Bergen Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 NilsPils skrev for 6 timer siden: Problemet ligger (blant annet) i at hydrolysen er en prosess som det tar litt tid å etablere. Derfør bør strømtilgangen ikke variere under prosessen. Ok, kjenner ikke detaljene i denne prosessen, men vindkraft har jo stor grad av forutsigbarhet når en bruker værmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 J-Å skrev for 4 timer siden: Det kommer jo også e-fuel for dieselmotorer: https://www.tv2.no/broom/nytt-drivstoff-kan-redde-bensin-og-dieselbilene/16021208/ Med tanke på bruk i eksisterende motorer virker jo dette greit, men tror det er noen X faktorer i produksjonen før den er grønn sitat fra artikkel Kort forklart er e-fuel er syntetisk drivstoff som er laget av karbonfangst og hydrogen, der all energi involvert kommer fra fornybare kilder sitat slutt Som allerede nevnt er hydrogenproduksjon energikrevende, og når den produserte hydrogenen igjen skal omdannes til e-diesel med ytterligere tap før brukt til fremdrift, så blir trolig det reelle energibehovet betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Bergen skrev for 1 time siden: Som allerede nevnt er hydrogenproduksjon energikrevende, og når den produserte hydrogenen igjen skal omdannes til e-diesel med ytterligere tap før brukt til fremdrift, så blir trolig det reelle energibehovet betydelig. Prisen blir sikkert minst det dobbelte av vanlig diesel ja, men det kan bli et alternativ for veteranbiler og -båter med begrenset bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Bergen skrev for 4 timer siden: Kort forklart er e-fuel er syntetisk drivstoff som er laget av karbonfangst og hydrogen, Laget av karbonfangst? Det man "fanger" er CO2, så da blir det vel CO2 og hydrogen? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Dette var ikke mine ord, men hentet fra innlegget https://www.tv2.no/broom/nytt-drivstoff-kan-redde-bensin-og-dieselbilene/16021208/ Og ikke skjønte jeg det heller! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Jannmar skrev for 1 time siden: Laget av karbonfangst? Det man "fanger" er CO2, så da blir det vel CO2 og hydrogen? Greit å være litt kildekritisk. Dette er en artikkel på TV2.no, og de har verken forklart hva e-fuel er eller hvordan det fremstilles. Det med "laget av karbonfangst" var nok bare en uheldig måte å ordlegge seg. Skulle kanskje vært ved og ikke av. Uansett en elendig artikkel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Altså folk får jo hva de velger ved valget, for min del så synes jeg man bør skynde seg hvis man skal få brukt båt ved Norge og få fiska med stang i norsk hav. I fremtiden vil jo folk vel måtte ta fly før båtsesongen for å kunne bruke båten i Middelhavet eller hvor den skulle være dersom de røde får det som de vil til slutt. Hvis de da ikke finner ut av at folk ikke bør reise med fly da blir det vel toget til nærmeste land som bruker fly Beklager at det blir kanskje litt brutalt skrevet men altså i ett demokrati så har jo folk faktisk valg hva de vil ha det er ikke slik som i Øst Europa at man var tvunget ved makt til å ha de røde ved styret. Altså jeg sier ikke at det er feil det de mener om CO2 det er en helt annen diskusjon men altså dersom de har rett så hjelper det fint lite om de så skulle fått det til at halve EØS blir som Nord-Korea når det gjelder utslipp av CO2 osv. Altså all den plaginga av borgerne blir fullstendig nytteløst fordi utslippet ikke betyr noe hvis resten av verden fortsetter som før og om så ideen er at resten skal følge etter så hjelper det fortsatt ikke siden det blir uansett 50 år for seint. For øvrig er det industri og ikke bil og i hvert fall ikke privatbåt som kan redusere noe merkbart av utslippet. Advarsel enda mer politiske greier så ikke les videre om du ikke liker politikk: Min forståelse er at de ønsker bare å lage en større skille mellom "oss politikere og våre korporasjons venner" vs dere der vanlige folk som ikke skal ha det samme som oss. Temaet er mye mer politisk enn det er teknologisk, altså den 1 % på toppen vil skape et større "klasseskille" til de 29 % bak dem ved å fortelle at de gjør dette for å hjelpe de resterende 70 % noe som de ikke gjør. Altså det piner de store politiske lederne på toppen når de ser "vanlige mann i gata" i en S klasse eller i en stor båt siden de føler seg ikke tilstrekkelig hevet over resten. Plutselig så kjører "de vanlige" med "deres" klasse biler og "deres" klasse båter og det vil de ikke ha noe av. Eller det er slik jeg ser det. Og de