Jump to content

Grønn omstilling - går gamle dieselmotorer mot den sikre undergang?

Hekri

Recommended Posts

Hekri skrev 16 minutter siden:

Med en eller flere slike moduler kan større skip seile utslippsfritt, heter det i en pressemelding.

.....

Men hva er innsatsfaktoren her ?

Nærmer vi oss Perpetuum Mobile - evighetsmaskinen ? 

Ingen evighetsmaskin dette her nei, tvert imot.

Som man kan lese i artikkelen er det snakk om å mette olje med hydrogen, og at hydrogenet hentes ut ved forbruk. Her benytter de altså Henrys lov om gassers oppløselighet i en væske som lagring av hydrogen. De har som vanlig ikke sagt et ord om alle ulempene ved produksjon. For den er ekstremt kraftkrevende. I tillegg kommer det som @NilsPils nevnte tidligere om tap i virkningsgrad. Lang fra noe Perpetum Mobile dette her altså. 

Komodo skrev 42 minutter siden:

De sa jo heller ikke noe om at asfalt blir laget av tungolje, så her blir seerne ledet til å tro at vi kan slutte å bore etter olje, siden de nå kan produsere "utslippsfri asfalt". 

Og hva skal man lage alle plastdekslene til mobiltelefonene av, eller trusen jeg nå har på meg for å holde truseinnlegget på plass så jeg ikke pisser meg ut, eller alle plastskålene på kjøkkenet, eller . . . . ?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Min gamle dieselmotor er grønn, men ikke så grønn som den var da den var ny. Dette løser jeg med følgende produkt:IMG_2398.webp.86089aeda6f272ae1fa13532c6378277.webp

Uavhengig av fargen, er samvittigheten ok etter å svidd av 40-50 liter diesel i år. Da er det verre med bunnstoff, ny Helly Hansen jakke og all plasten etter at jeg måtte kjøpe nytt storseil…

Lars H. skrev 26 minutter siden:

Og hva skal man lage alle plastdekslene til mobiltelefonene av, eller trusen jeg nå har på meg for å holde truseinnlegget på plass så jeg ikke pisser meg ut, eller alle plastskålene på kjøkkenet, eller . . . . ?

Jeg kan tenke meg at brorparten av de som står og skriker halsen hes om at vil skal avvikle oljeutvinningen ikke har den fjerneste aning om hvilke produkter de omgir seg med som er laget av olje.

Og det stopper ikke der. Nå har det vært massive protester mot gruvedrift i Repparfjorden og Engebøfjellet i Førde, og nå sist kraftige protester mot utvinning av havbunnsmineraler. Kanskje disse gapatrostene skal sjekke hva som er under det rosa dekselet på iPhonen sin? Men i følge miljøvernorganisasjonene trengs ikke havbunnmineraler til det grønne skiftet. Det skal løses ved resirkulering og innovasjon...

Hekri skrev 13 minutter siden:

Godt poeng !!!

Men @Lars H. , du har jo båt. Der er det lensepumpe. Innlegg burde være unødvendig. 

Den forsto jeg ikke, men jeg har heldigvis ikke grønn motor i båten!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev 5 minutter siden:

Jeg kan tenke meg at brorparten av de som står og skriker halsen hes om at vil skal avvikle oljeutvinningen ikke har den fjerneste aning om hvilke produkter de omgir seg med som er laget av olje.

Ikke bare din tanke. Dette er allment kjent, men politisk ukorrekt å motsi, spesielt når ministre går i den kategori du nevner. 

Selv om mange land er realistiske på at omstillingen vil ta tid -  vi må dessverre konkludere med at billig diesel er en våt drøm. Sommeren 2024 - 1000 liter - 20.000,- - maks 9 knop, 

Klimatoppmøtet i Dubai;

Onsdag kl. 12:41 

Eriksen om klimaavtalen: – Et gjennombrudd

Klimatoppmøtet i Dubai ble avsluttet mange timer på overtid onsdag med en erklæring som styrker arbeidet under Parisavtalen.

Alle land i verden er blitt enige om å omstille energisystemene fra fossil til fornybar energi.

