Jump to content

Eberspächer D5. Dieselrør smeltet mot eksos. Hvordan skal dette egentlig monteres. Brannfare…


Bitteliten

Recommended Posts

Fikk melding feil 52 i dag. Så at det rant diesel under varmeren. Se bildene

 
Diesel røret har ligget inntill eksos slangen. Vet noen om dette er normal installasjon?
Montert av profft verft 2016ish. 
Er det noe som mangler her eller er feilmontert her?
varmeren har vært mye i bruk så lenge jeg har hatt båten. Så dette har skjedd over tid. Bildene er opp ned her. Dette er bak alu lokket som er under selve varmeren
 

IMG_1505.jpeg

IMG_1504.jpeg

Link to post

Ikke helt optimal denne her nei ??

 

jeg kan bruke ene skruehullet til lokket og stripse diesel slangen slik at den er 2-3 cm fra eksosen. Er det tilstrekkelig?

jeg kan også bruke alu teip på diesel slangen kanskje?

 

 

klarer ikke å vri eksos røret særlig, for da kommer det inntill det sorte røret bak

Link to post
5 minutes ago, Bitteliten said:

Ikke helt optimal denne her nei ??

 

jeg kan bruke ene skruehullet til lokket og stripse diesel slangen slik at den er 2-3 cm fra eksosen. Er det tilstrekkelig?

jeg kan også bruke alu teip på diesel slangen kanskje?

 

Jeg ville i tillegg isolert både eksos og dieselslange. Biltema har varmeisolasjon til kabel som skulle passe bra til dieselrøret. 

Link to post

Om det var ein proff som gjorde ein slik instalasjon....... ikkje bra!  Sjølv med isolert drivstoffslange ville eg vore skeptisk. Du kan ev bruke slik isolasjon mellom eksos og drivstoff i tillegg: Link Biltema, med går nok an å få tak i alle stadar. Legg mange lag i mellom for å skape avstand/ luft.. Uansett, ein ganske så uggen løysing.

 

Red. Eller det som Roger jo linka til:thumbsup:

Link to post

Gummien mellom plastslange og varmeren kan bøyes 90 grader slik at den svinger bort fra eksosen. Da får man nok avstand til eksosen og kan stripset plastrøret slik at det ikke vibrerer og slites hull på.

Eksos lekkasje der er potensiell dødsfelle og må fikses så du er sikker.

Mons

Link to post
Bitteliten skrev for 10 timer siden:

8-9 års drift 2000 timer. 

IMG_1514.jpeg

 

Egentlig utrolig at den har holdt så mange timer...må være kjølingen fra diesel som har hindret den fra å brenne hull tidligere... det der skal være det første jeg sjekker på min D4 når jeg kommer ombord i dag...

Link to post
Bitteliten skrev for 10 timer siden:

 

@Hulda

 

det er montert som dette

 

eksosen er ok nå. Stramma opp klemmer. 
 

 Det blir et inspeksjonspunkt fremover dette ?

 

image.png.4b825782cc48befe53509288384d3c75.png

Tenker du har vært heldig at dette ikke har tatt fyr:eek:. Godt med litt flaks:thumbsup:.

Den er ikke montert som bildet over, den må vel stå endesnudd da forbrenningsluft og eksos krysses. Derfor eksos krysser dieselslange. Burde ideelt sett vært snudd, men ville hatt mere varmeskjold, isolering og avstand hvis den skal stå slik. Et skjold minst 1cm fra eksosen, og isolasjon mellom skjold og slange feks.

Link to post

Uansett, jeg synes at diesel tilførsel kommer nært eksos.

Ting (plast gummi) som utsettes for varme over tid vil gjerne bli sprø og svekkes.

 

Jeg innfører inspeksjon årlig ombord hos meg, hvertfall.

Sier Eber noe om jevnlig inspeksjon?

 

 

(Sover ikke med varmeren igang heller :thumbsup:)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...