Jump to content

Støyreduksjon i båt

btt

Recommended Posts

4 hours ago, Arne Henriksen said:

Er det noen som seriøst tror på low-e?  Inntil jeg ser en sammenligning mot normal isolasjon gjort av SINTEF eller lignende kategoriseres 3-6mm sølvfolie som bullshit i min liste.

Det stopper nok litt strålevarme, men mot kulde og i hvert fall mot støy - glem det. 

For å stoppe støy må det vel være et tungt materieale som absorberer lydbølgene og som har en hviss densitet. Hadde vært spennende å sett samenlikningstest i praksis ja!   

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Arne Henriksen skrev for 14 timer siden:

Er det noen som seriøst tror på low-e?  Inntil jeg ser en sammenligning mot normal isolasjon gjort av SINTEF eller lignende kategoriseres 3-6mm sølvfolie som bullshit i min liste.

Det stopper nok litt strålevarme, men mot kulde og i hvert fall mot støy - glem det. 

Du får tro hva du vil. Eller ta deg en tur ned i båten min og oppleve forskjellen før du kaller det bullshit. Det er cellene mellom folien som isolerer. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Low-e fungerer godt mot kulde og varme. Nei, jeg selger det ikke. Jeg bruker det i egen båt. 
Mot lyd har det derimot liten effekt. Der har jeg andre og tykkere matter som skal ligge i to lag mellom motorrom og salong. 
Det er klart at om man har større hulrom med plass til isolasjon, ville jeg vurdert steinull i tillegg til Low-e. Glassvatt (Glava) trekker vann og holder på fuktighet. Det gjør ikke steinull. Skum ville jeg holdt meg godt unna med mindre man er proff på området og vet at det er områder man aldri mer skal inn i. 

Mvh

Solbris II

btt skrev 2 minutter siden:

Hva har du brukt til å feste dette med ? Chilli solbris

Til å feste Low-e bruker jeg Casco våtromslim eller tilsvarende kvalitet. Ikke noe billig tilbudslim. Det er forskjell på kvalitet. Kontaktlim kan ha en tendens til å løsne etter noe tid. Spesielt i soner som blir varme. 
Lydplatene skrur jeg fast med store plastskiver

i taket i motorrommet som er under dørken i salongen skal jeg bruke aluminiumsprofiler til å holde platene på plass. 

Mvh

Solbris II

Hekri skrev for 9 timer siden:

Hva med brannsikkerhet - gasser og røyk - dersom man skulle være litt uheldig. Gud forby !!!

Tenker du brannsikkerhet får du jaggu passe på at båten din til enhver tid er grundig ivaretatt på alt av elektrisk og motormessig slik at brann ikke oppstår!

Brann i båt er det verst tenkelige som kan skje selv uten Low-e!  Så den blir litt søkt. Brann i båt uten Low-e gir gasser som inneholder cyanid så da er det uansett bare å komme seg vekk. 
Hos meg er det automatisk slukking i motorrom og ellers slukkemidler i alle lugarer, bysse og salong. 

Mvh

Solbris II

Low-e fungerer, meget godt!

Jeg har brukt det noen steder i mitt hus, og dette har meget god isolasjonsevne. Jeg målte før og etter med temperaturmåler, uten endring i utetemp og uten endring i tilført varme.

Men det fungerer bare én gang. Flere lag vil ikke tilføre mer isolasjon. For det er primært en isolasjon som reflekterer varmestråling.

Fungerte eksepsjonelt bra til å stoppe varmelekkasje ved stendere i 10 cm vegg. Erstattet original fuktsperre med denne. Flir bilder viser meget stor forskjell. Har ingen bilder her så jeg kan vise det nå.

Har også brukt low-e mellom duk og stålplate på stålplatebasseng for å varmeisolere,  ig selv om det ligger hardt presset mellom duk og stål så isolerer det meget bra. Natt og dag i forskjell på varmetap.

