Jump to content

Eberspächer D5. Dieselrør smeltet mot eksos. Hvordan skal dette egentlig monteres. Brannfare…


Bitteliten

Recommended Posts

Fikk melding feil 52 i dag. Så at det rant diesel under varmeren. Se bildene

 
Diesel røret har ligget inntill eksos slangen. Vet noen om dette er normal installasjon?
Montert av profft verft 2016ish. 
Er det noe som mangler her eller er feilmontert her?
varmeren har vært mye i bruk så lenge jeg har hatt båten. Så dette har skjedd over tid. Bildene er opp ned her. Dette er bak alu lokket som er under selve varmeren
 

IMG_1505.jpeg

IMG_1504.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det er ganske likt på Eber D4. Tror problemet i ditt tilfelle er at eksosen er vinklet "feil vei" i forhold til inntaket på dieselen, så de kommer i konflikt. Eksosbøyen skal helst vinkles vekk fra slangen, ikke mot.

Ikke helt heldig å hvile en dieselslange mot et glovarmt eksosrør.

 d4_big.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Ikke helt optimal denne her nei 😂😂

 

jeg kan bruke ene skruehullet til lokket og stripse diesel slangen slik at den er 2-3 cm fra eksosen. Er det tilstrekkelig?

jeg kan også bruke alu teip på diesel slangen kanskje?

 

 

klarer ikke å vri eksos røret særlig, for da kommer det inntill det sorte røret bak

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Bitteliten said:

Ikke helt optimal denne her nei 😂😂

 

jeg kan bruke ene skruehullet til lokket og stripse diesel slangen slik at den er 2-3 cm fra eksosen. Er det tilstrekkelig?

jeg kan også bruke alu teip på diesel slangen kanskje?

 

Jeg ville i tillegg isolert både eksos og dieselslange. Biltema har varmeisolasjon til kabel som skulle passe bra til dieselrøret. 

Link to post
Share on other sites

Om det var ein proff som gjorde ein slik instalasjon....... ikkje bra!  Sjølv med isolert drivstoffslange ville eg vore skeptisk. Du kan ev bruke slik isolasjon mellom eksos og drivstoff i tillegg: Link Biltema, med går nok an å få tak i alle stadar. Legg mange lag i mellom for å skape avstand/ luft.. Uansett, ein ganske så uggen løysing.

 

Red. Eller det som Roger jo linka til:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg skal lage et varmeskjold i tillegg til det jeg har nå. Jeg kan uten problemer holde på dieselslangen når varmeren går for fullt nå. 

 

ser nå at det siver litt eksos ut imellom bendet og det fleksible røret. Er det ok å bruke eksospasta her?

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Eksosanlegg/eksosanlegg-universal/monteringspasta-130-g-2000017097

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 10 timer siden:

8-9 års drift 2000 timer. 

IMG_1514.jpeg

 

Egentlig utrolig at den har holdt så mange timer...må være kjølingen fra diesel som har hindret den fra å brenne hull tidligere... det der skal være det første jeg sjekker på min D4 når jeg kommer ombord i dag...

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 10 timer siden:

 

@Hulda

 

det er montert som dette

 

eksosen er ok nå. Stramma opp klemmer. 
 

 Det blir et inspeksjonspunkt fremover dette 😊

 

image.png.4b825782cc48befe53509288384d3c75.png

Tenker du har vært heldig at dette ikke har tatt fyr:eek:. Godt med litt flaks:thumbsup:.

Den er ikke montert som bildet over, den må vel stå endesnudd da forbrenningsluft og eksos krysses. Derfor eksos krysser dieselslange. Burde ideelt sett vært snudd, men ville hatt mere varmeskjold, isolering og avstand hvis den skal stå slik. Et skjold minst 1cm fra eksosen, og isolasjon mellom skjold og slange feks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...