Jump to content

Er der noen som har tips for frosne fortøyninger?

index

Recommended Posts

Nå når det er rått og iskaldt så er løkkene på fortøyningene stive som armeringsjern og det er et slit å få dem både av og på. Neste gang blir det nok større løkker. Men her og nå hadde det vært greit å få myket dem opp. Funderer på å dyppe dem i frostvæske, saltlake eller noe sånn. Er det noen som har funnet en løsning på dette problemet? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Roger jo skrev 44 minutter siden:

Gå over til Polyestertau mine er silkemyke hele året.

Jeg har aldri brukt annet. Og de blir stive ja..

Martine29f skrev 1 time siden:

Dette hadde du jo en tråd om også i 2016 så....🙃

Men tror du det hjalp?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Erik skrev 11 minutter siden:

Jeg har bare spylt dem med en pøs sjøvann når mine er frosne, så mykner de fort, men her på vestlandet er det bare noen få minus som regel, og plussgrader for det meste så de får tørket igjen.

I 10 minus er det kanskje som å pisse i buksa...

Definitivt! Har prøvd det, men da er de umulige til neste mildvær.

Martine29f skrev 5 minutter siden:

Spleis ei stor løkke og legg den over pullert.

Enkelt og greit sommer og vinter. Trenger jo ikke å surre og snurre disse "trådene " vel..

Det blir nok det neste gang ja. Hjemme lagde jeg større løkker, så der går det ganske bra. Men på plassen i byen er de håpløse vinterstid..

Okkaby skrev 13 minutter siden:

Men så  bruker jeg den store lykke rundt pullert på båten, så enkelt uansett.

Store løkker har jeg, men store kryssholt også. De er romslige i sommerhalvåret, men på vinteren er de slitsomme. Men sånn er det når man er avhengig av båt i hverdagen, noen ganger er det krevende.

For ordens skyld burde man bruke temperert ferskvann fremfor sjøvann. Saltet i sjøvann avleires i tauverket, og vil gnage på tauet innenifra når det arbeider. Lærte tauverksbehandling en gang, og av samme grunn bør tau oppbevares hengende, så ikke sand og skitt kommer inn i tauet. 

Hva jeg praktiserer er tidvis en annen sak.

Hulda skrev for 12 timer siden:

Der jeg brukte 18 mm treslått, bruker jeg ca. 12 mm nå. Det hjelper også.

Der jeg ligger er det mye passerende trafikk, så det er en urolig havn. Derfor liker jeg å ha litt dimensjon på tauverket. Så slipper jeg å skifte så ofte også. 

BØstrøm skrev for 12 timer siden:

For ordens skyld burde man bruke temperert ferskvann fremfor sjøvann.

Tauverket blir så marinert i sjøvann resten av året at det spiller vel mindre rolle. Jeg har falt for fristelsen og dyppet løkkene i sjøvann før, men det straffer seg kan man si. Som å pisse i buksa...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...