Jump to content

Axiom+ komunikasjon mot Axiom RV og Digital radar

JRK

Recommended Posts

Har en Axiom +12 til Flybridge. Tenker ettervert og investere i en Axiom 12 RV i cocpit og kanskje en digital radar.

Vil man kunne se sonar bilder på begge plotterne, eller bare på RV?

Kan man se radarbilder på begge plotterne?

Det er jo GPS motager i begge plottere. Vil  begge plottere nyttigjlre seg de beste posisjonsdataene?  Eventuelt om GPS ryker i en av enhetene?

Har Navionics kart i den ene og vurdererer Lighthouse i den nye. Kan plotterne hente kart fra hverandre. Eventuelt trnger man bare en kartbrikke?

Om du setter den som er RV som Master, og kobler begge plotterene sammen med en Raynett kabel, så deler de all informasjon.  Da kan du kjøre radar på WiFi så klarer du deg uten RNS Switch som du må ha om du vil kable radar.

Du kan klare deg med ett kart i Master. Eller ett i hver plotter.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Planera för att koppla in radarn via kabel, inte WiFi.

Jag är inne på min tredje radar Q24 efter bara 50h användning eftersom WiFi slutat fungera helt eller fått väldigt dålig uteffekt/räckvidd på alla (ner till 1/1000 av den nominella) så de fått bytas ut. Den tredje jag fick nu i somras var dålig redan från början och nådde knappt 4m ner till instrumentet, men Raymarine kommer inte byta ut dem mer på garantin då de säger att de inte någonstans garanterar en viss räckvidd eller uteffekt på WiFi i sina tekniska data.

Och det stämmer. På deras egna forum skriver de dessutom att räckvidden kan vara så låg som 3m "om installationen inte är optimal", så visst känner de till problemet.

Jag har nu givit upp och dragit en nätverkskabel upp till radarn. Flera installatörer jag talat med har också bekräftat att man inte skall räkna med att WiFi fungerar tillräckligt bra på Q24-radarn, utan dra en kabel från början.

(Nu FINNS det säkert många som har fått ett fungerande Q24-exemplar och där WiFi fungerar. Men om du vill slippa problem så dra en kabel, för WiFi i leksaker verkar tyvärr ha bättre kvalitet än på en radar för 20.000:-)

Ingemar E.

NB Forum

Vær obs på at Quantum selges som både Wifi only å Wifi/kabel.

Har sjøl en Wifi only, men har ikke mer enn 2m opp til den, da den sitter rett over kalesjen.

Men mer generelt, så er det ikke noe super kvalitet på utstyr fra Raymarine, å håpløse service, hvor utstyr må til UK for fiks. Er plan å hive ut både Axiom å Quantum før neste sesong. Axiom har vært inne på rep flere ganger, sjøl om den er kun 3 år gammel nå. Så byttes den ikke før sesong, så er det for at den kun skal brukes som ren radar. Bruker Orca som hoved plotter, med alt koblet opp via N2K, å vurdere nå å bytte Ipad ut med Samsung galaxy Tap S9 ultra på 14,6". Så kan axiom evt stå å kjede seg til været tilsier radar bruk.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg ser jo det på videoer fra andre båter at min Garmin er på T-Ford stadiet. Men det er nå slik at har du begynt med dritten, blir det for dyrt å skifte ut hele pakka. For det er vel fremdeles slik at programmeringen i plotterene er slik at radarer ikke snakker på kryss med andre fabrikater. Som Simrad radar med Garmin plotter. Og en Simrad radar koster vel 50 % mer enn en Garmin.

Har 2 plottere fra 2016, samt Quantum radar. I tillegg kamera fra 2014/15. og RMK betjeningspanel ved spakene.  Den ene plotter fikk touch feil, og hoppet og skiftet pos hele tiden. Samt mye lyd. Skiftet den i sommer til Axiom 12+ etter anbefaling. 

NB: Nye + er heldigital, og da mistet jeg radar signal på FB, samt visning av kamera. Har Raynet kabel mellom plottere. Det er kun Pro versjonen som er både analog og digital. Så skulle jeg beholdt visning av radar de kameramåtte jeg skiftet ut begge. Og skulle jeg beholde kamera, måtte jeg hatt Pro versjon. Det sto st det skulle fungere, men det gjør det ikke. Så obs på dette. 

Nå har jeg bestilt en ny 9’ fra Raymarine til å ha i en skjærgårdsjeep. Dette er type Element 9, en rimelig utgave. Blir spennende å teste ut denne. 

Det er vanvittig lave priser på båt elektronikk nå. 

Vi sees!

abbor skrev for 17 timer siden:

Dårlig kompabilitet mellom produktgenerasjoner er noe Raymarine er kjent for. 

Kommer til å koble en Axiom + 12,  mot en gammel C120 og en C80 via ST/NG Kit.

Disse er igjen koblet opp mot VHF og og AIS via NMEA, samt Raymarine sin st1/Nmea konverter hvor det finnes vind og GPS telegrammer . Alt dette er jo kjekt å få opp på Axiomen. Ingenting av dette er highspeed telegrammer, så håper det går.

JRK skrev 1 time siden:

Kommer til å koble en Axiom + 12,  mot en gammel C120 og en C80 via ST/NG Kit.

Disse er igjen koblet opp mot VHF og og AIS via NMEA, samt Raymarine sin st1/Nmea konverter hvor det finnes vind og GPS telegrammer . Alt dette er jo kjekt å få opp på Axiomen. Ingenting av dette er highspeed telegrammer, så håper det går.

Vil ikke fungerer.  C serien har en helt annen software enn Axiom.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Kan hende du har rett Benji, men håper du tar feil. Her snakker vi jo bare om Seatalk 1 telegrammer som skal skal konverteres til NG telegrammer via en Seatalk 1 til Seatalk NG konverter.

I dag har jeg jo allerede en Seatalk 1 til Seatalk NG konverter som overfører et ng signal fra en GPS antenne til C-serie plottere. Så denne veien fungerer jo konverteren. Så får vi se om den er like bra på og overføre motsatt vei.

Kommer tilbake når dette er koblet opp.

JRK skrev for 2 timer siden:

Kan hende du har rett Benji, men håper du tar feil. Her snakker vi jo bare om Seatalk 1 telegrammer som skal skal konverteres til NG telegrammer via en Seatalk 1 til Seatalk NG konverter.

I dag har jeg jo allerede en Seatalk 1 til Seatalk NG konverter som overfører et ng signal fra en GPS antenne til C-serie plottere. Så denne veien fungerer jo konverteren. Så får vi se om den er like bra på og overføre motsatt vei.

Kommer tilbake når dette er koblet opp.

Om det bare er Seatalk du skal ha, vil dette nok gå.

• 4 uker senere...

Nyttig info og erfaringer her.

Jeg har planer om å bytte ut alt, kanskje beholde gammel Garmin 4010 på fly der alt fungerer og vises på skjerm; fart, posisjon, kurs, og dybde, og bare kjøpe nytt "nede" med radar kun på den evt nye 12" skjermen. 

Trådløs radar er altså ikke optimalt?

20240119_114500.jpg.07e25d2cec124271023d19ed4137fc01.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...