Jump to content

Perkins 4,236 vill ikke gå rundt etter å ha vært startet

Acab

Recommended Posts

Det kan være verdt å tenke slik @subwoofer sier, hvis en ventil har satt seg åpen, vil stempelet stange i ventilen. Da kan det løses ved å ta av toppen.  

Eller først prøv å klem ned ventilene med makt, eller dunk på dem forsiktig med en hammer. Da kjenner du om de "fjærer". 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Det kan være alt mulig rart som er årsaken. Og det skal ikke rare kreftene til før motoren står i sju stein. Man må bare starte å plukke. Og det første er gir og aggregater. Og med gir kommer man fra tid til annen at splinen har rustet fast i demperplaten. Da har man et kinkig problem med en motor som ikke lar seg dreie. Så for å gjøre smerten kort og jobben effektiv, ville jeg plukket motoren ut av båten. I andre enden av motoren har man ofte et registerkjede. Det kan ryke og kile veiva fast. Det kan være noe som har løsnet i girkassa. Det eneste jeg aldri har vært borti er oljepumpe eller dieselpumpe som låser motoren dønn.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Da har vi brukt opp de 'billige' mulighetene. Syns det ser ut som gammel oljegraut rundt ventilene til sylinder 4. Midten av motoren ser det rent og fint ut. Det er altid en risiko og fyre opp en motor som ha 'antatt stått veldig lenge'. Vi som er 'proffe' foretar alltid div prosedyrer på forhånd, før vi lar motoren tenne. Jeg ville tynnet ATF-olje med Aceton og pumpet en skvett ned i hver sylinder. Latt det stå noen dager og godgjort seg. Deretter prøvd å rikke på veiva. 

Men jeg tror nok at motoren må ut av båten. Det er nesten flaut, men det kan se ut som Index og jeg er nokså på linje enda en gang. Vi må ikke la det bli en vane.

Nei det er jo litt krise at dere er enig ? kjerpings ?

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Og for ordens skyld, den står begge veier?

Siden den gikk - og du stoppet den - er det vel ikke så sannsynlig at den har satt seg stempel til sylinder? En ventil eller løfter som har satt seg ville tillatt rotasjon et stykke fram og tilbake men ikke forbi et visst punkt. Det skal vel noe til at den har satt seg så hardt i et lager. Da gjenstår vel oljepumpe, dieselpumpe og gir/utgående aksel.

Begge veier ja. Akslingen går rundt når den står i nøytral(propell) mulig det er girkassen som har køddet seg ja ?

Du har mao ikke gear med hydraulisk clutch?

Registerkjede tviler jeg kan være årsaken. Det er vel tannhjul på 4.236. 
Er det her problemet ligger så må det vel være ei tann som er brukket og som låser de andre.

Høres søkt ut og tviler mye på det.

Tror jeg ville begynt å skru i motsatt ende.

Acab skrev for 7 timer siden:

Blir slept fra Hanøytangen til Alvøen (Bergen) neste uke

Har sjøvann rent inn i en sylinder har du det travelt hvis ikke du ønsker en ny motor da.
Ville fått ut dysene så fort som mulig for å få sjekket ut det.
Nytter ikke med slep i neste uke,så juleferie,ferie nytt år og så har det blitt for surt ute.
Du må gjøre tiltak nå hvis du har sjøvann i en sylinder

Edit hadde ikke fått med meg att du hadde fått ut dysene. Bra så er ikke det problemet

Acab skrev On 17.12.2023 at 16.54:

Tok av starteren og prøvde å vri motor på startkransen, motor ville ikke dreie. Så prøvde vi rett på veiven me pipe og latmanns arm. Ikke f om den vill dreie. 

Antar at  ingen av vippearmene har mer en normal klaring og de andre ligger på

og alle støtstenger er på plass ser det ut som.

Har du tilgang på et inspeksjonskamera se inn i sylinderene og ta noen bilder,

de kan si mye.

For å fjerne tvil om vann i olja, sjekk at oljenivået det samme og oljen ser fin ut.

Har du mekanisk Gir? Skiftet du olje på det og?

Så er jeg enig i de som sier kople fra aksel løft motoren så mye at du får av giret

og prøv å tørne motoren da,  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Antar at  ingen av vippearmene har mer en normal klaring og de andre ligger på

og alle støtstenger er på plass ser det ut som.

Har du tilgang på et inspeksjonskamera se inn i sylinderene og ta noen bilder,

de kan si mye.

For å fjerne tvil om vann i olja, sjekk at oljenivået det samme og oljen ser fin ut.

Har du mekanisk Gir? Skiftet du olje på det og?

Så er jeg enig i de som sier kople fra aksel løft motoren så mye at du får av giret

og prøv å tørne motoren da,  

Oljen er fin. mekanisk gir. Oljen er fin på kassen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...