Jump to content

Lære å sveise - for hobby og litt nytte. Hvilket apparat, og finnes det gode videoer?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Hulda skrev 40 minutter siden:

For meg er den største forskjellen på hvor lenge siden det er jeg sist utførte en sveisejobb. 

Ha ha. Slik er det i mye.

Det brukes begreper som "tynne materialer" og "tykke materialer". Går det an å definere et skille der? Hva er definert som "tynt" og hva er "tykt"?

Finnes det noe apparat som fungerer ok til både rustfritt (og her er det sikkert forskjell på klasser av rustfritt) og svartstål (som jeg regner med er stål som ruster?)?

Jeg er rimelig blank på dette. 

I går så jeg en video av en som lagde seg en liten varmeovn ved å bruke utrangerte brannslukningsapparater. Antar det er svartstål, og de er vel kanskje 4-5 mm tykke i platen. Er det da å regne som å sveise tynt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg skrev om tynne plater, og mener da plater på 1-1,5 mm tykkelse. På så tynt gods er det vanskelig å unngå å brenne opp materialet under sveising, så det settes inn tiltak for å redusere temperaturen og unngå brenning (oksidering) av jernet. Derfor kan det kobles til argon-gass, som fortrenger oksygenet. Dette kombinert med punktsveis, hvor apparatet bare sveiser om lag et sekund om gangen, gjør at tynne plater kan sveises uten at temperaturen blir så høy at godset brenner opp. En annen måte å gjøre det på er bruk av flustråd, eller rørtråd. Da er det en forbindelse inni sveisetråden som danner en gass når det smelter, som fortrenger oksygenet.

Gods på 4-5 mm tror jeg ikke anses som tynt. Da er det så mye gods som leder bort varmen fra sveisen, og forhindrer brenning uten spesielle tiltak. For å sveise så tykt, kan man nok fint bruke et billigere apparat, som f.eks pinnesveis. Disse apparatene er i mindre grad tilpasset temperaturdempende tiltak som beskrevet over.

Tynner plater er fra 2 mm og nedover. Tykke plater fra 4 mm og oppover. Dette er synsing. En som sveiser 20 mm plater, vil anse 5 mm som tynnplate.

Finnes en oppsjø av pinneapparater som sveiser rustfritt og karbonstål. Det apparatet som jeg sveiset septiktanken i rustfritt, er det samme apparatet som jeg har sveiset inn 15 mm rustfrie røstjern til karbonstål i Hulda. Og i tillegg diverse 10 mm forsterkninger i karbonstål. Bortsett fra det nå antikke Innershield-apparatet, er de andre apparatene jeg har eid fra billigsegmentet. De to siste er naturligvis likerettere (DC). Kravet mitt var at de skulle kunne sveise 3,25 mm elektrode. Hvilket jeg ikke har brukt noen av dem til. 2,5 mm har holdt til alt jeg har sveiset de siste 40 årene. Tror mitt siste spparat er fra Jula (MEEK). Det forrige et 'no name' fra Italia (som fremdeles fungerer, men har blitt vel antikvarisk). Italia-apparatet sveiset alle styrkedetaljene i Hulda.

Takk @Grimme Elling, det setter ting i litt perspektiv og jeg forstår også hva som er forskjellen (i dette tilfellet). 

Er det da slik at et apparat som dette fra Jula kan være ok start? Jeg forstår at det ikke er et merkevare, men ser at det har fått gode tilbakemeldinger. Hvis jeg forstår dette rett kan det både brukes med pinne og med matetråd med fluss. 

Set ut til å være begrenset til 0,8mm tråd, og jeg har absolutt ingen referanse for hva det da kan brukes til. Tipper jeg aldri vil sveise noe særlig tykkere enn 5 mm, og ellers punkter. 

Står i manualen at det kan sveise med elektroder på 4mm. Er det tykkelsen på sveisepinne det da refereres til?

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/migmag-sveiseapparater/kombisveis-016793/

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Kjøpte meg et ESAB C141 for en ti års tid siden og angrer meg i hjel på at jeg ikke kjøpte det langt tidligere... Har også et ESAB Caddy pinneapparat men det har ikke vært i bruk siden C141 kom i hus...

Bruker for det meste flusstråd både med og uten dekkgass. Med dekkgass (CO2 fra gamle brannslukningsapp.) spruter det en god del mindre.

Polaritet skiftes ved å bytte om 2 ledninger inne i rommet for tråd og matemekanisme. Det er også merket i tabellen over innstillinger at polariteten skal byttes med flusstråd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg vurderte også det Meec-apparatet. Det som følger med når du kjøper apparatet er et håndtak til sveisetråd. Dersom det skal sveises med pinne er det et annet håndtak som i så fall må kjøpes utenom, slik jeg har forstått det.

Jeg valgte bort dette apparatet fordi man stiller inn strømstyrke og matehastighet, og man må selv vurdere hva som er riktig innstilling ut fra hvordan sveisen blir. Dette er sikkert nogenlunde greit å lære seg, men jeg ble rådet til å kjøpe et apparat der man stiller inn materialtykkelse, så "skjønner" apparatet resten. Man kan likevel gjøre justeringer, men får et utgangspunkt. Kollegaen min pekte på et Migatronic rallymig, men jeg endte opp med å dra på Biltema ta det heftigste jeg fant der.