– Dette er et gjennombrudd, og setter en klar retning for alle land. vi skal fra den fossile verden og over til den fornybare, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, som deltok i forhandlingene i Dubai

Eriksen påpeker at Norge gjerne skulle sett at gjennombruddet var større, men at årets klimaforhandlinger er et godt utgangspunkt for veien videre.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

4 hours ago, SveinHa said:

...og nå legges 25% grunnrenteskatt på vindkraft også som om den ikke hadde dårlig nok lønnsomhet fra før. 

Når først dritten er satt opp i norsk natur foretrekker jeg at MEST mulig av overskuddet går rett til staten (les alle oss) enn til Tyskland eller en grønnmalt spekulant på Bygdøy.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Det godt poeng. Kanskje 25% prisøkning gjør at strømmen mindre attraktiv i Prøysia også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Interessant å se gjennom denne rekken av resonnementer som gjenspeiler tidens moter.

Skreddersøm er alltid dyrere enn masseproduksjon, så storskala hvasomhelst blir stort sett billigere for dem som kjøper, men av og til med uheldige effekter for andre.

Fx. for atomkraft innbefatter totalpris og mengder både grubedrift og avfallsbehandling, Selv om avfalllsmengdene ttilslutt kan se små ut er volumlagringsgbehov  ganger tid ganske stort. Særlig hvis assorterte gærninger saboterer eller kriger og ser seg ut  deler av systemet som godt egnet.

Forutsigbare utgifter til å renske opp  kan utsettes, neddiskonteres og dermed se små ut i dagens regnskap , særlig hvis ikke nasjonal og internasjonal forsikring i et kommersielt selskap kreves, men det vil kreves reell arbeidskrarft og ressurer som ikke kan brukes til noe annet når den tid kommer, så kostnadene kan ikke ignoreres.

Fastkaftresonnemnter krever mer presisjon.

Hva diriftstid angår så er det interessant å sammenligne Equinors tall for skotsk havvind på 53% med full effekt samme år som alle franske atomkraftverk leverte 52%. (på grunn av uventede korrosjonsproblemer pluss de årlige brenselsstokkeoperasjonene.)

Skyer flytter som kjent på seg, gjerne i takt med vinden, så sol og vind er ofte motkorrelert, samtidig som kabeloverført strøm kan mer enn holde følge med skyene, grovt sett kan man nok regne vindturbiner som pålitelige leverandører av kanskje 1/5 av påstemplet effekt.

I Norge som har solid irrasjonell bruk av strømmen til resistivt produsert varme er også varmetapet i bygninger med en liten faktor korrelert med vindhastigehet og motkorrelert med solinnstrålingen så lastkurvene bør ses sammen med produksjonskurvene sælig for transkontinentale kabler der andre land har ulik profil på produskjon og forbruk.

Utslippsoptimismen ad bioetanol må revideres nedover hvis man regner på hvordan den produseres,.

Systembetraktinger og virkningsgradresonnementer er uansett nødvendige for å bedømme sluttresutastet av energibruksforslag: hvordan kan pengene brukes mest effektivt for å nå resultatet. Og resultatmålene må tenkes gjennom . I sum må man nok se på forbruksnivåene, tidsperspektivet og samfunnsstabilitetshensyn vel så mye som rene energiflytbetraktninger.

p.

Komodo skrev for 23 timer siden:

Vindkraft er også en meget ustabil strømkilde, det er ikke gunstig for produksjon av hydrogen. 

Det er mye i inlegget ditt som jeg er enig med deg i, men ikke i denne påstanden.

Siden vindkraft er ustabil strømkilde, så må jo den være godt egnet til å brukes på å lage en energibærer (hydrogen, men også metanol og ammoniakk) som kan lagres og transporteres, istedet for at nettet skal basere seg på ustabil kraft.

Når det gjelder TS sitt opprinnelige spørsmål. så er min teori at fritidsbåtflåten med sin relativt beskjedne bruk enklest kan gjøres grønn ved å bytte til biodiesel. Da kan vi bruke motorene vi har. Kostnader med drivstoff (untatt vind brukt direkte til fremdrift via seil) vil uansett helt sikkert øke betraktelig i fremtiden.

Bergen skrev for 6 timer siden:

Det er mye i inlegget ditt som jeg er enig med deg i, men ikke i denne påstanden.

