Acab Startet 17.Desember.2023 Del på Facebook Startet 17.Desember.2023 Har en Perkins 4 236 som jeg prøver å få liv i (tror den har stått meget lenge). Byttet olje og starter for 3dager siden, fyrte dn opp og lot den stå igang i ca 30min før jeg stoppet den. Nå som jeg skulle fyre den opp igjen idag og få flyttet båten så fikk jeg bare sånn bang bang bang lyd. Starteren klarte ikke å dreie. Tok av starteren og prøvde å vri motor på startkransen, motor ville ikke dreie. Så prøvde vi rett på veiven me pipe og latmanns arm. Ikke f om den vill dreie. Er det noen her inne som har erfaring med dette? Er det bare og gi opp? Mvh Kim-André Acab-Johannessen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Borsett fra manglende informasjon rundt forholdet, skru ut dysene og se om det spruter ut vann om motoren lar seg dreie. Sitér dette innlegget Link to post
Acab Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Har vell skrevet 3 ganger her etter hverandre i innlegget mitt at motoren ikke vill dreie😅 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Da er ikkje da Hulda meiner,ta ut dysene og så prøver du. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock Sitér dette innlegget Link to post
Acab Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Hulda skrev 36 minutter siden: Borsett fra manglende informasjon rundt forholdet, skru ut dysene og se om det spruter ut vann om motoren lar seg dreie. Skjønte hva du mener nå 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Acab Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 J-Å skrev 7 minutter siden: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock Håper ikke det 😬 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Acab skrev 16 minutter siden: Håper ikke det 😬 Vel, alternativene kan være verre. Jeg fikk i gang motoren min etter en hydrolock, men måtte etterhvert bytte en veivstake, som ble litt bøyd. Det var vanskelig å oppdage, men det ga litt dårligere kompresjon på den sylinderen, som var merkbart ved kaldstart. Sitér dette innlegget Link to post
Acab Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 J-Å skrev 25 minutter siden: Vel, alternativene kan være verre. Jeg fikk i gang motoren min etter en hydrolock, men måtte etterhvert bytte en veivstake, som ble litt bøyd. Det var vanskelig å oppdage, men det ga litt dårligere kompresjon på den sylinderen, som var merkbart ved kaldstart. For all del! Men håper ikke på at noe er bøyd innvendig osv. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Hadde du ordentlig kjøling på motoren da du hadde start på den? Kan den ha skjært seg? Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 18.Desember.2023 Del på Facebook Svart 18.Desember.2023 @Acab, tar du noen bilder av pasient og operasjon? Hadde vært interessant å sett på omfanget. Får du tatt ut motoren? Gamle Perkinser (og Massey Ferguson) dør aldri. Det bare ser sånn ut. Tips: kanskje www.okonomideler.no har deler? De har jo alt til gamle traktorer. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Acab Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Allan E skrev On 17.12.2023 at 22.32: Hadde du ordentlig kjøling på motoren da du hadde start på den? Kan den ha skjært seg? Jess. Kjølevann gikk som normalt. Ja den kan jo det 😭 nå har jeg hatt ute injenctorene og prøvd. Står fortsatt bom fast. Sitér dette innlegget Link to post
Acab Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 eg blir deprimert av hele opplegget. Det var jo start på den dagen før jeg skulle flytte båten 😫😢😭😭 Sitér dette innlegget Link to post
Acab Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Hekri skrev for 18 timer siden: @Acab, tar du noen bilder av pasient og operasjon? Hadde vært interessant å sett på omfanget. Får du tatt ut motoren? Gamle Perkinser (og Massey Ferguson) dør aldri. Det bare ser sånn ut. Tips: kanskje www.okonomideler.no har deler? De har jo alt til gamle traktorer. Å få utav motoren blir pes. Jeg er en fattig mann på arbeidsavklaringspenger etter en kne operasjon. Da tenker jeg på i forhold til å få nåkken t å løfte den ut Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Det var positivt at det ikke var vann i motoren. En annen mulighet er at selvstarteren har kilt seg på startkransen. Kan sjekkes ved å løsne fra startern og se om motoren lar seg dreie. (En av de opplagte mulighetene). Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Men du må vel ha ut greiene for å reparere? Hvis stempelstanga er bøyd må du inn i bunnpanna for å løsne stanga (råden). Å ta av toppen, bytte pakning og bruke motoren vil neppe gå særlig lenge. Det finnes mange hjelpsomme sjeler her på baatplassen. Det er ikke all verdens jobb å ta ut en 4-syl motor på den størrelsen. Litt avhengig av hva som er over motoren.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Acab Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Hulda skrev 1 minutt siden: Det var positivt at det ikke var vann i motoren. En annen mulighet er at selvstarteren har kilt seg på startkransen. Kan sjekkes ved å løsne fra startern og se om motoren lar seg dreie. (En av de opplagte mulighetene). Starteren var det aller første jeg fjernet. Får ikke dreid den på verken kransen eller veiven(mutteren på reimhjulet) Sitér dette innlegget Link to post
Acab Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Hekri skrev 1 minutt siden: Men du må vel ha ut greiene for å reparere? Hvis stempelstanga er bøyd må du inn i bunnpanna for å løsne stanga (råden). Å ta av toppen, bytte pakning og bruke motoren vil neppe gå særlig lenge. Det finnes mange hjelpsomme sjeler her på baatplassen. Det er ikke all verdens jobb å ta ut en 4-syl motor på den størrelsen. Litt avhengig av hva som er over motoren.... heldigvis åpent hull rett opp i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Da har den nok skåret seg ja. Det ser veldig tørt ut rundt vippearmene, kan det være at den har lite olje eller mangler oljetrykk? Uansett, den må nok ut og demonteres før du klarer å finne ut hva som feiler den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Acab Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 index skrev 1 minutt siden: Da har den nok skåret seg ja. Det ser veldig tørt ut rundt vippearmene, kan det være at den har lite olje eller mangler oljetrykk? Uansett, den må nok ut og demonteres før du klarer å finne ut hva som feiler den. Finnes ikke tørt rundt vippearmer. Så er ikke der problemet ligger heller 😣 blir ikke smart på dette her eg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Acab skrev 3 minutter siden: Finnes ikke tørt rundt vippearmer. Så er ikke der problemet ligger heller 😣 blir ikke smart på dette her eg OK, det så sånn ut på bildet. Da er det litt rart ja. Siden du har dysene ute nå, ville jeg ha prøvd med litt diesel eller rustløser ned i sylindrene, latt det stå et par dager og så prøve å rikke på den igjen. Om det er i sylindrene den sitter kan du jo være heldig at den slipper da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonas Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Kanskje den har stått så lenge og rustet så mye i sylindrene at den nå har kilt seg i avskrapet rust. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Da har vi brukt opp de 'billige' mulighetene. Syns det ser ut som gammel oljegraut rundt ventilene til sylinder 4. Midten av motoren ser det rent og fint ut. Det er altid en risiko og fyre opp en motor som ha 'antatt stått veldig lenge'. Vi som er 'proffe' foretar alltid div prosedyrer på forhånd, før vi lar motoren tenne. Jeg ville tynnet ATF-olje med Aceton og pumpet en skvett ned i hver sylinder. Latt det stå noen dager og godgjort seg. Deretter prøvd å rikke på veiva. Men jeg tror nok at motoren må ut av båten. Det er nesten flaut, men det kan se ut som Index og jeg er nokså på linje enda en gang. Vi må ikke la det bli en vane. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Jeg helte til @Hulda sin konklusjon fordi motoren gikk ok den ene dagen men sto dønn dagen etter. Kunne tyde på vannsig inn i sylinder og låsing. Men når du har tatt ut alle dysene og det fortsatt står, er det noe mekanisk. Skru av topplokket er jo en mulighet, men årsaken ligger kanskje nedi dypet.... Men igjen, pussig at det står dønn dagen etter...... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
subwoofer Svart 19.Desember.2023 Del på Facebook Svart 19.Desember.2023 Og for ordens skyld, den står begge veier? Siden den gikk - og du stoppet den - er det vel ikke så sannsynlig at den har satt seg stempel til sylinder? En ventil eller løfter som har satt seg ville tillatt rotasjon et stykke fram og tilbake men ikke forbi et visst punkt. Det skal vel noe til at den har satt seg så hardt i et lager. Da gjenstår vel oljepumpe, dieselpumpe og gir/utgående aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.