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Det brukes begreper som "tynne materialer" og "tykke materialer". Går det an å definere et skille der? Hva er definert som "tynt" og hva er "tykt"?

Hvis du går et par innlegg tilbake så ser du at jeg skrev et skille på 4mm. 3mm og nedover er det vanlig å regne som tynnplate, og det er gjerne der skillet går for om de leverer varmvalset eller kaldvalset plate. 3mm og nedover er ikke å anbefale med et pinneapparat for nybegynnere. 4mm og oppover er mye lettere, da brenner du ikke så lett hull. Som @Hulda skriver, man kan sveise en tank av 2mm plate med pinne også, men det er ikke en jobb for nybegynnere. Balansen mellom en solid sveis med full gjennombrenning, og at man brenner hull er hårfin. 

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

I går så jeg en video av en som lagde seg en liten varmeovn ved å bruke utrangerte brannslukningsapparater. Antar det er svartstål, og de er vel kanskje 4-5 mm tykke i platen. Er det da å regne som å sveise tynt?

Vet ikke hvor mye gods det er i brannslukningsapparater, men jeg tviler på at det er så tykt som det du skriver her. 

hansa82 skrev for 1 time siden:

Må bytte polaritet ved bruk av rørtråd, så vidt jeg vet. I alle fall på de to apparatene jeg har brukt. Fant ut av det, etter å plagdes veldig med "stratos-sveis".

OK! Mitt apparat er et rent rørtrådapparat, så da regner jeg med at det allerede er satt opp med rett polaritet. Det sveiser i alle fall overraskende greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 13 minutter siden:

så da regner jeg med at det allerede er satt opp med rett polaritet.

Nope. Flusstråd skal ha motsatt polaritet i forhold til annen tråd.

image.png.c02d40dd0e09a0408240fc871e96dc68.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Komodo skrev for 18 timer siden:

Hvis du går et par innlegg tilbake så ser du at jeg skrev et skille på 4mm.

Ja, det ser jeg nå. Tror jeg bare blir litt overveldet av forkortelsene og hang meg opp i dem. :smiley:

Hvis slike tanker er bare ca 3 mm så er det nok mest tynnplate og liknende som er aktuelt. Og kanskje en og annen mutter på en bolt som har knekt.

Slik jeg leser/ forstår det så er det penest sveis med bruk av dekkgass, men tråd med fluss kan også være ok for en nybegynner, og vesentlig rimeligere å starte med?

Jeg kommer nok ikke til å sveise tykt gods her hjemme. Men plutselig en dag så må man det etc...

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Ja, det ser jeg nå. Tror jeg bare blir litt overveldet av forkortelsene og hang meg opp i dem. :smiley:

Ja. Det er jo et fag, så det blir jo litt terminologi :wink:

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Hvis slike tanker er bare ca 3 mm så er det nok mest tynnplate og liknende som er aktuelt. Og kanskje en og annen mutter på en bolt som har knekt.

......

Jeg kommer nok ikke til å sveise tykt gods her hjemme. Men plutselig en dag så må man det etc...

Tror du må finne ut hva du har lyst til å sveise sammen og velge et apparat ut fra det. Hvis du stort sett kommer til å sveise på gods fra 3mm og nedover er ikke pinne det letteste å begynne med. Da er det MAG, TIG og denne flusstråden som ikke krever dekkgass som antagelig er greiest. 

Grand Banks jr skrev 27 minutter siden:

men tråd med fluss kan også være ok for en nybegynner,

Ikke bare det, den er ikke så følsom for vind om en sveiser ute... Skal ikke rare trekken til før dekkgassen blåser bort...

index skrev 58 minutter siden:

mitt apparat er kun satt opp for flusstråd. Ingen mulighet for dekkgass.

Da skjønner jeg, regnet med att alle trådapparat kunne bruke dekkgass...

Gassen. Fritt etter husken IG, inert gas og AG active gas.

Usikker på den siste, lenge siden sveiseteorien ble lært.

Mag brukes vel helst på vanlig svart stål, Mig på edlere saker samt alu.

Titan vet jeg ikke hva som blir brukt, tipper Tig men har aldri sveist dette.

Var det jeg så skulle kjøpt apparat for tynnere materialer tror jeg en ac/dc Tig ville blitt kjøpt.

Da er alu også dekket.

Var det ikke Migatronic som kom med et rimelig 200A ac/dc apparat for noen år siden?
Finnes kanskje brukte å få tak i nå. Hvor bra er vet jeg ikke.

Minuset med Tig er at det går endel mer gass enn med Mig. 
Og slike ti-liters kjøpeflasker holder ikke så lenge hvis jobben er av litt størrelse.

Dyrt å fylle de er det, men er jobben stor og sammenhengende så vil man kanskje

få leie vanlige store flasker. Det blir rimeligere det.

Ellers så kan vel også Fronius føres opp på lista over ok apparat.

@Hulda, sveiser du med ø1,2 mm pinner? Var ikke klar over at så tynne pinner var i salg.

Ø1,6 er mer enn vanskelig nok for meg, kjøper ikke tynnere enn ø2mm nå.

Da går det til nød å sveise 1,5 mm godstykkelse for en hobbysveiser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...