bruker de som har litt mindre til å angripe middelklassen imens det er denne 1 % på toppen som de som har litt mindre burde "angripe" istedet og selv ønske å komme seg til "middel klassen" istedet for å dra "middel klassen" ned. Og det morsommeste av alt er at den 1 % på toppen bruker sosialistisk retorikk for sin "klassekrig" for å bringe middelklassen nedover siden de føler seg truet av at middel klassen gror i betydning, styrke og finansielle muligheter og ikke er avhengig av dem lenger (hvis man har eget firma så kan ikke korporasjonen kontrollere livet ditt f.eks siden du er ikke ansatt der og du må ikke gjøre som de sier og du må ikke ha korrekte politiske meninger som de vil bruke til å styrke sin posisjon). Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 XardasKSP skrev 2 minutter siden: Altså folk får jo hva de velger ved valget, Nope... XardasKSP skrev 2 minutter siden: Beklager at det blir kanskje litt brutalt skrevet men altså i ett demokrati så har jo folk faktisk valg hva de vil ha det er ikke slik som i Øst Europa at man var tvunget ved makt til å ha de røde ved styret. Vi har aldri hatt demokrati her til lands men et demokratur og det er noe heeeelt annet. Alt snakket om at vi har demokrati er bare ren propaganda og er det en ting vi har sett, spesielt de siste 2-3 årene, så er det at propaganda virker... XardasKSP skrev 10 minutter siden: Min forståelse er at de ønsker bare å lage en større skille mellom "oss politikere og våre korporasjons venner" vs dere der vanlige folk som ikke skal ha det samme som oss. Temaet er mye mer politisk enn det er teknologisk, Hele det grønne skiftet er en ren politisk agenda og har lite og ingenting med realitetene å gjøre. Eller dvs. de realitetene det er snakk om er å kaste bort uhorvelige mengder penger på "glansbildeprosjekter" uten reell nytteverdi.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Faxen Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Meget godt sagt, Svein Ha. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jannmar Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Faxen skrev for 3 timer siden: Meget godt sagt, Svein Ha. Ha Ha Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 SveinHa skrev for 20 timer siden: Vi har aldri hatt demokrati her til lands men et demokratur og det er noe heeeelt annet. Alt snakket om at vi har demokrati er bare ren propaganda og er det en ting vi har sett, spesielt de siste 2-3 årene, så er det at propaganda virker... Her er vi ikke helt enige. Vi har fremdeles en form for demokrati, men det blir mer og mer kuppet av yrkespolitikere som går gradene gjennom politiske undomsorganisanjoner, kvoterer hverandre og støtter hverandre. Desverre er de ofte svært ukompetente til det de blir satt til å styre og utnevner sine like ukompetente venner som rådgivere. SveinHa skrev for 20 timer siden: Hele det grønne skiftet er en ren politisk agenda og har lite og ingenting med realitetene å gjøre. Eller dvs. de realitetene det er snakk om er å kaste bort uhorvelige mengder penger på "glansbildeprosjekter" uten reell nytteverdi.... Her er jeg hjertens enig . . . . Men nå beveger vi oss langt ut i politikken, så jeg velger å la dette temaet ligge for videre kommentarer fra meg her på forumet. Tråder har blitt stengt før . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lr-80 Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Mye gode poenger her. I dagens verden er det en prestasjon å avdekke at politikerne er en elite som bare vil flå oss, at det grønne skiftet utelukkende handler om å tøyle massene og skvise ut alt vi har av personlige ressurser. Hadde det ikke vært for dere, ville jeg fortsatt levd i villfarelsen at vi har det nesten best i verden, barna våre legger seg mette og trygge, vi får skole, utdannelse og svangerskapsomsorg. Jeg ville trodd at forventet levealder i Norge fortsetter å stige mens den faller mange andre steder. Jeg ville ha trodd at kloden vår har en begrenset kapasitet til å håndtere all dritten vi forbruker… Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 @lr-80, din illustrasjon sier mer enn din gode tekst! Jeg ser at tråden min utarter i politisk retning. Diskusjonen om fremtidens drivstoff er interessant. Jeg har fått svar på mitt spørsmål om jeg kan liste meg innom gjestehavner med mine "dieseldyr" fortsatt noen år. Men det er jo trist at det begynner å bli så dyrt å bedrive båtlivet, men det er bare å bita tenna sammen og tusle i gangfart. Neste tråd fra meg blir om å skifte ut og oppgradere all elektronikken