt, vi har jo nevnt her vår eminente vennetjenste her på BP.. Da kan man luke ut verstingene på forhånd.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...