Hulda Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Men engasjerte er dere, det skal dere ha kredit for :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Hekri skrev On 15.12.2023 at 13.54: Med en eller flere slike moduler kan større skip seile utslippsfritt, heter det i en pressemelding. ..... Men hva er innsatsfaktoren her ? Nærmer vi oss Perpetuum Mobile - evighetsmaskinen ? Vis hele sitatet Ingen evighetsmaskin dette her nei, tvert imot. Som man kan lese i artikkelen er det snakk om å mette olje med hydrogen, og at hydrogenet hentes ut ved forbruk. Her benytter de altså Henrys lov om gassers oppløselighet i en væske som lagring av hydrogen. De har som vanlig ikke sagt et ord om alle ulempene ved produksjon. For den er ekstremt kraftkrevende. I tillegg kommer det som @NilsPils nevnte tidligere om tap i virkningsgrad. Lang fra noe Perpetum Mobile dette her altså. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Komodo skrev On 15.12.2023 at 14.04: De sa jo heller ikke noe om at asfalt blir laget av tungolje, så her blir seerne ledet til å tro at vi kan slutte å bore etter olje, siden de nå kan produsere "utslippsfri asfalt". Vis hele sitatet Og hva skal man lage alle plastdekslene til mobiltelefonene av, eller trusen jeg nå har på meg for å holde truseinnlegget på plass så jeg ikke pisser meg ut, eller alle plastskålene på kjøkkenet, eller . . . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lr-80 Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Min gamle dieselmotor er grønn, men ikke så grønn som den var da den var ny. Dette løser jeg med følgende produkt: Uavhengig av fargen, er samvittigheten ok etter å svidd av 40-50 liter diesel i år. Da er det verre med bunnstoff, ny Helly Hansen jakke og all plasten etter at jeg måtte kjøpe nytt storseil… Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 15.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 lr-80 skrev On 15.12.2023 at 14.54: Min gamle dieselmotor er grønn, Vis hele sitatet Godt poeng !!! Men @Lars H. , du har jo båt. Der er det lensepumpe. Innlegg burde være unødvendig. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Lars H. skrev On 15.12.2023 at 14.49: Og hva skal man lage alle plastdekslene til mobiltelefonene av, eller trusen jeg nå har på meg for å holde truseinnlegget på plass så jeg ikke pisser meg ut, eller alle plastskålene på kjøkkenet, eller . . . . ? Vis hele sitatet Jeg kan tenke meg at brorparten av de som står og skriker halsen hes om at vil skal avvikle oljeutvinningen ikke har den fjerneste aning om hvilke produkter de omgir seg med som er laget av olje. Og det stopper ikke der. Nå har det vært massive protester mot gruvedrift i Repparfjorden og Engebøfjellet i Førde, og nå sist kraftige protester mot utvinning av havbunnsmineraler. Kanskje disse gapatrostene skal sjekke hva som er under det rosa dekselet på iPhonen sin? Men i følge miljøvernorganisasjonene trengs ikke havbunnmineraler til det grønne skiftet. Det skal løses ved resirkulering og innovasjon... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Hekri skrev On 15.12.2023 at 15.02: Godt poeng !!! Men @Lars H. , du har jo båt. Der er det lensepumpe. Innlegg burde være unødvendig. Vis hele sitatet Den forsto jeg ikke, men jeg har heldigvis ikke grønn motor i båten! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hekri Svart 15.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Komodo skrev On 15.12.2023 at 15.16: Jeg kan tenke meg at brorparten av de som står og skriker halsen hes om at vil skal avvikle oljeutvinningen ikke har den fjerneste aning om hvilke produkter de omgir seg med som er laget av olje. Vis hele sitatet Ikke bare din tanke. Dette er allment kjent, men politisk ukorrekt å motsi, spesielt når ministre går i den kategori du nevner. Selv om mange land er realistiske på at omstillingen vil ta tid - vi må dessverre konkludere med at billig diesel er en våt drøm. Sommeren 2024 - 1000 liter - 20.000,- - maks 9 knop, Klimatoppmøtet i Dubai; Onsdag kl. 12:41 Eriksen om klimaavtalen: – Et gjennombrudd Klimatoppmøtet i Dubai ble avsluttet mange timer på overtid onsdag med en erklæring som styrker arbeidet under Parisavtalen. Alle land i verden er blitt enige om å omstille energisystemene fra fossil til fornybar energi. – Dette er et gjennombrudd, og setter en klar retning for alle land. vi skal fra den fossile verden og over til den fornybare, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, som deltok i forhandlingene i Dubai Eriksen påpeker at Norge gjerne skulle sett at gjennombruddet var større, men at årets klimaforhandlinger er et godt utgangspunkt for veien videre. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Arne Henriksen Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 SveinHa skrev On 15.12.2023 at 11.42: ...og nå legges 25% grunnrenteskatt på vindkraft også som om den ikke hadde dårlig nok lønnsomhet fra før. Vis hele sitatet Når først dritten er satt opp i norsk natur foretrekker jeg at MEST mulig av overskuddet går rett til staten (les alle oss) enn til Tyskland eller en grønnmalt spekulant på Bygdøy. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
