index Startet 5.Desember.2023 Del på Facebook Startet 5.Desember.2023 Nå når det er rått og iskaldt så er løkkene på fortøyningene stive som armeringsjern og det er et slit å få dem både av og på. Neste gang blir det nok større løkker. Men her og nå hadde det vært greit å få myket dem opp. Funderer på å dyppe dem i frostvæske, saltlake eller noe sånn. Er det noen som har funnet en løsning på dette problemet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29f Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Dette hadde du jo en tråd om også i 2016 så....🙃 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Det er desverre Ulempa med vinteren, det beste jeg har funnet ut er og ha lange nok tau til at du bare kan ta det ned til kroken der du fortøyer, så opp igjen til båten også knyte der Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Kanskje oppvarmet spylervæske på termos har minst følgeskader. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Gå over til å bruke Spectratau kansje? Da kan du også gå ned på dimensjon, men det har ingen fjærende egenskaper, så du bør ha rykkdempere. Min erfaring er hvertfall at Spectra er mye mer brukervenlig i kulde, men jeg har ikke så mye erfaring med å bruke det til fortøyning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Har du forsøkt oppvarmet spylervæske selv, eller er det bare en tanke? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Gå over til Polyestertau mine er silkemyke hele året. Det virker som om de ikke trekker vann. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Jeg har bare spylt dem med en pøs sjøvann når mine er frosne, så mykner de fort, men her på vestlandet er det bare noen få minus som regel, og plussgrader for det meste så de får tørket igjen. I 10 minus er det kanskje som å pisse i buksa... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Roger jo skrev 44 minutter siden: Gå over til Polyestertau mine er silkemyke hele året. Jeg har aldri brukt annet. Og de blir stive ja.. Martine29f skrev 1 time siden: Dette hadde du jo en tråd om også i 2016 så....🙃 Men tror du det hjalp? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Erik skrev 11 minutter siden: Jeg har bare spylt dem med en pøs sjøvann når mine er frosne, så mykner de fort, men her på vestlandet er det bare noen få minus som regel, og plussgrader for det meste så de får tørket igjen. I 10 minus er det kanskje som å pisse i buksa... Definitivt! Har prøvd det, men da er de umulige til neste mildvær. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 bellen skrev 47 minutter siden: Gå over til å bruke Spectratau kansje? Mulig det kunne vært noe ja. Spleises det på vanlig vis? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29f Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Spleis ei stor løkke og legg den over pullert. Enkelt og greit sommer og vinter. Trenger jo ikke å surre og snurre disse "trådene " vel.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Martine29f skrev 5 minutter siden: Spleis ei stor løkke og legg den over pullert. Enkelt og greit sommer og vinter. Trenger jo ikke å surre og snurre disse "trådene " vel.. Det blir nok det neste gang ja. Hjemme lagde jeg større løkker, så der går det ganske bra. Men på plassen i byen er de håpløse vinterstid.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Slik er det på Hulda: Flettet fortøyningstau fra Biltema. Lange løkker slik at hele løkken går gjennom halegattet. Nå har vi hatt ned til 12 kuldegrader. Har ikke lenger problem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Hulda skrev 1 minutt siden: Flettet fortøyningstau fra Biltema. Ser bra ut. Blir de flettede like stive som treslått? Jeg bruker 18mm treslått polyestersilke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Har gått over til disse med innebygget demper fra Biltema. syns de er ok sjøl i kulde. Men så bruker jeg den store lykke rundt pullert på båten, så enkelt uansett. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 5.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Okkaby skrev 13 minutter siden: Men så bruker jeg den store lykke rundt pullert på båten, så enkelt uansett. Store løkker har jeg, men store kryssholt også. De er romslige i sommerhalvåret, men på vinteren er de slitsomme. Men sånn er det når man er avhengig av båt i hverdagen, noen ganger er det krevende. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 index skrev 1 time siden: Ser bra ut. Blir de flettede like stive som treslått? Jeg bruker 18mm treslått polyestersilke. Nei, de blir ikke stive i særlig grad. De treslåtte taua kunne jeg banke med slegge før de blei tilsnakkandes. Der jeg brukte 18 mm treslått, bruker jeg ca. 12 mm nå. Det hjelper også. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 For ordens skyld burde man bruke temperert ferskvann fremfor sjøvann. Saltet i sjøvann avleires i tauverket, og vil gnage på tauet innenifra når det arbeider. Lærte tauverksbehandling en gang, og av samme grunn bør tau oppbevares hengende, så ikke sand og skitt kommer inn i tauet. Hva jeg praktiserer er tidvis en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Hulda skrev for 12 timer siden: Der jeg brukte 18 mm treslått, bruker jeg ca. 12 mm nå. Det hjelper også. Der jeg ligger er det mye passerende trafikk, så det er en urolig havn. Derfor liker jeg å ha litt dimensjon på tauverket. Så slipper jeg å skifte så ofte også. BØstrøm skrev for 12 timer siden: For ordens skyld burde man bruke temperert ferskvann fremfor sjøvann. Tauverket blir så marinert i sjøvann resten av året at det spiller vel mindre rolle. Jeg har falt for fristelsen og dyppet løkkene i sjøvann før, men det straffer seg kan man si. Som å pisse i buksa... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Det er derfor jeg har laget smertinger av brannslange. Så burde du kanskje også ha rykkdemper, de tauene jeg har strekker seg ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Hulda skrev for 3 timer siden: Så burde du kanskje også ha rykkdemper, de tauene jeg har strekker seg ikke i det hele tatt. Jeg har store Forsheda dempere, de fungerer bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.