i Princessa. VHF - Plotter - Radar - Svinger - Kabler osv. Det blir kanskje mer båtrelatert. Men grusomt dyrt. Vi får se..... Takk for alle svar og kommentarer her - både de utafor og innafor temaet ! Helge Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 6 minutes ago, Hekri said: Men det er jo trist at det begynner å bli så dyrt å bedrive båtlivet Har båtliv på det nivået de fleste nordmenn driver noen gang vært billigere enn nå? Hvordan var det i 1990, 2000, 2010? Naturligvis, skal du kjøpe ny båt har krig, kronekurs og generell prisstigning gjort det vesentlig verre siste par år, men det finnes da et stort bruktmarked. Og om man ikke drar med samme krav til komfort som hjemme når du skal på tur blir det enda billigere. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
XardasKSP Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 @lr-80: Man får vel si at det er til tross for politikerne at Norge får det til pga. litt flaks og at oljen ikke har tatt slutt slik som f.eks naturressursene til Nauru gjorde: https://en.wikipedia.org/wiki/Nauru Men siden olja ikke vil ta slutt så har jo røde politikere foreslått at man stenger den ned selv siden folk har det altfor godt. Altså når man forteller om politiske ledere som de rødeste av de røde sin leder så nekter faktisk folk å tro på dette i andre land at det er sant. De tror det er spøk eller en internett meme at fyren vil stenge ned oljeproduksjonen for å bedre vilkårene til de fattige, og at han bokstavelig talt og ikke som en spøk seriøst har problemer med å holde henda i egne lommer Altså det er bare å sjekke hvordan poltikerne fiksa det til i Norge før krigen og marshall hjelpen fra det "blodig kapitalistiske USA" i forhold til resten av Europa eller andre skandinaviske land. Beklager politikk men altså det er en diskusjon om teknologi hvis noen vil fikse på industrien eller til og med store cruiseskip. Altså privatbåter er 0,01 % av CO2 utslippet til ett land som har et utslipp som er totalt irrelevant og ubetydelig i verdenssammenheng selv om politikerne skulle ha rett. Spesielt dersom de har rett om CO2 så vil det forverre situasjonen om man produserer mer olje i Saudi Arabia eller Russland istedet for at Norge gjør dette. Man ønsker ikke å redde klimaet men forpeste borgernes liv om man tar tak i noe som er ubetydelig slik som privatbåt og overser noe som f.eks industri. Ellers så er det en fin side i Norge som heter sløseriombudsmannen som viser folk hva deres skatter og avgifter går til. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Dette er utenom temaet. Men bortsett fra seiling driver jeg med langdistansesykling. I sommer syklet jeg hjemmefra til Hellas. Jeg var innom følgende land: Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Sveits, Italia, Østerrike, Slovenia Kroatia, Bosnia Hercegovina, Montenegro, Albania, Nord-Makedonia og Hellas. Jeg fikk da et tydelig inntrykk av hvordan vi ligger an her i forhold til mange andre land. Norge er et bra land og har et av verdens beste demokratier. Det er lov å være uenig. Men det er forskjell på personlige meninger og fakta. Heldigvis. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jannmar Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Komodo skrev On 15.12.2023 at 15.04: så her blir seerne ledet til å tro at vi kan slutte å bore etter olje, siden de nå kan produsere "utslippsfri asfalt". "utslippsfri asfalt" = grus Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Du er sprek @Sun Flyer! Når vi ikke skal skrive om grønne motorer. Jeg har vært i italienske byer der eksosen svir i øya og kloakkstanken river i nesa. Slik sett er det langt bedre her oppe. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Og så må vi heller ikke glemme at politikerne i Norge er eksperter på grønnvasking. Hvor mange diesel-elektriske skip i Nordsjøen tilsvarer alle elektriske biler vi har her i Norge? Jeg tipper 3-4? Noen som vil regne? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Jannmar skrev 38 minutter siden: "utslippsfri asfalt" = grus Som blir levert å utvunnet med diesel maskiner hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 18.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2023 Vi får sette på en Yamaha kopi som er bygget om til elektrisk drift. STEALTH ENGINES – SUNRISEYACHT.PL – Production and sale of motor boats – Sunrise Boats, Første gang jeg ser noe sådan. Men spørs vel hvor mye batteri en må ha ombord om en skal kjøre mer enn en havne rundfart. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.