Jump to content

Ønsker båtferien på Dalslandskanal sommeren 2024


Elmer

Recommended Posts

Ship o`hoi, folkens! :smiley:

Vi er to vennepar som ønsker neste sommers båtferie på Dalslandskanal. Jeg har sjekket litt rundt på forumet, og det jeg finner er noen år gammelt.

Er det noen der ute som har oppdaterte opplysninger her? Båtene er 31 og 32 fot og breddene er 325 cm og 330 cm. Hvor blir man fraktet opp i kanalen? Er båtene innenfor på størrelse for å kunne bli fraktet opp? Vet noen prisen for frakt?

Denne turen har stått på ønskelisten i årevis, så vi håper virkelig vi får gjennomført den neste sommer! :smiley:

Link to post

Du får vel mesteparten av den informasjonen du ber om på kanalens hjemmeside.

https://www.vastsverige.com/dalslandskanal/med-bat/matt-djup-fart/

 

Har den kanalen på ønskelista selv.

 

Vet jo ikke hvor lang tid dere har til rådighet. Selv ville jeg rett og slett ta båten fram og tilbake, er en flott tur inn til Kungälv og deretter opp Göta og inn i Vänern og opp til kanalen og tilbake. Har selv bare tatt Göta elv fra Göteborg og fram til Kungälv og ut derfra.

Link to post

Landtransport Halden til Nøssemark er antagelig det enkleste og mest vanlige hvis man ikke skal dra sjøveien til Gøteborg.

 

https://www.vastsverige.com/dalslandskanal/med-bat/landtransporter/

 

https://nossemarkscamping.blogspot.com/p/battransport.html?m=1

 

Vi brukte et lokalt firma i Moss og transporterte båten fra Rygge til Nøssemark når vi var i Dalsland i 2010.

Link to post
Elmer skrev for 3 timer siden:

Takk for svar, Pequod. :smiley: Jeg har vært inne på din tråd, og synes det ser utrolig idyllisk ut i kanalene der. Inne i mitt hode, har jeg tenkt som følger: Båten inn i Haldenkanalen. Bli tatt på bil et sted der og fraktet opp til f.eks Töcksfors, kanalen ned til Gøteborg og tilbake til Langesund derfra. 

Er det en mulighet?

Med regler for frakt på bil som er nå, tipper jeg dette blir kostbart. Vet ikke hvor stor motor du har, men hvis du kan ligge i 16-17knop over til feks Hunnebostrand fra Langesund, så er det overkommelig strekke, gjerne på innsiden av Väderöarna hvis det er litt skvalp.

Etter det er det ikke lange ettappene ned til Marstrand og siden Kungselv.

Link to post

Vi tok turen i fjor og vil helt klart anbefale å bli løftet opp i Halden og kjørt til Nössemark. En tur på 3 mil som tok en halv time. Prisen ca 8000,-. Kan hende det blir rabatt med flere.

Man sparer ihvertfall 2 døgn på å måtte gå ned til Gøteborg/Kungälv, da har jeg ikke tatt værforbehold med engang.

Du sparer 1200 kroner på kanalavgift i Trollhätte kanal som det koster hver vei.

Du må over Vänern to ganger, som ofte gjør at man må ligge værfast en dag eller to. Innsjøen er enormt stor, men grunn og skaper svært krapp og høy sjø. Blåser det over 5-6 ms så bør man vurdere å ikke gå ut. Dette er info man finner på nett.

Trollhätte kanal via Kungälv eller Gøteborg er og mye lengre enn man tror og tar flere dager. Det er vanlig med en overnatting halvveis i Lilla Edet. Lasteskip og passasjerskip har forrang i slusene, dem er det tidvis mange av i tillegg til endel fartsbegrensninger i kanalen.

 

Vår tur kan man se her

https://youtu.be/Km5cdyNEKvk?si=19hCqrKf8iWO0zna

 

Link to post
Førstefender skrev for 18 timer siden:

Med regler for frakt på bil som er nå, tipper jeg dette blir kostbart. Vet ikke hvor stor motor du har, men hvis du kan ligge i 16-17knop over til feks Hunnebostrand fra Langesund, så er det overkommelig strekke, gjerne på innsiden av Väderöarna hvis det er litt skvalp.

Etter det er det ikke lange ettappene ned til Marstrand og siden Kungselv.

Hei, Førstefender. 😊

Forstår jeg deg riktig at du da foreslår å gå inn til Gøteborg, opp i kanalen og ned til Gøteborg igjen? Det vil jo koste ganske mye ekstra i diesel og at en del av tiden vi ellers kunne brukt i kanalen må brukes på tur til Gøteborg. Men som du sier - regler for transport har endret seg.

 

Du, Fortuna, gjorde altså dette i fjor. Syntes nok kr 8000 var mer enn jeg trodde, men i hvertfall fremdeles mulighet for landtransport, skjønner jeg. Du har jo en Saga 29, set jeg. Vet du om bilen du ble fraktet på tar båter opp til 32-33 fot også?

Link to post

De tar vel båter opp mot 40 fot, men det er egentlig totalhøyden din som avgjør det. Vi kan legge ned lanternemast. Bredden gjør og at de må ha følgebil og derav prisen. De har bare lov å kjøre på ukedager, ikke helg.

Som tidligere nevnt må du og påregne å betale kanalavgift 2 ganger om du tar turen opp og ned Trollhätta kanal fremfor bare ned.