SveinHa Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Det godt poeng. Kanskje 25% prisøkning gjør at strømmen mindre attraktiv i Prøysia også... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Worry II Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Også jeg som solgte min ene sølvfarga med tanke på å kjøpe en med 2 grønne. Er ok det nå, da ? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Ja, grønne motorer er innafor! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Grunnrenteskatt på vindkraft. Vil det gjelde seilbåter også . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 NilsPils skrev On 16.12.2023 at 6.02: Grunnrenteskatt på vindkraft. Vil det gjelde seilbåter også . . ? Vis hele sitatet ?Ikke si det høyt så politikere kan høre det. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Interessant å se gjennom denne rekken av resonnementer som gjenspeiler tidens moter. Skreddersøm er alltid dyrere enn masseproduksjon, så storskala hvasomhelst blir stort sett billigere for dem som kjøper, men av og til med uheldige effekter for andre. Fx. for atomkraft innbefatter totalpris og mengder både grubedrift og avfallsbehandling, Selv om avfalllsmengdene ttilslutt kan se små ut er volumlagringsgbehov ganger tid ganske stort. Særlig hvis assorterte gærninger saboterer eller kriger og ser seg ut deler av systemet som godt egnet. Forutsigbare utgifter til å renske opp kan utsettes, neddiskonteres og dermed se små ut i dagens regnskap , særlig hvis ikke nasjonal og internasjonal forsikring i et kommersielt selskap kreves, men det vil kreves reell arbeidskrarft og ressurer som ikke kan brukes til noe annet når den tid kommer, så kostnadene kan ikke ignoreres. Fastkaftresonnemnter krever mer presisjon. Hva diriftstid angår så er det interessant å sammenligne Equinors tall for skotsk havvind på 53% med full effekt samme år som alle franske atomkraftverk leverte 52%. (på grunn av uventede korrosjonsproblemer pluss de årlige brenselsstokkeoperasjonene.) Skyer flytter som kjent på seg, gjerne i takt med vinden, så sol og vind er ofte motkorrelert, samtidig som kabeloverført strøm kan mer enn holde følge med skyene, grovt sett kan man nok regne vindturbiner som pålitelige leverandører av kanskje 1/5 av påstemplet effekt. I Norge som har solid irrasjonell bruk av strømmen til resistivt produsert varme er også varmetapet i bygninger med en liten faktor korrelert med vindhastigehet og motkorrelert med solinnstrålingen så lastkurvene bør ses sammen med produksjonskurvene sælig for transkontinentale kabler der andre land har ulik profil på produskjon og forbruk. Utslippsoptimismen ad bioetanol må revideres nedover hvis man regner på hvordan den produseres,. Systembetraktinger og virkningsgradresonnementer er uansett nødvendige for å bedømme sluttresutastet av energibruksforslag: hvordan kan pengene brukes mest effektivt for å nå resultatet. Og resultatmålene må tenkes gjennom . I sum må man nok se på forbruksnivåene, tidsperspektivet og samfunnsstabilitetshensyn vel så mye som rene energiflytbetraktninger. p. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Komodo skrev On 15.12.2023 at 10.53: Vindkraft er også en meget ustabil strømkilde, det er ikke gunstig for produksjon av hydrogen. Vis hele sitatet Det er mye i inlegget ditt som jeg er enig med deg i, men ikke i denne påstanden. Siden vindkraft er ustabil strømkilde, så må jo den være godt egnet til å brukes på å lage en energibærer (hydrogen, men også metanol og ammoniakk) som kan lagres og transporteres, istedet for at nettet skal basere seg på ustabil kraft. Når det gjelder TS sitt opprinnelige spørsmål. så er min teori at fritidsbåtflåten med sin relativt beskjedne bruk enklest kan gjøres grønn ved å bytte til biodiesel. Da kan vi bruke motorene vi har. Kostnader med drivstoff (untatt vind brukt direkte til fremdrift via seil) vil uansett helt sikkert øke betraktelig i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Bergen skrev On 16.12.2023 at 10.12: Det er mye i inlegget ditt som jeg er enig med deg i, men ikke i denne påstanden. Siden vindkraft er ustabil strømkilde, så må jo den være godt egnet til å brukes på å lage en energibærer (hydrogen, . . . . Vis hele sitatet Problemet ligger (blant annet) i at hydrolysen er en prosess som det tar litt tid å etablere. Derfør bør strømtilgangen ikke variere under prosessen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
