Hekri Startet 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2023 Har en eldre Garmin GPS map 4010 på flybridge - ønsker en "tvillingskjerm" ved styreposisjon nede. (Der er det en gammel Geo-Map som ikke funker - sendes til destruksjon). Noen som vet om det er mulig å koble til en ekstra skjerm og få det til å funke uten å bytte alt, eller må det finansieres bunker med båtpenger til alt utstyr helt nytt? (nederste bildet blir opp-ned uansett hvordan jeg lagrer det....) Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 Jeg mener nokså bestemt at mine Garminer snakker sammen via NMEA 0183 og Ethernet. Jeg skal forresten selge mine gamle 4009, 4012, braketter, ekkolodd (hekkmontering, ikke brukt), en drøss med kabler (ubrukte) og diverse. Om det skulle være av interesse. Selger alt samlet. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 (redigert) Den støtter Nmea og ethernet. Skal du kun ha en "slaveskjerm" så har den VGA output. /frode Redigert 10.Desember.2023 av Blouberg typo (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hekri Svart 10.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 En fyr hos Garmin (båtmessa Aker brygge) sa at jeg måtte ha en 4010 skjerm, ellers ville dette ikke funke. Og det er vrient å få tak i, så han var jo svært interessert i å selge nytt.... Da skal jeg se hva Hulda har av kabler og evt utstyr....... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
abbor Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 Ja, du trenger an gammel GPSMap i 4000 serien for at dette skal virke. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 abbor skrev 55 minutter siden: Ja, du trenger an gammel GPSMap i 4000 serien for at dette skal virke. Også om du kun ska bruke VGA out? Høres snodig ut Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
abbor Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 Tviler på at det er en kopi av skjermbildet på flybridge han ønsker. En skjerm tilkoblet via VGA eller HDMI kan fungere hvis MFD er såpass ny at den kan styres via en app, det kan ikke 4000 serien. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 10.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 @abbor, tror du dette vil funke med en av skjermene som @Hulda tilbyr lenger opp i tråden? Og hva er svaret på @Blouberg sine undringer? Dette hadde jo vært knall og en rimelig løsning, selv om det er jæ... trangt å trekke kabel ned..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
abbor Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 4009 eller 4012 bør fungere greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 10.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 abbor skrev 1 minutt siden: Tviler på at det er en kopi av skjermbildet på flybridge han ønsker. Joda, det hadde vært helt greit. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
abbor Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 Ja, da er det vel bare å gjøre det. Men da er vi på et teknologinvå jeg ikke gidder å engasjere meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 10.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 🙃 Skjønner! Men takk uansett! Dine bidrag og innlegg blir verdsatt Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Blouberg Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 abbor skrev 1 time siden: Ja, da er det vel bare å gjøre det. Men da er vi på et teknologinvå jeg ikke gidder å engasjere meg. Neivel.. (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
krabbelars Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 For info ligger det to stk. GPSMap 4010 på Finn i dag , den rimeligste til 3000,- For å _kopiere_ skjermbildet (søk på internet) : Displaying Video from a Garmin Marine Chartplotter on a Television or Marine Monitor Some Garmin chartplotters are able to output video to an external monitor. The following series are the only devices capable of outputting video: GPSMAP 4xxx series (m.fl.) To display the video, the external monitor will need to either have a VGA input using a 15 pin connector, or DVI input in the case of the GPSMAP 74xx/76xx series and 8xxx series. To achieve the best visual quality, the monitor will need to be compatible with multi-sync and will need to have the following resolutions available, depending on which device is connected to it: If using a GPSMAP 4010 or 4210 SVGA (800 x 600) The 3xxx, 4xxx, and 5xxx series devices can use the same video output cable. This Audio/Video cable should come packaged with the chartplotter. https://www.garmin.com/nb-NO/p/13395/pn/010-11091-00 Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Hekri Svart 10.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 !!! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
