Jump to content

Axiom+ komunikasjon mot Axiom RV og Digital radar

JRK

Recommended Posts

Hekri skrev On 19.1.2024 at 11.54:

Nyttig info og erfaringer her.

Jeg har planer om å bytte ut alt, kanskje beholde gammel Garmin 4010 på fly der alt fungerer og vises på skjerm; fart, posisjon, kurs, og dybde, og bare kjøpe nytt "nede" med radar kun på den evt nye 12" skjermen. 

Trådløs radar er altså ikke optimalt?

20240119_114500.jpg.07e25d2cec124271023d19ed4137fc01.jpg

ser jo veldig likt ut det jeg skal ha, men dropper bronsesvinger til fordel fo plast. Men trenger du gGPS 150 antennen, begge plotterne har jo egen antenne

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i dette @JRK, derfor er det greit å "lufte planene" her. 

Jeg skal prøve å få @Chilli Solbris til å se på det utstyret jeg skal bytte ut, og nettopp det du spør om, og hvordan dette prosjektet best kan "angripes" i en altfor stor og gammal båt.

Det er jo ikke noe vits i å kjøpe noe som kan brukes sammen med nytt utstyr. Dette blir dyrt nok likevel. 

Tror også jeg dropper bronsesvinger. Har ikke behov for å se tredimensjonal bunn. 

Kabel til ny radar er jeg usikker på, kontra WiFi....  Jeg skal demontere og krype litt rundt bare det blir litt mildere.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Kjøp uansett radar modellen som kan bruke både kabel å wifi. så kan du altid trekke kabel om wifi blir for dårlig.

Godt poeng!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du har ihvertfall ikke betalt for mye for 12RV @JRK. Hvor langt ned forhandler kan presses på en 12+ er ukjent , men det er nok ikke overpris du har betalt for den heller.

Interessant om du deler den videre prosessen....... kabling og kobling. Og bilder. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har forstått det slik at eneste måte for å benytte felles kartbrikke og få ekkoloddbilde på begge plotterne (Aciom 12 og Axiom 12 RV) er å anvende denne nettverksabelen ; Raymarine Raynet til Raynet kabel - Seatronic Er dette rett oppfattet?

Men får man f.eks dybdedata fra Axiom 12 RV til Axiom12 bare ved hjelp av SEATALK NG STARTKIT (seasea.no)?

Så skal jeg kanskje inn med en Axiom 7 og radar. Må jeg da inn med en HS5-RAYNET NÄTVERKSWITCH (seasea.no)?

Hva ligger i begrepet master. Om man velger Master i cabin og slave på fly, må fly plotteren anvende GPS signaler fra cabin ? (Her vi det jo normalt være dårligere dekning enn på fly)

JRK skrev 1 time siden:

Har forstått det slik at eneste måte for å benytte felles kartbrikke og få ekkoloddbilde på begge plotterne (Aciom 12 og Axiom 12 RV) er å anvende denne nettverksabelen ; Raymarine Raynet til Raynet kabel - Seatronic Er dette rett oppfattet?

Men får man f.eks dybdedata fra Axiom 12 RV til Axiom12 bare ved hjelp av SEATALK NG STARTKIT (seasea.no)?

Så skal jeg kanskje inn med en Axiom 7 og radar. Må jeg da inn med en HS5-RAYNET NÄTVERKSWITCH (seasea.no)?

Hva ligger i begrepet master. Om man velger Master i cabin og slave på fly, må fly plotteren anvende GPS signaler fra cabin ? (Her vi det jo normalt være dårligere dekning enn på fly)

Med Raynett kabel mellom plotterene - pass på ar de har samme software - så settes den ene til Master. Da deler de alle data gjennom Raynett kabelen.

Ønsker du å sitte på FB og master står nede, så må den være påslått for å kunne dele data opp til FB. 

Ingen dybdedata via SeatalkNg, med unntak av DST 810 giver, men den kobles også til Master og deler data via Raynett kabel. 

Ett kart deler da data til alle plottere.

Har du mer enn 2, så må du inn med Switch HS 5

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

JRK skrev for 3 timer siden:

Du må ha nettverkskabel (NG) mellom plotterne slik du antar. I gen større data går vis Seatalk (NMEA2000)

Benji skrev for 2 timer siden:

Med Raynett kabel mellom plotterene - pass på ar de har samme software - så settes den ene til Master. Da deler de alle data gjennom Raynett kabelen.

Ønsker du å sitte på FB og master står nede, så må den være påslått for å kunne dele data opp til FB. 

Ingen dybdedata via SeatalkNg, med unntak av DST 810 giver, men den kobles også til Master og deler data via Raynett kabel. 

Ett kart deler da data til alle plottere.

Har du mer enn 2, så må du inn med Switch HS 5

Godt beskrevet!??

Mvh

Solbris II

Dette Raynet er det ett helt standard nettverk som man har hjemme med RJ 45 plugger? (Med en av plotterne fulgte det med en overgang med rund Raymarine plugg i ene enden og vanlig RJ45 nettverksplugg i andre enden)i Så fall kan man da bruke en helt vanlig nettverksswitch, istedenfor den dyre originale til Raymarin. Eller er det grunner for ikke å gjøre det som at RJ45 er litt åpne til å bruke i båt, eller at det finnes egen SW på Raymarine sin Switch?

Litt usikker på om du kan bruke en vanlig switch på Raymarine. Jeg valgte å bruke originalswitch på mitt Simradoppsett. To grunner til det, fuktig miljø og at switchen må ha strøm.  12/24 volt. Men det er det samme der. Vanlig RJ45, så det er kanskje verdt et forsøk?

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 17 minutter siden:

Litt usikker på om du kan bruke en vanlig switch på Raymarine. Jeg valgte å bruke originalswitch på mitt Simradoppsett. To grunner til det, fuktig miljø og at switchen må ha strøm.  12/24 volt. Men det er det samme der. Vanlig RJ45, så det er kanskje verdt et forsøk?

JRK skrev 1 time siden:

Dette Raynet er det ett helt standard nettverk som man har hjemme med RJ 45 plugger? (Med en av plotterne fulgte det med en overgang med rund Raymarine plugg i ene enden og vanlig RJ45 nettverksplugg i andre enden)i Så fall kan man da bruke en helt vanlig nettverksswitch, istedenfor den dyre originale til Raymarin. Eller er det grunner for ikke å gjøre det som at RJ45 er litt åpne til å bruke i båt, eller at det finnes egen SW på Raymarine sin Switch?

Du kan bruke helt vanlig switch. Jeg kjøpte to raynet kabler, klippet dem på midten, satte på vanlig rj45 plugger og plugget i vanlig switch. Fungerer knirkefritt!

Foreløpig en Axiom 9, radar og RMK 9 betjeningspanel koblet til, blir straks supplert med en Axiom 9 plotter til.

Med dybde, fart, vind går på vanlig nmea 2000/seatalk ng

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...