J-Å Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 NilsPils skrev On 16.12.2023 at 10.18: Problemet ligger (blant annet) i at hydrolysen er en prosess som det tar litt tid å etablere. Derfør bør strømtilgangen ikke variere under prosessen. Vis hele sitatet Så det fungerer bra med vindkraft sammen med regulert vannkraft eller pumpekraft. Men jeg tror kanskje solkraft i sørlige strøk blir vinneren for produksjon av hydrogenbaserte drivstoff. Selv om solkraftverk ikke leverer strøm kontinuerlig, blir det trolig tilstrekkelig forutsigbart for hydrogenproduksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 16.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Trådens avsporing er absolutt interessant, og la den fortsette! Bergen skrev On 16.12.2023 at 10.12: Når det gjelder TS sitt opprinnelige spørsmål. så er min teori at fritidsbåtflåten med sin relativt beskjedne bruk enklest kan gjøres grønn ved å bytte til biodiesel. Da kan vi bruke motorene vi har. Vis hele sitatet Men hva skal teknisk til (hva må endres) for at mine (og mange andres) grønne motorer skal bli enda grønnere? Volvo har sagt at de ikke garanterer motorene hvis det brukes annet drivstoff enn EN590. Kjernekraft og hydrogen og strøm og batterier mv. ligger såpass langt inn i fremtiden at jeg neppe får oppleve det. Men trådens og "samtalens" avsporing her er viktig på mellomlang og lang sikt. Keep on ! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bergen Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Hekri skrev On 16.12.2023 at 11.04: Hekri skrev On 16.12.2023 at 11.04: Men hva skal teknisk til (hva må endres) for at mine (og mange andres) grønne motorer skal bli enda grønnere? Volvo har sagt at de ikke garanterer motorene hvis det brukes annet drivstoff enn EN590. Vis hele sitatet Usikker på alder på dine grønne, men Volvo sier vel her https://www.volvopenta.com/about-us/news-page/2022/sep/top-5-tips-using-hvo-100-fossil-free-fuel-instead-of-diesel/ at de kan bruke biodiesel med HVO100 EN-15940 standard. Så svar på spørsmålet er at du ikke trenger å endre noe teknisk, men du må finne en leverandør og betale det det koster. Slik diesel finner du her: https://energifabriken.se/nb/hvo100/?gclid=Cj0KCQiAsvWrBhC0ARIsAO4E6f_Uwbt5wGGEC9Xy8V8uN_hDxTgeYCEp_2pP33XsbxKtiq1IGhUL68caAqKjEALw_wcB Det finnes jo en rekke aktører i dag som benytter biodiesel, eksempelvis mange busser (selv om det virker som om flertallet nå er elektriske) https://www.tide.no/i-tide/miljoe-og-teknologi/alt-du-trenger-aa-vite-om-biodrivstoff/ Nå er det jo noen ulemper med biodiesel også, eksempelvis det moralske om det blir benyttet produkter som ellers kunne mettet fattige mennesker samt miljøavtrykk på transport av råvarer. Dette gjør at biodiesel trolig ikke kan erstatte fossilt for alt forbruk, men for lystbåtflåtens beskjedne forbruk tror jeg personlig at dette kan være løsningen som gjør at vi kan kjøre videre på våre lystbåter uten å bytte fremdriftssystem. Dieseldyr trives også bedre i denne typen diesel, så dieselhygiene og kontrollrutiner må gjerne også forbedres. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 NilsPils skrev On 16.12.2023 at 6.02: Grunnrenteskatt på vindkraft. Vil det gjelde seilbåter også . . ? Vis hele sitatet Pris pr. kvm seil. Alle seilbåter må inn i Nor-rating. Der må man aktivere seilene man ønsker å bruke. Blir man tatt for å bruke deaktiverte seil, tilkommer straffeskatt. Blir dritdyrt å fly spinnaker ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 16.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Takk for opplysende linker @Bergen. Avgiftsfri HVO100 er dobbelt så dyrt som anleggsdiesel (båtdiesel). Da blir det penga som styrer. Men det vet vel politikerne også. Det er sjelden noe går ned i pris. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
J-Å Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Bergen skrev On 16.12.2023 at 11.37: Nå er det jo noen ulemper med biodiesel også, eksempelvis det moralske om det blir benyttet produkter som ellers kunne mettet fattige mennesker samt miljøavtrykk på transport av råvarer. Vis hele sitatet Det kommer jo også e-fuel for dieselmotorer: https://www.tv2.no/broom/nytt-drivstoff-kan-redde-bensin-og-dieselbilene/16021208/ Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Får male båten å bilen grønn, så henvise til at en kjøre grønt om noen skulle kommentere. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jannmar Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Uansett hva man måtte mene om fossilkraft, vannkraft, vindkraft, solkraft, atomkraft osv. osv. Energi blir dyrt og dyrere i framtiden. Og framtiden er fra nå til uendelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.