Siden vindkraft er ustabil strømkilde, så må jo den være godt egnet til å brukes på å lage en energibærer (hydrogen, . . . .

Problemet ligger (blant annet) i at hydrolysen er en prosess som det tar litt tid å etablere. Derfør bør strømtilgangen ikke variere under prosessen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Problemet ligger (blant annet) i at hydrolysen er en prosess som det tar litt tid å etablere. Derfør bør strømtilgangen ikke variere under prosessen.

Så det fungerer bra med vindkraft sammen med regulert vannkraft eller pumpekraft. Men jeg tror kanskje solkraft i sørlige strøk blir vinneren for produksjon av hydrogenbaserte drivstoff.  Selv om solkraftverk ikke leverer strøm kontinuerlig, blir det trolig tilstrekkelig forutsigbart for hydrogenproduksjon. 

Trådens avsporing er absolutt interessant, og la den fortsette! 

Bergen skrev 41 minutter siden:

Når det gjelder TS sitt opprinnelige spørsmål. så er min teori at fritidsbåtflåten med sin relativt beskjedne bruk enklest kan gjøres grønn ved å bytte til biodiesel. Da kan vi bruke motorene vi har.

Men hva skal teknisk til (hva må endres) for at mine (og mange andres) grønne motorer skal bli enda grønnere?

Volvo har sagt at de ikke garanterer motorene hvis det brukes annet drivstoff enn EN590. 

Kjernekraft og hydrogen og strøm og batterier mv. ligger såpass langt inn i fremtiden at jeg neppe får oppleve det. 

Men trådens og "samtalens" avsporing her er viktig på mellomlang og lang sikt. 

Keep on !

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Men hva skal teknisk til (hva må endres) for at mine (og mange andres) grønne motorer skal bli enda grønnere?

Volvo har sagt at de ikke garanterer motorene hvis det brukes annet drivstoff enn EN590. 

Usikker på alder på dine grønne, men Volvo sier vel her https://www.volvopenta.com/about-us/news-page/2022/sep/top-5-tips-using-hvo-100-fossil-free-fuel-instead-of-diesel/ at de kan bruke biodiesel med HVO100 EN-15940 standard. Så svar på spørsmålet er at du ikke trenger å endre noe teknisk, men du må finne en leverandør og betale det det koster.

Slik diesel finner du her:

https://energifabriken.se/nb/hvo100/?gclid=Cj0KCQiAsvWrBhC0ARIsAO4E6f_Uwbt5wGGEC9Xy8V8uN_hDxTgeYCEp_2pP33XsbxKtiq1IGhUL68caAqKjEALw_wcB

Det finnes jo en rekke aktører i dag som benytter biodiesel, eksempelvis mange busser (selv om det virker som om flertallet nå er elektriske) 

https://www.tide.no/i-tide/miljoe-og-teknologi/alt-du-trenger-aa-vite-om-biodrivstoff/

Nå er det jo noen ulemper med biodiesel også, eksempelvis det moralske om det blir benyttet produkter som ellers kunne mettet fattige mennesker samt miljøavtrykk på transport av råvarer. Dette gjør at biodiesel trolig ikke kan erstatte fossilt for alt forbruk, men for lystbåtflåtens beskjedne forbruk tror jeg personlig at dette kan være løsningen som gjør at vi kan kjøre videre på våre lystbåter uten å bytte fremdriftssystem.

Dieseldyr trives også bedre i denne typen diesel, så dieselhygiene og kontrollrutiner må gjerne også forbedres.

6 hours ago, NilsPils said:

Grunnrenteskatt på vindkraft. Vil det gjelde seilbåter også . . ? :rolleyes:

Pris pr. kvm seil. Alle seilbåter må inn i Nor-rating. Der må man aktivere seilene man ønsker å bruke. Blir man tatt for å bruke deaktiverte seil, tilkommer straffeskatt. Blir dritdyrt å fly spinnaker ?

Takk for opplysende linker @Bergen. Avgiftsfri HVO100 er dobbelt så dyrt som anleggsdiesel (båtdiesel).

Da blir det penga som styrer. Men det vet vel politikerne også. Det er sjelden noe går ned i pris. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...