Jeg fant tidligere tester på lyddemping. Mener det var norske tester, men husker ikke. Etter det jeg husker demper materialet ca 30-40 dB, hvilket er veldig mye. Men da må det henge fritt i rommet. Altså lektes ut på et vis. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Tenker du brannsikkerhet får du jaggu passe på at båten din til enhver tid er grundig ivaretatt på alt av elektrisk og motormessig slik at brann ikke oppstår!

Som du vet er vi på husjakt. Tenkte mer på bruk ved husbygging / oppussing. 

Men der har @Grand Banks jr oppnådd positiv effekt ser jeg.

Båten må vi ta en total gjennomgang av. Trenger oppgraderinger av alt.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

@btt, til støyreduksjon fra motor og ut i båten så er deg best med ulike materialer. Jeg ville brukt den plata fra Biltema eller Maritim som har to ulike produkter i seg.

Åpent skum demper bedre enn tradisjonell skumgummi.

Denne typen mener jeg det er:

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-1000-x-500-mm-2000018990

Jeg brukte en tungplate inntil motorromskassen, og åpent skum under. Dempet MYE bedre enn gammel lyddemping. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

-morten- skrev On 15.12.2023 at 7.25:

For å stoppe støy må det vel være et tungt materieale som absorberer lydbølgene og som har en hviss densitet. 

Nja, fullt så enkelt er det ikke. Det å dempe lyd kan fort bli ekstremt komplekst, drar med seg mye innen bølgeteori, bølgelengder, lydtrykk, materialenes svingningsegenskaper, osv. osv. Og i en båt er det mange komplekse forhold. Alt fra at motoren setter i gang svingninger i skroget, til at lyden forplanter seg gjennom lufta, via dørken, og inn i styrhuset. Så har du hele spekteret av frekvenser og hvordan de dempes mest effektivt. Bly er et materiale som passer godt til beskrivelsen din, det demper lyd godt. Men man kan også dempe lyd med lette materialer. 

Hva slags materialer som demper støy best avhenger altså av hva slags støy du skal dempe, og hvilke forhold du har i din båt. 

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Men det fungerer bare én gang. Flere lag vil ikke tilføre mer isolasjon. For det er primært en isolasjon som reflekterer varmestråling.

Og da er du inne på litt om fysikken for varmeoverføring og isolasjon. Varme kan overføres på tre forskjellige måter:

• Konduksjon (varmeledning)
  • Konveksjon (strømning av fluider (gasser eller væsker))
  • Stråling (varmebølger i det infrarøde området)

Low-e har aluminiumsfolie på yttersiden, den er kun effektiv mot strålingsvarme, altså det siste punktet. I kjernen er det ekspandert polyetylen (PE), den er effektiv mot konveksjon. For den første typen, altså konduksjon, er vakuum det ideelle. Her er det om å gjøre å redusere varmeovergangen mellom molekyler som ligger mot hverandre. Men siden det er vanskelig å oppnå vakuum i praksis er stillestående luft en god nummer to. Det er derfor man ikke skal stappe isolasjon hardt, men la den være så luftig som mulig. 

Hekri skrev for 3 timer siden:

Som du vet er vi på husjakt. Tenkte mer på bruk ved husbygging / oppussing

Hvis jeg skulle renovere et hus ville jeg sett på andre løsninger enn low-e.

Som du vet er vi på husjakt. Tenkte mer på bruk ved husbygging / oppussing. 

Men der har @Grand Banks jr oppnådd positiv effekt ser jeg.

Båten må vi ta en total gjennomgang av. Trenger oppgraderinger av alt.

Ja, vet jo at du har mye på gang. Men jeg er så livredd for brann ombord at alt av elektrisk er det som bekymrer meg mest av alt ombord. 
Når bi holder på med sikkerhet på D5L kursene er elektrisitet et hett tema! Derfor kraftig understreking av den biten.  
Har faktisk benyttet low-e i en leilighet med begrenset mulighet for å trekke ned taket. Men da bak gips. 

Mvh

Solbris II

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...