Et siste moment som vi synes er svært vesentlig er at når man begynner i Nössemark så er det utelukkende nedoverslusing hele veien til Gøteborg, som jo er svært mye enklere enn oppoverslusing om man har mannskap med skrale muskler.

Link to post
Elmer skrev for 5 timer siden:

Du, Fortuna, gjorde altså dette i fjor. Syntes nok kr 8000 var mer enn jeg trodde,

Tenkte vel att det var nok jeg også men ombestemte meg når jeg så utstyret som må til. Semitrailer,Kranbil og følgebil. 
Mye dyrt utstyr og tre mann i arbeide,
Når båten er satt i vannet må ansatte og utstyr hjem igjen også så sett med nye øyner vil jeg ikke klage over prisen på tjenesten.

Link to post

Om man gjør det ene eller andre skal ikke jeg mene noe om, bare påpeke at det blir dyrt uansett.

Skal man gå kysten ned er det fra Koster til Gøteborg 85 nm, opp Trollhätta kanal er 46 nm og videre over Vänarn er det 32 nm, tilsammen 163 nm før man er i Dalsland kanal. Med min motor i 8 knop går det ca 1,5 l pr nm, det er 245 liter til en pris på 20 kroner literen, summa summarum 4900 kroner + ekstra kanalavgift 1200= 6100.

Så bruker man kanskje 5 -7 dager ekstra på dette, for de av oss som bare har 3 ukers fellesferie. Men det erjo ulikt for alle.

 

Link to post

Selv synes jeg ikke 8000 var så ille. Jeg har lyst til å prøve meg på en hel "bøling" med kanaler, men siden jeg er omtrent 90 prosent alene om bord, så må det nok planlegges med mannskap, så det er ikke sikkert at jeg noen gang får gjennomført det.

 

Men man kan jo drømme!

 

Uansett så er jeg såpass heldig at jeg har en del mer ferie å ta av, spesielt hvis jeg kombinerer det med avspasering, så tidsperspektivet for meg er ikke så veldig nøye.

Link to post

Takk for mange gode innspill og kloke refleksjoner. 😊 Helt enig i at det ikke er dyrt når det ramses opp hva som kreves av mannskap og utstyr.

Personlig heller jeg nok fremdeles mot det jeg først tenkte-sånn som Ms Fortuna beskriver.

Og om man vil gjøre noe som stikker seg litt ut fra de vanlige båtferiene og som har stått på bucket-lista i årevis, tenker jeg de ekstra kronene er verdt det! 😊

Link to post
Ms Fortuna skrev for 22 timer siden:

 

Som tidligere nevnt må du og påregne å betale kanalavgift 2 ganger om du tar turen opp og ned Trollhätta kanal fremfor bare ned.

Et siste moment som vi synes er svært vesentlig er at når man begynner i Nössemark så er det utelukkende nedoverslusing hele veien til Gøteborg, som jo er svært mye enklere enn oppoverslusing om man har mannskap med skrale muskler.

Jeg er enig i mye her, men hvis man skal oppleve alle kriker og kroker i Dalsland så blir det noe slusing opp også, selvom det i hovedsak blir slusing nedover. 

Tenker da opp fra Tøckfors og hvis man skal opp i Østre Silen og Snäcke kanal. 

Link to post

Driver å langtidsplanlegger for tur i 2027. Da blir jeg lykkelig AFP mann. Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss gjennom Gøta Kanal, men nå er jeg jammen ikke sikker lenger.. Dalsland kanalen så jo helt fantastisk ut. Kanskje litt revurdering må til. Planlagt avreise fra Stord er midten av mai, med åpen retur. Hadde et håp om å rekke Telemarkskanalen på vei hjem igjen. Tror lett jeg skal klare å bruke en måneds tid inne i Dalslandsystemet om vi går litt i bi kanalene. går nok hele veien på egen kjøl, da store deler av turen kommer. til å gå i 7knop og 1,1L/Nm. Har heller ikke vært på vestkysten av Sverige, så det skal også oppleves. Derfor tidlig avgang, så vi slipper fellesferien mellom Strømstad og Gøteborg:-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Elmer skrev On 8.12.2023 at 12.15:

Denne turen har stått på ønskelisten i årevis, så vi håper virkelig vi får gjennomført den neste sommer! 

Men hvilken vei Start eller slutt  i Halden???

litt her bil fra  Halden/Nössemark og Haldenskanal og bil over til Stora Lee.

https://www.frihavne.com/?page_id=684

 

 Eller bil Halden/Nössemarkn  Slipper Haldenskanal

svensk   

https://www.vastsverige.com/dalslandskanal/med-bat/landtransporter/

norske 

https://www.visitoestfold.com/no/haldenkanalen/fritidsbat/bat-transport-til-og-fra-haldenkanalen/

 

https://www.vastsverige.com/dalslandskanal/med-bat/biljetter/

 

https://www.vastsverige.com/dalslandskanal/med-bat/slusstationer/

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 2 uker senere...
EiSvIn skrev for 19 timer siden:

Men en ting vi har lurt på er å legge båten i vinteropplag ett eller annet sted i Sverige, og så fortsette kanalferiene året etter. Er det noen som har noen erfaringer med det? 

Sikkert rimeligere enn i Norge, men sjekk skatte/toll reglene. Mener å ha lest at når du ikke selv er i Sverige kan det bli problem med å ha båten liggende der.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...