HansH Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Men er det noe poeng å kun ha en slaveskjerm nede hvis du ikke kan endre kartvisning (zoome ) eller liknende uten å krabbe opp på toppen og trykke på knapper? Hva med en brukt Ipad og Navionics Boating App? Da har du omtrent samme størrelse skjerm men med høyere oppløsning, autoruting, oppdatert kart osv. NB: For å få kartapp til å funke må Ipad være av typen som har åpning for simkort. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 11.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Det er klart et manglende poeng @HansH hvis opplegget ikke kan brukes fra begge styreposisjoner. Som du ser på øverste bildet har skipperinnen en pad med Skippo - Gule sider sjø, som brukes nede. Men dette er så dårlig i forhold til GPS map. Hvis skjermene ikke kan styres individuelt må dette løses på annen måte. Vi har jo tenkt oss utafor Oslofjorden før hele skuta må byttes ut. Selv om jeg er såpass gammal at jeg er vant til papirkart og blyant mv., ser jeg absolutt at elektroniske sjøkart har funksjoner som ikke finnes på papir. Da må kanskje sparegrisen knuses? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 4000-serien er sammenkoblet, som mine 4012 og 4009, er meget fleksible. Den ene styrer den andre helt sømløst. En plotter kan kjøres uten at den andre behøver å startes. Det er ingen 'protokoll' som bestemmer hvem som må startes først. De er mer fleksible enn senere versjoner. På mine 12xx, må den ene være hovedstasjon. Denne må startes først, hvis brudd på prosedyren, fryser hele systemet. Alt må slås av og restartes. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 11.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 ....da er det bare å prøvekoble.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
HansH Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Din Garmin GPSMAP 4010 er utstyrt med 3 stk GARMIN MARINE NETWORK-porter på baksiden. Det betyr at du skal kunne koble sammen flere skjermer samt f eks ekkolodd, radar mv i et Garmin Ethernet-nettverk. I prinsippet skal da kabler som avbildet under kunne benyttes. Utfordringen kan være å trekke selve kabelen fordi kapslingen har såpass stor diameter at det kan bli trangt å få gjennom et trekkerør. Strengt tatt er det jo bare på plotteren oppe du trenger IP-tettignen (vanntett). Dersom det blir for trangt kan du f eks kutte av dette gjengepartiet slik at den blir lettere å trekke, forutsatt at du starter på fly og trekker ned til styrepos nede. Jeg har trukket nokså mange ekstra kabler opp og ned på min, og det er ofte knotete å komme til. På min har jeg et punkt bak sofaen i stuen hvor jeg ofte åpner opp og kan da "hjelpe" kablene derfra hvis det er vanskelig å dra igjennom med trekkefjæra fordi alle forbindelser mellom nedre styreposisjon og flybridge går forbi inni skottet bak sofaen. Har da sprettet opp trekkerøret for å komme til kabel inni. I tillegg er trikset å spraye rikelige mengder med silikonspray inni trekkerøret. Gjør det nokså kontinuerlig når du fører trekkefjæra igjennom slik at den har et glatt felt å skli på når du skal trekke tilbake med kabel tapet fast i enden. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 11.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 HansH skrev 16 minutter siden: Utfordringen kan være å trekke selve kabelen fordi kapslingen har såpass stor diameter at det kan bli trangt Stolpen er trang! Jeg må få tak i utstyret først, og koble og se at det funker før jeg trekker kabel. Med en mild Mars og april og en vifteovn og eber'n, kan dette løses. Hvis ikke arbeidslysten tar tak tidligere. Skal prøve å få skipper til å ta noen bilder underveis i prosessen. Takk for alle gode tips og råd! Jeg kommer sikkert tilbake med flere spørsmål! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2023 Vi ga opp de kladaskene fra Garmin med en gang vi så dem. Trakk vanlig Ethernet-kabel kjøpt hos Biltema, til 10 % av prisen. Satte inn kontaktpunktene med Vaselin. Og slik har det vært utendørs siden 2010. Vi har aldri hatt kontaktfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 12.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2023 Når du er "sørpå", @Hulda , ta gjerne bilde og diameter av pluggen. Null hast. Morsomt om vi kan få dette til uten at det vil koste skjorta. Det er en gammal men ok båt, som har noe etterslep av vedlikeholdsbehov som jeg prøver å ta igjen sakte og sikkert. Penga har en tendens til å renne fortere enn jeg jobber meg gjennom skuta..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2023 Vanlig Ethernet-plugg? Den har et rektangulært tverrsnitt, samme plugg som de fleste har hjemme i forbindelse med data. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.